arch/ive/ief (2000 - 2005)

Lappersfort: Persverklaring actie 15 november
by ufo Friday November 15, 2002 at 09:03 AM

acties bij fabricom op drie plaatsen

Op dit moment worden 3 verschillende vestigingen van Fabricom door sympatiesanten van het lappersfront bezet. Deze vreedzame acties in zowel Brussel, Gent als Eine, Oudenaarde vormen een reactie op de arrogantie waarmee Fabricom een einde liet maken aan de Lappersfortbezetting en de onwil van multinationale ondernemingen om mee te werken aan een duurzame toekomst. Hoelang de actie zal duren is op dit moment nog niet bekend.

Het Lappersfort een bos ten zuiden van Brugge werd meer dan een jaar bezet om het te redden van betonnering. Op 14 oktober werd het bos gewelddadig ontruimd, terwijl de onderhandelingen tussen minister Dua enerzijds en Fabricom nog in volle gang waren.

Hoewel Fabricom en de burgemeester bereid leken tot overleg, speelden zij eigenlijk een machtspelletje met de bezetters en de gehele Brugse bevolking. Zij wisten immers dat het bos ontruimd zou worden daar zij daarvoor zelf het initiatief namen. Voor hen stond al vast dat ze de industriezone in kwestie niet zouden opgeven en dat de bezetters, minister Dua en heel wat Bruggelingen niet bereid waren tot een compromis. Bossen in West-Vlaanderen zijn immers zeldzaam.

Dit toont wederom waar de echte macht in onze samenleving zit, namelijk bij de multinationale ondernemingen. Zij gebruiken werkgelegenheid als wapen, maar hun eigenlijke doel is winst, ten nadele van onze leefomgeving, ten koste zelfs van hun eigen werknemers.

overzicht feiten

In november 1987 koopt Fabricom het Lappersfort over van FN voor een prijsje van 890000 euro waarna ze de fabriek die op een deeltje van het bos staat sluiten.

Sindsdien is het gebied gespaard gebleven van menselijke activiteit en is de ecologische waarde daardoor enorm toegenomen. Het gebied telt 7 verschillende biotopen en vormt een ideale rustplaats voor trekvogels die hun weg vinden langs het kanaal Gent-Brugge.

In het jaar 2000 werd in de gemeenteraad een voorstel tot BPA dat betrekking had op ongeveer 3 ha van het bos goedgekeurd. De gemeenteraadsleden gingen hierbij voort op een oud plan, waar de evolutie van het gebied niet uit viel uit af te leiden. Waarschijnlijk had geen enkel gemeenteraadslid het bos van de binnenkant gezien…

De Lijn was geïnteresseerd om dit gebied te gebruiken om hun nieuwe busstelplaats uit te bouwen.

Het studiebureau 'Groep Planning ' dat ook de plannen uitwerkte voor de uitbreiding van de stationsbuurt, had in diezelfde periode opdracht gekregen om een plan op te maken voor een alternatieve ontsluitingsweg. Deze weg, de "Zuidelijke Ontsluiting", zou een bestaande weg een nieuw traject geven door een stuk van het Lappersfort. Dit zou samen met het industriegebied nefaste gevolgen hebben voor de ecologische waarde van het bos.

In augustus 2001 bezet een groep milieubewuste jongeren het gebied, daarbij gesteund door ongeruste buurtbewoners. Deze laatsten verenigen zich later in het Groene Gordel Front.

Wanneer de steun voor de bezetting groeit trekt de minister van mobiliteit Stevaert zijn onteigeningsbesluit voor De Lijn in.

Deze stap vooruit in de bescherming van het gebied wordt niet in dank afgenomen door de eigenaar Fabricom die na een jaar bijna niets van zich te laten horen de bezetters opdraagt het gebied te verlaten. In september worden de bezetters voor het vredegerecht gedaagd. Fabricom brengt vooral het 'geschonden' eigendomsrecht naar voor terwijl zij bijna 30 jaar lang het gebied verwaarloosd hadden. De vrederechter velt in het voordeel van Fabricom en verplicht de bezetters binnen de 72 uur te vertrekken. Wanneer de jongeren dit weigeren laat ook minister Dua van zich horen. Zij verklaart bereid te zijn het gebied integraal aan te kopen. Onderhandelingen tussen haar, de burgemeester en Fabricom worden gestart. Deze laatste lijkt bereidwillig en het enige struikelblok lijkt de kostprijs.

Voor de derde onderhandelingsronde aanvangt wordt het bos in samenspraak van burgemeester, Fabricom en de federale politie onverwachts ontruimd. Door de federale politie worden zelfs marteltechnieken niet geschuwd om de bezetters te verdrijven. Ook de advocaat van Fabricom is bij de ontruiming aanwezig.

Waar niet op gerekend werd was dat er een golf van protest zou uitbreken. De hele week werden demonstraties gehouden in Brugge om de overdreven hardhandige ontruiming aan te klagen en het volledige behoud van het

Lappersfort te eisen. Op zondag 20 oktober stappen meer dan 4000 mensen door de Brugse binnenstad met diezelfde eis.

Een week later besluit Fabricom niet in te gaan op het bod dat minister Dua voor het bos biedt, hoewel dit bijna het dubbele inhoudt van wat zij er ooit zelf voor betaalden. Dit is hoogst eigenaardig, want het zou zowel een goed imago en woekerwinst beteken. Blijkbaar zijn er in Brugge andere belangen te verdedigen dan de meest gangbare.

Zij verklaarden dat het industriegebied voor industrie behouden moet blijven, hoewel dit duidelijk tegen de wil is van een groot deel van de Brugse bevolking.


conclusie

De reactie van Fabricom was niet alleen arrogant, het toont ook aan waar de werkelijke macht zit. Fabricom Groep is voor 98 % in bezit van Tractebel dat op zich voor 98% bezit is van Suez. Op die manier ontstaat een centraal gedirigeerd netwerk van bedrijven die samen een grote invloed hebben op de politiek. Vooral ook omdat steden, gemeenten en zelfs landen klant zijn bij een aantal onder hen.

Met werkgelegenheid en prestige voor ogen durft een burgemeester wel eens te vergeten dat hij verkozen is door de inwoners van zijn stad, 'om hén te dienen!'


Met deze actie willen wij aantonen:


dat de strijd voor het behoud van het Lappersfort onverminderd doorgaat!


dat multinationale bedrijven niet geïnteresseerd zijn in de


wil van de plaatselijke bevolking of in een duurzame toekomst.


dat de scheiding tussen industrie en politiek soms heel vaag wordt.


dat het tijd wordt dat elke verantwoordelijke burger zich hiermee gaat bemoeien voor het te laat is!