arch/ive/ief (2000 - 2005)

Islam en holebi's: bericht van binnenuit (deel 2)
by yvan Monday December 23, 2002 at 09:42 PM
yvan.brys@skynet.be stadspark, Antwerpen

Hatice Kurșun (1975) is journaliste en studeert islamkunde aan de Universiteit van Leiden. Zij schreef samen met Imad el Kaka het boek Mijn geloof en mijn geluk, Islamitische meiden en jongens over hun homoseksuele gevoelens. (2002, Schorerboeken). Imad interviewde de jongens en Hatice de meisjes. Ze legt uit waarom ze het boek schreef.

Onder islamitische geleerden (uit het verleden en van vandaag) bestaat de algemene consensus dat homoseksualiteit onnatuurlijk, afwijkend en een zonde is. Zij baseren zich op het verhaal van Lot dat in Soera 8 (al A'raaf = de kantelen) vers 80-84 van de Koran wordt verteld. De profeet Lot werd door God naar Sodom gezonden om de inwoners van deze stad af te helpen van hun homoseksuele neigingen. Het volk van Sodom wilde echter niets van de boodschap van Lot weten en verdreef de profeet en zijn familie uit de stad. Daarop werd de hele bevolking van de stad door God vernietigd. Ook voelen de geleerden zich gesterkt door de overleveringen (hadith) van de profeet Mohammed waarin hij gelijkgeslachtelijke relaties veroordeelt: ,,De dag waarop mannen tot mannen komen en vrouwen tot vrouwen, weet dan dat het einde van de wereld nabij is.'' Maar volgens sommigen is er een andere interpretatie van de Koranpassage mogelijk. Zo schrijft Omar Nahas in zijn boek Islam en Homoseksualiteit dat het verhaal van Lot geen expliciete veroordeling van homoseksualiteit is, maar van seksuele losbandigheid: het volk van Sodom stelde seksueel genot boven alles en hun seksueel moraal was totaal verworden. Mannen dwongen onvrijwillige seks af met mannen, kinderen en dieren. Het is de combinatie van machtsmisbruik en de onbegrensde wellust van de mannen die door de Koran wordt afgekeurd, en de verzen zijn geen uitgesproken verwijzing naar homoseksualiteit zoals dit in moderne termen wordt begrepen, namelijk als een liefdesrelatie tussen volwassen seksegenoten op basis van wederzijdse instemming.
Of de Koran homoseksualiteit goed of afkeurt is een theologische discussie waarin ik me niet in wil mengen. Homoseksualiteit is immers een zaak tussen God en de homoseksueel. De kerngedachte van de islam is de directe relatie tussen een gelovige en God. Daar komt niemand tussen, niemand is gerechtigd te oordelen over anderen. God heeft 99 schone namen waarvan al-Hakam, de Rechter, er een is. God besluit wat goed en slecht is. Of zoals de 23 jarige Marokkaanse lesbische studente Warda, een van de meiden die in ons boek aan het woord komt, het formuleert:
,,Moslims zitten graag op de troon van Allah, maar Allah is de enige die over Zijn schepselen kan oordelen. Ik ben lesbisch, daar moet ik en de moslimgemeenschap mee lerenleven. En of Allah mij wel of niet accepteert, is mijn zorg, daar hoeft de gemeenschap zich niet mee te bemoeien. Iedereen staat het vrij om een religieus bezwaar te hebben op homoseksualiteit en mij zul je dan ook nooit horen zeggen dat alles moslims homseksualiteit moeten goedkeuren. Maar ik vind het wel onislamitisch om mensen op basis van hun seksuele geaardheid uit te sluiten.''
Ik deel de mening van Warda. Ook ik vind dat het vrij is om een gewetensbezwaar te hebben tegen homoseksualiteit op basis van een religieuze of niet religieuze overtuiging, maar het is absoluut maar dan ook absoluut niet aan de mens om te oordelen over de homoseksuele persoon. Mijns inziens zou de discussie zich dan ook niet moeten richten op de vraag of de Koran homoseksualiteit toestaat of verbiedt, maar hoe de moslimgemeenschap met homoseksuelen omgaat. Ofwel, predikt de Koran onverdraagzaamheid jegens homoseksuelen? Want dat is de houding die de moslimgemeenschap in het algemeen jegens homoseksuelen aanneemt. Overigens, hoewel de media vaak anders willen doen geloven, komt deze negatieve houding tegenover homoseksuelen, natuurlijk niet alleen bij moslims voor.
Wist u dat in de VS, het land dat zich bij uitstek profileert als het land van de mensenrechten, in bijna de helft van de staten homoseksualiteit strafbaar is?
