De Belgische havens bereiden zich voor op de Amerikaanse oorlog tegen Irak. In Gent zijn deze week "anti-terreur'-oefeningen gehouden. Antwerpen kan snel geactiveerd worden als één van de centrale platforms voor de transit van Amerikaans legermateriaal voor de operaties in het Midden-Oosten.
Begin deze week (van maandag tot woensdagavond) hebben Belgische politiemannen in de haven van Gent een "grootscheepse" oefening gehouden, waarvoor 130 mensen zijn ingezet.
Het scenario sprak boekdelen : "een groep internationale terroristen houdt de bemanning van een vrachtschip gegijzeld". Tegelijk waren Nederlandse politiemannen met een gelijkaardige oefening bezig, omdat "dezelfde terreurgroep in een Nederlandse haven een ferryboot met passagiers heeft gekaapt".
In Gent is nooit eerder zo'n oefening gehouden. Ze heeft bovendien alle hogere echelons aan het werk gezet. Zo is er in de federale regering een crisiscel opgericht, met afgevaardigden van de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken, en hebben ook "de inlichtingendiensten" en de Anti-Terroristische Gemengde Groep zich met de oefening beziggehouden.
De Gentse oefening toont dat de Belgische staat voorzorgsmaatregelen neemt voor de havens. Dat houdt verband met de belangrijke functie die de havens in de Amerikaanse oorlog tegen Irak gaan spelen.De politie-diensten maken zich klaar om in de havens in te grijpen.
Eerder heeft justitie bij monde van de Antwerpse prokureur Van Lysebeth gewaarschuwd dat blokkades rond de haven aangepakt zullen worden.
Ter herinnering : nog in juni hebben de Antwerpse dokwerkers onder meer met blokkades actie gevoerd tegen een Europese richtlijn om de arbeid in de haven te liberaliseren (waardoor bij voorbeeld onervaren interims gevaarlijk werk zouden mogen/moeten doen). Voor december zijn in de Europese havens gelijkaardige acties aangekondigd.
Van Lysebeth viseert zulke sociale acties, maar allicht ook acties tegen wapentransporten.
Nog in dezelfde lijn ligt de privatizering van de "privé-bewaking". Minister van Binnenlandse Zaken Duquesne legt morgen vrijdag 8 november daarover een wetsontwerp aan de regering voor. Het laat toe dat de privé-politie-bedrijven een lange serie van taken overnemen van de staatspolitie. Daarover is ook eerder deze week meer bekend geraakt. De bewakingsfirma's zouden bij voorbeeld de orde mogen handhaven tijdens privé-evenementen (als voorbeeld geeft men dan een rock-concert op particulier terrein) en ze zouden het verkeer mogen regelen ("aan scholen en sportmanifestaties").
Die taken kunnen perfect tot de haven worden uitgebreid. Trouwens, privé-politie heeft deze zomer in Knokke-Heist gepatrouilleerd, er 210 tussenkomsten gedaan en in meer dan de helft van de gevallen is ze buiten haar boekje gegaan. Dat is de aard van het beest !
Wat er in Antwerpen gebeurt, is niet zo duidelijk. De haven versast elke 8 tot 10 dagen een Amerikaans militair transport. Dat vloeit voort uit een contract dat de stouwerij HesseNoordNatie heeft afgesloten met het Amerikaanse leger, via de Military Traffic Management Command ("mitmic" of MTMC). Deze "verhuisdienst" van het Amerikaanse leger heeft een kantoor in Cappellen aan de Ijssel in Nederland, vanwaaruit hij transporten dispatcht voornamelijk via de havens van Antwerpen, Rotterdam en Bremerhaven.
HesseNoordNatie verwerkt de transporten van zijn Amerikaanse klant vooral via het Churchilldok. Het gaat meestal om roetine-transporten, van bij voorbeeld voertuigen en meubelen van Amerikaanse militairen die van standplaats veranderen. Alleen al voor de auto's van die militairen kan dat oplopen tot 75.000 stuks per jaar.
Of er voorbereidingen worden getroffen voor de Amerikaanse oorlog tegen Irak ? Dat laten alle betrokken officiele kringen momenteel in het midden. Bij de Antwerpse haven erkent men wel dat er Amerikaanse militairen op dit ogenblik de lokatie aan het verkennen zijn. In januari, zegt men nu, zouden er ook Amerikaanse doeaniers in Antwerpen gestationneerd worden, om aan deze "buitengrens" cargo naar de States te inspecteren. De komst van die doeaniers was eerst voor september-oktober aangekondigd.
Wanneer de oorlog begint en er op grote schaal legertransporten door de haven moeten, dan zou het Delwaidedok (de kaaien 702 tot 730) als hoofd-platform dienen.
Om daar de handen vrij te hebben, zou de Amerikaanse ambassade nu de Vlaamse milieu-wetgeving veranderd willen zien. De wet zegt dat in de haven - behalve aan de "voorkade" - strikte regels gelden over het declareren van gevaarlijke goederen. De regels staan beschreven in de Codex voor de Behandeling van Gevaarlijke Goederen. De Amerikanen willen naar verluidt dat de voorkade wordt uitgebreid tot een ruime "perimeter" rond de kaaien.
Als de Vlaamse overheid dat zou toestaan, dan zou het vervoer van gevaarlijke goederen in die uitzonderingszone totaal aan de Belgische controle worden onttrokken.
Nog dit : de Amerikanen zijn ook Rotterdam aan het inschakelen in hun oorlogsplanning. Enkele dagen geleden was daar naar verluidt Tom Ridge op bezoek, de "director" van het nieuwe Amerikaanse super-ministerie voor Homeland Security.