Moeten er nieuwe wapeninspecties komen in Irak? by christophe callewaert Friday October 25, 2002 at 12:40 PM |
Het verleden leert ons dat de VS de wapensinspecties gebruikte als dekmantel voor spionage-activiteiten en als middel om incidenten te provoceren en een militair optreden te rechvaardigen. Bovendien blijft voormalig wapeninspecteur Scott Ritter herhalen dat Irak al in 1996 vrijwel volledig ontwapend werd. Waarom blijft men dan oproepen tot nieuwe wapeninspecties?
Gedurende acht jaar konden de UNSCOM-inspecteurs ongehinderd hun gang gaan. Zij voerden meer dan 700 inspecties uit en in al die tijd kwam het nauwelijks vijf keer tot een dispuut.
Scott Ritter, voormalig hoofd van de wapensinspecties, verklaarde aan CNN:
"In terms of large-scale weapons of mass destruction programs, these had been fundamentally destroyed or dismantled by the weapons inspectors as early as 1996, so by 1998 we had under control the situation on the ground."
Hoofd van de wapeninspecteurs Richard Butler zei in juli 1998:
"Als de ontwapening van de Irakezen een wedstrijd in vijf ronden is, dan zitten we nu over halfweg in de vijfde en laatste ronde."
Toch stelden de VS in 1998 nog strengere eisen. De Iraakse autoriteiten zagen dit terecht als een nieuwe provocatie te meer daar Clinton en Albright ongeveer op het zelfde moment lieten weten dat de sancties in geen geval zouden worden opgegeven.
Madeleine Albright zei in 1997:
"We do not agree with the nations who argue that if Iraq complies with its obligations concerning weapons of mass destruction, sanctions should be lifted."
Clinton himself deed er nog een schepje bovenop en zei klaar en duidelijk:
"Sanctions will be there until the end of time, or as long as Saddam lasts."
Irak beschuldigde de VS er ook van de inspecties te gebruiken voor spionagedoeleinden. In april 1999 bevestigde Denis Halliday, die jarenlang de humanitaire coördinator van de VN was in Irak, de beschuldigingen van de Iraakse autoriteiten:
"The CIA and others have owned up to what they did, in fact, that they used the UN as a cover for espionage, which is a very unfortunate thing and what, of course, the Iraqis had been saying for many years and the UN had denied for many years. They were right. We, obviously, were wrong." (The Fire This Time, April 1999)
In 1998 kwam het tot een breuk tussen UNSCOM en de Iraakse regering. De VS hielden altijd vol dat de autoriteiten in Bagdad de wapensinspecteurs hadden uitgewezen. Achteraf zou blijken dat UNSCOM-directeur Richard Butler zelf besloten had om de inspecteurs naar huis te sturen in het vooruitzicht van de nieuwe bombardementen die 48 uur na het vertrek van de wapeninspecteurs begonnen. Butler gaf eveneens toe dat in de laatste week voor de bombardementen er verschillende inspecties zonder problemen hadden plaatsgevonden en dat er enkel bij een paar provocerende bezoeken wrijvingen waren ontstaan. (Talk 1, september 1999)
In december begon Clinton dan aan operatie Desert Fox, een nieuwe vierdaagse bommencampagne zogezegd als sanctie voor het dwarsbomen van de inspecties. Het Amerikaanse leger maakte daarbij gebruik van de informatie die ze via "hun" wapeninspecteurs had verkregen. Tijdens Operatie Desert Fox dropten de Amerikaanse en Britse bommenwerpers 400 bommen op gebouwen waarvan de inspecteurs al hadden aangetoond dat ze niets te maken hadden met de productie van massavernietingswapens.
Later dat jaar publiceerde Scott Ritter een boek waarin hij gedetailleerd uitlegde hoe de Amerikaanse wapeninspecteurs afluisterapparatuur hadden verstopt in het inspectiemateriaal van UNSCOM. Ironisch genoeg betaalt Irak via de inkomsten uit de olie-export voor het ganse UNSCOM-programma en dus ook voor de Amerikaanse spionnen. Samen met de herstelbetalingen slorpt dit 28 % van de inkomsten op en dit terwijl iedere dag 150 kinderen onder de vijf jaar sterven aan ondervoeding en gemakkelijk geneesbare ziektes.
Scott Ritter legde ook uit dat de inspecties niet meer zijn dan een middel om militaire acties uit te lokken en te rechtvaardigen: "Washington perverted the U.N. weapons process by using it as a tool to justify military actions, falsely so. ... The U.S. was using the inspection process as a trigger for war." (NBC Today Show, 17/12/1998)
In 2002 herhaalt Bush het scenario van 1998. Hij stelt absurd hoge eisen waarvan hij weet dat Saddam Hoessein er nooit kan op ingaan om zo een incident uit te lokken en een militaire interventie te rechtvaardigen.
PS: Dit artikel raakt niet de meer fundamentele discussie aan over de vraag of wapeninspecties niet het principe van de soevereiniteit van de naties aantasten. Het wil enkel tonen dat er zelfs voldoende andere redenen zijn om nieuwe inspecties resoluut af te wijzen.
100% akkoord by guido Friday October 25, 2002 at 01:22 PM |
Het is al lang bewezen dat Saddam niet over zulke wapens bezit.
Stop de oorlog
Stop USA
By the way, als wij in ons eigen land geen inspecties mogen uitvoeren om te kijken of er hier kernwapens liggen van de VS, dan heeft de VS geen enkel recht om in gelijk welk land inspecties te laten uitvoeren.