Arm Vlaanderen, arm België by Guido Thursday November 28, 2002 at 04:14 PM |
pannekoekrobert@hotmail.com |
Vandaag pakken de meeste kranten uit met twee tot 3 pagina's over de moord op de Marokkaanse jongen in Antwerpen. Via de link kan u de buitenlandse berichgeving lezen over de moord.
Vandaag pakken de meeste kranten uit met twee tot 3 pagina's over de moord op de Marokkaanse jongen in Antwerpen. Sorry, een beetje over de moord en heel veel over Dyab Abou Jahjah en de AEL, dit terwijl de broer van devermoorde jongen had opgeroepen om de moord niet te misbruiken.
Opvallend is dat:
1.
Geen enkele politieker spreekt over het feit dat de moordenaar geen wapenvergunning had maar toch over wapens beschikte.
2.
Detiège en consoorten er als de kippen bij zijn om te verklaren dat dit géén racistische moord is. Mensen die zeggen dat het wel een racistische moord is, wordt gezegd van te wachten tot na het onderzoek. Mensen die zeggen dat het géén racistische moord was, wordt niet gezegd te wachten tot na het onderzoek.
3.
Opvallend is ook dat bijna iedereen zegt dat Jahjah de boel kwam opstoken terwijl men in dezelfde berichtgeving ook kan lezen dat de politie hem niet tot bij de menigte liet.
4.
Nergens kan je lezen wat Jahjah zou gezegd hebben dat opruiend was behalve zijn dreigement van een illegale betoging. Als men je pepperspray in je gezicht sproeit, ja,
, dan wordt je waarschijnlijk een beetje boos. Je zou dan kunnen zeggen dat het het woord van Lamine tegen Jahjah is. Maar met de verboden betoging van april in Antwerpen in het achterhoofd ben ik nog steeds niet overtuigd dat Lamine de waarheid.
Ik was toen aanwezig op de Grote Markt en zag hoe een migrantenmeisje werd uitgedaagd door een oudere Vlaams Blok vrouw. Die zei' jullie zijn allemaal krapuul, jullie moeten allemaal het land uit', niet echt leuk om te horen. Het meisje reageerde fel en algauw stonden er een tiental mensen rond de oudere vrouw en het meisje. Lamine riep toen door een megafoon dat er nog steeds een samenscholingsverbod was. Dat gelde echter niet voor de groep van 30 Blokkers, die daar ook stonden. Lamine en enkele andere grote, brede agenten kwamen naar het meisje toe en deze werd vakkundig in een armgreep genomen door een agent waar ze toch driemaal inkon. De Vlaams Blok vrouw, die geprovoceerd had werd niet meegenomen. Het meisje werd dan afgevoerd en enkele omstaanders begonnen te reageren. Die reactie werd al gauw overstemd door het applaus van dertig Blokkers, die Lamine ongestoord liet doen. Enkelen wuifden zelfs naar Lamine en andere agenten.
Ook werden er die dag in Antwerpen heel veel allochtonen preventief opgepakt. En dat waren geen jongeren. In mijn tocht door Antwerpen zag ik meermaals hoe oudere mannen in overvalwagens werden geladen.
5Op deze site en elders worden de AEL en Jahjah aangevallen voor hun standpunten over homo's. Daarbij wil ik u een uitpsraak van Tom Lanoye (homo en schrijver) niet onthouden:
"ik zie geen verschil tussen Jahjahs standpunt over homo's en dat van kardinaal Daneels. Waarom wordt Jahjah wel en Daneels niet gediaboliseerd?"
Vandaag kunnen we trouwens ook lezen dat een of vijf homo's zich nog steeds niet druft outen, dat zelfmoordpogingen bij onder holebi-jongeren veel hoger ligt dan bij hetero's en dat 85% op school nog nooit iets heeft gehoord over homosexualiteit. Aan de mensen van de homobewegingen die hier posten omtrent de AEL en homo's, ik denk dat jullie nog veel werk hebben met de gewone partijen en het gewone volk. En als Lanoye het kan opnemen voor de AEL en Jahjah, en daarbij zelfs niet moeilijk doet over de homo-standpunten, dan kunnen julie dat toch ook?
6
Ondanks de vraag van de broer van de vermoorde jongen om de moord niet te misbruiken, doet de heersende klasse dit in Antwerpen wel. Ze gaat de AEL gerechterlijk vervolgen.
7.
Ik vraag me af wat er zou geschreven zijn, mocht Jahjah niet komen opdagen zijn.
Had men hem dat verweten alleen maar aan zijn eigen te denken?
Ruiten waren er zoieso gesneuveld, jongeren waren boos. Maar dan had men het ook wel in de schoenen van de AEL en Jahjah geschoven.
8.
