arch/ive/ief (2000 - 2005)

De splinter en de balk, of politiek racisme (over de aanvallen op Indymedia.be)
by Marc Vandepitte Thursday November 21, 2002 at 11:11 AM

Een splinter bij een ander zien we gemakkelijker dan de balk in eigen oog, luidt het gezegde. We komen op tegen monopolies en multinationals, tegen racisme en onverdraagzaamheid. Maar zien we de monopolievorming en onverdraagzaamheid wel bij onszelf, dat wil zeggen dichter bij huis, waar we het zelf voor 't zeggen hebben? Het zat er aan te komen: een frontale aanval op Indymedia. Het heeft eigenlijk nog lang geduurd.

De splinter en de balk, of politiek racisme

Een splinter bij een ander zien we gemakkelijker dan de balk in eigen oog, luidt het gezegde. We komen op tegen monopolies en multinationals, tegen racisme en onverdraagzaamheid. Maar zien we de monopolievorming en onverdraagzaamheid wel bij onszelf, dat wil zeggen dichter bij huis, waar we het zelf voor 't zeggen hebben?

Het zat er aan te komen: een frontale aanval op Indymedia. Het heeft eigenlijk nog lang geduurd.

Ik verklaar me nader. Elders schreef ik reeds dat België, en meer nog Vlaanderen, gekenmerkt wordt door een eerder uitzonderlijk sociologisch panorama van de linkerzijde. Aan de ene kant heb je een bijna waterdicht monopolie van het maatschappelijk middenveld door grote NGO's en vakbondsleiding. Aan de andere kant wordt de linkerzijde gedomineerd door een revolutionaire partij. Dat geeft onvermijdelijk vonken, zeker op het moment dat de twee partijen waarin een groot deel van de progressieven zich herkent, in de regering zitten.

Het mediamonopolie heeft voor progressieven twee kanten: de officiële (commerciële) media en die van het maatschappelijk middenveld. Tot voor kort was het uiterst moeilijk zoniet onmogelijk om afwijkende meningen of radicale acties te communiceren, tenzij in de uiterst kleine kring van de eigen publicaties van de eerder kleine organisaties. De censuur in de publicaties van de groten van het middenveld is minstens zo groot als die in de officiële media. Tot de groten mag je – op het vlak van de ideeënproductie - ook en zeer zeker de universiteiten rekenen. Ik spreek uit een nogal rijke ervaring (ook aan diverse universiteiten), wat dat betreft.

Dit publicatie- en mediamonopolie werd doorbroken door het internet en meer in het bijzonder door Indymedia. Mobilisatie voor de tiende november was vroeger zo goed als onmogelijk. In de bladen van de groten van het middenveld zou er geen letter van te bespeuren geweest zijn. Via e-mail en sites is die censuur nu gemakkelijk te omzeilen. Datzelfde geldt voor de verantwoording van, en discussie over de platforms. Vroeger zou een discussie over twee platforms en over de inhoud ervan niet eens gevoerd geweest zijn, tenzij weer in de kleine, eigen publicaties van de kleintjes van het middenveld (de vele lokale centra, kleine groeperingetjes, enz.).

Dat monopolie is nu gelukkig doorbroken. Het viel dan ook te verwachten dat sommigen heel zenuwachtig zouden worden en de dissidenten, die vroeger toch maar marginaal aan de bak kwam, nu openlijk zouden viseren. Multinationals zijn monopolies op de wereldmarkt. Zij verdragen niet dat hun monopoliepositie in het gedrang komt. Ze zijn in staat tot uitermate agressief gedrag, tot en met het (laten) liquideren van diegene die hun monopoliepositie uitdaagt. Zien we hier niet hetzelfde mechanisme aan het werk, maar dan in het maatschappelijk middenveld? Oordeel zelf.