Wist u dat Amerikaanse evangelische genootschappen hersteltherapieën aanbieden aan homoseksuelen? Zij menen dat homoseksualiteit een seksuele stoornis is en geloven homoseksuelen te kunnen transformeren tot heteroseksuelen. Exodus International is de grootste organisatie die een dergelijke therapie voorstaat. Exodus telt wereldwijd 140 genootschappen en wist u dat er ook een in Amsterdam is gevestigd?
Wist u dat in meer dan de helft van alle landen ter wereld een straf staat op gelijkgeslachtelijke relaties?
Weet u nog dat de fractievoorzitter van de RPF Leen van Dijke, vorig jaar homoseksuelen met dieven heeft vergeleken?
Wist u dat de Nederlandse bureaus Meldpunt Discriminatie nog altijd meldingen van discriminatie van homoseksuelen ontvangen?
Homoseksuelen hebben binnen de islamitische gemeenschap geen plaats en worden veelal verstoten. Abd een 21 jarige Marokkaanse homo die we in ons boek hebben geportretteerd kan hierover meepraten. Ik citeer Abd:
,,Ik had een nieuw strak shirt gekocht. ‘Gatver', riep mijn broer, ‘je lijkt wel een homo'. Mijn ouders lachten. Ik werd woedend, ik voelde dat ze me aan het uitlachen waren. Het deed pijn. ‘Ja', schreeuwde ik. ‘Ik ben een homo'. Mijn ouders hielden op met lachen. Toen begon mijn vader te schreeuwen dat ik geen domme dingen moest zeggen. Ik antwoordde dat het de waarheid was. Ik vertelde hem dat ik een relatie had met mijn vriend Jan Kees. Toen werd mijn vader giftig. Hij begon me te slaan en zei dat ik een varken was. ‘Het huis uit!', gilde hij, ‘je gaat het huis uit. Ik hoef geen flikker te hebben als zoon.' Een paar uur later stond ik met een koffer buiten. Mijn ouders hebben me nooit meer geaccepteerd als hun zoon en weigeren me nog te ontmoeten. Een paar keer zag ik mijn moeder in de stad lopen met mijn zusjes. Ze keek me met tranen in de ogen aan, schudde toen afkeurend haar hoofd en liep door, mijn zusjes meeslepend. Ik heb midden op straat een potje staan janken.''
Maar het blijf niet alleen bij verstoting, moslimhomoseksuelen lopen zelfs de kans om van het leven te worden beroofd. In Saoedi Arabie en Iran staat de doodstraf op homoseksualiteit. Volgens al-Fatiha, een internationale organisatie voor moslimhomoseksuelen, zijn sinds de Iraanse revolutie in 1979, 4000 Iraanse homoseksuelen ter dood veroordeeld. In Istanbul is een barman doodgeschoten door twee extreme moslimmannen. Hij had op zijn rug het woord Allah laten tatoeëren. De daders zagen dit als blasfemie want in hun ogen zijn homo's vervloekte schepselen.
Is dit Islam? Is dit wat de Koran voorschrijft? Het antwoord is NEEN. Het onheus bejegenen van homoseksuelen heeft absoluut niets met de islam te maken, want er is niet een vers in de Koran te vinden die expliciet verstoting, vernedering, discrimineren of doden van homoseksuelen voorschrijft. Niet een. Ik zou zelfs willen stellen dat het onislamitisch is. In de islam staan de termen verdraagzaamheid en liefde hoog in het vaandel. Allah wordt in de Koran niet voor niets al-Haliem, de Verdraagzame, en al-Wadoed, de Liefhebbende genoemd.
Verdraagzaam en liefhebbend, dat is Allah, dat is de Islam en dat zouden moslims ook moeten zijn jegens de medemens, of die nu hetero of homoseksueel is.
Ik wil graag afsluiten met een passage uit het verhaal van Nazha, een 37 jarige Marokkaanse lesbienne, die in ons boek haar verhaal vertelt:
,,Mijn ouders zijn vrome moslims. Ze bidden vijf keer per dag , missen geen dag van de Ramadan en hun gehele leven is doordrenkt van Allah. De kinderen hebben ze ook een islamitische opvoeding gegeven, mijn moeder heeft ons al op jonge leeftijd de Koran en de overleveringen van de profeet Mohammed onderwezen. Toch hebben mijn ouders geen moeite met mijn seksuele geaardheid. Ik heb geen idee waarom ze altijd zo open hebben gestaan voor mijn homoseksualiteit, daar hebben we eigenlijk nooit over gesproken, maar ik ben me ervan bewust dat het uniek is. Voor moslims zijn islam en homoseksualiteit iets als water en vuur, maar mijn ouders hebben mijn liefde voor vrouwen stilzwijgend geaccepteerd. Dat noem ik pas islam.''

