Interview met manifestante die het ontslag van Leman eiste by christophe c. Thursday November 14, 2002 at 03:32 PM |
Interview met Rachida Aziz die op twee november deelnam aan een manifestatie naar aanleiding van de uitspraken van Johan Leman over het dragen van de chador. Een 60-tal manifestanten eiste toen het ontslag van Leman als directeur van het CGKR.
Zijn er in België veel vrouwen die de chador dragen?
Dat is moeilijk te zeggen, maar ik schat dat er zo'n 100 zijn. Opvallend is wel dat de meeste vrouwen die de chador dragen die ik ken van Belgische origine zijn.
Waarom dragen ze de chador?
Onder moslims bestaat er een meningsverschil over de interpretatie van de verzen in de koran die over het dragen van de hoofddoek gaan. Het is niet helemaal tot in de puntjes uitgelegd. Sommigen gaan dan op zoek in geschiedenisboeken en stellen vast dat in de tijd van Mohammed de vrouwen wel hun gezicht bedekten. Ze besluiten daaruit dat de profeet wel degelijk gevraagd heeft om het volledige lichaam, dus ook het gezicht en de handen te bedekken.
Leman en vele anderen met hem noemen de chador vrouwonvriendelijk.
Ik zou niet weten wat daar vrouwonvriendelijk aan is. Die vrouwen zijn er van overtuigd dat het zo moet. In de tijd van Mohammed hadden de vrouwen die de chador droegen een heel actief sociaal leven. Vandaag is dat nu natuurlijk minder het geval, maar dat ligt enkel aan onze maatschappij. Probeer nu maar eens een job te vinden als je de chador draagt. Persoonlijk ben ik er niet van overtuigd dat je die chador moet dragen. Ik heb wel respect voor de vrouwen die er wel voor kiezen en ik ken hun argumenten. Maar ik vind dat zo'n chador een barrière opwerpt tussen de persoon en de samenleving. Gezichtsuitdrukkingen zijn een belangrijke vorm van communicatie en dat gaat verloren als je je gezicht bedekt.
Hoe verklaar je dat het vaak Belgen zijn die er voor kiezen om hun gezicht volledig te bedekken?
Ik vermoed dat dat komt doordat Belgen die zich bekeren heel nauwgezet de regels proberen na te leven. Ze pluizen er alle geschiedenisboeken op na en proberen alles tot in de puntjes te volgen. Voor mij is de islam vooral iets wat ik nu ervaar en zo probeer ik het ook in te vullen.
Wat vind je van de uitspraken van Leman?
Als ik het goed begrepen heb, wil hij die vrouwen verbieden om de chador nog langer te dragen. Landen waar vrouwen de hoofddoek moeten dragen zijn erg, maar landen waar de vrouwen hun gezicht niet mogen bedekken zijn even erg. Ik ga bijvoorbeeld toch ook niet beginnen om alle vrouwen die met blote lichaamsdelen op straat te lopen te proberen bedekken.
En werkman wordt voor minder de laan uitgestuurd by P.I. Hublou Thursday November 14, 2002 at 11:02 PM |
nur@pandora.be |
Intro:
------
Leman is de baas van wat courant "Het Centrum Leman" is gaan heten.
Voluit heet het "Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Rascismebestrijding". Een mooie naam maar met een intussen meermaals besmeurt blazoen.
Leman heeft zich ('zijn' Centrum) al een aantal keren in het het, weliswaar obscure, daglicht gewerkt. Ondermeer door zijn betrokkenheid als "adviseur" van de Staatsveiligheid. Deze adviezen betreffen ondermeer de pre-selectie van kandidaten voor wat een onafhankelijke en aldus werkelijk vrijelijk verkozen vertegenwoordiging van moslims had moeten zijn: de Moslim Executieve.
http://www.embnet.be
In nog een opmerkelijk actie dreigde hij met rechtsvervolging n.a.v. van het vergelijken van Sharon met Hitler. Dit zou 'aanzetten tot negationisme' heten het. (...). De website, van een Brusselse moslimvereniging, werd daarop gezelfcencureerd: als je al niet goed bij kas bent kan je soms best het gebruik van de faciliteiten van de Rechtsstaat achterwege laten...
http://assabyle.com/
Door een herhaald dergelijk optreden verliest iemand wel veel mogelijkheden om waarachtig aan anti-discriminatie en gelijkberechtiging te werken..... Een gewone werkman wordt voor veel minder onmiddelijk de laan uitgestuurd en/of geschorst van d'n dop....
