arch/ive/ief (2000 - 2005)

De Berberse stem in het integratiedebat
by VLAAMS-BERBERSE BEWEGING Wednesday November 20, 2002 at 12:06 PM
verenigingsalaam@hotmail.com

WIJ ZIJN VLAAMSE BERBERS, GEEN ARABIEREN!

Het integratiedebat woedt in alle hevigheid: van apartheid tot assimilatie, van inburgering tot zuilvorming en daarnaast ook nog emancipatie, islam en vrouwenrechten. De diversiteit binnen de allochtone gemeenschappen zelf is meer dan ooit naar voren getreden. Dat is een pluspunt. Aan de voorstelling van zaken vanuit een monolithische invalshoek kunnen enkel de extremisten garen spinnen: dé Belgen, dé migrantencultuur, dé Arabieren (!)…

Een vergeten volk in Vlaanderen zijn de Berbers die al te vaak te algemeen als Marokkanen worden voorgesteld of zelfs cynisch als Arabieren. Het is belangrijk voor deze differentiatie oog te hebben. Vlamingen zouden het ook niet nemen dat buitenstaanders zouden opperen dat de verschillen tussen Walen en Vlamingen larie en apekool is omdat het toch allemaal Belgen zijn. Er bestaan geen exacte cijfers maar schattingen gaan uit van 70% tot 80% van de Marokkaanse gemeenschap in Vlaanderen die Berbers zijn. Wie zijn nu die Berbers?

Berbers zijn de oorspronkelijke bewoners van Noord Afrika, ze leven er al ruim 10.000 jaar. De officiële naam van de Berbertaal is het Tamazight, de oorspronkelijke taal van Noord Afrika. Deze taal wordt een Hamito-semitische taal genoemd. Het wordt in alle Noordafrikaanse landen gesproken, maar vooral in Algerije en Marokko. Het zijn juist vooral Berbers die naar Europa zijn gemigreerd. Hoewel er geen exacte gegevens hierover beschikbaar zijn, schat men het aantal Berbers buiten Noord Afrika tussen twee en twee en een half miljoen sprekers waarvan de meesten te vinden zijn in West Europa. De bewering dat het Berbers enkel een spreektaal is onjuist; het Berbers geschrift heet Tifinagh. Uit praktische overwegingen wordt het Berbers evenwel ook in Latijns schrift geschreven.

Het Tamazight wordt nergens in Noord Afrika als officiële taal erkent. De arabiseringspolitiek van de Noord-afrikaanse overheden bestrijdt in stilte maar daarom niet minder efficiënt de Berberse taal en cultuur. Deze assimilatiepolitiek is bewust en doortastend gevoerd; op verschillende plaatsen zijn hele Berbergemeenschappen voorgoed verdwenen. Toch spreken officieuze cijfers nog steeds van een meerderheid aan Berberstaligen in Marokko en een flink deel van de bevolking in Algerije (Kabiliërs). In de andere Noord-Afrikaanse landen zijn ze meestal nog slechts een (zeer) kleine fractie van de bevolking. De Berberse strijd is er vooral één met het oog op het behoud van de eigen taal maar ook meer en meer één van gelijke kansen en rechten gezien hun marginale sociaal-economische positie zowel in de landen van oorsprong alsook hier.

Zoals reeds vermeld, leeft in Vlaanderen een aanzienlijke Berbergemeenschap. Het integratiedebat en bijgevolg ook de politici die daaraan deelnemen dienen aandacht te hebben voor deze realiteit. In de eerste plaats is het niet onze bedoeling vanuit België aan Marokkaanse of Algerijnse politiek te doen, hoewel later ook daarover kan gesproken worden. Onze eerste bezorgdheid is dat de hier aanwezige Berbers in hun eigenheid worden erkend. Het gaat dus niet op ons voor Arabieren te laten doorgaan omdat de Marokkaanse en Algerijnse overheid tot de dag van vandaag een discriminatiepolitiek voert die de Berbers identiteit negeert en die ook hier in Vlaanderen concrete gevolgen heeft gesorteerd. Immers de meeste representatieve organen (federaties van zelforganisaties, integratiesteunpunten, enz…) en hun leidinggevende personen of kaders zijn Arabisch. Het plaatsen van een minderheid (in casu de Arabieren) boven op de Vlaams-Berberse gemeenschap mag dan wel zeer efficiënt zijn om de emancipatie van deze gemeenschap te verhinderen, feit blijft dat dit de facto een desastreuze strategie is geweest die uiteindelijk niemand echt vooruit heeft geholpen.

