arch/ive/ief (2000 - 2005)

AEL naar verkiezingen: goed zo!
by yvan Saturday November 23, 2002 at 07:43 PM
yvan.brys@skynet.be stadspark, Antwerpen

AEL wil meedoen aan de verkiezingen. Ik vind dat een uitstekend idee. Het is ook een ideaal moment om de solidariteit met holebi's in het programma te zetten. Hieronder het eisenplatform van de jaarlijkse Roze Zaterdag. Ik biedt deze tekst aan AEL aan en hoop dat ze hem opnemen in hun verkiezingsprogramma.

Wij roepen alle partijen dan ook op zowel de anti-discriminatiewet als de openstelling van het huwelijk zonder verder uitstel goed te keuren.
Beide wetten zijn belangrijk, maar er is daarnaast nog veel werk. Daarom blijft de holebi-beweging ijveren voor een actief gelijke-kansenbeleid op alle bestuursniveaus en voor een regelgeving die rekening houdt met de diversiteit die er bestaat in samenlevingsvormen. Verder blijven we solidair met diegenen die ijveren voor gelijke rechten voor holebi's daar waar die rechten nog veraf zijn.
beleid
federale overheid
1 kinderen in een holebi-gezin
Het krijgen, adopteren en opvoeden van kinderen door holebi-paren moet bij wet worden erkend.
Voor kinderen die opgroeien in holebi-gezinnen en die niet geadopteerd worden omdat het kind nog andere ouders heeft, moet er een juridische omkadering komen van de band tussen kind en zorgouder over onder meer erfrecht, onderhoudsgeld, zorg en vertegenwoordigingsbevoegdheid om de band tussen kind en zorgouder te versterken zonder de band met de oorspronkelijke ouders te verbreken.
2 anti-discriminatiebeleid
De federale overheid moet ervoor zorgen dat de anti-discriminatiewet, eens van kracht, consequent wordt toegepast. Dit betekent onder meer voldoende middelen voorzien voor het Centrum voor Gelijkheid van Kansen dat op de naleving van de anti-discriminatiewet moet toekijken.
3 internationale erkenning huwelijk voor holebi's
De federale overheid moet ervoor zorgen dat het huwelijk voor paren van gelijk geslacht, eens van kracht, internationaal wordt erkend, omwille van het vrij personenverkeer, in de eerste plaats binnen de Europese Unie.
Het huwelijk voor paren van gelijk geslacht moet bovendien niet alleen toegankelijk zijn voor Belgen maar ook voor buitenlanders.
4 strafrechtelijk beleid
De vage begrippen ‘ontucht' of ‘openbare zedenschennis' moeten in de wet duidelijk gedefinieerd worden zodat ze bij het strafrechtelijk of politioneel beleid niet meer misbruikt kunnen worden om seksualiteitsbeleving tussen instemmende seksuele meerderjarigen van gelijk of verschillend geslacht te vervolgen en te bestraffen.
5 europa
De federale overheid moet zorgen dat de Europese bindende richtlijn tegen discriminatie op alle maatschappelijke domeinen uitgebreid wordt naar alle gronden van discriminatie, waaronder seksuele geaardheid.
vlaamse overheid
6 een geïntegreerd Vlaams gelijkekansenbeleid
De Vlaamse overheid moet het gelijke-kansenbeleid voor holebi's verder uitwerken op al haar bevoegdheidsdomeinen, in het bijzonder: Onderwijs, Welzijn, Gezondheid, Jeugd en Allochtonenbeleid. Dit beleid moet een bekommernis zijn van de hele regering en niet alleen van de minister van Gelijke Kansen.
De Vlaamse overheid moet zorgen voor een structurele ondersteuning van de holebi-verenigingen en ze moet middelen vrijmaken voor sensibiliseringsacties, structurele maatregelen en wetenschappelijk onderzoek in verband met homoseksualiteit.
lokale overheden
7 een gelijkekansenbeleid in iedere stad, gemeente of provincie
Iedere stad, gemeente of provincie moet een beleidsverantwoordelijke (schepen of gedeputeerde) aanstellen die expliciet verantwoordelijk is voor het lokale holebi-gelijke-kansenbeleid.
Iedere stad, gemeente of provincie moet een holebi-gelijke-kansenbeleid uitwerken dat erop gericht is de discriminatie van holebi's door de bewoners en het personeel van de gemeente te voorkomen, de zelforganisatie van holebi's te ondersteunen, de zichtbaarheid van holebi's in de gemeente te vergroten en de vanzelfsprekendheid van heteroseksualiteit te doorbreken.
8 objectieve informatie over homoseksualiteit in het onderwijs
Het thema homoseksualiteit moet deel uitmaken van de ontwikkelingsdoelen, eindtermen en het leerplan van het basis- en secundair onderwijs en van alle opleidingen voor leraar of professionele hulpverlener: verpleegkundige, arts, maatschappelijk assistent, psycholoog, enz.
9 volwaardig en geïntegreerd aids-beleid gericht op preventie en hulpverlening
De belangrijkste doelgroepen moeten kunnen deelnemen aan de uitwerking van het aids-beleid.
Aids-preventie en dienstverlening moeten voor iedereen vlot beschikbaar zijn onafhankelijk van leefstijl, identiteit of seksuele geaardheid.
Onderwijs en gezondheidszorg moeten voorzien in aids-preventie en zorg met specifieke, positieve aandacht voor homoseksualiteit.
Organisaties die zich bezighouden met aids-preventie of met zorg en begeleiding van mensen met hiv of aids moeten door de overheid blijvend financieel worden ondersteund.
De overheid en de farmaceutische industrie moeten voor iedereen een optimale beschikbaarheid en betaalbaarheid van gepaste aids-medicatie verzekeren.
solidariteit
10 internationale solidariteit
Alle personen die wegens hun seksuele geaardheid van hun vrijheid beroofd, vervolgd, veroordeeld of gefolterd worden, moeten internationaal erkend worden als politieke gevangene.
Seksuele geaardheid moet erkend worden als grond om asiel te verkrijgen.
Alle teksten, verdragen of internationale richtlijnen die discriminatie verbieden moeten seksuele geaardheid expliciet opnemen als grond van ongeoorloofde discriminatie.
De overheden moeten de gelijke behandeling van holebi's meenemen in onderhandelingen en contacten met landen waar homoseksualiteit nog strafbaar is of vervolgd wordt.
11 solidariteit met holebi's binnen geloofsgemeenschappen
De holebi-beweging is solidair met ieder die ijvert voor de erkenning van een volwaardige seksualiteitsbeleving van holebi's door hun geloofsgemeenschappen of levensbeschouwelijke overtuigingen.
12 solidariteit met andere groepen
Elke vorm van discriminatie moet worden bestreden. Daarom ondersteunen holebi's de strijd tegen elke vorm van discriminatie op basis van o.a. geslacht, afkomst, leeftijd, handicap, ziekte, serostatus of seksuele geaardheid.