De aanvallen tegen een aantal mensen van Indymedia getuigen van een enorme dosis onverdraagzaamheid tot en met haat. Ik heb het niet over het over en weer gescheld in de commentaren op verslagjes of meningen. Schelden en bekvechten is niet direct mijn stijl, maar daar moet je tegen kunnen. Ik heb het over de rabiate haat in Vlaanderen (en in België) tegen elke radicale opstelling en tegen revolutionaire organisaties of personen. Dat is niet nieuw en dat heeft te uiteraard te maken met de sterke polarisatie die ik hierboven beschreef. Ik omschrijf dat als ‘politiek racisme'. In mijn school word ik in verband met de migrantenleerlingen dagelijks geconfronteerd met: "ze doen altijd zo moeilijk", "het zijn ambetanteriken en ze zijn uiteindelijk niet te vertrouwen", "ze hebben de problemen aan zichzelf te danken", "ze zijn de oorzaak van de opgang van het Vl Bl", enz. Dezelfde mechanismen en argumentaties zie ik terugkeren binnen progressieve kringen t.a.v. alles wat zich radicaal opstelt: AEL, D'Orazio & Co, PvdA, … niet toevallig de publieke vijanden van de samenleving. De haat en het racisme strekt zich op school uit tot diegenen die opkomen voor de migranten. Binnen links is dat niet anders. Ofwel distantieer je je (openlijk) van die paria's (dat is een dwang in academische kringen, of een morele dwang om als intelectueel au sérieux te worden genomen), ofwel ben je er zelf één of word je tenminste in die hoek geduwd. Ik kan er zelf van meespreken. Deze houding heeft een hoog Bush-gehalte (vervang de politieke paria's door het woord terroristen). Lang geleden werden niet alleen de melaatsen gemarginaliseerd, maar ook diegenen die erbij aan tafel gingen zitten. Is het een toeval dat een medium dat spreekrecht geeft aan de publieke vijanden, het mikpunt wordt van hevige aanvallen vanuit bepaalde progressieve kringen? Vlaanderen staat gekend voor zijn hoge racistische score. Blijkbaar geldt het zelfde voor het politiek racisme. Zou er een verband zijn?

Democratie is na vijftig jaar Koude Oorlog een magisch woord geworden. Wil je het publiek voor je winnen, dan zeg je dat je zelf de superdemocraat bent en de andere het tegenovergestelde, de Leninist. Het is hier niet de plaats om een discussie daarover te beginnen, maar er is geen enkele democratische partij bij ons die niet centralistisch is, die geen hiërarchie kent, die geen voorhoede heeft, die zijn dissidenten er niet uit werkt, die censuur pleegt op zijn publicaties, enz. Met alle Nepalezen …En dan zwijg ik nog van de groten van het middenveld. De labels democraat versus leninist zijn niet bedoeld om nauwkeurig te beschrijven maar wel om te veroordelen, te klasseren, te stigmatiseren. Het is een geraffineerde vorm van marginaliseren die het na vijftig jaar propaganda uitstekend doet.

Mijn ervaring met Indymedia en de vergaderingen tonen juist aan dat ze op het vlak van de besluitvorming vrij goed scoren in vergelijking met de groten van het middenveld. Zoeken naar consensus, iedereen aan bod laten komen, daardoor lange vergaderingen. Iedereen kan vrij publiceren. Waar kan dat? Ja, waar kan dat, diegenen die Indy aanvallen moeten dat maar eens zeggen. Diegenen die fulmineren vergeten de praktijken dien aangaande in hun eigen organisatie of instelling. Ik wil hier niet in detail treden, maar ik heb in mijn twintig jaar ervaring met het middenveld en met de universiteiten op dat vlak niet zoveel fraais ontmoet. Bij heel wat mensen die niet rechtstreeks met de besluitvorming of opinievorming te maken hebben, leven op dat vlak heel wat illusies.

