arch/ive/ief (2000 - 2005)

Professor Etienne Vermeersch over 'De vrouw in de Islam'
by Diogenes nr 28 Tuesday November 12, 2002 at 10:39 AM
mediadoc.diva@skynet.be

In een reactie op een lezersbijdrage van 'Libby', van Indymedia overgenomen in e-DIOGENE(S) 27 over de situatie van de vrouw in de Islam, zond professor Etienne Vermeersch de volgende bijdrage.

Etienne Vermeersch schreef: "Omdat ik allerlei zaken las in verband met de vrouw in de Islam, dacht ik er goed aan te doen uw lezers te confronteren met een tekst die ik onlangs heb geschreven. De vertalingen van de Koran zijn gecontroleerd in één Nederlandse, één Engelse (In Iran uitgegeven) en twee Franse vertalingen. U doet hiermee uiteraard wat u wil, maar ik zou er geen prijs op stellen dat het in verkorte vorm zou verschijnen."

Daarom geven we hier dan ook de volledige tekst. Benieuwd naar uw reacties.

DE VROUW IN DE ISLAM

Nu en dan hoort men losse beweringen uiten over voor en tegen van bepaalde godsdiensten en van de maatschappelijke invloed die ze in positieve of negatieve zin gehad hebben. Het is bijzonder frustrerend die te moeten lezen omdat, wanneer ze uit hun verband worden gerukt, ongeveer tot alle mogelijke conclusies aanleiding geven.

Daarom heb ik, aangezien dit thema telkens weer aan de orde komt, een studie gemaakt van de positie van de vrouw in de Islam. Ik ben uiteraard bereid die bij te werken, mocht het zijn dat ik bepaalde zaken verkeerd heb gezien. Het is altijd mijn mening geweest dat samenwerking met mensen van welke aard ook, moet kunnen, maar dit mag niet in de mist gebeuren: we moeten eerlijk zeggen wat we over een aantal zaken menen te moeten denken. Precies omdat de waarheid haar rechten heeft, wil ik hier een poging wagen om enkele onweerlegbare feiten betreffende de vrouw in de Islam naar voren te brengen.

* Respect én kritiek

Het onderwerp ligt delicaat; daarom enkele voorafgaande opmerkingen.

Ik ben ervan overtuigd dat mensen die een monotheïstische openbaringsgodsdienst aanhangen - zoals het Christendom of de Islam - dwalen; er is immers geen God die zich geopenbaard heeft. Dit neemt niet weg dat ik voor deze gelovigen respect heb omdat, zoals Pierre Bayle het reeds lang geleden stelde, er op dit gebied blijkbaar geen waarheden zijn die zich aan iedereen met heldere evidentie opdringen. Dit respect voor individuen, en ook voor de cultuur en de maatschappijen die zich onder invloed van deze godsdiensten hebben ontwikkeld, mag ons niet beletten kritiek te uiten op sommige geloofspunten en op de maatschappijvormen die er mede door zijn bepaald. De uitspraken in de Koran en de Bijbel waarin de slavernij wordt toegelaten of verdedigd, zijn voor mijn ethische opvattingen onaanvaardbaar en de feitelijke slavernij en slavenhandel waaraan gelovigen van beide godsdiensten zich schuldig maakten, vormen een blijvende schande.

Vergelijkingen op ethisch vlak tussen Christendom en Islam zijn meestal nogal naïef omdat over allebei heel wat negatiefs te zeggen valt - uiteraard meer over het Christendom, maar het bestaat ook al bijna 600 jaar langer. Daarmee sluit ik niet uit dat ook andere ideologieën tot vreselijke uitspattingen hebben geleid. Om het enigszins moraliserend uit te drukken: laten we ons niet blind staren op het verleden, maar pogen het beste uit de verschillende tradities te zoeken om een betere samenleving op te bouwen.