De Sluier (te onderscheiden van een hoofddoek)
----------------------------------------------
Naar mijn weten is het dragen van een sluier (dus NIET de hoofddoek) een gebruik dat in voege kwam nadat de (mannelijke) gasten van de profeet (saws) opgedragen was enkel te converseren met de vrouwen vanachter een gordijn. Dit om 'troubles' en hartepijn te voorkomen, gaat de ayat (versregel) in duidelijker bewoordingen verder. Letterlijk zou men dus kunnen stellen dat het de mannen zijn die een sluier zouden moeten dragen doch deze stelling is niet houdbaar aangezien de ayat gaat over bezoekers ten huize van de profeet (saws) en zijn vrouwen. Het gordijn waarvan sprake is in de ayat hing dus niet onder vorm van een sluier voor de bezoeker zijn gezicht maar wel in het huis van Mohammed (saws) en zijn vrouwen. Opmerkelijk is dat de ayat, die zoals gebruikelijk in de Koran zich richt in een taalgebruik dat zich schijnbaar tot mannen beperkt, conversatie van bezoekers met de vrouwen van Muhammed (saws) niet uitsluit. De ayat regelt het protocol voor dergelijke conversatie. Niets in de ayat wijst er op dat de conversatie zich zou beperken tot "kan ik nog een glaasje water aub"? of soortgelijke boodschappen. Dat zou behoorlijk gênant zijn.
Aangezien de Islam gekomen is voor alle mensen, en beleeft wordt door alle gelovigen, beijverden de moslimas (vrouwelijke moslims) als snel dat de regeling "gedemocratiseerd" werd en dus dat het emancipatorische effect om te kunnen converseren zonder afleiding door uiterlijkheden, veralgemeend werd.
Vanuit het gordijn, en vereenvoudigd door de klederdracht en de strikte regel mbt de hoofddoek, ontwikkelde zich het gebruik om een sluier te dragen: het lapje stof dat in meer of mindere mate het aangezicht van een vrouw bedekt.
Geen moslim kan nalaten te ijveren voor het vrije beslissingsrecht van elke vrouw om zich te sluieren. Niet enkel is het een gebruik dat aansluit bij leefwijze van de vrouwen van de profeet (saws) en hun gezellen maar net als het dragen van de hoofddoek is het een middel, een gebed, dat de vrouw help haar geloof te beleven in alle gemoedsrust én - indien de omgeving werkelijk tollerant is - in de publieke sfeer. Sluier-dracht is een individuele beslissing van elke vrouw die moet gerespecteerd worden.
De bewuste ayat:
----------------
(stuk van een soera = hoofstuk van de Koran)
33.53 O, gij die gelooft! Gaat de huizen van de profeet niet binnen tenzij gij uitgenodigd wordt tot een maaltijd, doch niet wachtend tot deze gereed is. Wanneer gij zijt uitgenodigd, komt dan binnen; en wanneer gij gegeten hebt vertrekt dan en blijft niet praten. Dat is lastig voor de profeet; hij is verlegen voor u, maar Allah aarzelt niet om de waarheid (te zeggen). En als gij haar (zijn vrouwen) om iets vraagt, vraagt het dan van achter het gordijn. Dat is reiner voor uw hart en haar hart. En het past u niet de boodschapper van Allah lastig te vallen, noch dat gij ooit zijn vrouwen na hem zoudt huwen. Dat zou in de ogen van Allah inderdaad een grote (belediging) zijn.
Meer info:
----------
Site van en voor moslima (moslim-vrouwen):
http://www.moslima.nl
Artikel over de positie van de vrouw in de Islam en de westerse perceptie ervan:
http://www.al-islaam.com/al-islaam/moslimvrouw/vrouwindeislam/onderdrukt/1.htm
Nederlandstalige site over de Islam:
http://www.walidin.com/index.htm
Een Nederlandstalige vertaling van de Koran:
http://www.orst.edu/groups/msa/quran/index_d.html