Tot slot. Moest Indymedia zich netjes in de mainstream nestelen van de groten van het middenveld of zo je wil in het ‘extreme centrum', dan zou het niet aangevallen worden. (Het zou dan ook geen reden van bestaan hebben.) Deze heftige aanval kan m.a.w. ook bekeken worden als een teken dat Indymedia het monopolie doorbroken heeft. Ik bekijk de aanval dus eerder als een aansporing om met dubbele kracht verder te doen, temeer daar het aantal lezers stijgt. Dat laatste is nu precies wat de monopolisten zo zenuwachtig maakt. Misschien moeten we de hevigheid van de aanval zien als een barometer voor het succes. Het ontmantelen van de monopolies zal een moeilijke, zware maar noodzakelijk strijd zijn en dat niet alleen op het vlak van het maatschappelijk middenveld. Daar zal veel moed voor nodig zijn.

Marc Vandepitte

Als de heer Vandepitte ...
by TUc Thursday November 21, 2002 at 01:49 PM


... het hier heeft op de kritiek die op Indymedia geformuleerd is (hij noemt het verkeerdelijk een 'aanval') vanuit de basisbewegingen en andere linkse krachten, dan kan ik zijn stuk enkel klasseren onder de noemer "window-dressing".

Lees en oordeel zou ik zeggen, ook in uw stemgedrag. Er bestaat geen andersglobalistische partij. Als dat al geen contradictio in terminis is, dan is het op zijn minst zo dat de 'revolutionaire partij' (lees: PVDA) totaal geen aanspraak kan maken op de titel 'enige andersglobalistische partij'.

Marc, ik vraag u dan ook te verduidelijken welke 'aanvallen' u bedoelt.

gegroet,
TUc

door de kritieken het bos nog zien
by Geert Gielis Thursday November 21, 2002 at 02:43 PM

Beste Marc

Ook ik sta regelmatig te kijken van de heftige kritiek op Indymedia en zijn medewerkers. Vaak hebben deze veel weg van een 'operatie beschadeging'. Sinds mijn engagement als andersglobalist stuit ik wel vaker op van die oprispingen. Zowel van de kant van kleine partijtjes/orgs die zich beroepen op hun 'groot gelijk', als van het maatschappelijk centrum die ons afdoen als extremisten. Wat dit laatste betreft doen de recente arrestaties in Italië mij trouwens huiveren.

Ik heb het andersglobalisme leren kennen als een jonge, open en basisdemocratische beweging (oa. bij d14, bij de top in Barcelona en bij Indymedia). Het forum dat Indymedia biedt, is voor mij een belangrijk klankbord, dat mij op de hoogte houd van globale en lokale evoluties. Ook al neem ik bepaalde informatie met een korrel zout en moet ik zuchten bij sommige (scheld-)commentaren. Toch blijft voor mij als andersglobalist Indymedia het belangrijkste forum, daarom krijgt het ook al mijn steun.

aanval op indymedia
by koen Thursday November 21, 2002 at 03:44 PM

ik heb heel je tekst nog niet gelezen, dat komt nog wel maar er is alleszins enkele zaken dat ik nu al tendensieus vind in je schrijven. je hebt het over een aanval op indymedia.

1) Zoals ik het zie lijkt het mij eerder dat de praktijkevn van bepaalde medewerkers van Indymedia op de korrel worden genomen... Dat lijkt mij toch wel iets anders dan Indymedia zelf.

2) Je schrijft ook: '... Vlaanderen, gekenmerkt wordt door een eerder uitzonderlijk sociologisch panorama van de linkerzijde. Aan de ene kant heb je een bijna waterdicht monopolie van het maatschappelijk middenveld door grote NGO's en vakbondsleiding. Aan de andere kant wordt de linkerzijde gedomineerd door een revolutionaire partij'.

De enen hebben blijkbaar een monopolie op het maatschappelijk middenveld en de PVDA heeft het monopolie op het revolutionaire partij zijn. Ja als je met oogkleppen de tweedeling wilt moet je vooral zo voort doen.