* Spot op het christendom

We kunnen deze samenwerking echter niet baseren op het verdoezelen van de waarheid. En de waarheid in verband met de positie van de vrouw is, dat zowel het Christendom als de Islam - maar ook bv. de Franse Revolutie - de waardigheid en de rechten van de vrouw diep hebben gekrenkt. Dat geldt zelfs voor de meeste demokratieën tot ver in de vorige eeuw. (Ik was al volwassen toen een socialistische voorman nog zonder veel ophef te veroorzaken, in het parlement kon zeggen: "wijven moeten hun mond houden".)

Over het Christendom kan ik kort zijn: men hoeft maar de werken van Karlheinz Deschner te lezen (bv. 'De Kerk en haar kruis') of van Uta Ranke-Heinemann (Eunuchen für das Himmelreich) om daarover uitsluitsel te hebben. Dat dergelijke werken konden verschijnen is te danken aan een traditie van kritiek en zelfs spot op het christendom en de kerk die vermoedelijk begint met Adriaan Koerbagh (17de eeuw) en die reeds bij Voltaire en Diderot (18de eeuw) een hoog niveau bereikte.

* Zoeken naar bronnen van vrouwvriendelijkheid binnen de Islam

Bij mijn weten heeft de Islam nooit vanuit de eigen beschaving een vergelijkbare kritiek gekend. Toen westerse ideeën, o.m. over het statuut van de vrouw, in de islamitische wereld ingang vonden, stonden de progressieve figuren, en vooral de geëmancipeerde vrouwen onder hen, voor een moeilijk probleem. Het was onloochenbaar dat de vrouw in de islamitische landen eeuwenlang een ondergeschikte positie had: voor een echte emancipatie was dus een breuk met de Islam nodig. Zo'n beslissing betekende het verloochenen van de eigen jeugd en opvoeding en het verbreken van alle banden met de naaste omgeving. Bovendien was dit apostasie, waarop de doodstraf stond. De enige weg die overbleef was het zoeken naar bronnen van vrouwvriendelijkheid binnen de Islam zelf.

Eén van de oplossingen was de mythe van de oorspronkelijk positieve houding van de Koran en de eerste kaliefen tegenover de vrouw en de teleurgang daarvan in latere eeuwen. Ik heb het diepste respect voor de moedige vrouwen die zo de emancipatie poogden te verdedigen; en ik begrijp ook de kinderen van migranten bij ons, die, wanneer ze trouw aan hun roots willen verbinden met trouw aan de waarheid, soms voor pijnlijke dilemma's staan. Datzelfde respect kan ik niet opbrengen voor intellectuelen die als Islam-deskundigen naar voren treden, maar daarbij de waarheid geweld aandoen.

* Teksten en tradities karakteristiek voor de Islam

Wie de situatie van de vrouw in de Islamwereld wil onderzoeken, kan uiteraard sociologisch onderzoek doen naar de feitelijke gedragingen in de diverse moslimlanden en zal hierbij allicht grote verschillen vaststellen (bv. misschien slaan Javaanse mannen hun vrouwen minder dan Algerijnse mannen). Wanneer we het echter over de Islam zelf hebben, als godsdienst, dan is het correcter de teksten en tradities te bestuderen die eeuwenlang als karakteristiek voor die Islam golden: de Koran, de Soenna en de Sharia (en de commentaren erover).

1) De Koran, het eewige Woord van God

De Koran is volgens de gelovige moslims het eeuwige Woord van God. Daar waar nagenoeg alle christenen tot in de 17de eeuw 'fundamentalistisch' waren, d.w.z. de Bijbel letterlijk als goddelijke waarheid beschouwden, is dat voor de meeste moslims ook nu nog het geval. In het Christendom bestaan sinds de 19de eeuw diverse wijzen van benadering van de Schrift, die een brede interpretatie toelaten. Zo'n in ruime kringen aanvaarde 'moderne theologie' bestaat m.i. binnen Islam nog niet en dat betekent dat wat duidelijk in de Koran staat, van groot gewicht blijft.

Welnu, in de Koran wordt de superioriteit van de man tegenover de vrouw nadrukkelijk beklemtoond.

(a) Het basisprincipe wordt uitgedrukt in Soera 4, vers 33: "De mannen zijn zaakwaarnemers voor de vrouwen, omdat God de een boven de ander heeft bevoorrecht..." .

