arch/ive/ief (2000 - 2005)

'Wereldwijd' in zee met Knack/ 'Wereldwijd-mail' wekelijks in u mailbox
by jpe Sunday, Oct. 06, 2002 at 3:15 PM
mediadoc.diva@skynet.be

Het gebeurt niet vaak dat gespecialiseerde tijdschriften 'de media' halen. Dat was deze week wel het geval met 'Wereldwijd' dat fuseert met 'De Wereld Morgen'. Twee tijdschriften over de Derde Wereld: dat was blijkbaar te veel van het goede voor de Vlaamse markt. Dus slaan de twee de handen in elkaar.

Concreet zal het nieuwe tijdschrit tienmaal per jaar verschijnen, 68 bladzijden tellen, alle in kleur. De inhoud wordt omschreven als "wereldnieuws met een antiglobaliseringskleur". Op http://www.wereldwijd.be/magazine/ander.htm zijn enkele 'ijkpunten' te vinden die zullen dienen voor het uittekenen van het project.

Opdat het fusiekind dat volgend jaar geboren zal worden, wel leefbaar zou zijn, werd een samenwerking overeengekomen met Roularta, het mediabedrijf achter Knack, Trends, de Streekkrant ... Het 'Nieuwe Wereldwijd' zal als bijlage bij 'de Knack' verzonden worden.


* "De mediasmoel van de antiglobalisten" ?



In de berichten die in de pers over het nieuwe tijdschrift verschenen, bleef één uitspraak van Gie Goris - nu hoofdredacteur Wereldwijd, straks van het nieuwe magazine - me bij. In De Standaard van 2/10 stelde Goris dat "Het nieuwe blad een mondiaal magazine moet zijn dat toegankelijk geschreven is. Het is de bedoeling dat het niet alleen verspreid, maar ook gelezen wordt. Van mij mag het best de mediasmoel van de anti-globaliseringsbeweging worden."

En Indymedia dan ? En de Attac-website ? En Uitpers ? (En e-Diogenes ?) Zijn zulke publicaties daar niet veel beter geschikt voor, onder andere omdat zij niet gesubsidieerd tot stand komen. Goris moet beseffen - zie de discussies over het BSF - dat de gesubsidieerde gezagsgetrouwe NGO's, door de onafhankelijke antiglobalisten (terecht) met een knipperend oog bekeken worden.


* Vreemde 'partners'

Goris mag zijn ambitie om minstens nog één reden opbergen: het feit dat hij nu samengaat met Roularta. Een mediabedrijf dat de laatste tijd niet al te goed boert en daarom dit jaar op de uitgave van Knack moest besparen, door o.a. het aantal pagina's te verminderen. Wordt hetgeen Knack niet meer zelf kan investeren in buitenlandse berichtgeving, straks gratis - nu ja, via subsidies waar we allemaal in bijdragen - opgevuld door de 'derde-wereld-jongens en meisjes' ?

Mooie hand en spandiensten zijn dat. Ondertussen is Roularta er immers mede verantwoor delijk voor dat er minder dan ooit iets van 'het Zuiden' op de Vlaamse beeldschermen te zien is. Roularta is samen met De Persgroep hoofdaandeelhouder van VTM en de impact van die zender (ook via het door VTM hervormde VRT-journaal) op de Vlaamse belangstelling voor de Derde Wereld, is bekend.

En in hoeverre zal het nieuwe Wereldwijdmagazine zich bij het samengaan met Knack, vormelijk en inhoudelijk moeten aanpassen ? Denk bv. aan hoe Knack onlangs Abou Jahjah onderuit haalde. Gaat 'Wereldwijd' dan het tegenoverstelde doen ? Maar ja, waarom niet ? De Morgen brengt tussen zijn 'gewone' artikels, ook soms stevig elkaar tegensprekende bijdragen. Want: controverse = commerce.