lol
by han Saturday November 23, 2002 at 07:56 PM

Je adres is leuk gekozen Yvan, wel zeer Antwerps hé.

Hoe zit dat nu met homohuwelijk??
Is die wet er nu door, wat vinden jullie ervan,...
Ik dacht niet dat ik hier de afgelopen weken nog iets las daarover (maar ik kan me vergissen)

Groeten

han

Yvan
by Guido Saturday November 23, 2002 at 08:21 PM

Wat is uw achterliggende motivatie?

Later kunnen zeggen dat AEL het niet wil ondetekenen en anti-homo is?

En waarom komen de homo's niet meer op straat tegen onze regering? Volgens mij zijn die het die uw eisen moeten inwilligen en niet een groepering die nog niet zeker is dat ze deelneemt an de verkiezingen.

Yvan , ik heb vroeger ook nog met mannen gevreeën en je kan me dus niet in het hoekje van anti-homo's plaatsen.

Maar wat je nu doet, is aandacht zoeken en een organisatie hypotekeren.

Yvan, de burgelijke pers is al een haat-campagne gestart tegen Dyab, moet jij daar dan ook nog eens aan mee doen?

En Yavn, ik ken ook veel homo's die vooroordelen hebben ten opzichte van asielzoekers en vreemdelingen.

Misschien beter beginnen met een sensibiliseringscampagne in eigen rangen in plaats van iemand anders proberen te discriditeren?