(b) Op het sexuele vlak wordt dit als volgt geconcretiseerd: een vrouw kan alleen sexuele betrekkingen hebben met haar echtgenoot (wanneer hij dat wenst); de man mag betrekkingen hebben met een onbeperkt aantal vrouwen: vier echtgenoten en zoveel slavinnen als hij zich kan veroorloven: S 23, v 1-6; "Het zal de gelovigen wel gaan... die hun schaamstreek kuis bewaren, behalve bij hun echtgenotes of de slavinnen waarover zij beschikken..." (vergelijk ook: S 4, v 3.)

(c) De man kan zijn echtgenote verstoten, het omgekeerde is uiteraard niet mogelijk. S 65, v 1: "O profeet! Wanneer jullie je van je vrouwen scheiden, doe dat dan met inachtneming van haar wachttijd..."

(d) Deze voorrang op het sexuele vlak komt op markante wijze tot uiting in de behandeling van mannen en vrouwen in het paradijs. Er staan in de Koran een honderdtal vermeldingen van de beloning in het paradijs. De meeste gaan over de gelovigen of de goede mensen in het algemeen; een tiental vermelden dat zowel vrouwen als mannen in de tuin binnengaan. Maar de negen echte beschrijvingen van het paradijs hebben alle betrekking op de beloning van mannen: zij krijgen de beschikking over de hoeri's, maagden met de grote ogen en de blijvende jeugd (volgens de latere traditie: zeventig in aantal). Welke plaats hun eigen echtgenotes daartussen hebben, en of die ook een sexuele beloning krijgen, wordt niet verduidelijkt. Wat er ook van zij, vrouwen in het paradijs zijn voor de mannen alleen passief lustobject.

(e) Vrouwen zijn op emotioneel en intellectueel vlak minderwaardig aan mannen, daarom zijn ze bv. minder betrouwbaar als getuigen: S 3, v 282 "En roep twee getuigen op uit het midden van jullie mannen. En als er geen twee mannen zijn, dan een man en twee vrouwen... zodat, als één van haar beiden zich vergist, de andere haar eraan kan herinneren."

(f) Ook op het vlak van de erfenissen wordt de vrouw achteruit gesteld: S 4, v 174: "... als er verscheidene broers en zusters zijn, dan komt de man het aandeel van twee vrouwen toe."

(g) Het overwicht van de man komt op de meest markante wijze tot uiting in het feit dat de echtgenote hem onderdanig moet zijn en dat hij wordt aangespoord haar te slaan in geval van ongehoorzaamheid: S 4, v 34: "De deugdzame vrouwen zijn dus onderdanig...Maar zij van wie jullie de ongezeglijkheid vrezen, vermaant haar, laat haar alleen in haar rustplaatsen en slaat haar". Nu is het wel zo dat de traditie leert dat je bij dat slaan geen botten mag breken en geen lappen vlees uitscheuren, maar dit lijkt me een magere troost.

Het ziet er dus niet naar uit dat we echte vrouwvriendelijkheid in de Koran moeten gaan zoeken.

2) De Soenna: het geheel van de Islamitische traditie

Met de Soenna is het al niet veel beter gesteld. De Soenna vormt het geheel van de Islamitische traditie zoals die zich tegen de 10de eeuw gevormd had. Ze is hoofdzakelijk gebaseerd op de hadiths, dat zijn overleveringen over uitspraken en handelingen van de Profeet; niet die van de Koran, die komen immers van God zelf. Die hadiths gelden niet allemaal als even betrouwbaar en soms spreken ze elkaar tegen, maar toch is het geheel ervan gezaghebbend.