Overal lezen we nu dat het de fout is van Jahjah en zijn opruiende taal. Welke opruiende taal? Waar kan ik lezen dat Jahjah zegt dat Marokkaanse jongeren zegt om Antwerpen af te breken? Waar kan ik lezen dat Jahjah zegt dat de jongeren met stenen moeten gooien naar de politie? Waar kan ik lezen dat Jahjah zegt dat de Marokkaanse jongeren zich moeten organiseren om België onveilig te maken? U mag me deze informatie altijd mailen.
9.
Wat ook opvalt is dat het Antwerpse stadsbestuur de schuld niet bij zichzelf legt.
Het stadsbestuur verbiedt betogingen en is dan verwonderd dat er spanningen zijn.
Ze voeren gewoon het beleid van het Blok uit om zo niet nog meer kiezers te verliezen.
10.
Terwijl er onrust was in Borgerhout, hielden vertegenwoordigers van de allochtonengemeenschap, enkele vooraanstaande schrijvers en kunstenaars en politici een debat over de multiculturele samenleving.
Patrick Janssens: " Tarik, mocht ik dezelfde onafhankelijke positie hebben als jij, dan zou ik net hetzelfde zeggen. Ook jullie voorstel om de integratiesector door te lichten is lmang geen dom idee. Maar ik kan niet hetzelfde zeggen omdat wij niet willen dat de multiculturele samenleving het thema voor de bvolgende verkiezingen wordt. We zitten in de contradictorische situatie dat het belangrijkste probleem in de maatschappij niet mag uitgroeien tot een verkiezingsthema, want op die manier zouden we deWinter een natte droom gunnen."
De Gucht: "Migrantenstemrecht? Ik heb daar geen persoonlijke problemen mee mar vind dat niet belangrijk. Migranten die willen stemmen kunnen via de snel-Belg-wet Belg worden. Migrantenstemrecht is geen fundamenteel mensenrecht."
En verder: "Dit is een probleem van verschillen in culuturen. Sinds de 18de eeuw zijn onze cultuur en de islamcultuur uit elkaar gegroeid. Sindsdien wordt de islam gekenmerkt door een afwijzing van de moderniteit en dat verklaart veel samenlevingsproblemen. Vele allochtonen komen niet uit een cultuur die de scheiding van Kerk en Staat en de man-vrouwelijkheid respecteert."
Scheiding Kerk en Staat in België?
Tot voor kort werd het Te Deum gehouden in het parlement, Daneels mocht zich uitspreken over Islamscholen terwijl het Katholieke onderwijs mag blijven bestaan. Tot voor kort hingen er kruizen in onze rechtszalen. En de CD&V is een mooi voorbeeld van hoe Kerk en Staat niet gescheiden zijn.
Man-vrouwelijkheid respecteert? Kijk naar tal van reclame-foto's die een bepaald model vrouw presenteren en waardoor heel veel jonge meisjes een negatief zelfbeeld krijgen en aan anorexia lijden. Hoeveel vrouwen zijn er al premier geweest? Hoeveel vrouwen zitten er nu in de politiek of tal van RVB's van grote bedrijven? Hoeveel keer zie je een vrouw in het nieuws in vergelijking met een man?
Hoeveel jobs worden niet aan vrouwen geweigerd net omdat ze vrouw zijn? Hoeveel vrouwen worden er niet minder betaald voor hetzelfde werk waarbij een man meer betaald wordt?
Marokkaanse jongeren zouden veel fluiten naar vrouwen op straat. Waarom geen klachten over blanke bouwvakkers die net hetzelfde doen?
En dit komt nog uit een interview met Mieke Vogels uit DM van vandaag:
"Intervieuwer: Dit gesprek is twee minuten bezig en het gaat alweer over Jahjah. Zelfs als u hem niet door de deur laat, komt hij wel door het raam naar binnen."
Vogels: " Wie heeft van Jahjah een fenomeen gemaakt.? Ik niet, hé. Die man haalt zijn enige legitimatie en macht uit een handvol schockerende uitspraken tijdens zorgvuldig uitgekiende mediaoptredens."
Vogels vergeet hierbij dat door dit te zeggen ook meehelpt aan het ‘fenomeen' Jahjah en dat de media bepaald wie er in de krant komt, niet omgekeerd.
De media hebben Jahjah grootgemaakt door zich te fixeren op enkele van zijn uitspraken.
En die creatie is een eigen leven gaan leiden en hebben ze het niet meer onder controle, dus schakelt men maar het gerecht in.
Wij hadden nooit van Jahjah gehoord zonder de media. En wat de media ook vergeet is dat het de AEL en enkele andere organisaties waren die in Brussel een proces hadden ingespannen tegen de oorlogsmisdaden van Sharon.
En nu kan men in dit landje niet meer spreken over allochtonen en geweld zonder daarbij de AEL te vernoemen.
Al die allochtonen die nu in de media komen, zouden er nooit hebben ingestaan zonder de AEL en Jahjah. Overal zijn er nu debatten, voordrachten,… over racisme en de multiculturele samenleving.