Al te vaak wordt de stelling geopperd dat de islam toch Arabisch is en dat Berbers die taal willens nillens zouden moeten leren. Niets is minder waar want de overgrote meerderheid van islamieten zijn niet-Arabische moslims. De allesoverheersende sacraliteit van de Arabische taal moet dus dringend in vraag worden gesteld. Het is al te absurd dat in de Vlaamse moskeeën waar enkel Berberse gelovigen bidden, de imam in het Arabisch een preek houdt waarvan de meerderheid van de moskeegangers geen jota van begrijpt.

We wensen geen achterhoedegevecht te voeren: Arabische migranten zijn voor ons geprivilegieerde partners op de voorwaarde dat ze ook onze Vlaams-Berberse identiteit erkennen. Samen moeten we met andere etnisch-culturele minderheden ervoor ijveren dat onze moeder- (of vader-) taal als optionele tweede taal in het onderwijs wordt aangeboden. We moeten er ook op toe zien dat een democratische islam erkend wordt die oog heeft voor de interne diversiteit binnen de allochtone gemeenschappen. Primordiaal is ook dat in grote steden o.m. Vlaams-Berberse culturele centra worden opgericht die deze culturele en taalkundige verrijking in Vlaanderen levendig houden, niet alleen door taalcursussen aan te bieden maar ook door lezingen en exposities te houden over Berberse maar ook andere minderheidsculturen.

We beseffen dat wij als Berbers een strijd moeten leveren op twee fronten, één in het land van oorsprong maar ook één hier. In een democratisch land mag men er van uitgaan dat onze stem beter gehoord zal worden. We willen een goede verstandhouding met iedereen, in zonderheid met onze Arabische partners met wie we verder tegen discriminatie en racisme willen strijden. Maar pas als in de Berberse wijken van Borgerhout een Berbers-Vlaamse Liga (BVL) opstaat die oog heeft voor democratie, mensenrechten en respect voor de andere Belgische medeburgers, en als die Belgische medeburgers meer open staan voor diversiteit en geen amalgaam maken van al de hier levende allochtonen, dan zijn we met zijn allen een flink stuk op de goede weg naar dat multiculturele Vlaanderen.

Voila t'is vertroken
by Nadia S Wednesday November 20, 2002 at 12:39 PM
nasim716@yahoo.com

De nep SPA-VLD vereniging van Mohamad Talhaoui is hiermee aangekondigd. Verdeel en heers is de boodschap en AEL moet tgengewerkt kost wat kost. Ik ben ook een Berber meisje en ik voel me 100 percent Arabisch en ik moet jullie racistisch definitie van identiteit niet volgen.
Spa en Vld, trouwens een zeer goede intro hebben jullie in Merksem gehad (Broeder Ait Ahmed laten ontslagen) House-Nigger komen in alle kleuren en verpakingen voor....
Nadia

Achterlijk .....
by Jonas Wednesday November 20, 2002 at 01:34 PM

Dit is ronduit achterlijk.

Alfof we in Europa allemaal dezelfde taal zouden spreken. Niets weerhield er ons van om toch de ijveren voor de Europese eenmaking.


SP.A en VLD voor europese eenmaking maar tegen arabische eenmaking. Hypokriete mensen zijn het.

jonas, je moet geen appelen met peren vergelijken
by kahno Wednesday November 20, 2002 at 01:57 PM

Europa is een continent met vele volkeren, talen en culturen die allemaal min of meer gerespecteerd worden. Er bestaat geen arabisch continent, er is geen respect van de arabsiche dictaturen tegenover anderstaligen en minderheidculturen. Erger nog, de Berbers vormen de meerderheid in Marokko en worden daar onderdrukt! Berbers assimileren tot Arabieren is even erg als Arabieren assimileren tot ... Wij Berbers dulden geen assimilatie, niet van de Belgen , maar zeker nie van de Arabieren. Als je mij de keuze geeft te leven in het vrije Westen of onder een bloedregime van Arabische foleraars (hetgeen ze allemaal zonder uitzondering zijn) , dan weet ik het wel...