Het is een feit dat enkele van de hadiths gunstig uitvallen voor de vrouw, maar daarnaast zijn er heel wat die negatief klinken. Zo is er een 'geloofwaardige' uitspraak van Mohammed die luidt: "Vrouwen hebben minder rede en minder geloof..." (aangehaald in elk van de vijf meest betrouwbare verzamelingen van hadiths); verder nog: "de hel is vooral bevolkt met vrouwen." (collectie van al Boukhari, een van de meest gezaghebbende). Veel van die uitspraken hebben betrekking op de man-vrouw relatie: "Indien een vrouw haar huis verlaat zonder de toestemming van haar echtgenoot, dan wordt ze vervloekt door alle engelen."; "Een vrouw die zich aan haar nachtelijk bed onttrekt, wordt tot de morgen door de engelen vervloekt". Om een idee te krijgen van het respect voor de vrouw bij Abu Bakr, de eerste kalief, moeten we eraan herinneren dat hij zijn dochter Aïsha uithuwelijkte toen dat kind negen jaar was, haar man, de Profeet, was 53... Dit illustere voorbeeld heeft ertoe geleid dat er tot 1923 geen enkel Arabisch land was dat een minimum leeftijd voor het huwelijk bepaalde, met als gevolg talloze kinderhuwelijken (de meisjes waren dan definitief gebonden, de jongens konden later hun vrouw verstoten). Van de tweede kalief, Omar, is de uitspraak overgeleverd dat de man die zijn vrouw slaat, geen rekenschap hoeft af te leggen. Die vrouwvriendelijke beginperiode, vergeet het dus maar.

3) De Shariah, de neerslag van Koran en Soenna in het recht

De shariah is de neerslag van de Koran en de Soenna in het recht. Het meest markante aspect daarvan, in verband met de situatie van de vrouw, is het principe van de voogdij (al wilaya).

Hoewel er varianten bestaan tussen de verschillende juridische tradities is er toch overeenstemming over het principe dat een vrouw steeds een mannelijke voogd heeft. Deze voogd (wali) kan soms haar zoon en zelfs haar kleinzoon zijn. Volgens de meeste scholen kan de voogd een vrouw tot een huwelijk dwingen; volgens de hanefiten (o.a. Turkije) is dat alleen het geval als het meisje niet geslachtsrijp is! Daarna is er ook bij hen minstens toestemming van de voogd nodig.

* De vrouw als 'privé-eigendom'

De concrete situatie van de vrouw in de verschillende tijdperken en gebieden is natuurlijk veel complexer dan deze basisgegevens suggereren. De opvatting echter dat armoede of westerse kolonisatie hierin een belangrijke rol hebben gespeeld, is onhoudbaar. De Arabische landen bv. maakten gedurende het grootste deel van hun geschiedenis deel uit van machtige islamitische rijken (onder de middeleeuwse kaliefen en onder de ottomaanse sultans-kaliefen) die zelfs belangrijke gebieden in Europa overheersten.

Wie onbevangen de gezaghebbende teksten leest kan er moeilijk omheen dat de vrouw voor de man vooral een sexobject is dat men binnenshuis voor zichzelf voorbehoudt en bij het verlaten van het huis zoveel mogelijk bedekt om alle aantrekkelijkheid voor andere mannen te vermijden: S 2, v 223: "Jullie vrouwen zijn een akker voor jullie. Komt dan tot jullie akker hoe jullie willen"; S 33, v 33: (tot de vrouwen van de Profeet) " En blijft in jullie huizen en vertoont jullie niet opgesmukt als vroeger in de tijd van de onwetendheid (jahiliya)". Dat vrouwen hun vormen met sluiers moeten bedekken - behalve, zij het bij een minderheid van commentatoren, het gezicht en de handen - valt in dezelfde context te situeren. Daar komt echter nog een ergerlijk discriminerend facet bij: slavinnen mochten geen sluier dragen.

* Het verleden niet verdringen, wel verwerken

Ik schrijf dit alles niet met de bedoeling te krenken: ik heb veel scherpere kritieken op het Christendom geschreven en ik zou even goed het communisme aan de kaak kunnen stellen. De meeste culturen hebben donkere plekken in hun verleden en mij lijkt het beter daarmee in het reine te komen dan ze te verdoezelen.

