Open brief van en aan mensen die aan de verkeerde kant staan by jeugdhuis Alhambra vzw Friday December 20, 2002 at 10:17 AM |
Een jaar geleden, hielden de jongeren van Alhambra - een jeugdhuis in de Brusselse wijk Kuregem - een video-atelier. Ze maakten een kortfilmpje over hun visie op 11 september. Eén van de jongeren stelde in haar film de volgende vraag: Waarom zijn wij, jongeren uit Kuregem, altijd solidair met mensen die in de ogen van de Belgische maatschappij verkeerd zijn? Een pertinente vraag, niet waar?
En wij begrijpen hen. We leggen misschien andere nuances, maar in essentie
zijn we het met hen eens. Kuregem 1997, Antwerpen 2002, waarom? De jongeren in Antwerpen hebben de heer Jahjah niet nodig om in opstand te
komen. De jongeren uit Antwerpen zijn het racisme en de discriminaties beu en
hebben hun stem laten horen. Net zoals de jongeren in Kuregem in 1997. Enkele
verhalen in en om het jeugdhuis Alhambra maken dit duidelijk: M verhuist. Hij wil dit kenbaar maken aan de gemeente Anderlecht, om zijn identiteitskaart
te laten veranderen. Om dit te kunnen doen, moet hij 's ochtends vroeg - in
de kou - in de rij gaan staan. Aan een apart loket voor vreemdelingen, op de
koer van het Anderlechts gemeentehuis. Om na enkele uren wachten een afspraak
te krijgen voor een maand later. Allochtone buurtbewoners maken een petitie.
Ze gaan praten met de autoriteiten, maar er gebeurt niets. Deze vreemde maatregel
blijft bestaan. En ze is duidelijk discriminerend: Belgen gaan gewoon naar het
loket in het gemeentehuis en worden onmiddellijk bediend. M is 17 en getuige van een straatgevecht. In paniek belt hij de politie. Enkele
weken later worden zijn vrienden, vriendinnen en hun ouders opgeroepen bij de
politie voor verhoor. De politie doet onderzoek naar M en zijn verleden. Is
hij betrouwbaar? Ouders bellen elkaar, jongeren staan verbaasd. Iedereen vraagt
zich af wat er gebeurt. M wordt zelf opgeroepen bij de politie. Ze excuseren
zich en zeggen dat het om een vergissing gaat. Door zijn oproep hebben ze gedacht
dat hij in drugzaken verwikkeld was. Ze hebben zijn GSM afgeluisterd gedurende
3 maanden (!) en daarna alle mensen opgeroepen met wie hij gebeld had. Is iemand
niet onschuldig tot het tegendeel bewezen wordt? Waarom worden M en zijn vriendenkring
dan opgetrommeld en ondervraagd? Realiseert men wel wat zo'n dingen teweegbrengen
in de wijk, bij de ouders van M, bij de ouders van zijn vrienden en vriendinnen?
Zal hij een volgende keer nog de politie durven bellen of zal hij de jongeren
'gewoon'laten doorvechten? T is medewerkster van het jeugdhuis. Ze volgt een opleiding als maatschappelijk
werker. In haar derde jaar krijgt ze te horen dat ze niet meer verder kan studeren.
Ze heeft immers de Belgische nationaliteit niet. Ze wordt als vreemde studente
aanzien en de school heeft al 2% vreemde studenten. Na discussie blijkt dit
weer een vergissing. T is geen vreemde studente: ze heeft immers al haar studies
in België gedaan, ze werkt en betaalt belasting. Ze legt al haar documenten
voor (ze heeft hiervoor ook weer in de rij moeten staan aan het gemeentehuis)
en alles is in orde. Maar ondertussen blijft in haar geheugen gegrift, dat ze
voor de ogen van haar medestudenten gekleineerd is en dat ze zich weer eens
heeft mogen verantwoorden. F is 14. Zijn moeder werkt in Kuregem. Af en toe komt hij na school met de
metro naar het werk van zijn moeder. "Ik moet vanavond naar je werk komen",
zegt F. "Ik zal mijn identiteitskaart en tramkaart maar klaarmaken. Telkens
ik naar Kuregem ga, word ik door de politie gecontroleerd aan het station Clemenceau.