Straks misschien meer...

weg met de oude garde
by Mich Thursday November 21, 2002 at 04:57 PM

M. vande Pitte valt inderdaad een strooien pop aan.
De kritiek op indymedia en die op "Leninisme" worden op één hoop gegooid.
En de kritiek op PvdA/Leninisme komt hier niet in de eerste plaats van andere linkse politieke partijen (omdat die inderdaad geen probleem hebben met hiërarchische en gecentraliseerde strukturen, etc.) maar van links radikale, libertaire stroming. MvdP negeert die straal, en slaat de bal dus helemaal mis.
Links zal ermee moeten leren leven: met (zelf)kritiek. De links-radikale of anarchistische kritiek op het Leninisme is gerechtvaardigd en zal zich niet het zwijgen laten opleggen. Tot spijt van de oude garde.
Groetjes

Voor een leninist is kritiek per definitie een aanval
by Stijn O. Thursday November 21, 2002 at 05:05 PM

Dag Marc,

Net je tekst gelezen. Aangezien jij jezelf ook tot het leninisme bekent hanteer je dezelfde technieken (beschreven door Gunther). Je gaat nergens rechtstreeks op de inhoud van mijn artikel in, maar probeert de boodschapper erachter te raken. En daartoe is elke methode goed. Maar zoals jezelf al schreef, bekvechten en schelden is je stijl niet (dat siert je en dat meen ik), en dus doe je het wat subtieler.

Dus ben ik een politiek racistische academicus die wanhopig op zoek is om serieus genomen te worden. Je stelling houdt geen steek. Ikzelf ging aan een buitenlandse universiteit studeren, omdat er in Vlaanderen weinig belangstelling was voor interdisciplinaire radicale politieke economie.
Ik weet dus heel goed waarover die academische consensus
in Vlaanderen gaat ...

Bovendien heb ik helemaal geen allergie voor het woord 'revolutie' of 'radicaal'. Ik heb het daar in mijn artikel zelfs expliciet over. Alleen .. de ene radicalisering/revolutie is de andere niet. De radicalisering waar jij en je kameraden het over hebben is er een geleid door een verlichte leninistische voorhoede. En daar distantieer ik me ten zeerste van. Ben ik daarom een op status-gerichte academicus? En nog eens, ook voor jou lijkt dit de enige echte radicalisering/revolutie te zijn. Dat was wat ik bedoelde met het sluiten van het denken.

Daarnaast kan ik je redenering ook gewoon omkeren. Vroeger, voor het internet, konden kleine, extreem-linkse politieke partijtjes hun leden veel makkelijker controleren. Er was geen forum waar alle strekkingen samenkwamen. Met het internet kwam daar verandering in.
En toen kwamen de andersglobalisten langs, een beweging
die zowel buiten het maatschappelijke middenveld als de klein-linkse partijtjes om groeide (ikzelf ben er een van). En daar werden zowel het maatschappelijke middenveld als de klein-linkse partijtjes heel zenuwachtig van (en ook wel enthousiast want er was een nieuwe recruteringsbasis waarmee ze hun slinkende aanhang konden opkrikken).

En de grootste politieke partij aan de radicale linkerzijde, de pvda, werd nog het zenuwachtigst van allemaal. Want al die jonge en minder jonge gasten die hadden de mond vol van basisdemocratie, decentralisering en openheid en diversiteit. Terwijl de pvda zweert bij het partijbureau, 'democratisch' centralisme en de hoofdtegenstelling/hoofdvijand.

En toen zonden ze hun zonen/dochters uit (niet al te letterlijk te nemen). Leninisten, trotskisten, ... allemaal probeerden ze op de golf van de andersglobaliseringsbeweging mee te surfen. Het ging van 'Internationaal Verzet' tot 'Chenge the world'. Anderen stelden zich verdekt op in andere organisaties en proberen het laken aan hun kant te krijgen. Op Indymedia is dit door het open publishing systeem geen gemakkelijke taak en moest dus steeds agressiever en smeriger te werk gegaan worden.