Zoals in het Christendom zitten er in de Islam heel positieve elementen: het beklemtonen van de waarde van barmhartigheid in iedere Soera; het streven naar een menswaardige herverdeling van de goederen, die gesymboliseerd wordt in het centrale gebod van de zakaat (wettelijke aalmoezen), de hoge waarde van een mensenleven, enz. Zo kan men o.m. aantonen dat de ethiek van de islamartsen in de Middeleeuwen op een veel hoger niveau stond dan de christelijke.

Deze waarden kunnen in onze wereld evenwel niet tot volledige ontplooiing komen, wanneer men de Koran als het absolute woord van God blijft beschouwen, in plaats van die te zien als een bron van inspiratie die een actuele aanpassing en invulling moet krijgen. Mensen van andere culturen kunnen die inspiratie zoeken in de Upanishaden, in de leer van Boeddha, in de Bijbel, bij Spinoza...: zolang niemand pretendeert over de echte openbaring te beschikken, kunnen al die bronnen bijdragen tot een betere samenleving. Onze maatschappij is zo geëvolueerd en complex geworden dat het niet opgaat de wijze waarop vrouwen (en mannen) met elkaar omgaan, werken, studeren, huwen, zich kleden, enz., te laten bepalen door de letter van teksten die meer dan tien eeuwen geleden, in totaal andere omstandigheden, zijn ontstaan. Zowel wij als de mensen uit de Islamkultuur hebben er alle belang bij helder in te zien waar in het verleden onze positieve en onze negatieve kanten liggen, onze waarden en onwaarden. Er is niets mis met het verwerken van een verleden; bij het verdringen ervan is niemand gebaat.

Etienne Vermeersch; hoogleraar emeritus, Huis van Oostenrijk, 5, 9230 Wetteren

vrouwen
by guido Tuesday November 12, 2002 at 06:23 PM

En hoeveel vrouwen werkten er aan de RUG toen Vermeersch daar nog was?

De vrouw wordt nog steeds onderdrukt in onze Westerse samenleving.

En als gevolg van welke religie?

De kapitalistische mannenmaatschappij die haar ideale vrouw elke dag opnieuw afdrukt en wie reageert daartegen?

Consequent
by jpe Tuesday November 12, 2002 at 11:01 PM

Guido, over DIOGENE(S) kan je alvast niet klagen. Remember de kritiek op de GAIA-kalender. Maar het is niet omdat de één cultuur fouten maakt, dat je over de ander zou moeten zwijgen. Zo komen we niet vooruit.

Vermeersch is consequent: hij klaagt bv. ook aan dat de vrouwen in de katholieke kerk nog altijd tweederangsfiguren zijn die geen priester mogen worden.

En Vermeersch durft gelukkig nog zeggen dat 'gelovigen' DWALEN. Goed om dat nog eens iemand te horen zeggen in dit post-11/9-tijdperk waarin we de overgang lijken te beleven van een 'laisser faire laisser passer'-onverschilligheid tegenover religies, naar een angstige tijd waarin het religieuze in de vorm van 'egoïstisch bijgeloof', weer zal opbloeien.

Bij ons wordt tenminste aan gewerkt, Guido.
by Corneel Tuesday November 12, 2002 at 11:01 PM

Ik heb aan de RUG van een heleboel vrouwen les gekregen, hoor. Ook in het middelbaar, de lagere school en de kleuterschool tref je voornamelijk vrouwen aan (ja ook aan de top, zo heb ik een inspectrice; overigens veel vrouwen zijn gewoon niet geïnteresseerd in dat soort werk, het zijn meestal geen jagers zoals veel mannen; kapitalisme sluit goed aan bij het jachtige leven waar veel vrouwen zich op biologische grond niet zo toe aangtrokken voelen). Trouwens daar gaat het niet over. Je moet niet van onderwerp veranderen. De positie van de vrouw in de islam is nog lichtjaren verwijderd van de positie die vrouwen in onze wereld hebben. Bij ons wordt er tenminste aan gewerkt, in de islamwereld heeft men zelfs nog geen oog voor het probleem. Probeer je door je opmerking de onderdrukking die Vermeersch aanklaagt nu goed te praten of wat?

