arch/ive/ief (2000 - 2005)

De jacht op Abou Jahjah is open
by Ludo De Witte, Tarik Fraihi en Tom Lanoye Thursday November 28, 2002 at 10:49 AM

De Belgische regering heeft de Arabisch-Europese Liga vogelvrij verklaard. Het standpunt wordt erg kernachtig verwoord door de woordvoerder van premier Verhofstadt, die over Abou Jahjah zei: 'Die moet eruit.' Alsof het om een gezwel gaat, dat moet worden weggesneden. De aanleiding zijn de burgerpatrouilles van de AEL, die toezien op mogelijk racistisch gedrag van de Antwerpse politie. Specialisten beschouwen die burgerpatrouilles niet als een inbreuk op de wet op de privé-milities (ze nemen geen politietaken waar, ze kijken toe), maar dat doet niets terzake: de hakbijl moet vallen.

De campagne tegen Abou Jahjah begon lang voor er van patrouilles sprake was. Een waaier van grote persorganen, alle politieke partijen met inbegrip van het Vlaams Blok, en extreem-rechtse krachten in de veiligheidsdiensten bekampen de AEL. Het politiek fatsoen komt in de verdrukking. Men uit beschuldigingen die men niet hard kan maken: Abou Jahjah zou een dubbele agenda hebben, of gefinancierd worden door de Hezbollah. Kranten ventileren beweringen over zijn privé-leven, op basis van materiaal van de veiligheidsdiensten. Soms spelen die diensten informatie door aan het Vlaams Blok, dat ermee uitpakt en die dan probleemloos tot kopij worden verwerkt. En is het niet tekenend dat de moord in Borgerhout wordt ondergesneeuwd met verklaringen over ‘agitatie' van de AEL, hoewel Abou
Jahjah tussen de geschokte allochtone jongeren en de politie wou bemiddelen? (zie hierover DS, 27/11) Dit mediageweld weegt op de vrijemeningsuiting: een jurist legde een journalist uit waarom de burgerpatrouilles niet illegaal zijn, maar hij wou zijn analyse die het standpunt van de AEL ondersteunt slechts anoniem kwijt…
Juridisch geschut wordt in stelling gebracht. Men kondigt aan dat de gehele handel en wandel van de AEL en haar leider door het Antwerps gerecht zullen worden onderzocht. De Senaatsvoorzitter spoort de Staatsveiligheid aan om de AEL nog dichter op de huid te zitten. De zoektocht naar de stok om mee te slaan is soms lachwekkend. Sommigen denken dat de zwarte shirts van de AEL'ers volstaan om hen als privé-militie buiten de wet te stellen. Voor het gemak drukt een krant daarbij een foto af waarvan een patrouillerend AEL-lid met wit hemd is afgeknipt… Men vergeet dat de provocatie kwam van de Antwerpse politie die haar campagne de naam 'Geïntegreerd plan Marokkanen' had gegeven. Het bericht dat de Antwerpse politie met een top-100 van jonge criminelen werkt, is onthullend. Die criminelen waren toch al langer bekend? Waarom zijn ze niet eerder opgepakt? Zou de campagne misschien iets met de komende verkiezingen te maken hebben: met een harde aanpak van 'Marokkanen' Vlaams-Blokkiezers recupereren?
Ondertussen is een Antwerps jeugdwerker die ook AEL-lid is, afgedankt. De Antwerpse VLD'er Van Campenhout vindt het AEL-lidmaatschap onverenigbaar met een job bij een Antwerpse stadsdienst: het beroepsverbod doet zijn intrede. Dat gebeurt tegen een achtergrond waarin een aantal Antwerpse politici en jeugwerkverantwoordelijken, vervuld van paternalisme en fundamenteel wantrouwen tegenover allochtone jongeren, elk zelfstandig initiatief van die jongeren fnuiken. En is het een toeval dat Mohamed Talhaoui precies nu op de proppen komt met een eigen Berberorganisatie? De tegenstanders van de AEL zouden wel een arm willen geven om een wig te kunnen drijven tussen de AEL en de Berbers. Dat men zich echter niet vergist: de diabolisering versterkt de aanhang van de AEL onder de allochtonen. Zonder Abou Jahjah met figuren als Patrice Lumumba, Martin Luther King of Nelson Mandela te willen vergelijken: de verkettering van die laatsten leidde niet tot hun isolement, zoals werd verhoopt, maar zorgde ervoor dat hun aanhang met de dag toenam.