Neen, even verder zoeken. Een stevig dossier van het 'Wereldwijd Mediahuis' over de desinteresse van de Vlaamse media voor het Zuiden (en de schuld van VTM bij dit alles): dàt wordt al een stuk moeilijker. Zoals altijd zal de censuur vooral de economische kant van de zaak betreffen. En zoals al te vaak zal die vorm van censuur in stilte gehuld worden.


* 'Wereldwijd-mail' wekelijks in u mailbox

Bovenstaande kritiek mag onze interesse in het werk van 'Wereldwijd' niet temperen; met name in die andere uitgave van 'Wereldwijd Mediahuis' (http://www.wereldwijd.be): het wekelijkse 'WERELDWIJD-MAIL - de wereld in uw mailbox".

Het betreft een nieuwsbrief die "actualiteit brengt die onzichtbaar blijft in andere media. De keuze van de berichten gebeurt op basis van hun relevantie voor al wie oog en oor heeft voor vergeten volkeren en gemarginaliseerde groepen in de globaliserende wereld."

Nummer 136 van 4/10/2002 bracht volgende bijdragen:

CHIAPAS: HOE ZOU HET INTUSSEN ZIJN MET...DE ZAPATISTEN ?
AFGHANISTAN: EEN JAAR LATER
VERZET TEGEN IMF EN WERELDBANK
SUDAN: REGERING BLOKKEERT VOEDSELHULP
HET ANDERE BOEK EN BOMSPOTTING
EEN NIEUW MONDIAAL MAGAZINE

Gratis abonneren kan via het formulier op http://www.wereldwijd.be/mail/form.htm. Reacties en suggesties altijd welkom bij anne.ade@wereldwijd.be

verrechtsing
by Woody Sunday, Oct. 06, 2002 at 6:29 PM

De Wereld Morgen (blad van het NCOS) gaat samenwerken met Knack en co?

Nu...politiek ging het al langer bergaf met De Wereld Morgen.
In de jaren '80 ging het nog van "Sandino presente" ... revolutie dus. En Woody wist dat het goed was.
Begin jaren '90 was het al "geen zwart-wit denken" dat de klok sloeg. Postmoderne man-wat-klets-je-uit-je-nek dus. Alhoewel, onschuldig geklets? Misschien bedoelden ze wel "geen werkmens-patroon denken"? En Woody ging zich alvast een zakje maagzout kopen.
Einde jaren '90 was het volop "de markt tegen zichzelf gebruiken" en "sociaal ondernemen". Illusies dus. En Woody zat wat meewarig te glimlachen.
Begin eenentwintigste eeuw zag je Che weer op straat. En kon anti-kapitalisme weer. En Woody zag hoe De Wereld Morgen langs links werd voorbijgestoken. En wist dat het misschien toch nog goed kwam.

Al die jaren hield het radikalisme van nogal wat 11.11.11 basismilitanten mijn wankelende vertrouwen in het NCOS overeind. Net als de stukjes en prikkeldraadjes van Raf. Gaven het blad toch nog een smoel.

Maar nu dit...in hetzelfde plastiekske als Knack. Knuffel, knuffel, knuffel.
Als dat maar goed afloopt.

Woody.

WW-DWM
by Maarten Van Hove Monday, Oct. 07, 2002 at 1:19 PM
vanhovemaarten@yahoo.com

Jan-Pieter:

Indymedia, Uitpers, e-diogenes en Attac = websites.
Rood, Solidair,... = geen betrouwbaar imago (niet neutraal)

Met een oplage van meer dan 100.000 mag je als mediaman echt wel content zijn, dat weet jij beter dan wie dan ook. En dan hebben de niet-emailmensen er ook wat aan.

Zijn wij a propos op Indymedia neutraler tegenover de eigen ideologie dan Wereldwijd zou zijn tegenover Roularta? Ik weet het niet, wel weet ik dat het ook hier niet steeds makkelijk is om een controversiële mening te verdedigen.

Wat moeten ze in de Wereldwijd en De Wereld Morgen redacties dan doen? Van waar moeten de middelen komen voor een dik, goed, maandelijks derdewereldblad in kleur? De NGO's danken beleefd. Dus geld van de markt halen hé?