die eeuwige shit
by elChe Monday December 23, 2002 at 11:37 PM

Pretenties, ze hebben hier serieuze pretenties. Wat willen ze nu, de Islam via het westen 'moderniseren'? Je hebt geen norm voor modernisme dus je bent zobizo al vooringenomen, je wil het anders maar niet zoals het is. Alles en iedereen dat leeft groeit, zo ook culturen en zo ook de beleving van religies. Dwingenarij brengt nix en niemand op een beter, eerlijker(moderner?) spoor dus mijne dames n heren wat komen die westerse inquisiteurs altijd opnieuw lullen?? Wat hebben ze nu weer gevonden, islam en homo's gaat niet echt samen, oh hallelujah. Wat is het morgen, wat was het gisteren, misschien kan je bij mij thuis ook komen kijken wat er daar aan was ligt. Ga toch allemaal lekker een eigen leven opbouwen, als vampiers storten ze zich hier in het westen op alles wat goed vertegenwoordigd en vooral niet-westers is. Bloedzuigers, waar bemoeien ze zich mee. Wacht, er is ergens in Rabat een onderzoeker die de aanleg voor pedofilie in het westen wil onderzoeken. Want ja, al die priesters die zich vegrijpen aan kinderen, zovele procenten al, zelfs de katolieke kerk maakt zich zorgen er moet daar wel iets gaande zijn he. Het zou ook kunnen dat door de scheiding van kerk en staat de priesters zo vervreemd zijn van de moderne ontwikkelingen dat het enkel zij zijn die zich domweg laten pakken. Enfin, er komt dus ook een documenatire over, enkele boeken, bestsellers en ook een film ja 'hAntwarpe' zal die heten. Je reinste shit natuurlijk, klopt het klopt het niet, wat interesseren mij die priesters nu, ze bekijken het maar, het is hun keuken, ze zullen wel groeien. Ni bemoeien dus tenzij je EN betrokken partij bent EN het zelf beter doet!

Individualisering is desacralisering
by Egidius Tuesday December 24, 2002 at 12:31 AM

Goed dat aangetoond wordt dat de Islam zo tollerant is in weerwil van wat sommigen ervan vinden.

Als "moslim-holibis" zich op 'moderne' lezingen van de Koran beroepen om hun geaardheid aanvaardbaar te maken zonder-discussie-mogelijk dan hebben ze het goed fout.
De Koran niet de enige bron van Islamitisch recht. Hadieth zowel als sunna (leefwijze van de profeet/moslims) keuren het gedrag af. Homoseksuele relaties komen niet te pas binnen de moslim-gemeenschap. Er bestaat geen ettiquette voor (bv. 'de hand vragen') buiten collectieve 'afkeuring'.

Een steeds weer kerende reactie is "het is mijn zaak". De beoordeling is, volgens gelovigen, bij God en daar is geen speld tussen te krijgen. Het gaat niet enkel over de eindbeoordeling. Het gaat over samenleven. Hier in deze wereld.

De geloofsbeleving is in het bijzonder een collectieve zaak. Dit wil niet zeggen dat individualiteit volledig geweerd wordt doch wel dat er over geloofszaken een grote mate van eenstemmigheid bestaat. In de Islam heet dat het "Kahlief-zijn": elke moslim, vertrekkkende vanuit zijn/haar geloof - en dus met de nodige kennis van zaken - tracht bij wijze van spreken de 'plaats vervanger van God op Aarde' te zijn. En dit 'for the time being'.

Wat de verstoting betreft: dat is een principe dat in veel milieus gebruikt wordt, ter correctie of ter bescherming.

Het gaat (o.m.) wel degelijk terug tot de sunna.
Sommige van de metgezellen van de Mohamed werden voor een zekere tijd door de moslimgemeenschap omwille van hun voor velen dubieuse geachte gedrag gemeden. Er moest een koran-vers aan te pas komen om de boycot op te heffen. Momenteel worden er echter geen verzen meer geopenbaard....