Enfin, als ik Nederlands spreek, dan laten ze me sneller door". B is 14 en zit momenteel in het tweede jaar Moderne Wetenschappen. Tegen alle
verwachtingen in, want op de basisschool gaf men hem twee keer - in het tweede
én in het zesde leerjaar - te kennen dat hij eerder in het BUSO (speciaal
onderwijs) thuishoorde. M is licentiaat fysica. Hij heeft uit frustratie (omdat hij geen job vond)
een diploma onderwijsbevoegdheid gehaald. Maar nee, ook in het onderwijs kon
hij niet terecht. Hij volgt een cursus Nederlands en heeft nu een job in de
Brusselse Nederlandstalige sociale sector. Niet echt in de richting van zijn
opleiding, maar blijkbaar de enige sector die zijn kwaliteiten wél op
waarde schat. Praat een uurtje met de jongeren van het jeugdhuis en je kan een boek schrijven
over discriminaties, vernederingen en racisme. Het zijn deze dingen die ervoor
zorgen dat de jongeren op straat komen, niet Abou Jahjah. Discriminatie zorgt voor een langzame, maar zekere vernieling van het zelfbeeld
van de jongeren. Jongeren sluiten zich af van de maatschappij en leven een eigen
leven, los van deze maatschappij. Mensen twijfelen aan hun eigen kunnen in plaats
van het racisme aan te klagen. Er komt een zekere gelatenheid, machteloosheid.
Iedereen probeert dit op zijn eigen manier te verwerken. Sommigen vechten terug,
met woorden of met daden, individueel of in groep, soms op een compleet verkeerde
manier. Maar hun vragen blijven: Wie zijn wij, in een land waarin we opgroeien, in
het land dat we als het onze beschouwen? Wie zijn wij, in een maatschappij die
ons aanziet als een potentiële vijand, die ons wantrouwt? Een ouder zegt
tegen haar dochter: "Daarvoor hebben we in Marokko alles achtergelaten
en ons geluk hier beproefd. Daarvoor heeft jouw vader zich in dit land kapot
gewerkt . Wat was er ons beloofd?" Uit de brochure waarmee België in 1962 gastarbeiders ging ronselen in
landen als Marokko: "Als je naar België komt, zal je snel opmerken dat het woord 'democratie'zijn
volledige betekenis heeft behouden. De Belgen zijn fier op hun grondwet en de
vrijheden die ermee gepaard gaan, namelijk: persvrijheid, cultusvrijheid, vrijheid
van onderwijs en de vrijheid van verenigingsrecht met eraan verbonden de syndikale
vrijheid." Of nog: "Men herkent de Belgen aan hun kwaliteiten zoals gezond verstand, moed,
de werklust, het familiegevoel, de onafhankelijkheidszin; ze zijn gastvrij,
op grond van hun aangeboren drang naar hulpvaardigheid en ze zijn vriendelijk
voor vreemdelingen." Sinds 11 september is de allochtone bevolking van moslimorigine het slachtoffer
van een niet-aflatende haat- en lastercampagne vanwege bepaalde politici en
de media. Mensen die hier geboren zijn, worden voortdurend gevraagd zich te
rechtvaardigen: "Zijn jullie wel geïntegreerd genoeg, willen jullie
je inburgeren (anders zullen we je wel dwingen), wil je Nederlands leren?"
Dit terwijl wij ouders zien die elke dag hamburgers en friet, worteltjes en
erwtjes voor hun kinderen klaarmaken, omdat ze de Marokkaanse kost niet lusten.
Vorige week vierden de kinderen én het suikerfeest én Sinterklaas.
We zien jongeren van allerlei origines op school met elkaar debatteren over
de voors en tegens van de ramadan. We zien jongeren van allerlei origines in
scholen samen ramadanmaaltijden houden. We zien lange wachtlijsten voor Nederlandse
taallessen. En daar tegenover staan onze politici: de Somersen, Coverliersen, de Duquesnes
en de Verhofstads die oproepen tot oorlog, die bereid zijn wetten te veranderen
om mensen die het niet met hen eens zijn in de bak te draaien. Zetten zij hiermee
ook niet aan tot geweld ten aanzien van het allochtone deel van de bevolking?