En dat over die ideale vrouw afdrukken is zagen, hoor Guido, veel vrouwen werken daar zeer bereidwillig aan mee (en niet enkel om den brode). Als het hen stoort moeten ze reclameren via organisaties ofzo, ze hebben alle middelen en kansen om dat te doen. Trouwens, vraag eens aan je lief/vrouw (of heb je een vriend of ben je alleen - met alle respect) hoe ze er graag zou willen uitzien: als Claudia Chiffer, een beetje rubensiaans of besneden en gesluierd? Volgens mij, maakt je je druk voor niets en wil mensen helpen die helemaal niet geholpen willen worden. Je moet hier echt eens over nadenken, Guido, misschien verdoe je je tijd. Of ben je een profeet?

De relativiteit van Vermeersch
by Forwarded Wednesday November 13, 2002 at 12:26 AM

Als er geen Universeel, Tijdoverschrijdende Algemene Ethiek bestaat, bestaat er ook geen ethiek. Dan is alles relatief en moreel relativisme bepaalt alles. Dit blijkt uit Vermeersch's artikel waarin hij openlijk zegt " ik
heb veel scherpere kritieken op het Christendom geschreven en ik zou even goed het communisme aan de kaak kunnen stellen. De meeste culturen hebben donkere plekken ...".

Welnu met dezelfde maatstaf kan ik gewoon zeggen "So what ?", wat maakt het uit wat Vermeersch of een grote deel van de Westerse samenleving als moreel aanvaardbaar beschouwt, het is tenslotte relatief. Wie zegt dat de huidige positie van de vrouw een moreel wenselijk situatie is ? Wie zegt er dat er een evolutie is naar een betere situatie ? We hebben al genoeg van deze krokodillen-tranen gezien vindt ik. Als alles relatief is moet ook alles lokaal bekeken worden. Als zij er al eeuwen probleemloos kunnen me leven : So Be it. Of raadt hij aan maatregelen te nemen zoals die in het verleden zijn gedaan die een uiteindelijke uitroeing van verschillend culturen heeft teweeggebracht.

Hij verafschuwt de Chirstelijke Godsdienst en God, maar tegelijkertijd beschouwt hij de superioteit gegeven door de hand van die God als evident. De geschiedenis leert mij dat ik moet vertrouwen op de Koran en niets anders. Meestal hebben de "good cops" veel meer shade veroorzaakt dan de "bad cops". En het is een eer bekritiseerd te worden door Vermeersch die sowieso stelt dat ik dwaal. Ik zou meer beledigt zijn moesten deze woorden van een dronken zot komen. If they say I'm wrong, I must be right. Dank u voor het verschaffen van een alternatieve morele referentiepunt.

"En zij zijn aan het plannen, maar ook Allah heeft een plan. Allah's plan is toch beter"

Leuke uitdaging.
by VUB student Wednesday November 13, 2002 at 01:45 AM
fgandoul@vub.ac.be

Ik vind dit stuk van professor Vermeersch niet beledigend noch sheckerend. Ik verwacht natuurlijk niets anders van een atheïst dan dat hij met tracht alle middelen die hij kan vinden om het gebrek in andere ideologieën dan de zijne aan te duiden. Ik ervaar dit stuk als een intellectuele uitdaging aan al degenen die zich moslim noemen. Helaas, beste professor en mede lezers, zal je niet snel een islamitisch intellectueel op straat tegen komen. Veel van de dingen die men heden ten dage vaststelt (zoals het gebruik van geweld tegen vrouwen - dat overigens niet afhankelijk is van een geloof of ideologie zoals ik gebleken uit onderzoeken in Nederland en België over huishoudelijk geweld-) zijn niet gebonden aan de islam (ik spreek hier dus enkel over islam). Ik zou u zo gemakkelijk een aantal punten kunnen weergeven die uw denkpistes ontkrachten op een logische manier. Zelfs de aangehaalde citaten uit de Koran kan en mag je niet zo maar 'interpreteren' of 'vertalen' zonder oog te hebben voor verschillende latente factoren die van belang zijn om het stuk te kunnen begrijpen of op zijn minst te kunnen nuanceren. Ik zou u ook héél graag willen uitleggen wat de overlevering die u aanhaalde ivm met 'het tekort aan rede en geloof' echt betekent en wat de implicaties ervan zijn voor de rechten van de vrouw. Dat je in een geloof verschillende strekkingen hebt is niet meer dan normaal. ALLE ideologieën zonder uitzondering kennen categorieën van strengheid in geloof.
Ik ben zelf lid van Vrij Onderzoek. De slogan van de VUB wordt gesymboliseerd door Poincaré's citaat: Het denken mag zich niet onderwerpen aan dogma's, ideologieën, hartstochten......doch enkel aan de feiten zelf want dat is het einde van het denken.'
Ik kan mij als moslim daar goed in vinden. Enkel de feiten die een resultaat zijn van wetenschappelijk onderzoek en filosofische logica kunnen een mens van een feit overtuigen.
Als ik de kans krijg, dan zou ik u graag willen uitnodigen op een debat met inhoud over de ware aard van de islam.