De publieke opinie wordt opgezweept, en vindt een uitlaatklep in lezersbrieven en op publiekstribunes. De demonisering van Abou Jahjah is een vrijbrief voor 'politiek correcte' xenofobie. De weg ligt open om op hem racistische frustraties en ressentimenten te projecteren. Abou Jahjah is recht voor de raap, zelfbewust en niet onderdanig: hij stelt de antiracisten écht op de proef. Buitenlandse krachten sturen aan op een moord. De Belgische autoriteiten verzetten zich daartegen, en bieden Abou Jahjah bescherming aan. Ze proberen hem op een ‘propere' manier ‘eruit' te krijgen. Maar beseffen ze dat het opjutten van de Bange Blanke Man een gespierde, rechts-radicale aanpak in de hand werkt?
Nuancering is nodig, want de mediatieke zwart-witsjablonen staan creatief denken in de weg. De tegenstanders van Abou Jahjah verketteren zijn standpunten over vrouwen- en homorechten, hoewel kardinaal Danneels hetzelfde vertelt. Abou Jahjah is geen 'moslimextremist', maar komt op voor de emancipatie van de Arabische en moslimgemeenschappen in dit land. Hij komt op voor hun zelfrespect, en tegen racisme en discriminatie inzake tewerkstelling, onderwijs en huisvesting in de samenleving. Maakt Abou Jahjah fouten? Heel zeker. En we delen zijn conservatieve standpunten over vrouwen en homo's niet. Is de islam een onderdeel van de identiteit van de gemeenschappen die hij verdedigt? Dat is zo, en dat is op zich ook geen probleem. Maar als seculiere emancipatiebewegingen (van vrouwen, homo's, vakbonden) weigeren om hem de hand te reiken en zijn strijd tot de hunne te maken, dan heeft het establishment vrij spel om hem als moslimextremist te veroordelen. Dat verhoogt de kans dat zijn aanhang op zichzelf terugplooit en rond dat stigma een eigen subcultuur en identiteit uitbouwt, ten nadele van het progressief nationalisme dat vandaag de AEL-ideologie domineert.
Politici, commentatoren en de Antwerpse politiechef stellen Abou Jahjah verantwoordelijk voor de 'moeilijke' relaties tussen autochtonen en allochtonen. Het beleid zelf echter draagt schuld, want het slaagt er al decennia niet in om met oplossingen voor de dag te komen. De culpabilisering van de AEL speelt het integrisme in de kaart, en versterkt de xenofobie en de extreem-rechtse reflexen in de traditionele partijen en het Vlaams Blok.
De elite vreest de onder allochtonen populaire Abou Jahjah omdat hij op zijn onafhankelijkheid staat en niet uit de hand van de politici wil eten, zoals vele allochtone politici en vertegenwoordigers van de gesubsidieerde integratiesector wél doen. En hij wordt vooral gevreesd omdat men de redelijke eisen waarvoor hij opkomt (werk, fatsoenlijke huisvesting en onderwijs, en een gelijke behandeling op alle vlakken) niet kan of wil realiseren. Is het niet tekenend dat onlangs zelfs een eerder symbolische maatregel als de invoering van het migrantenstemrecht is gekelderd?
De regering verwerpt een constructieve en open dialoog. Ze wil de politieke stem van de gedeclasseerde allochtone jeugd smoren. De strijd tegen dit allochtone 'gevaar' en de daarbij opgeroepen schrikbeelden leveren het Vlaams Blok natuurlijk extra stemmen op. Maar dat neemt men erbij, want zo is er weer wat tijd gewonnen. De schrijnende discriminaties blijven echter bestaan. De tijdbom blijft tikken. Een uitbarsting is dan alleen nog een kwestie van tijd.
Ludo De Witte, Tarik Fraihi en Tom Lanoye