Er is geen krant waarin de redactie niet overhoop ligt met de marketingdienst of de broodheer. Enige oplossing: een krachtig redactiestatuut en sterk controleerbaar feiten- en duidingmateriaal (waar maw geen speld is tussen te krijgen).

neutraal?
by Woody Monday, Oct. 07, 2002 at 2:08 PM

Of er binnen het NCOS is nagedacht over waar het geld gehaald moet worden, weet ik niet. Wel ben ik niet gerust in dit boottochtje met Roularta.

Van Wereldwijd/De Wereld Morgen verwacht ik overigens geen neutrale, maar wel een kritische houding tegenover Roularta.
Net zoals ik van Solidair en Rood geen neutrale - bestaat dat trouwens? - maar wel een linkse analyse verwacht.

"Een krachtig redactie statuut, sterk materiaal" hebben alleszins Yves Desmet niet weerhouden van het 'postmoderniseren' van De Morgen. Ik doe m'n best beleefd te blijven.

Verder zou ik hier graag 's een reactie van De Wereld Morgen lezen. Weten ze daar eigenlijk hoeveel mensen hier meelezen?


Groetjes,

Woody.

Redelijk veel
by christophe Monday, Oct. 07, 2002 at 2:22 PM

De laatste twee dagen bijna 5.000 per dag, Woody. Op normale dagen zitten we tussen de 2.500 en 3.000. Vergeleken met de oplage van De Wereld Morgen is dat dus redelijk veel.

Maarten, wel vreemd om je nu een pleidooi voor de New York Times, CNN, De Morgen en De Standaard te horen houden. Van de alternatieve media moet je plots niets meer weten omdat ze niet neutraal zijn. Tja, gelukkig zijn de traditionele media wel neutraal, hé.

Waarom denk je eigenlijk dat men met alternatieve media begonnen is?

recht op antwoord
by Maarten Van Hove Monday, Oct. 07, 2002 at 3:50 PM
vanhovemaarten@yahoo.com

Christope, ik weet dat je tegen alles bent wat maar met media anders dan Indymedia of Solidair bent, maar wees aub niet te naïef om niet te beseffen dat je pas een integer zicht op de feiten hebt als je het midden pakt tussen De Morgen en Indymedia. Dat doe ik toch altijd.

Leg me aub niet in de mond dat ik voor CNN pleit. Ik vind wel dat er regelmatig goede artikels in DM staan, ook al heb ik vaak commentaar. Er zijn daar veel goeie mensen die hun best doen.

Van De Wereld Morgen en Wereldwijd weet ik persoonlijk dat er daar een heleboel integer volk zit. Ik heb mijn stage gedaan bij De Wereld Morgen, da's twee maanden in dezelfde bureau hé?

Mijn eerste en enige artikels dat ik ooit in een reguliere vorm heb weten te publiceren, waren er één in DWM en één in WW mail.

Ik heb lang met Gie Goris gebabbeld om het BSF over zijn keuze om met Roularta in zee te gaan, en ik kan je verzekeren: het is dat of het faillissement. Voor beide magazines. Ik hoor nog steeds veel uit 11.11.11 en hou de evolutie van de magazines strikt in het oog, en zal je het laten weten als ze dingen doen waar ik het niet mee eens ben en waarvan ik denk dat ze je niet zal gebruiken om de ngo's en de twee Vlaamse derdewereldmagazines verder zwart te maken.

En ik ben nog steeds ijzersterk overtuigd van het feit dat DM en DS een publiek bereiken dat veel diverser is dan het publiek dat Indymedia bereikt. Als WW-DWM met een groot stuk van ons verhaal een publiek kan bereiken dat anders onze nieuwsgaring nooit zou te zien krijgen, kan je daar dan ook maar iets op tegen hebben?

Zover dat ik denk, ziet De Knack deze samenwerking vooral als een mogelijkheid om de begoede middenklasse ngo'er te bereiken. Velen daarvan zijn ook Knack lezers. En veel van die ngo'ers kennen Indymedia niet of vinden het té extreem.