(kan iemand dit bericht van mij bezorgen aan professor vermeersch? dank u)

aan de vub-student
by jpe Wednesday November 13, 2002 at 12:22 PM

De afspraak met Vermeersch was dat ik hem alle reacties zou bezorgen; komt in orde dus; JP

De vrouwen?!
by een vrouw Wednesday November 13, 2002 at 01:11 PM
emnarl@yahoo.com

Toen ik deze tekst las vond ik het beledigend voor de moslimvrouwen. Wat denkt die mens toch over vrouwen? En zeker de positie van de vrouwen in de Islam, een ongelovige mens kan het niet begrijpen, je hebt verstand voor nodig. Als je beetje ruim denkt zal je inzien dat Islam de vrouw een positie heeft gegeven, wat het niet het geval was in christendom en jodendom. Ik vroeg me af ofdat hij de vrouwen in jodendom heeft bestudeert(!). Nu nog altijd in de westerse samenleving en bij de joden worden de vrouwen als slaven gebruikt en onderdrukt. Er zijn genoeg voorbeelden van; de vrouw wordt voor alles gebruikt zelfs voor domme reclames die niets te maken hebben met de vrouw zelf, vandaag is een vrouw een sexappael... En joden die zelfs op straat hun eigen vrouwen martelen en doden, WHAT ABOUT THAT?

Corneel
by guido Wednesday November 13, 2002 at 03:24 PM

"En dat over die ideale vrouw afdrukken is zagen, hoor Guido, veel vrouwen werken daar zeer bereidwillig aan mee (en niet enkel om den brode). Als het hen stoort moeten ze reclameren via organisaties ofzo, ze hebben alle middelen en kansen om dat te doen"

heel vrouwvriendelijk ;)

Mijn zus had anorexia omdat ze zo mager wou zijn als die fotomodellen en veel van haar leeftijdgenoten ook.

U vindt dit normaal? U praat dit goed?

"De positie van de vrouw in de islam is nog lichtjaren verwijderd van de positie die vrouwen in onze wereld hebben."

En als ik er u op wijs wat er in onze maatschappij scheelt, dan ben ik een profeet?

"Probeer je door je opmerking de onderdrukking die Vermeersch aanklaagt nu goed te praten of wat?"

Neen, ik ben het alleen kotsbeu dat het laatste mode is om zogezegd de positie van de vrouw in de Islam te verdedigen, dit door zogezegde 'Westerse'verlichten.

Wat geeft ons het recht om te zeggen wat anderen moeten doen?

Een soort van religieus imperialisme? Wij komen u bevrijden van uw godsdienst, wij, de verlichte blanken, weten wat goed voor u is.

"Trouwens, vraag eens aan je lief/vrouw (of heb je een vriend of ben je alleen - met alle respect) hoe ze er graag zou willen uitzien: als Claudia Chiffer, een beetje rubensiaans of besneden en gesluierd?"

