Opnieuw dodelijk arbeidsongeval in de Antwerpse haven by Dirk Van Duppen (ABGA) Thursday October 24, 2002 at 11:55 PM |
debres@pandora.be 0476 909892 www.solidair.org |
Precies twee uur voor de ontploffing van de Cokesoven van Cockerill te Ougré, op dinsdag 22 oktober om 7 uur 's ochtends, wordt de 32 jarige havenarbeider Gunther Maes dodelijk bedolven onder een lading planken. Dit is de tweede keer op 6 weken tijd dat een havenarbeider zijn leven laat tijdens zijn werk. De arbeiders van de haven in Antwerpen en deze van de staalindustrie in Luik, zoals alle arbeiders van dit land, dit continent en de wereld hebben eenzelfde strijd te vechten.
Op dinsdag 22 oktober om 7 uur 's ochtends wordt de 32 jarige havenarbeider Gunther Maes dodelijk bedolven onder een lading planken tijdens het hijsen van de lading van het schip "Apalis Arrow" aan kaai 1215 van de havenfirma Westerlund op linkeroever.
Gunther Maes laat vrouw en twee dochtertjes na.
Gunther stond gebukt in het ruim van het schip een volgende lading aan het klaarmaken om te hijsen, toen de lading platen en los materiaal die juist was opgehesen en vastgemaakt was met linten, wellicht begon te schuiven tot ze naar beneden stortte.
Namens het Actiecentrum voor de Bescherming van de Gezondheid van de Arbeiders (ABGA) van Geneeskunde voor het Volk en namens de havenarbeiders kern van de PVDA betuigen wij ons diepste medeleven aan de echtgenote en familie, vrienden en collega's van Gunther.
Dit is het tweede dodelijke arbeidsongeval bij havenarbeiders in de Antwerpse haven op 6 weken tijd. Op 9 september werd de 49 jarige electrieker Etienne Verdoorent dodelijk geplet tussen de beweegbare arm en het frame van een spreader (die containers grijpt) in de herstelplaats aan kaai 869.
Etienne liet ook vrouw en twee kinderen na.
In 2001 waren er 1.825 arbeidsongevallen onder dokwerkers van de Antwerpse haven, tegenover nog 1.549 in 1997. Op die 1.825 ongevallen waren er 157 met blijvend letsel, op een contingent van 5.700 havenarbeiders. Twee tot vier havenarbeiders verliezen jaarlijks hun leven tijdens hun werk.
Zoals bij de ontploffing in de staalfabriek van Seraing klagen ook hier de havenarbeiders over de voortdurend verhoogde werkdruk die het werk aan de haven onveilig maakt. Doordat het werkritme wordt opgedreven staan dokwerkers onder druk om al een volgende lading voor transport in het ruim van het schip klaar te maken, nog voor de vorige lading volledig uit het schip is gehesen. Daarenboven is er bij de moderne schepen in het ruim geen afdekking meer aan de zijkanten waar arbeiders die er werken kunnen onderschuilen bij het hijsen van de lading. De schepen zijn zo geconstrueerd dat ze een maximale lading kunnen transporteren en dat vergt bijna rechtoplopende diepe wanden zonder enige afdekking van boven. Tenslotte vragen dokwerkers dat planken en los materiaal in gesloten bakken worden gehesen i.p.v. met linten te worden vastgemaakt.
Zoals bij de ontploffing in de staalfabriek van Seraing, waar 2 arbeiders het leven lieten en nog velen in levensgevaar verkeren, is er aan de Antwerpse haven grote bezorgdheid rondom het steeds maar groeien van interimarbeid en logistieke arbeid. Evenals de plannen van de Europese commissie om het statuut van havenarbeider te ondermijnen vormen deze arbeidsvormen een bedreiging voor de veiligheid van het werk aan de haven.
ABGA doet onderzoek naar de omstandigheden waarin arbeidsongevallen plaats hebben. ABGA werkt aan een charter voor de veiligheid van de arbeider. ABGA organiseert een bloemenhulde voor iedere arbeider slachtoffer van een dodelijk arbeidsongeval en voor al die havenarbeiders die hun leven lieten tijdens hun werk.
Voor meer informatie:
Dr. Dirk Van Duppen
p.a. Centrum De Bres – Groepspraktijk Geneeskunde voor het Volk
St Rochusstraat 57-59
2100 Deurne
Telefoon: 03 3208520 (praktijk), 03 3229242 (privé)
Fax: 03.3661075
GSM en alarmlijn: 0476 909892
e-mail: debres@pandora.be