Het medialandschap van Vlaanderen zou serieus verschralen zonder DWM of WW. Zoals het er nu aan toe is, bereiken ze bijna niemand met hun sterk dalende verkoopcijfers. Als ze vernieuwen maar het toch niet nalaten om kritisch te zijn mbt tot de maatschappij, de media, de markt, de ngo's, links en zelfs Indymedia, ben ik al zeer content.

Dan zit je dicht bij neutraliteit hoor.

Woody: ik zal de redacties de tip geven dat dit debat hier gevoerd wordt.

Roularta Media Group
by posted by mara Monday, Oct. 07, 2002 at 4:09 PM

Roularta Media Group realiseerde in het eerste halfjaar van 2002 een geconsolideerd resultaat van 1,9 mio euro, een stijging met 11,2 % t.o.v. dezelfde periode van 2001.

De omzet daalde met 1 % (van 225,6 mio euro naar 223,3 mio euro).De bedrijfswinst (EBIT) steeg van 12 mio euro naar 14,1 mio euro (+ 17,2 %) en de winst uit de gewone bedrijfsuitoefening steeg met 46,3 % (van 7,3 naar 10,7 mio euro).Het courant nettoresultaat bedroeg 8 mio euro t.o.v. 4 mio euro vorig jaar (+ 102,9 %) en de courante cashflow steeg van 14,6 mio euro naar 18 mio euro (+ 22,9 %).

De omzet van het eerste halfjaar daalde met slechts 1 % ondanks een daling van de reclame-inkomsten en van de drukkerij-activiteiten voor commerciële klanten. Een en ander werd gecompenseerd door een groei van de lezersmarkt, de nieuwe participaties in Frankrijk (Studio Press en Ideat) en de doorrekening van papier door RMG aan MPG.

Het uitzonderlijk resultaat van – 1,9 mio euro werd hoofdzakelijk bepaald door de provisie aangelegd voor de stopzetting van de drukkerijconcentratie MPG.

De core-business van RMG doet het beter dan in de eerste helft van 2001.

‘Printed Media' (gratisbladen en magazines) groeit sterk : het bedrijfsresultaat (EBIT) bedraagt 9,7 mio euro tegenover 6,2 mio euro in 2001 (+ 56 %) en de EBITDA stijgt van 10,4 naar 13,6 mio euro (+ 31,1 %), de cashflow stijgt van 7 naar 10,4 mio euro (+ 48 %) en het courant nettoresultaat van 2,5 naar 6,3 mio euro.
Het goede resultaat werd gerealiseerd ondanks een dalende omzet van de jobmarkt (Vacature – 50 % en Easy Jobs – 20 %). De totale omzet groeide lichtjes (+ 2,2 %) dank zij de lezersmarkt en de acquisities in Frankrijk (+ 9,6 %). Anderzijds werden kostenbeperkende maatregelen genomen zonder dat geraakt werd aan de kwaliteit van de bladen.

‘TV en Radio' boekte ook een goed resultaat : met een EBIT van 6,8 mio euro (- 6,3 %) en een EBITDA van 8 mio euro (- 5,1 %). De cashflow stijgt van 4,2 naar 4,4 mio euro (+ 5 %) en het courant nettoresultaat van 2,8 naar 3,7 mio euro (+ 29,8 %).

De resultaten van de tak ‘Industry' houden rekening met een provisie voor uitzonderlijke kosten in het kader van de vereffening van de MPG-drukkerijconcentratie.

De magazines

Alle bladen van de groep behaalden een beter resultaat met uitzondering van Trends en Bizz die te lijden hadden onder de terugval van de reclamebestedingen van de financiële, IT- en andere B to B-sectoren.

Globaal groeide de lezersmarkt met 9,7 % en daalde de reclame-omzet met 6,1 % als men geen rekening houdt met Vacature en met de nieuwe activiteiten in Frankrijk.

