arch/ive/ief (2000 - 2005)

spam-reclame op antwerpse tram

by rita Tuesday, Nov. 05, 2002 at 6:20 PM

agressieve reclamecampagne op antwerpse tram

Vanmorgen getimed : precies 4 minuten is er tussen twee opeenvolgende dezelfde reclamespots op de 'info'-schermen van de antwerpse trams : een spot over hair-gel van Schwartzkopf : TAFT. Dat men info uitzend O.K. maar reclamespots en dan nog op zo'n agressieve manier dat gaat mij iets te ver…

In het vervolg iets meer info als het kan ...

by jpe Tuesday, Nov. 05, 2002 at 11:16 PM

Beste Rita, probeer iets meer informatie te geven in je berichten. Zomaar even je woede uiten is gerechtvaardigd, maar daar komen we niet ver mee vooruit. MVG

Think People, Not Media!

by ministerievanagitatie Wednesday, Nov. 06, 2002 at 9:44 AM

De reklame op de Antwerpse trams is een initiatief van Streep (de corrupte reclameregie van de Lijn) in samenwerking met Think Media (de corrupte firma van De Velder en onze vriend van de Zillion).
Onder het mom van informatie voert men publiciteit in via beeldschermen (4 per tram). De informatie die de reiziger ter beschikking krijgt bestaat uit 'Wijsheid van de Dag' (een soort Bond Zonder Naam gezegde dat drie weken hetzelfde blijft), de volgende halte (vaak verkeerd), en zeer interessante weetjes over de uitvinding van de paperclip en post-it briefjes. Het meest irritante is niet alleen het beeldmateriaal, maar vooral de nietszeggende middle-of-the-road muziek die veel mensen irriteert. Als er reklame komt, dan wordt het geluid - niet toevallig - plots harder. De bestuurder kan zelf niet ingrijpen, hij kan met andere woorden de klank ook niet zachter zetten.
Het lijkt futiel, maar dit is opnieuw een zoveelste ingreep - zeg maar diefstal - van de multinationals en geldwolven op de publieke ruimte. Mijn hoofd is van mij en ik wens helemaal niet gebombardeerd te worden met Radio Donna muzak om zeven uur 's morgens en al helemaal niet met yuppie-haar-gel spotjes die om de haverklap mijn aandacht opeisen terwijl ik alleen maar met mijn buur wil praten of door het raam naar mensen turen.
Ik begrijp zeer goed dat Rita zich daaraan ergert en ik ben van plan om actie te ondernemen. Als ze meedoet, dan zijn we al met twee en dan hebben we dus een comité.
Een suggestie: bij de districtshuizen kan je gratis stickers afhalen voor op je brievenbus, waarop in duidelijke letters staat "RECLAME NEEN BEDANKT". Niemand zegt dat je die stickers alleen op je brievenbus moet plakken. Volgens mij houdt de lijm ook prima stand op een beeldscherm.

standpunt van de Bond van Trein- Tram en Busgebruikers

by ministerie van agitatie Wednesday, Nov. 06, 2002 at 9:53 AM

BTTB: Experiment Gentse "Tramvision"-schermen flopt

Het "Tramvision"-experiment met LCD-schermen op de Gentse trams flopt, aldus de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB vzw). Slechts op 1 tram op 4 geeft "Tramvision" de klant correcte info over de eerstvolgende halten. Op de vervolgreeks lagevloertrams die De Lijn eerlang bestelt, hoort een betrouwbaar en reclamevrij halte-informatiesysteem. Vlaams verkeersminister Stevaert en de Gentse gemeenteraad moeten van De Lijn kwaliteitsvolle reizigersbegeleiding eisen, en publicitair winstbejag en adverteerdersbelangen kordaat afwijzen.

De BTTB-evaluatie van "Tramvision", en met name het luik halte-informatie, is negatief. De halte-aankondiging - nuttig voor occasionele reizigers, toeristen enz. - is niet accuraat, onbetrouwbaar en onopvallend en onvoldoende leesbaar. Daarenboven is de halte-info compleet ondergeschikt aan de opgedrongen reclamespotjes en de nieuwsberichtjes. Sinds de start in oktober jl. nam de betrouwbaarheid van de halte-info zelfs af. Elke reclamespot onderbreekt steevast de halte-info. Essentiële info aan de eigen cliënteel wijkt ten voordele van reclame voor en van derden. De klant krijgt niet waar hij om vraagt; hij krijgt wél waar hij niet om gevraagd heeft.

actie

by rita Wednesday, Nov. 06, 2002 at 6:22 PM

We kunnen de schermen overplakken met een sticker bijv. !! 100% akkoord. En overigens, jpe : de informatie die jij op deze website geeft is ook maar reclame voor uw gazetje 'diogenes'.Van reclame gesproken...