Ludo De Witte is publicist. Hij werkt aan een boek over België en zijn allochtonen sinds 11 september.
Tarik Fraihi is voorzitter van het jongerencentrum 'Centrum West' in Molenbeek.
Tom Lanoye is schrijver.

Jef Lambrechts in de Nieuwe Wereld
by yvan Thursday November 28, 2002 at 11:50 AM
yvan.brys@skynet.be

Ik sta volledig achter deze tekst. Ik vind het ook tof dat Tom Lanoye, toch één van de weinige BH's (Bekende Homo's) die zich ook profileert rond holebi-rechten deze tekst heeft ondertekend.

Blijkbaar zijn er nu en dan toch nog journalisten die afstand durven nemen van de hetze tegen Abou Jahjah. Daarnet hoorde ik op VRT-journalist Jef Lambrechts op Radio 1, die gisteren getroffen werd door een baksteen tijdens de rellen, verklaren dat hij Abou Jahjah op geen enkele wijze de jongeren heeft zien ophitsen, integendeel. Hij bekritiseerde de berichtgeving hierover.

Wetenswaard
by Jan W Thursday November 28, 2002 at 12:38 PM

Interessant stukje gevonden op de ZB-site n.a.v. het debat in de Zevende Dag. De sfeer is nu wel een 'beetje' omgeslagen bij de journalisten.

"De journalisten -en niet alleen die van de VRT- leven nog altijd in hun ivoren toren. Zij dwepen met Abou Jahjah omdat ze in hem graag een 'tegengif' zien tegen het Vlaams Blok. Maar Jahjah is de beste propagandist die het Vlaams Blok ooit gehad heeft. Onbetaalbaar en nog stukken beter dan Paula D'Hondt of Johan Leman. Elke keer de rode rakkers van de VRT Jahjah opvoeren als Robin Hood mag het Vlaams Blok duizenden nieuwe stemmen incasseren. Ze doen maar."

http://www.vlaamsblok.be/index.shtml

manipulation of information by indymedia
by Marty Thursday November 28, 2002 at 01:31 PM

Another scandalous act of manipulation on this site. Just above the comment by Yvan, was my comment about the main text. This comment has been suppressed by Indymedia. Why?
The phrase by Yvan "Ik sta volledig achter deze tekst" refers to my comment and not to the main text. (although I would like to have a confirmation by the author himself).

Here is what i was saying.

I feel puzzeld by the fact that the authors are defending the action of the AEL although they don't agree with their "conservative views of the woman and the homo". In other words, they are defending a group of people that are protecting the ARAB MALE HETERO and not the arab community as a whole. KluKluxKlan in the USA say the protect the WHITE MALE against non-white aggression. Does this sounds familiar?

Bliksemafleider
by klaas y. Thursday November 28, 2002 at 01:50 PM

Merk op hoe de hetze tegen de islam, de allochtonen en de AEL samenvalt met een discours dat de links-rechts tegenstelling achterhaald verklaart (zie bv. het VLD-congres van vorige week). Het is een constante in de geschiedenis dat nationalistische oprispingen dienen om problemen waar geen raad mee weet, blijvend onder de mat te schuiven. Open de ogen: onderwijs, tewerkstelling en huisvesting, daar gaat het om. Het is al erbarmelijk gesteld op deze drie domeinen, en er komen nog meer en meer mensen in de verdrukking.

Merk op hoe men de subsidies voor jeugdbewegingen voor de helft wil afschaffen. Om straks nog meer te kunnen investeren in een repressief veiligheidsplan?