Ik weiger al die gemanipuleerde discussies (zie technieken die ik in m'n artikel opsomde) als 'normaal' te aanvaarden. Vooral niet omdat ze zo selectief gericht zijn (op bruggenbouwers zoals ik al schreef) en ook omdat ze zo dikwijls van dezelfde kant komen.

PS: Omdat voor elke leninist propaganda de enigste juiste manier van het verspreiden van informatie is, kunnen zij kritiek enkel opvatten als een aanval. Dat komt ervan .. als je alles zo ondergeschikt maakt als je netjes uitgetekend politiek project.

Je moet het maar doen
by Marc Vandepitte Thursday November 21, 2002 at 05:48 PM

Stijn,
ik ken jouw bedoelingen niet. Ik heb er het raden naar.
Jij zegt vrolijk zonder gêne dat ik mezelf als Leninist beschouw, goed wetende dat jij dat als extreem scheldwoord gebruikt. Wel dan zeg ik dat jij van jezelf zegt dat je een flik bent. Dat is ongeveer even grof, maar misschien niet minder waar.
Ik ken te weinig van Lenin om daar überhaupt aanhanger van te kunnen zijn. Jij kent daar blijkbaar veel meer van. Vreemd, zeer vreemd voor iemand van jouw leeftijd.
Als je wil weten wat ik over Lenin denk, dan kan je dat lezen. Ik heb twee zaken over Lenin geschreven; één in een boek uitgegeven bij EPO in 1989 en een paar jaar later een artikel in het VMT. Daar zal je totaal andere zaken lezen dan wat jij van mij zegt dat ik zelf ben.
Beschadigen en destabiliseren, daar komt het bij jou op aan.
Er zijn vreemde zaken aan de gang.
Who paid the piper kan ons misschien één en ander leren.

verborgen agenda en politiek racisme
by Joachim Thursday November 21, 2002 at 07:05 PM

Stijn schrijft:

> Net je tekst gelezen. Aangezien jij jezelf ook tot het leninisme
> bekent hanteer je dezelfde technieken (beschreven door Gunther). Je
> gaat nergens rechtstreeks op de inhoud van mijn artikel in, maar
> probeert de boodschapper erachter te raken.

Laat me toe de kern van (de inhoud) van Uw hele artikel samen te
vatten aan de hand van het volgende stukje Uw artikel:

"Net zoals positivisten, verwerpen propagandisten (zoals ik Han
Soete, 'Christophe' en denkgenoten wil omschrijven) de mogelijkheid
van een andere kennisproductie.
[...]
Dit soort propagandistisch denken tiert welig op Indymedia.be.
Jammer genoeg zijn enkele drijvende figuren achter deze website
voor media-activisme sterke promotoren van propagandisme. Zo stelde
Han Soete dat hij het nut er niet van inziet Saddam Hoesseins
regime nu te bekritiseren. 'Christophe' zit op dezelfde lijn. Alle
kritische informatie die door de tegenstander kan misbruikt worden
moet verzwegen worden. Kritiek wordt gezien als iets voor betere
tijden, voor als het politieke project gerealiseerd is. Maar zou
het niet kunnen, dat het tegen dan te laat is? Zou het niet kunnen
dat propaganda elke poging om universele emancipatie en democratie
op te bouwen verhindert? Zou het niet kunnen dat altijd en overal
kritisch zijn (wat niet per definitie betekent dat het de concrete
actie verlamt) essentieel is voor elk emancipatorisch en
democratisch project?"


U wil dus, op het moment dat er een oorlog dreigt van een van de
goorste imperialistische grootmachten die de geschiedenis ooit gekend
heeft tegen een land dat totaal vernietigd werd en 'teruggeholpen'
naar het stenen tijdperk, U wil op het moment dat er gigantische
oorlogspropagandamachine aan het werk is om iedereen een volgende
massamoord zonder verpinken te doen slikken, op het moment dat het
voor de meerderheid van de de mensen die kwamen betogen _zowel_ op de
10e en op de 17e duilijk is dat de USA grotere smeerlappen zijn dan
Saddam, op dat moment wil U kritiek kunnen leveren op Saddam.