Schitterend voorstel!
by Jeanette Saturday November 23, 2002 at 08:41 PM

Alle verdrukten verenigt U!

aan de gasten van het stadspark
by Marco Daems Saturday November 23, 2002 at 11:27 PM

Vinden jullie niet dat jullie problemen (recht op adoptie, op huwelijk, op relatie-erkenning...) luxeproblemen zijn, vergeleken met de uitzichtloze werkloosheid en maatschappelijke achterstelling, het enige perspectief dat de allochtone jongeren in Antwerpen hebben?
Ik merk in mijn omgeving dat de meeste homo's en lesbi's geen inkomensgebrek hebben; zij dwepen met de Antwerpse modepaleizen (waar een doorsnee-burger met zijn of haar portemonnee wijselijk wegblijft; laat staan dat een Marrokaan of Turk zich daar durft vertonen).
Kunnen zij kunst kopen? Kunnen zij in sjieke clubs hun nachten doorbrengen? Kunnen zij vriendjes maken in de hippe productiestudio's?
Laat AEL zijn eigen eisen maar formuleren, zijn eigen verkiezingsprogramma maar uitwerken. Daar hebben ze geen holebi's bij nodig.

oeps
by Marco Daems Saturday November 23, 2002 at 11:49 PM

O ja, ik vergat nog te vermelden dat ik zelf een actieve (en in beperkte kring geliefde) BI ben.

Enkele luxeproblemen op een rijtje…
by yvan Sunday November 24, 2002 at 12:43 PM
yvan.brys@skynet.be

- André is 45 en getrouwd met Bea. Ze hebben samen twee kinderen. André is homo, Bea weet dat niet. André komt uit een streng katholiek gezin waar homoseksualiteit een groot taboe was. Hij maakte zichzelf wijs dat het wel zou overgaan als hij zou trouwen. Dat blijkt niet zo te zijn. Hij durft het niet aan om Bea in te lichten. Hij leidt een dubbelleven. Soms zegt hij dat hij moet overwerken en dan gaat hij naar een homobar of naar het stadspark op zoek naar seks met een man. Ooit werd hij in het stadspark in mekaar geslagen door enkele jongeren. Hij heeft geen aangifte durven doen bij de politie, hij kan immers niet het risico lopen dat Bea daarvan iets zou vernemen…

- Peter en Lieven zijn al jaren een koppel. De familie van Peter heeft hun relatie aanvaard, maar de ouders van Lieven stemmen voor het Vlaams Blok en vinden homoseksualiteit vies en onaanvaardbaar. Op een dag komt Lieven om het leven bij een auto-ongeluk. Peter en Lieven hebben er nooit bij stilgestaan dat zoiets zou kunnen gebeuren en zijn nooit naar een notaris geweest om hun gemeenschappelijke bezittingen veilig te stellen. De familie van Lieven weet dat en ze laten een deurwaarder beslag leggen op het huis en de bezittingen van Peter en Lieven. Peter is dus niet alleen zijn vriend kwijt, maar ook alles wat is aangekocht op naam van Lieven.

- Jan en Björn werken voor de spoeddienst van een ziekenhuis. Ze zijn allebei homo en weten dat van mekaar. Op een nacht worden ze opgeroepen voor een mislukte zelfmoord. Het blijkt om een 14-jarige jongen te gaan. Jan neemt Björn apart en zegt: denk jij wat ik denk? Björn denkt ook dat de jongen homo is. Terwijl Björn de ouders opvangt heeft Jan een gesprek met de jongen over zijn homoseksualiteit. Blijkt dat dit de reden voor zijn zelfmoordpoging was. Het is louter toeval dat deze jongen werd opgevangen door twee homo's die toevallig die nacht van dienst waren bij de spoeddienst. Was dit niet gebeurd dan hadden andere hulpverleners allicht nooit vernomen dat die jongen worstelde met zijn homoseksualiteit en was een tweede zelfmoordpoging misschien gelukt. Aan de Gentse universiteit werd enkele jaren geleden trouwens aangetoond dat het percentage zelfmoorden bij homojongeren hoger ligt dan bij heteroseksuele leeftijdsgenoten.

- Annemie is lesbisch. Ze is getrouwd met een man bij wie ze twee kinderen heeft. Haar gevoelens voor vrouwen worden sterker. Ze wordt verliefd op Petra. De man van Annemie komt daar achter en zet haar het huis uit. De kinderen mag ze niet meer zien, later worden ze door de rechtbank toegewezen aan de vader.

- Sven is 17. Hij is homo maar durft het thuis niet te vertellen, uit schrik voor negatieve reacties van zijn ouders. Hij leert Stefan kennen, bij wie hij steun en liefde vindt. Op een dag lopen ze hand in hand over de Meir. Dat hadden ze beter niet gedaan. Een groepje jongeren merkt hen op en begint hen uit te schelden. De twee homo's zetten het op een lopen.