Mijn vriendin verstaat niet waarom vrouwen hun lichaam aan iedereen tonen. Ze snapt dat niet. Ze vindt dit een uitwas van het kapitalistisch systeem waarin vrouwen verkocht worden als vleeswaar en waardoor jongere vrouwen anorexia en zo meer hebben.

En een ex-vriend hebben ze mogen opnemen in de psychiatrie omdat onze maatschappij homo's met extravagante kleren uitspuwd.

Corneel, mensen zeggen altijd dat het in die Arabische landen wlzecht is met mensenrechten.

Hier deporteren ze vluchtelingen maar daar komen weinig mensen tegen in opstand, zelfmoord is de grootste doodsoorzaak in het Westen voor verkeersongevallen, mensen drinken zich kapot en deze verlichte maatschappij gaan wij doorduwen aan de volkeren in het Oosten.

Ik denk dat wij meer van hen kunnen leren dan zij van ons.

Wij denken dat we bevrijd zijn en dat wij nu aan anderen moeten zeggen wat ze moeten doen.

Religieus kolonianisme, zegt u dat iets?

En waarom spreekt Vermeersch nooit over de christelijk fundamentalisten die in het Witte Huis zitten?
Een mooi voorbeeld van hoe bevrijd het westen is.

Maar zoals gzegd , het is een mode, gewoon denken aan wat er de afgelopen zeven maanden in de Fanc lag zegt al meer dan genoeg.

Botsing der beschavingen?
De vrouw in de Islam?
De Islam, een gevaar of een bevrijding?
.
.
.
.
En zo zijn er de voorbije maanden honderden, zo niet duizenden titels uitgekomen in het Westen.

JPE,
En Vermeersch durft gelukkig nog zeggen dat 'gelovigen' DWALEN. Net zomin als er een bewijs is dat God bestaat, is er geen bewijs dat hij niet bestaat.
Vorig jaar heeeft men een onderzoek gedaan naar de electronische impulsen bij christenen die aan het bidden waren en bij boedhisten die mediteren.

Het resultaat, bij beide groepen waren dezelfde electronische velden actief wat wou zeggen dat bij alle de verschilende religies hetzelfde gebeurt in het menselijke hoofd, er ontstaat een zekere rust. Is dat dan zo erg of zo slecht? Misschien een aanrader voor alle mensen die nu zo rusteloos rondlopen?

Religies, ach...hoe ouderwets...
by jodokus kwak Thursday November 14, 2002 at 04:07 AM
hullie_en_zullie@hotmail.com

Ik, als nuchter mens, vindt het nogal vervelend te worden lastiggevallen met wat voor religie dan ook. Ik kan me dan ook niet aansluiten bij de woorden dat al de bronnen - religies - kunnen bijdragen tot een betere samenleving.

Mij lijkt het beter om mensen te onderwijzen en te stimuleren zich te ontwikkelen totdat iedereen die hele gekte beschouwt als één grote arrogante verkleedpartij van gefrustreerde en angstige mensen.

Het is ook wat, leven met zoveel onbeantwoordbare vragen. Veel mensen geloven liever in fabeltjes dan te moeten leven met deze voor hun knagende onzekerheid.

Jammer dat ze niet doorhebben op die manier slechts te worden gebruikt als pionnetjes in een machtsspel...

Ach ja, dat ze mij op zijn minst met rust laten. Helaas is dat voor die volgelingen vaak al te veel gevraagd...

jpe
by guido Thursday November 14, 2002 at 11:38 AM

JPE, je weet toch dat Vermeersch het Belgisch asielbeleid steunt.

Misschien de volgende keer iets posten van Ronald Commers of Jan Blommaert?

Jodocus, ik vind de tien geboden op zich niet zo slecht, behalve dan die twee zinnetejs met God erin.

Ben nog steeds aan het wachten op een correcte evolutietheorie en vorig jaar heb ik gelezen dat meer dan de HELFT van de wtenschappers in God gelooft, dit om hun resultaten te kunnen begrijpen, vele daarvan waren eerst atheïst.

Wij zijn zo klein en zo jong, wat weten wij?