arch/ive/ief (2000 - 2005)

Enkele treffende uitspraken van Malcolm X
by Het Rooje Nest Friday December 27, 2002 at 05:18 PM

Enkele treffende uitspraken van Malcolm X. Tracht de link te leggen met de uitspraken van AEL-voorman Dyab Abu Jahjah.

Enkele treffende uitspraken van Malcolm X

Uit: Malcolm X spreekt over de Afro-Amerikaanse geschiedenis. Berchem, EPO, 1993. (vertaald uit het Engels door Jan Savels)

Tracht de link naar de Arabisch-Europese Liga (AEL) maar eens te leggen.

p. 24:

"Ze trachten ons de indruk te geven dat we nooit geschikt waren en dat we vandaag enkel geschikt zijn in de mate dat zij ons geschikt verklaren. En ze foppen, ons op die manier. Ze foppen ons zodat wij naar hen gaan en zeggen: ‘Maak ons geschikt, zodat we vrij kunnen zijn'. Gewoon te gek."

p.24-25:

"Ze weten ook dat onze eenheid de enige manier is waarop wij er zullen geraken. Dus zetten ze een andere val uit. Elke inspanning die wij leveren om ons te verenigen wordt door hen afgedaan als racisme. Als wij zeggen dat wij iets willen opzetten om de zwarten te verenigen, noemt de blanke dat racisme. Opgelet, enkele van onze ouderwetse zwarte blankenvriendjes doen precies hetzelfde."

p. 31:

"Eén van de belangrijkste redenen waarom wij negers genoemd worden is om te beletten dat we zouden weten wie we echt zijn."

p. 77:

"Je ontmoet zelden blanken die kunnen opschieten met zwarte nationalisten. Heb je je ooit afgevraagd hoe dat komt? Zelfs de meest liberale blanke schiet niet op met de zwarte nationalisten. Hij kan het niet aan. Maar hij kan best opschieten met de integratiebeweging omdat hij weet dat hij die kan manipuleren, omdat hij weet dat hij ze achteruit kan laten gaan terwijl ze denken dat ze vooruit gaan."

p. 81:

"Van al onze studies is historisch onderzoek het meest de moeite waard. En als je merkt dat je daarrond problemen hebt, dan is alles wat je moet doen de historische methode bekijken die overal in de wereld gehanteerd wordt door mensen die met hetzelfde probleem zitten als jij. En als je gezien hebt hoe anderen hun waarheid achterhalen, dan weet je hoe je tot jouw waarheid kan komen."

p. 86:

"Als we dus blanke bondgenoten nodig hebben in dit land, dan zeker niet de eeuwige schipperaars. We hebben hen niet nodig, die ons aanmoedigen beleefd te blijven. We hebben hen niet nodig, die ons geen ander advies weten te geven. We hebben hen niet nodig, die ons komen vertellen geduld te oefenen."

p. 95:

"Maar we zijn geen anti-Amerikanen. We zijn anti of tegen wat Amerika fout doet in andere delen van de wereld en hier."

p. 96:

"Onze huidskleur werd voor ons een keten die ons gekluisterd hield, onze huidskleur werd een gevangenis waarin we ons opgesloten voelden, we konden er niet uitbreken. We voelden aan dat al die beperkingen alleen voortkwamen uit onze huidskleur. De psychologische reactie was dat zolang we ons opgesloten voelden, gekluisterd en geketend door onze zwarte huid, zwarte gelaatstrekken en zwart bloed, deze huid en gelaatstrekken er automatisch voor zorgden dat we onszelf haatten."


[Begin jaren zestig was Malcolm X de woordvoerder van de Nation of Islam. In 1964 brak hij met de Nation. Zijn ideeën evolueerden naar een anti-kapitalistische en pro-socialistische richting. In juni 1964 stichtte Malcolm X de seculiere politieke groep OAAU, de Organisation of Afro-American Unity. In 1965 werd hij in New York vermoord.]


Het Rooje Nest

El-Hadjj Malik El-Shabaz was de naam....
by P.I. Hublou Saturday December 28, 2002 at 01:11 AM
nur@pandora.be

"Malcolm X" is zo'n beetje de koosnaam geworden van een vedette zoals men dat ook met 'Che' gedaan heeft.
Zijn ouders noemeden hem "Malcolm Little". Waarschijnlijk was "Little" de naam van de slaveneigenaar die de voorouders van 'Malcolm' in slavernij hield.

Toen 'Malcolm' tot de sekte "Nation of Islam" toetrad veranderde hij zijn achernaam in "Malcolm X". De "X" staat voor de onbekende (afrikaanse) voorouder.

Zeker in die jaren was de "Nation of Islam", in tegenstelling tot wat de naam laat vermoeden, ver van de princiepes van de Islam. Noch de geloofspraktijk noch veel van de meer theologische standpunten van de Islam werden door de "Nation of Islam" verkondigd.
Het was een sekte die hun leider als een nieuwe profeet verheerlijkte en de intollerantie predikte van negers(*) tegenover blanken. Dat was hun praktijk en daarmee plaatsten ze zich buiten de Islam.

Het was toen 'Malcolm' op Hadjj ('bedevaart') ging naar Mekka en er in contact kwam met niet-zwarte moslims dat hij inzag dat wat de "Nation of Islam" predikte volkomen los stond van de Islam.

Hij verliet die sekte en begon een eigen organisatie op te richten. In tegenstelling tot wat sommigen (die graag de naam "Malcolm X" blijven gebruiken) beweren was die nieuwe organisatie géén seculiere (in de enge zin van het woord) organisatie maar een op Islamitische princiepes (sjoera = overleg; gelijkwaardigheid,...) gebasseerde vereniging die ook gebedsbijeenkomsten hield.

Het is fout de naam "Malcolm X" te blijven gebruiken tenzij men refereerd naar gebeurtenissen in het verleden - voor hij werkelijk de Islamitische praktijk ging beoefenen - van de man die zich zelf El-Hadjj Malik El-Shabazz liet noemen.(**)

Met deze naamsverandering onderstreepte Malik El-Shabazz moslim te zijn. Als moslim bekend onder de naam El-Hadjj Malik El-Shabazz werd hij vermoord. Niet als "Malcolm X". Moge Allah hem genadig zijn.

Ibrahim Hublou


Op dit adres een toespraak van "Malcolm X" m.b.t. slavernij.
http://groups.yahoo.com/group/PIN-forum/message/403

Als toemaatje kan je aansluitend teksten lezen over
de strijd van de moslims tegen de slavernij - in
Afrika en in Amerika -


(*) Neger: neger is geen scheldwoord. Sommigen vertalen het
'Amerikaanse' scheldwoord "niger" verkeerdelijk als
"neger" en zetten zich van daaruit tegen het gebruik
van het woord af. Dit is onzin.

(**) El Hadjj is een titel die aangeeft dat hij aan de Hadjj ('bedevaart' naar Mekka) deelnam.