Maar de politiek partijen van dit land zullen hun nek niet uitsteken omdat ze een zo'n grote schrik hebben van het Blok. Denk maar aan de woorden van Janssens hierboven.
En ondertussen blijft er ongenoegen; een ongenoegen dat al dertig jaar aansleept en zal ontploffen in ons gezicht als we de hand niet uitsteken en werk maken van een echt integratiebeleid. Spijtig genoeg hebben we daarbij de hulp van politici nodig maar die zijn momenteel bezig om het verschil tussen hen en het Blok echt wel zo klein mogelijk te maken i.p.v. iets te doen aan de maatschappelijke problemen.
Misschien eens alle mestkevers vernietigen binnen ALLE partijen? Desinfecteren van de Vlaamse en Belgische politici?
news.google.com/news?hl=en&q=riots+in+Antwerp+
Homo-standpunten by yvan Thursday November 28, 2002 at 05:03 PM |
yvan.brys@skynet.be |
Guido schrijft: "En als Lanoye het kan opnemen voor de AEL en Jahjah, en daarbij zelfs niet moeilijk doet over de homo-standpunten, dan kunnen julie dat toch ook?"
Er staat hier op Indymedia nergens dat holebi's het niet willen opnemen voor de AEL. Ik ben trouwens aan het proberen de tekst van Tom Lanoye, Ludo De Witte en Tarik Fraihi die hier verscheen op een aantal holebi-sites te krijgen. Tom en Co schrijven trouwens wèl dat ze het moeilijk heeft met de standpunten over holebi's en vrouwen: "We delen zijn conservatieve standpunten over vrouwen en homo's niet. Is de islam een onderdeel van de identiteit van de gemeenschappen die hij verdedigt? Dat is zo, en dat is op zich ook geen probleem. Maar als seculiere emancipatiebewegingen (van vrouwen, homo's, vakbonden) weigeren om hem de hand te reiken en zijn strijd tot de hunne te maken, dan heeft het establishment vrij spel om hem als moslimextremist te veroordelen. Dat verhoogt de kans dat zijn aanhang op zichzelf terugplooit en rond dat stigma een eigen subcultuur en identiteit uitbouwt, ten nadele van het progressief nationalisme dat vandaag de AEL-ideologie domineert"
Mijn vraag naar AEL blijft: is men bereid holebi-eisen te ondersteunen? Dat zou ertoe bijdragen dat het spanningsveld tussen holebi's en allochtonen minder wordt. Er wordt nu eenmaal geluisterd naar prominente figuren en organisaties en de AEL is dat intussen zonder twijfel. Dit zou een positief effect hebben op twee vlakken:
1. Ten eerste voor de allochtonen zelf: De afwijzing van allochtone holebi's door familie en vrienden op het moment dat ze zich 'outen' zou kunnen verminderen. Momenteel is het zo dat er voor uitkomen dat je homo of lesbisch bent binnen de Marokkaanse gemeenschap quasi onmogelijk is.
2. Er is het fenomeen van het geweld tegen homo's op ontmoetingsplaatsen, waarbij allochtone jongeren de homo's zien als op te jagen wild. Een positief signaal over holebi's van organisaties zoals AEL zou ook dit fenomeen kunnen doen afnemen.
We weten dat dit geen problemen zijn die je snel kunt oplossen, maar ze zullen niet opgelost geraken als we ze niet mogen stellen. In alle solidariteit en vriendschap, maar ook in alle duidelijkheid.
Marokkaanse holebibeweging! by guido Thursday November 28, 2002 at 06:04 PM |
Had mij gebaseerd op een uitspraak in DM.
"ik zie geen verschil tussen Jahjahs standpunt over homo's en dat van kardinaal Daneels. Waarom wordt Jahjah wel en Daneels niet gediaboliseerd?"
En Yvan, zoals je vandaag kon lezen in somige kranten, ook bij autochtonen zijn er nog veel voordelen ten opzichte van holebi's.
Ik denk dat een allochtoon die het probleem aankaart binnen zijn gemeenschap, beter geplaatst is dan een autochtoon. Dat lijkt meer op bemoeien.
Op deze link vind je tal van allochtone verenigingen in Antwerpen die je eens kan contacteren:
http://burgerzaken.antwerpen.be/integratie/adressenlijst/2060.htm
Yvan, hier is een link naar een Marokkaanse holebi-site:
http://www.merhaba.be/nl/links.aspx
daar vind je sites zoals deze:
"Queer Jihad
http://www.well.com/user/queerjhd/
Engelstalige internationale site voor en door holebi-moslims.
Queer Jihad is a queer Muslim site,struggling for acceptance: first,to accept being exactly the way Allah has created humans; and secondly, the struggle for acceptance and tolerance among Muslims in general."
groetjes, Guido