En bovenal, U kan het niet hebben dat er mensen zijn hier op indymedia
die dat niet gepast vinden en die er een andere mening op nahouden,
laat staan dat ze die verdedigen.

Dat is uw goed recht, daar kan ik mee leven, moeilijk, maar daar kan
ik mee leven. Net zoals u, dit is immers _open publishing_ de mening
moet kunnen verdragen van Han en Christophe en, ik citeer,
"denkgenoten." Straf eigenlijk dat u het aandurft zomaar te zeggen dat
meteen iedereen die er een bepaalde visie op nahoudt (alle
denkgenoten) maar beter gebrandmerkt en verbannen zou moeten worden.
En dat is meteen ook een belangrijk deel van die inhoud waarover Marc
volgens u niets zegt: indymedia moet gezuiverd worden van allen die
(volgens u) het leninisme aanhangen, want wat zij te verkondigen
hebben is per definitie niet correct, demagogisch en propagandistisch.
Politiek racisme ten top, maar dan van het ergste soort: u gebruikt
het, zelf demagogisch, om uw verborgen agenda van zuiveringen erdoor
te krijgen. En politiek racisme, is dat niet net waarover het artikel
van Marc gaat? U bent niet eerlijk Stijn, en u vernedert en
onderschat het denkvermogen van de indymedialezers.

Stijn:
> Daarnaast kan ik je redenering ook gewoon omkeren.

Ha ja? Dat kan je enkel als je er van uit gaat dat er effectief
een recuperatie operatie aan de gang is van de PVDA zoals in
aanverwante artikels en verborgen mails werd geopperd.
Voor zover ik het kan beoordelen zijn er inderdaad aanwijzingen voor
een grootscheepse recuperatiepoging, maar dan niet van de PVDA maar
van U en gelijkdenkenden. En van het politiek racisme wordt daarbij
gretig gebruik gemaakt.

Stijn:
> Ik weiger al die gemanipuleerde discussies (zie technieken die ik in
> m'n artikel opsomde) als 'normaal' te aanvaarden. Vooral niet omdat ze
> zo selectief gericht zijn (op bruggenbouwers zoals ik al schreef) en
> ook omdat ze zo dikwijls van dezelfde kant komen.

De bruggenbouwers, dat is bijvoorbeeld (nu citeer ik uit het artikel
van Gunther Lippens, ik vermoed dat je daarnaar verwijst) dat is
bijvoorbeeld "Ludo die zoveel tijd stak in het proberen opstarten
van overleg tussen de twee platformen."

Wat is nu eigenlijk uw standpunt in verband met de twee platformen
Stijn? Sta jij dan achter het platform van de 17e? Ben jij dan niet
blij dat door de gehele polemiek tussen de twee platformen de
ordewoorden voor de 17e geradicaliseerd zijn? Misschien was je voor
de betogingen bang dat een te radicaal platform te weining mensen op
de been zou brengen, daar kan ik nog inkomen. Maar nu, na de
betogingen is het toch duidelijk dat dat niet het geval is? Was de
10e geen succes dan? Was het niet goed dat er wel degelijk zo veel
mensen achter een degelijk platform de straat zijn opgetrokken? En de
mensen die naar de 17e gingen, waren die dan niet veelal zelf
radicaler dan het platform van de betoging, hadden die niet evengoed
mee kunnen lopen de 10e zoals veel dat natuurlijk wel gedaan hebben?

Of ben jij dan tegen het platform van de 10e? Als dat zo is dan is het
natuurlijk duidelijk waarom je er zo op gebrand bent kritiek te kunnen
spuien op Saddam.

Stijn:
> PS: Omdat voor elke leninist propaganda de enigste juiste manier van
> het verspreiden van informatie is, kunnen zij kritiek enkel opvatten
> als een aanval. Dat komt ervan .. als je alles zo ondergeschikt maakt
> als je netjes uitgetekend politiek project.

