arch/ive/ief (2000 - 2005)

'VTM goes crimi' /* "Sorry, dit zijn wij niet geweest, dit is VTM zijn schuld"
by jan-pieter everaerts Tuesday December 17, 2002 at 06:56 PM
mediadoc.diva@skynet.be

Een aantal nieuwe VTM-plannen én wat de zender zoal ten lande uitspookt.

Terwijl sommige VTM-journalisten de jongste weken onaardig meestookten - door middel van treitereien tegenover AEL-jongeren - aan de dyabolisering van Dyab Abou Jahjah, wist de Filmfabriek van Paul Jambers er niets beters op te vinden van ook in het rustige Limburg de boel te gaan verzieken. De 'creatieve directeur' van de Televisiedictatuur - sorry Televisie-FABRIEK, maar is daar nog een verschil tussen ? - kwam op een glorieus idee dat nog nooit niemand voor hem bedacht had ...


* "Sorry, dit zijn wij niet geweest, dit is VTM zijn schuld"

Onze brave man - Jan Segers is zijn naam - zou een reportagereeks laten maken over 'jeugdbendes'. Dus stuurde hij enkele freelancende vrije lansen, gewapend met camera en perch, het bronsgroen eikenhout van Limburg in. Maar zie, kort na het draaien van de proefopnamen liep het mis. Enkele jongeren verklaarden links en rechts dat ze door een VTM-ploeg waren aangespoord om voor de camera vandalenstreken uit te halen en in een jeugdhuis in te breken. In het jeugdhuis vond de politie een papiertje met daarop: "Sorry, dit zijn wij niet geweest, dit is VTM zijn schuld".

Wat het allemaal wat erger maakte, was dat er ook een mentaal gehandicapte jongen bij betrokken bleek.

En dan maar verbaasd zijn dat - zoals een documentairemaker me vandaag vertelde - allochtone jongeren het lang niet altijd meer pikken dat ze weer eens voor televisie gefilmd worden. Je zou voor minder ...

Bij Jambers werd één en ander natuurlijk in alle toonaarden ontkend. En was men weer eens "diep gekrenkt in de beroepseer" ... Gedreigd werd met een klacht wegens laster en eerroof.

Het is anders wel niet de eerste keer dat een Jambers-ploeg van aansporen tot geweld, beschuldigd wordt. Zo dook begin jaren negentig in Limburg het "verhaal" op van een Jambers-reporter die volgens getuigen hooligans tot geweld aanspoorde. Toevallig kende ik die reporter: hij was één van de leden van het eerste team van Jambers waar ik - op uitnodiging van 'de meester' - even toe behoorde. Het was hij die na een kennismakingsweekend tegen Jambers zei: "met Everaerts wil ik niet werken." Maar jongeren tot baldadig heden aanzetten; daar zou hij zijn hand niet voor omdraaien. Luc Alloo liep toen overigens ook al rond bij Jambers en tot wat voor 'stoten' die 'criminoloog' (hij 'studeerde' dat, aan de RUG), in staat is, dat weten we: op televisie tonen hoe je een bom maakt, bijvoorbeeld.

* Effe met 'Tarzan-Cas' bellen

"VTM investeert fors in Vlaams drama" titelde De Standaard op 11 december. Een dag later titelde de krant: "VTM wil van drama weer speerpunt maken / Commerciële omroep heeft ambitieuze plannen." Tja, met andermans geld hebben ze in Vilvoorde mooi uit te pakken. Want (een groot deel van) het geld voor de eerste reeks die De Standaard vermeldde - de reeks "Ze kwamen uit het Oosten", over vrouwenhandel - waarover zo dadelijk meer - komt uit de pot van de filmsubsidies. Zo doen liberale politici (Van Mechelen) en liberale bedrijven (VTM) dat: altijd zagen en klagen over belastingen maar zelf wel de eersten zijn om uit de staatsruiven te pikken.

De andere door De Standaard vermelde reeksen betreffen een serie voor 2003 met als werktitel 'Milo', een politiereeks voor 2004 en tot slot een vijfdelige reeks getiteld "De koning van de wereld", "naar een scenario van Mark Didden", handelend over de "legendarische bokskampioen Cyriel Delannoit". Een naam die u verder maar best meteen vergeet want wat is er nu legendarisch aan iemand die niets anders kon dat een medemens op zijn gezicht timmeren ? Mark Didden gaat het tegenwoordig ook hoog zoeken. Maar opgelet: banaal of niet, "VTM rekent voor de serie op steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF)", aldus Leo Bonte in DS van 12/12. "Het thema zal filmintendant Luckas Vander Taelen vast aanspreken, want hij maakte ooit een portret van Tarzan" (Delannoit) ...

Dus zo marcheert dat ? Effe met Cas bellen en klaar is de VTM-kees ?

Verder werkt men in Vilvoorde ook nog aan een verfilming van het werk van Pieter Aspe, een misdaad- 'auteur' ...

