AEL gelooft ook in dialectiek maar niet in het materialisme by AELer Sunday December 22, 2002 at 03:54 PM |
nsamaan@arabeuropean.org |
Dialectiek van Ismat Seyf Al Dawla: Human Dialectics
Dat er evolutie in de geschidenis is, en dat die evolutie door qualitative sprongen gebeurt op basis van quantitatieve veranderingen, tot daar nog toe. Dat dialectiek is een bruikbaar model om dat te begrijpen (thesis, anti-thesis, synthesis) geloven we ook bij AEL. Maar Het is geen proces die plaats vindt binnen een bepaalde Volksgeist zoals Hegel predikte met zij idealisme, Noch binnen de materie zoals Marx predikte met zijn materialisme (means of production versus rules (relations) of production, infrastructur versus suprastructur). We geloven dat de evolutie en de dialectiek binnen de mens zich bevinden zoals de Egyptische filosoof Ismat Seyf Al Dawla predikt bij zijn Human Dialectics. materie en idealen formen thesis en anti-thesis binnen de mens en zijn maatschappij. Marxisten besseffen dat vaak, maar durven de conclusies niet trekken. En Arabische boeken vertalen jullie toch niet (maar we worden verweten dat we jullie oeken niet genoeg vertalen, dachten jullie voor één moment dat we eigen boeken van eigen bodem hebben die iets relevant voor ullie ook bevatten?) , dus de evolutie van de dialectiek gedachte zet zich voort maar aan de andere kant van de middelandsezee en jullie zijn wat dat betreft nog met de 19de eeuw bezig.
AEL 4 Life
En maar vertalen by jpe Sunday December 22, 2002 at 04:17 PM |
Beste Ael'er: je slaat een nagel op de kop als je schrijft dat "jullie toch geen Arabische boeken vertalen". Misschien ligt daar nog wel één van de roepingen voor het AEL: er helpen voor zorgen dat wat meer Arabische boeken in Europese talen vertaald en bekend gemaakt worden. Zo voor de vuist weg kan ik trouwens geen enkele Arabische auteur opnoemen, of ja, Nobeprijswinnnaar Mahfouz. Maar die ken ik dan weer via de Egyptische film.Niet via zijn boeken.
Gelukkig zijn al heel wat Arabische films ondertiteld; maar ook daarvoor mag er best wat meer reclame gemaakt worden. Ik denk dan natuurlijk aan de geniale Egyptische cineast Youssef Chahine.
Na de controverse rond het stomme Kassablanca (om je gerust te stellen: Gee Luy Thijs is ook in de ogen van nadenkende 'autochtone' Belgen, een vulgair ventje) is het misschien tijd om eens wat aandacht te besteden in de werking van AEL aan de uitgebreide Arabische filmproductie. Ik wil er graag bij helpen want als docent filmgeschiedenis ben ik er al een beetje (ik durf me nog geen spcialist noemen) in ingewerkt. Heb ook al wat films op video; dus ... Misschien moeten we maar eens iets organiseren rond Arabische film. En zoals je weet: film is een uitstekend inter-cultureel medium.
materialisme... by Andrew Crosby Sunday December 22, 2002 at 07:30 PM |
punkanarchist@hotmail.com |
dat is toch maar een zeer oppervlakkige benadering van het materialisme als je het aan mij vraagt. materialisme is niet enkel wat marx zei van economische structuur die de bovenstructuur bepaalt (wat volgens mij niet altijd klopt, want de bovenstructuur kan er heel goed voor zorgen dat de economische structuur niet verandert): dat is marx' historisch materialisme, wat een andere zaak is. het materialisme houdt zich bezig met de feiten, vertrekt van de werkelijke wereld en niet van de platonische wereld der Ideeën. de materiële wereld is de enige echte, en tis daarmee dat we ons bezig moete houden. daaruit volgt dat we de problemen vanuit de werkelijkheid moeten proberen op te lossen en niet vanuit één of andere ideeële wereld. dit betekent natuurlijk niet dat we geen betere wereld in onze gedachten mogen hebben waar we naar streven: die betere wereld schetsten we vanuit wat er mis en goed gaat met de huidige wereld, m.a.w. als gevolg van de werkelijke materiële wereld.
bovendien vormen de ideeën geen anti-thesis voor de feiten (van de materiële wereld), maar vloeien voort uit de feiten, uit onze interpretatie ervan. hoe kan je dan zeggen dat materie en idealen thesis en anti-thesis vormen, daarvoor moeten de idealen of ideeën een onafhankelijke bestaan leiden. dan komen we écht terecht in de Ideeënwereld van Plato. Dan is het natuurlijk logisch dat jullie het materialisme verwerpen, vermits jullie dan idealisten zijn.
genoteerd by Herman L. Sunday December 22, 2002 at 11:58 PM |
Ik noteer met plezier de titel van dat werk en de naam van die auteur. Ben er ook zeker van dat Arabische filosofen niet stil hebben gezeten sinds Abu Ala al Ma'ari en Ibn Rushd.
Maar wat ik mij afvraag: spreekt u namens de AEL of als dissident die de samenwerking tussen AEL en PVDA bekritiseert?