Zijn we niet op weg naar nog zwartere zondagen? Het wordt tijd dat we op de rem gaan staan. Kunnen we niet tot een charter
komen waarin gelijkheid en gelijke kansen door de regering gegarandeerd worden?
Waarin de echte problemen worden aangepakt (discriminatie in het onderwijs en
op de arbeidsmarkt) en waarin het verboden wordt voor politici om bevolkingsgroepen
te stigmatiseren? Of blijven wij in de jeugdhuizen gedoemd om de jongeren te
kalmeren? Om hen met racisme en discriminaties te leren omgaan? Moeten wij hen
leren om die vernederingen maar te slikken, om te verhinderen dat er rellen
komen? Wij willen dit niet doen. We willen jongeren voorbereiden op een maatschappij waarin zij als volwaardige
burgers naar een kwaliteitsschool kunnen gaan. Waarin zij kunnen gaan werken
volgens het diploma dat ze behaald hebben. Waarin zij een tweede taal kunnen
aanleren, of - zoals vele Belgen - kiezen om er maar één te spreken,
al vinden wij dit zeer spijtig. Wij willen dat ze met plezier kunnen leven, opgroeien en wonen in een buurt
zoals Kuregem (zonder dat er voortdurend gezegd wordt dat deze buurt 'explosief'
is). Dat ze een hoofddoek kunnen dragen of hun godsdienst kunnen beleven zonder
als achterlijk beschouwd te worden. Zolang dit niet kan, worden wij op één of andere manier gedwongen
om aan de verkeerde kant te gaan staan. We zijn geen sympathisanten van Abou
Jahjah, maar als men hem opsluit worden wij gedwongen om zijn kant te kiezen
omdat hij onrechtvaardig behandeld wordt. Er was in de wijk geen specifieke
sympathie voor Saïd Charki, de jongen die in 1997 vermoord werd. Hij zat
in louche zaakjes. Maar hij verdiende het niet om vermoord te worden. Mohamed
Ashrak had kunnen leven en een aantal van zijn idealen waarmaken. Het mocht
niet zijn. Vele jongeren in deze wijk dromen van een toekomst in hun land, België.
Ze willen schoollopen in goede scholen, ze willen een kans op een job, ze willen
van Kuregem iets maken. We willen er met Alhambra voor zorgen dat ze deze kans krijgen, zelfs al moeten
we hiervoor aan de verkeerde kant blijven staan. Namens de raad van beheer en de jongeren van jeugdhuis Alhambra
vzw: Touria Aziz, Imen El Haffad, Mustapha Hamouda, Eric Gijssen,
Kuregem, 9 december 2002 Alhambra vzw - Bergensesteenweg 180, 1070 Brussel - tel: 02
523 93 54 Wil je reageren? Schrijf ons via: Alhambra@AlhambraNet.be Wil
je meer weten over ons jeugdhuis?
Karima Hammout, Khadija Aziz, Yassin El Asri, Mohamed Achargui,
Mohsin Mouedden, Bouchra Debboun, Jamal Makran,
Miloud Merzguioui, Veronique De Leener, Zakaria Boutaarourt, Mohamed Chouitari
Bezoek ons op: www.AlhambraNet.be
Moord! Media zien het geweld in het protest. by marc Monday December 30, 2002 at 10:55 PM |
Moord in Borgerhout: klik de bijgevoegde url om de animatie te bekijken.
animationfactory.org/Nederlands/Vmoord.html
vraag, 2e poging by Tiene Friday January 03, 2003 at 12:00 PM |
Beste Alhambra,
vlak na de eerste publicatie van jullie tekst op deze site, stuurde ik een persoonlijke mail met de vraag waarom jullie het schijnbaar zo nodig vinden jullie te distantiëren van de AEL ('de verkeerde kant'). Ik vond en vind daar zelf geen verklaring voor. Tot op vandaag wacht ik op een antwoord, dus probeer ik het maar op deze manier.
Vriendelijke groeten,
andere vraag... by stan Sunday January 05, 2003 at 02:46 PM |
dat is inderdaad een goede vraag, maar volgens mij is de vraag meer:
waarom zouden we 'verbroederen' met de AEL, volgens mij hebben die nog niets gedaan die echt in de lijn van onze belangen liggen...
ps: als ik fout ben, zeg het mij aub
stan