* "Ze kwamen uit het Oosten"

Paul Koeck: "Niet alle meisjes zijn slachtoffers"

"Une Bulgare achetée 900 Euro". Zo luidde een titel in La Dernière Heure van donderdag 28 november. Het ging om twee Albanezen die in Brussel een jonge vrouw van 23 jaar gekocht hadden voor 900 Euro. Omgerekend: 36.305,9 Belgische frank. Een bedrag waarvoor je nog niet eens een goede occasiewagen kan kopen. Een vrouw wel. Alhoewel ze meestal wel duurder zijn: De Morgen vermeldde in 2001 prijzen van rond de 130.000 frank voor meisjes uit Albanië en Kosovo waar nota bene het Amerikaanse leger de handel in vrouwen duchtig in de hand werkte, maar dat wordt er in 'onze' media zelden bij verteld.

Nu ja, voetballers worden ook verkocht. En fabrieksarbeiders al evenzeer. In Knack van vorige week werd twee keer over de verkoop van arbeiders geschreven ... En dan is er nog de handel in illegalen, de handel in menselijke onderdelen. Het neoliberalisme stopt nergens voor.

Maar over al die andere vormen van mensenhandel maakt VTM geen "prestigieuze tv-serie". U mag tien keer raden waarom.

Het Nieuwsblad gaf op vrijdag 29 november op zijn tv-pagina het antwoord. Midden op de pagina stond een artikel over de Jambers-docusoap over de Miss België 2003-verkiezingen. Twee dagen eerder hadden negen finalistes die tot in een preselectie geraakt waren, al op VTM mogen komen klagen, over "oneerbare voorstellen, handtastelijkheden, racisme en nog veel meer".

Bovenaan links in het Nieuwsblad van 29/11: een fotootje van Paul Koeck met de titel: 'Paul Koeck schrijft TV-serie over vrouwenhandel - "Niet alle meisjes zijn slachtoffers". Op de vraag aan Koeck of de serie een "zwart, pessimistisch beeld wordt van de hele vrouwenhandel" stelde hij: "Ik vond heb heel belangrijk om een genuanceerd verhaal te schrijven. Dat kon alleen als ik kon tonen waar die meisjes vandaan komen. Dan wordt duidelijk dat niet alle meisjes met hun ogen open in de armen van de handelaars lopen, maar hun handel als een mogelijkheid zien om aan de armoede te ontsnappen."

Tja, ze gaan er dus op vooruit als ze in het Westen in de prostitutie terechtkomen. En de VTM-kijker zal door Koeck & Co niet opgezadeld worden met een knagend geweten. De 'prestige-serie', de 'kwaliteitsreeks" (alle kranten nemen zonder verpinken die woordenkramerij van VTM over) zal geen beroep doen op het medeleven van de Vlamingen maar op hun voyeuristische instincten. Waarna ze bang hun nest zullen opzoeken en de volgende keer nog wat overtuigder op het Vlaams Blok stemmen.


* Collaboreert u ook hiermee ?

Aan de reeks "Ze kwamen uit het Oosten" besteedde de Vlaamse regering 75 miljoen subsidies (uit de pot van het filmfonds). Voor dat geld had men een ijzersterke documentaire 'investigative journalisme' -reeks kunnen maken die internationaal ophef zou gemaakt hebben, die de handel een slag kon toebrengen én de Belgische bevolking bewust kon maken van de schrijnende toestanden in Oost-Europa sinds de zegeningen van de "vrije markt" en het kapitalisme er weer ingevoerd werden.

Maar neen, onze diepblauwe Van Mechelen koos - als liefhebber van de rosse buurten ? - voor een "prestigieuze dramareeks" op zijn geliefkoosde zender.

(DIVA-Nieuws 41)

is VTM tegen racisme op tv?
by the soltan Wednesday December 18, 2002 at 10:30 AM

op zaterdag 14 december was er, in het provinciehuis te Hasselt, het derde deel van een debat tussen de vlaamse pers en allogtonen. er werd gedebatteeerd over hoe migranten nu in beeld worden gebracht en hoe ze in beeld zouden moeten gebracht worden. verschillende vertegenwoordigers van de media, waaronder de vrt, belang van limburg en radio 2 waren er aanwezig.

Wat erg opviel was dat de commersiele media, waarvan de VTM
de meest bekeken deel van is, er niet aanwezig waren. Volgens Anemie Van Winkel, Programma manager van de vrt, komt dat vooral omdat de VTM leeft op zijn kijkcijfer en dus de sensatie op het scherm nastreeft. Dat brengt geld in het laadje.

Wat je hierboven leest is het bewijs dat ze nog een schepje erbovenop doen en sensatie maken.

Ik werk bij de TV. en ik weet heel goed dat veel mensen, vooral jongeren alles zouden doen om toch eens op het scherm te verschijnen. Als je een goede reporter bent, dan probeer je die jongeren daartegen te beschermen en sla je er geen geld uit.

Jawel, De VTM wil racisme en haat op het scherm.