De namen zijn verzonnen, de situaties zijn stuk voor stuk echt gebeurd.

Strot-rammen: slechte strategie
by P.I. Hublou Sunday November 24, 2002 at 12:58 PM
nur@pandora.be

De *mogelijke* deelname van de AEL aan verkiezingen aangrijpen om de eisen van de Roze Zaterdag kenbaar te maken is een handigheid. Op zo'n manier het RZ-platform tracht in de strot te rammen van een organisatie die weinig of niets met de Roze Zaterdag te maken heeft zal de dialoog niet tengoede komen.

Welk een denkwijze schuilt er trouwens achter de geveinsde hoop dat een organisatie die (waarschijnlijk) geeneens de platformtekst van de Roze Zaterdag ondertekende - laat staat kent - die compromistekst klakkeloos zal overnemen in haar programma? ...

Yvan, je zal mij niet kennen maar ik ken je wel uit de tijd van "Het Roze Geweertje" en "Pervert Factory" - hulpeloze initiatieven, onder leiding van ene (niet De) 'polymorf-perverse' K. Verhofstad, in de marge van de Grote Sekse Strijd. De jaren '80. Gent. Klassestrijd en/of Lustbevrijding. Integratie of confrontatie. Een wet tegen discriminatie die gebruikt zou worden om wie niet de norm volgt te discrimineren? Schrik-verhalen van manhaftige bruin-gehemde SA-ers, gerecruteerd in homobars, die eens hun tijd gekomen was in de "Nacht der Lange Messen" door SSers gekeelt werden. Het AFF. 't Jonge, wat een tijden.

De revolutie is nog niet gekomen en de lusten slaan op hol. De kassa's van nachtclubs rinkelen en in 't Praags station kan je zo jongentjes kopen. Open grenzen.

Waarom maak je melding van "Stichting Yousuf" en niet van andere; dichter bij huis; organisaties?
http://www.fwh.be
http://www.holebifoon.be

De boys and girls van "Stichting Yousuf" kunnen op hun eigen manier hun bijdrage leveren tot een meer harmonische samenleving. De Mens is vrij te doen en laten wat hij/zij/androgienwezen wil. Dat is de leer van de Islam.
Die zelfde Islam erkent homoseksualiteit doch de mannen- en vrouwenrelaties tussen moslims gelijkstellen met homo-erotiek mag sommigen dan wel opwinden; "Stichting Yousuf" nog wat anders zal de Islam veranderen.

Bedoeling is een leefbare samenleving (her-)op te bouwen. Dat lukt niet door een groep verkeerdelijk homofobie toe te schrijven en ook niet door te flirten met islamofobie.

Strotrammen is een slechte strategie en niet elke dialoog geeft volkomen bevrediging. Laten we lief zijn voor elkaar.

Ibrahim Hublou

Enkele luxeproblemen op een rijtje 2
by Guido Sunday November 24, 2002 at 04:43 PM

Yvan,

ik heb het voorbije anderhalf jaar gemiddeld vier maal per week na 01u00 in het Citadelpark van Gent gelopen om van mijn werk naar huis te gaan.

Wat ik daar altijd zag, waren oudere mannen die daar zorgen voor een onveiligheidsgevoel omdat je constant schaduwen ziet bewegen in het donker en totaal niet weet wie dat zijn. Als deze mensen mij dan soms naderen, voel ik mij ook niet op mijn gemak.

Ik heb daar gedurende anderhalf jaar géén enkele maal een allochtoon, migrant, hoe je deze mensen ook wil noemen tegengekomen.

En nochtans gonst het in Gent van verhalen over homo's doe worden aangevallen in het Citadelpark door migranten.

En Yvan, de voorbeelden die ja gaf, ik kan er ook geven.

AEL kennen we sinds korte tijd, waarom hen direct provocerend aanvallen? Waarom niet de regering aanvallen?

Er is enerzijds een probleem van sommige homo's die een vooroordeel hebben over Islam en moslims, anderzijds is er een probleem van moslims die een probleem hebben over homo-zijn.

Waarom niet proberen samen te werken om aan beide kanten de vooroordelen weg te werken i.p.v. iets te lanceren dat deze samenwerking niet ten goede komt?