Arabisch, cultuur- en taaldiversiteit
by P.I. Hublou Wednesday November 20, 2002 at 03:24 PM
nur@pandora.be

Culturele diversiteit is een recht. Met Islam heeft dat niets te maken: in de Koran wordt expliciet de diversiteit van volkeren aangehaald als een goed ter bezinning. (Zo in de trant van 'Had Allah gewild Hij had u allen als één volk geschapen, doch laat het een teken zijn voor hen die geloven.').

Het geven van een kutba ('preek') in een andere taal dan het Arabisch is gortig indien de grote meerderheid van de gelovigen geen Arabisch kent. Enkel de gebeden moeten in de taal van de Koran, het Arabisch. Sommige kolonialen en later nationalisten dachten er anders over en stelden zich alzo volgens de overgrote meerderheid der moslims buiten de Islam op (als ze zich al moslim noemden voorheen).
Het onderwijzen van de Islam kan in eender welke taal. Deel van het Islam-onderwijs is wel de studie van het Arabisch. Dat er leenwoorden met een specifieke betekenis binnen de Islam in andere talen dan het Arabisch opgenomen worden is iets dat als wenselijk wordt gezien - behalve door kolonisatoren en nationalisten.

Dat gemeenschappen zich verenigen o.m. op basis van taal is een feit. Het is een normaal proces dat de communicatie vereenvoudigd en niet in de weg hoeft te staan van dialoog met anderen.


Dat het establishment, SP-A et.al., er op uit is de populariteit van de AEL te af te remmen en het discour over culturele eigenheid tracht te verstoren mag niet verwonderen. Hun politiek is nooit anders geweest dan verdeel en heers zaaien. De versplintering is gevolgd op de verzuiling.

De tekst van de vereniging "Salaam" hoeft m.i. niet als een aanval gezien te worden op de AEL doch eerder als een aanvulling op het debat. "Salaam" en de AEL kunnen een heel eind samen optrekken. "Salaam" geeft in ieder geval al aan dat de bereidheid daartoe bestaat en uit niets blijkt dat de AEL, die inderdaad vanuit een andere culturele achtergrond vertrekt, niet samen wil werken. Nu de rest...

Ibrahim Hublou

wat feiten
by Nadia S Wednesday November 20, 2002 at 03:34 PM

In Noord Afrika wonen 10 miljoen berbers en 200 miljoen Arabieren, ze vormen een belangerijke MINDERHEID, maar zeker geen meerderheid, ik ben ook berbers maar graag wat eerlijkheid in het debat.
dat dictaturen de bevolking onderdrukken in Noord-Afrika weten we. Maar dat ze alleen de Berbers onderdrukken is onzin, de hele bevolking wordt onderdrukt. De erkening van tamazight (zij het nu tarifit of tachalhit of andere dialecten) is inderdaad een rechtvardig eis, AEL gaat zelfs verder en eist autonomie voor ARIf en Souss en kabylie. MAAR binnen een federaal Democratisch Arabische Staat. Wat je stelt is dat wij Imazighen niets te maken hebben met de Arabische Natie, niks is minder waar. De meeste onder ons zijn tweetalig en Arabisch is de taal van onze kultuur al voor 1000 jaar.Arabisch is ook de taal van ons geloof, In andere woord Arabisch IS OOK ONZE TAAL.
Jullie concepten zijn racistisch geinspireerd, Maar mijn Berber identiteit en mijn AZrabisch identiteit zijn compatibel met elkaar. Ik ben een Franstalige Berber meisje uit VILVOORDE die nu in Antwerpen woont, die wat Nederlands heeft geleerd en draagt de Belgische Nationaliteit terwijl dat ze voor AEL militeert en tegelijkertijd zich 100 percent Arabisch voelt. Dus je ziet identiteit is niet zo simpel is als je graag wil laten doen begrijpen.
Maar ja, voor jullie gaat het gewonn om AEL tegen te werken met een logica van verdeel en heers en vanuit het antwerpse stadsbestuur gesteund. Trouwens tof van Jullie dat broeder Ait Ahmed was geslagen (nog een berber die voor AEL militeert trouwens) doe zo verder en je zal zien, je wordt in geen tijd verkozen in het parlament door de stemen van onze onderdrukers, proficiaat.

