arch/ive/ief (2000 - 2005)

Hovercraft Oostende - Calais ?
by Ben Sunday December 15, 2002 at 12:20 PM

Tijden veranderen. Noden veranderen. Middelen veranderen. Ondernemerschap kan hierop gunstiger inspelen dan algemeen geweeklaag. Doe iets!

Er komen nieuwe middelen, zoals een tunnel onder het Kanaal. Gevolg was dat de oude ferries relatief te traag werden. Dus legde men katamarans in. Nu blijkt dat er niet meer voldoende vraag is om met de katamaran van Oostende naar Engeland te gaan, omdat er meer vraag is om vanuit Calais te gaan met de trein.

Maar er is nog altijd heel wat vervoer nodig vanuit het Noorden naar Calais zelf en terug. Dat moet nu allemaal over de autostrades en de sluipwegen en is daarom niet van het snelste.

Is er dan geen privé of openbaar ondernemerschap beshikbaar in België om de bestaande middelen van de nu af te sluiten lijn van Oostende naar Engeland om te zetten in een intense lijn van en naar Calais? Het zou toch een verspilling zijn om de opgebouwde middelen gewoon weg te gooien.

Eerder dan energie te verliezen aan het geweeklaag, zou men energie kunnen gebruiken om dit in een nieuwe kans om te zetten: een dienst voor iedereen, en nieuwe werkgelegenheid, plus de nodige publieke belangstelling voor de regio en de uitstaling daarvan. Plus integratie...

Ik denk het niet.
by KarelM Sunday December 15, 2002 at 03:19 PM

We kunnen natuurlijk de Kusttram doortrekken naar Calais. Die plannen bestaan of bestonden alleen zijn ze niet commercieel rendabel. Wat voor mij niet hoeft maar goed dat is iets anders. Van Oostende ben je met de wagen in een uurtje in Calais. Geen enkele boot kan vlugger of goedkoper, zelfs of zeker niet een hovercraft.

Ik weet trouwens niet of je weet hoeveel lawaai zo'n ding maakt. Ik denk niet dat het een goed idee is om die dingen langs de kust te gebruiken. In Oostende zijn ze natuurlijk wel wat lawaai gewoon.....

toch nodig
by mario Monday December 16, 2002 at 03:31 PM

Beste Karel, je moet dan wel een wagen hebben. Probleem blijft : hoe geraak ik vanuit Oostende, Brugge ... op een snelle en goedkope manier in Dover?