Marco,

de meeste homos en lesbiennes mogen het wel materieel niet zo slecht hebben, psychologisch, sociologisch, maatschappelijk gezien is deze groep nog steeds niet aanvaard. Twee mannen die hand in hand op straat rondlopen trekken nog altijd veel aandacht en worden door velen nog steed op een rare manier bekeken.

Allochtonen en homo's, lesbiennes moeten er aan werken om de vooroordelen weg te werken die bij beide groepen hangen t.o.v. van de andere groep. Dan kan je beginnen aan een samenwerking.

zielige verhaaltjes
by marco daems Sunday November 24, 2002 at 04:47 PM

Daar heb je lang voor moeten nadenken zeker?
André (die dus niet André heet) is een laffe zeiker. Kom jij daarvoor op?
Lesbiennes zijn inderdaad soms slachtoffers, maar mits de nodige bijstand en opvang kunnen ze het ver schoppen.
Hoeveel artiesten faken momenteel geen holebi-imago om op tv te komen, om BV te worden?
De andere voorbeelden zijn misschien steenrijk - al missen ze soms wel eens een stuk erfenis (dat overkomt ook samenwonende hetero's).
Maak je huiswerk opnieuw, Brys.
En denk eens na over het leven en de toekomst van een werkloze Marrokaan in Borgerhout.

de wereld op zijn kop...
by comment Sunday November 24, 2002 at 07:41 PM

Gaan we beginnen met twee gediscrimineerde groepen, beiden slachtoffer van deze maatschappij, tegen elkaar op te zetten en uit te spelen?
De holebi's hebben een héle reeks terechte eisen rond het afdwingen van 'gelijke rechten' die ze niet bij AEL maar bij 'de politiek' moeten opeisen.
AEL heeft een héle reeks terechte eisen rond het afdwingen van 'gelijke rechten' die ze niet bij de holebi's maar bij 'de politiek moeten opeisen.
Een gezamenlijke eisenbundel, een gezamenlijke verkiezingsstrategie rond een 'minimumprogramma' over gelijke rechten moet haalbaar zijn.

---
by -- Sunday November 24, 2002 at 09:07 PM

IS ABOUKE DAN HOMO OF ZO?

hand in hand, kameraden !!
by Dirk Adriaensens Sunday November 24, 2002 at 10:39 PM

"Twee mannen die hand in hand op straat rondlopen trekken nog altijd veel aandacht en worden door velen nog steeds op een rare manier bekeken."
Guido, twee mannen die hand in hand door de straten flaneren: om dat te zien moet je in ... de Arabische wereld zijn. Daar wordt dat cultureel aanvaard.
't Is misschien een onnozele opmerking, maar het is waar.
En verder geef ik "comment" hiervoor 100% gelijk.

ook akkoord
by Woody Monday November 25, 2002 at 03:21 PM

Ook 100 % akkoord met comment.

Zeker, er lopen nogal wat would-be-boersjwakes rond onder de holebis. Van de uitbuiting van arbeiders, de discriminatie van migranten, de miserie in de Derde Wereld trekken die heren en dames zich geen reet aan. Als de gelegenheid zich voordoet zal ik hen wel 's zeggen wat ik van hen denk. Zoals trouwens van alle boersjwas tout court.

Maar holebi problemen zomaar als luxe probleempjes afdoen, nee hoor...daar volg ik niet meer. Ondanks het feit dat de tolerantie jegens hen er inderdaad serieus op vooruit is gegaan.

Niks mis met de vraag van Yvan naar het AEL trouwens. Toch?

AEL wil de politiek in? Goed zo. Laat ze dan echter ook maar een standpunt innemen over het holebi vraagstuk, het milieu, de uitbuiting in de fabriek, de boersjwas en dies meer.

Niks aan de hand.

Woody.

laat ons eerst eens kijken hoe de Belgjes het ervan af brengen
by han Monday November 25, 2002 at 05:55 PM

Van het lijstje dat Yvan in artickle 39838 postte vind ik op de AGALEv website alvast niest terug.

In hun programma voor de gemeenteraads verkiezingen hebben ze het in één parragraaf over : "Voor AGALEV is het belangerijk dat elke gemeente en provincie ideren vorm van discriminatie bestrijdt, wergwerkt, ingeacht of het gaat om vrouwen, allochtonen, ouderen, mensen met een handicap of holebi's."

Ik kan me vergissen hoor, maar veel meer vond ik niet op de AGALEV website.

Bovendien vind ik dat stukje uit die AGALEv tekst eigenlijk schokkend. Alsof het allemaal om dezelfde problematiek zou gaan.