LEVE DE BERBERS
by amazigh Wednesday November 20, 2002 at 04:16 PM

WIJ WORDEN AL EEUWEN DOOR DIE RACISTISCHE ARABIEREN ONDERDRUKT. EN DAN KOMT ZO'N ARABISCH NATIONALISTISCH CRAPUUL VAN HET AEL MET HUN SEKTELEIDER JAHJAH ONS MISBRUIKEN OM ZIJN FRUSTRATIES TE UITEN VAN ZIJN KLOTEVOLK WAARAAN ALLEEN DICTATUUR UITBUITING EN SLAVERNIJ EIGEN IS . JAHJA JIJ BENT EEN KOEFAR DIE DE ISLAM POLITIEK MISBRUIKT. HOU UWEN ARABISCHE ROMMEL DUS BIJ, WE KUNNEN DIE MISSEN ALS DE ROTTE PEST. ALLAH IS GEEN ARABIER

LEVE IMMAZIGHEN !!!!!!!

Berber Stem?
by AELer Thursday November 21, 2002 at 12:56 AM

Als de berbers stem zo racistisch is, dan wil ik het liever niet horen. Maae we weten dat dit geen berber stem is, maar de stem van de VLD en haar waakhonden (talhaouis en co)
Foeiiiii

kleine aanvulling bij Nadia en meer
by Tina Monday November 25, 2002 at 07:33 PM

Ik vind de bijdragen van Nadia hier de meest relevante en sluit me dan ook bij haar aan.
Wat ik nog wou toevoegen is dat ook tussen de Berbervolken veel verscheidenheid bestaat, dus 'dé Berber' bestaat evenmin (cultureel). Ook hun politieke positie verschilt: de Rif worden in Marokko politiek uitgesloten, maar de Berbers rond Fez of in het Zuiden hoor ik niet harder klagen dan de doorsnee Arabisch-Marokkaan. Hiermee vervalt het clichee dat 'àlle Berbers' in Marokko extra onderdrukking te verduren hebben.

Opmerking: Als er wordt gesproken over percentages Berbers-Arabieren, wat is dan het criterium? Ben je Berber als je ook maar ergens een percentje 'Berber-bloed' door je aderen hebt vloeien? (ja, dan is een kleine meerderheid of een grote minderheid in Marokko waarschijnlijk 'Berber'). Is het gebaseerd op 'hoofdtaal' (die voor de meesten Arabisch is)? Of laat je 't afhangen van hoe iemand zichzelf definieert (wat kan verschillen naargelang de situatie waarin hij/zij zich bevindt)? ...

Marokkanen in België, of ze nu van Berberse of Arabische of nog andere afkomst zijn, worden met dezelfde problemen van discriminatie geconfronteerd. De enige mogelijkheid om daarin verandering te brengen, is eenheid in een politieke strijd. Dat sommigen het niet eens zijn met het Arabisch discours van de AEL, is hun goed recht, maar daarom de Marokkaanse gemeenschap hier politiek weer verdelen, werkt contraproductief. Het is net omdat de Marokkaanse gemeenschap tot nu toe het minst georganiseerd was, dat ze met de grootste discriminatie heeft af te rekenen.
Ik heb de AEL verder nog nergens tegen culturele diversiteit, laat staan tegen de Berbers, weten zijn. Het is trouwens algemeen geweten dat vele leden van de AEL (inclusief beheerraadsleden) van Berberafkomst zijn. Zij bewijzen bovenstaande redenering.
Volgens mij hebben Berbers (en andere minderheidsgroepen in België) enkel te winnen bij de burgerrechtenstrijd van de AEL.

Conclusie: stop de polarisering binnen de gemeenschap, want ze speelt enkel het politieke establishment en de 'dominante meerderheid' in de kaart: uiteindelijk zullen deze laatsten ervan profiteren alle minderheidsgroepen in de ondergeschikte positie te houden.

Voor diegenen die het nodig zullen vinden over de andere minderheidsgroepen in ons land te beginnen: Turken hebben inderdaad een gelijkaardige migratie- en opvang-geschiedenis hier, maar hun sociale, culturele en politieke organisatie evolueert (lichtjes) anders. Kongolezen, Albanezen en alle anderen, kennen elk een specifieke migratiecontext en een bepaalde evolutie binnen hun gemeenschap hier.
Allen hebben zij uiteraard evenveel recht op gelijkberechtiging en -behandeling, ook in praktijk. De AEL zie ik daarin als de oudste uit het gezin die in zijn puberjaren 'de weg vrijmaakt' voor de jongere broers en/of zussen. Die laatsten hebben dan maar te verwijzen naar de voorgaande(n) in hun argumentatie om hetzelfde (of meer) te verkrijgen.