Eindelijk
by Fatiha DAHMANI Thursday November 28, 2002 at 02:06 PM
fatiha@swing.be

HEt voorbeeld van de 3 auteurs moet opgevolgd worden.Elke activist die het niet eens is met het beleid/ systeem riskeert in deze verontrustende tijden snel preventief geëlimineerd te worden. Eens het pad vrijgemaakt is door de jacht op AEL te openen, ben jij de volgende. De mediahetze en het diaboliseren van Dyab/ AEL is vergelijkbaar met de manier waarop de media de strijd van Roberto d'Orazio en de andere syndicalisten van Clabecq hebben "weergegeven".
Ik roep iedereen op om zich te scharen achter de strijd van de Arabische gemeenschap die weigert om nog langer in de pas van de gevestigde orde mee te lopen.

voor alle duidelijkheid...
by yvan Thursday November 28, 2002 at 02:06 PM

Ik sta achter de tekst van Ludo De Witte, Tarik Fraihi en Tom Lanoye.

Marty, casse toi.
by Guido Thursday November 28, 2002 at 04:49 PM

Marty, un des auteurs de cette article est homo!

ah bon!
by Marty Thursday November 28, 2002 at 05:43 PM

on n'accepte pas les opinions différentes ici. Pardon, je ne savais pas. Je vais vous laisser entre extrémistes alors. Ciao Guido!

pour marty
by guido Thursday November 28, 2002 at 07:32 PM

"De tegenstanders van Abou Jahjah verketteren zijn standpunten over vrouwen- en homorechten, hoewel kardinaal Danneels hetzelfde vertelt. Abou Jahjah is geen 'moslimextremist', maar komt op voor de emancipatie van de Arabische en moslimgemeenschappen in dit land. Hij komt op voor hun zelfrespect, en tegen racisme en discriminatie inzake tewerkstelling, onderwijs en huisvesting in de samenleving. Maakt Abou Jahjah fouten? Heel zeker. En we delen zijn conservatieve standpunten over vrouwen en homo's niet. Is de islam een onderdeel van de identiteit van de gemeenschappen die hij verdedigt? Dat is zo, en dat is op zich ook geen probleem. Maar als seculiere emancipatiebewegingen (van vrouwen, homo's, vakbonden) weigeren om hem de hand te reiken en zijn strijd tot de hunne te maken, dan heeft het establishment vrij spel om hem als moslimextremist te veroordelen. "

Ca vient de cette article. Quand je lis ton comment, j'ai l'impression que tu ne l'a pas compris.

"I feel puzzeld by the fact that the authors are defending the action of the AEL although they don't agree with their "conservative views of the woman and the homo". In other words, they are defending a group of people that are protecting the ARAB MALE HETERO and not the arab community as a whole"

Marty, les auteurs ici ont donné un critique sur AEL mais on même temps ils defandent aussi l'AEL.

Donné des critiques pour donnés des critiques, ca n'est pas jolie.

Straatprotest : JA !!! Vandalisme : NEE !!!!
by Jean Friday November 29, 2002 at 05:50 PM
jan_van_eemeren@hotmail.com

Ik stel mij toch enkele vragen :

Waarom heeft een psychiatrisch patient een blaffer in huis?
Kan een psychiatrisch patient geen racist zijn?

Als het de exclusieve taak van de overheid is om de politie te controleren, waarom doet zij dat dan niet of nauwelijks?
Reeds enkele malen was ik er getuige van dat Antwerpse agenten buitensporig geweld gebruikten tegen mensen die geen weerstand boden.
De AEL, die deze problematiek aankaart, wordt verketterd.
Kan Karel de Gucht nog volhouden dat de VLD niet rechts is?

Hoe komen die enkele jongeren er telkens weer toe een paar auto's en ruiten te abimeren?

.
by . Tuesday December 10, 2002 at 11:24 AM

.

Veel succes
by Steve Sunday March 16, 2003 at 05:36 AM

Dit schreeuwerige artikeltje is werkelijk lachen.