Groeten
han

luxe-probleempjes
by saadia Sunday December 01, 2002 at 06:38 PM

beste marco

naar mijn bescheiden mening kan je de rechten van holebi's geen luxepropleemjes noemen. net als allochtonen, vrouwen, achtergestelde "minderheids"groepen worden holebi's nog steeds op zowel maatschappelijk, burgerrechterlijk, politiek, economisch vlak ea. gediscrimineerd. het gaat niet op om af te wegen welke groepen het meest gediscrimineerd en geviseerd worden. waarschijlijk bekijk jij de holebi-problematiek vanuit een mannelijk standpunt: 2 mannen verdienen over het algemeen een pak meer dan 2 samenlevende vrouwen. mannen kunnen immers in ons huidige zogenaamd 'gelijkwaardigheids'bestel veel hogere posities bekleden dan vrouwen + vrouwen worden voor eenzelfde arbeid, funktie nog steeds minder verloond. lesbische koppels wonen veeleerder dan homokoppels in zogenaamde ghetto's in de steden, zij nemen en kunnen het zich niet veroorloven deel te nemen aan het 'hippe uitgaansleven'; zoals de meeste migranten dit eveneens niet kunnen. dit zijn inderdaad luxeproblemen (je hebt ze zelf aangehaald als bewijsstukken). aan den lijve heb ik ondervonden dat wij telkens door alle openbare instanties gediscrimineerd werden. voor de ene instantie werden we als samenlevend "erkend"(bvb. ocmw, vdab, belastingen,..); voor de andere als totale vreemden van elkaar...een vb.: een wijkagente komt controleren of we beiden op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn, met name als we daar beiden effectief wonen...voor de bevolkingsdienst stad gent wonen wij beiden op hetzelfde adres als alleenstaanden! dan zou je denken dat dit in ons voordeel speelt, maar niets is minder waar. wat volgde was een hele rompslomp met oa. ziekenfonds, stad, verzekering, huurcontract (huisvesting) en noem maar op. alles speelde in ons nadeel:veel betalen als samenwonenden maar niet als dusdanig erkend worden om ook van de rechten van samenwonenden te kunnen genieten.
vandaar dat we hebben besloten om een samenlevingscontract te ondertekenen: eindelijk na alle discriminaties als volwaardig koppel aanzien worden en dit tegen onze principes in. je ziet hoe ver een mens kan gaan om erbij te horen..verwijzing naar jonge migranten op straat na jarenlange uitsluitingen (tot de arbeismarkt, tot het het onderwijs, tot het gevestigde establishment, tot de maatschapppij tout court)inderdaad alle principes overboord!
ik pleit voor een vollledige 'nultolerantie' rond inmenging van moedertje staat ivm. samenlevingsvormen. wij voelden ons genoodzaakt een samenlevingscontract af te sluiten (tegen onze wil) om een 'evenwaardige' positie te verkijgen. als 3 broers of 3 vrienden willen samenwonen moeten zij dezelfde rechten en plichten kunnen genieten als 'gehuwde' individuen. iedereen heeft recht op een eigen samenlevingsvorm!
by the way: ik ben bi, 8 jaar heb ik samengewoond met een vrouw en sinds enkele maanden heb ik een relatie met een man (dit terzijde, maar voor enkelen onder jullie wellicht belangrijk) van marokkaanse afkomst.

lesbi's
by Marco Daems Sunday December 01, 2002 at 11:19 PM

Beste Saida,
Ik denk dat ik inderdaad wat te zeer veralgemeend heb, maar dat komt omdat ik mij ergerde aan Yvan, die blijkbaar de AEL op zijn democratisch gehalte wilde testen door deze beweging een hele reeks holebi-eisen te doen ondertekenen.

Ik heb al in een eerdere repliek mijn standpunt in zoverre genuanceerd dat ik toegeef dat homofiele vrouwen misschien vaker echte slachtoffers van een vijandige wetgeving en maatschappij zijn dan mannelijke homo's.

Maar ik denk dat de AEL pas op andere maatschappelijke problemen en probleempjes een antwoord moet geven als ze een volwaardige politieke partij zijn, met electorale ambities. Tot het zover is, zie ik er geen graten in dat ze zich beperken tot hun "core business": de raciale en/of etnische discriminatie van de allochtonen die zich tot de arabische cultuur (culturen) rekenen.