Dit is je reinste kletskoek en ik begrijp niet hoe Marc er jou van kan
verdenken ook maar in de verste verte te begrijpen wat leninisme
inhoudt. Als er iets is waar het marxisme-leninisme op hamert is het
wel het belang van kritiek. Ook trouwens op het belang van een
wetenschappelijke houding, en dit net om allerlei postmodernistische
rookgordijnen te ontmaskeren.

Stijn geeft een les in schelden.
by han Monday November 25, 2002 at 11:18 AM

Stijn geeft een les in schelden :

Een greep uit de scheldwoorden die Stijn in één artikel over het zelfde onderwerp gebruikte.

- Han's tekst is een verwarde aaneenschakeling van absurde misinterpretaties en manipulaties. Ik neem u even mee naar Han's Absurdistan ...
- Hij had zich alvast de moeite kunnen besparen of misschien mijn tekst toch effectief eens lezen.
- Leuteren
- Je stelling is des te idioter
- Even grotesk,
- Waar Han het denken sluit, zal ik het weer eens openen.
- verkeerd te interpreteren en wanhopig in een of andere categorie (post-modernist) te duwen en op te sluiten.
- De maskers zijn gevallen en iedereen heeft het gezien.
( je kan er zeker nog meer vinden)

Waarom waarom slaat Stijn zo aan het schelden, waar is het Stijn eigenlijk om te doen.
De eerste keer dat ik aanvaring kwam met Stijn was het omdat had durven zeggen dat ik een anti-kapitalist was, de tweede keer was het omdat ik stelde dat ik een samenwerking met de PVDA best wel OK vond. Tientallen mails stuurde Stijn om me ervan te overtuigen dat ik mezelf geen anti-kapitalist mocht noemen en nog eens zoveel om ervan te overtuigen dat er met die van de PVDA niet kon samengewerkt worden.

Van Stijn mag STOPUSA niet bestaan, en hij neemt het de mensen van indymedia (en hij vergist zich schromelijk in het lijstje dat hij opgeeft) bijzonder kwalijk dat ze zich engageerden in STOPUSA.
STOPUSA zou een leninistisch voorhoede project zijn, jah, dat moet je dan eens gaan uitleggen aan de mensen van AEL, le oprimées, Werkgroep theologie en Maatschappij, présence Muselmanne, en de vele anderen die deel uitmaken van STOPUSA.
Maar dat Stijn niet goed begrepen heeft wat STOPUSA eigenlijk is, is hem vergeven. Vanuit Engeland is het natuurlijk onmogelijk om dat allemaal te kunnen weten.

De clou van de zaak is dat Stijn dat doet zonder ook maar in te gaan op de inhoudelijke tegenstellingen van de verschillenden platform teksten, en daar was het toch allemaal, om te doen.
Voor Stijn is het gewoon ongehoord dat er een groep van mensen opstaat die het niet langer ziet zitten om samen met Di ruppo en co te betogen. Het mag niet dat er mensen zijn die niet zo maar voor om het even welk platform de straat op willen trekken. En als die mensen elkaar dan vinden en zelf een eigen initiatief opstarten, ja ..... hoe durven ze.
Nog erger vind Stijn het feit dat die mensen op indymedia hun mening durven te verdedigen.
En het ergst van alles, ze wisten op hun eerste activiteit 5.000 mensen bij elkaar te krijgen.
Je kan Stijn zijn tekst maar op één manier begrijpen : "jullie moeten zwijgen".

Wel Stijn, je bent niet de eerste die me het zwijgen wil opleggen, en je bent wellicht ook niet de laatste. Tot nogtoe is het niemand gelukt, en om eerlijk te zijn, hoe meer men mij uitscheld hoe meer ik me geneigd voel om mijn mening uit te diepen, uit te werken, .... en luidop te verkondigen. En in STOPUSA ben ik met de mensen van AEL, PVDA, Roberto, le oprimées, .... op dat terrein zeker in goed gezelschap.


Groeten

han