- Waarmee ik niet wil zeggen dat het op een dergelijke manier aantonen dat men een bepaald gedrag afkeurt in extremisch moet doorgetrokken worden. Sommige van mijn collegas, kennissen en buren zijn holibi en buiten het discour staat er niet veel tussen ons -


Homoseksualiteit mag dan stilzwijgend aanvaard worden als je er om vraagt en enig weet hebt van de Islam zal niemand die om goedkeuring vraagt een positief antwoord krijgt. Vandaar de stilzwijgendheid. Van de kant van de moslims. Tollerant én goedwetende want bestudeert en doorleeft weten die waar de Islam zo ongeveer voor staat. Dergelijke studies hebben zeker hun nut. Ook voor de moslims. Als je op tederheid tussen gelijkgeslachtelijken gijlt ben je bij moslims aan het verkeerde adres.

Zoals moslims plachten te zeggen "Allah weet het best" maar naar mijn bescheiden mening kan de conclusie van de "moslim-holibis" en de studiemakers niet meer zijn dan aan te tonen dat de Islam wel zeer ruim kan geïnterpreteerd worden. Jammer voor hen: niet met kennis van zaken.

Naar mijn weten zien moslims homoseksualiteit als een "beproeving". "Geen mens wordt boven zijn vermogen belast", staat in de Koran. "En Allah is genadig, vergevingsgezind."

holebi's en islam
by Peter Morlion Tuesday December 24, 2002 at 10:54 AM
dikkexpierre@yahoo.com

Niet bemoeien tenzij je EN betrokken partij bent EN hetzelf beter doet. Komaan, dat klopt niet he. Dan zou ik haast enkel bij een studentenbetoging mogen meewandelen, en geen kritiek mogen hebben op bv. de vakbonden.
Wat fatima's reactie op deel 1 van dit artikel (vorig artikel) betreft: dat trekt toch op niks?! Wie vraagt er dat de islam homoseksualiteit als de norm erkent? (trouwens, wat zijn de fundamentele bezwaren daartegen?-filosofische vraag, niet te ver op in gaan) Wel wordt er gevraagd dat ze er mee leren omgaan. En er zijn er veel die dat kunnen, maar verdomme elChe, er zijn nog steeds problemen in die cultuur. Die is nu eenmaal nog wat conservatiever, en ik vind dat niet direct bevrijdend. En ja, ik weet het, ook bij ons zit het nog moeilijk. Maar aan beide kanten moet er gewerkt worden. Het christendom heeft hiervoor moeten wijken, sorry, maar de islam zal het ook moeten doen.
Ik vind gewoon dat holebi's hun geaardheid openlijk moeten kunnen beleven. En als islam, christendom, extreem-rechts, rechts-conservatisme, preutse linksen, ouwe meetjes, wie dan ook, daar problemen mee heeft, als er mensen zijn de er aanstoot aan nemen, of geschokt zijn, als ze twee mannen hartelijk zien kussen: dikke pech!
Als je liefde niet kan appreciëren...
In a world full of hate, love is the revolution

verstrikt in eigen web
by ganymedes Tuesday December 24, 2002 at 03:14 PM

ElChe raakt verstrikt in zijn eigen contradicties. Enerzijds komt hij op voor een andere gemeenschap, anderzijds stelt hij doodleuk dat de Moslim-holibi's het dan maar zelf moeten regelen. Dat is immers toch maar een kleine minderheid die enkel last veroorzaakt. En de Moslims in Belgie, vormen die dan geen kleine minderheid, kan men ook redeneren... Waarschijnlijk zijn er zelfs meer holebi's (+/- 7% = 700.000 mensen) dan Moslims. Wees een beetje consequent elChe, homo zijn is duidelijk jouw probleem niet en niet één van jouw dada's. Ik denk dat je met een typisch probleem zit van een groot deel van links: minderhedengeil zoals ze zijn, weten ze niet te kiezen als er twee minderheden op een bepaald moment regelrecht tegen elkaar komen te staan. Dat veroorzaakt eventjes korstsluiting in de linkse hersenen, een beetje zoals de strijd tussen het Ich en het Es. Een slecht compromis geeft een serieuze neurose, Che!

ganymedes' web
by klaas Tuesday December 24, 2002 at 03:57 PM

Beste Ganymedes

Staan er hier 2 minderheden regelrecht tegenover elkaar? En moeten wij nu kiezen tussen Moslims en homo's?
Ik dacht dat het artikel hierboven dat tot uw commentaar aanleiding gaf ook ging over homoseksuele Moslims die juist niet tussen die 2 willen kiezen en pleiten voor een verdraagzame en liefhebbende Islam.