In 2002 werden in België dezelfde reclametarieven gehanteerd als in 2001.

De seniorenmagazines (in België, Duitsland, Nederland en Noorwegen) leverden een positieve bijdrage ondanks het feit dat Lenz in Duitsland pas gelanceerd is en nog aanloopkosten registreert.

Eind september wordt ‘Nest' gelanceerd, Vlaanderens country-magazine. Van bij de start telt Nest 80.000 abonnees door de verderzetting van ‘Spijs&Drank' en ‘Levend Land' en een oplage van 120.000 exemplaren. Het nieuwe initiatief vult een leemte op de lezersmarkt en wordt door de reclamewereld goed onthaald.

De kranten

De groep ‘Krant van West-Vlaanderen' ziet zijn reclame-omzet dalen met 4,6 % en dit vooral omwille van de jobadvertenties. De nationale reclamecampagnes zorgen echter voor compensatie. De lezersmarkt is stabiel dank zij het groeiend aantal abonnees.

De gratis bladen

De omzet van de divisie gratis bladen daalt met 6,5 % en dit is te wijten aan de jobadvertenties.

De Zondag blijft gestadig groeien en heeft nog heel wat potentieel nu het hele Nederlandstalige België wordt bereikt met een wekelijkse oplage van 520.000 exemplaren.

In Portugal is de distributiemethode van ‘Jornal da Região' gewijzigd. De oplage is gereduceerd tot 230.000 exemplaren die via displays worden verspreid en de nieuwe formule laat toe met een positieve marge te werken.

Steps in België en in Nederland wordt voortaan ook gedeeltelijk via displays verspreid, bovenop een selectieve distributie in de residentiële wijken. Van september 2002 af wordt een beter papier gebruikt dat een perfecte kleurendruk garandeert.

Televisie en Radio

De omzet van de divisie Radio en TV groeit met 3,4 %.

De geconsolideerde omzet van de Vlaamse Media Maatschappij (VTM, Kanaal 2, JIM TV, Q-Music, Top Radio en Mango) groeit met 5,8 %. De groei komt enerzijds van de TV-activiteiten maar ook de nieuwe nationale radiozender Q-Music levert een bijdrage. Q-Music is pas in november gestart en de eerste officiële luistercijfers zijn pas volgende maand beschikbaar. Die zijn belangrijk om de reclamemarkt consequent te doen reageren.
Het themapark ‘Plopsaland' (De Panne) had eind augustus reeds bijna 100.000 bezoekers meer dan in 2001.

De omzet van de regionale televisie-activiteiten daalt met 1,3 mio euro gezien WTV en Focus TV nu slechts voor 50 % meetellen.

De omzet van Belgian Business Television (Kanaal Z, Canal Z) groeit met 0,1 mio euro gezien de full consolidation vanaf het tweede kwartaal.



Nieuwe media

De online telefoongids Easy.be krijgt gemiddeld reeds meer dan 8000 unieke bezoekers per dag die opzoekingen doen naar onroerend goed, auto's, jobs, shops en allerhande service of gewoon naar adressen en telefoonnummers. De adverteerders-abonnees groeien gestadig in aantal.

En ook de reclame-inkomsten van de contentsites Knack.be, Trends.be, enz. … groeien zodat deze activiteit geen verliespost meer betekent.

Industrie

Mercator Printing Group realiseerde 23,9 % minder omzet. Het operationeel resultaat van MPG (aandeel RMG) was - 3,1 mio euro i.p.v.- 0,4 mio euro in 2001.

Intussen werd deze drukkerijconcentratie ontbonden zodat Roularta niet meer participeert in Mercator Press en Concentra Grafic van juli 2002 af. Alle kosten voor de vereffening van de MPG-activiteiten werden volledig geprovisioneerd op 30/6/2002.

Vogue Trading Video (VTV) boekt 2,2 % meer omzet : 13 mio euro tegenover 12,7 mio euro in 2001. Het operationeel resultaat verbetert met 43,9 % : - 0,5 mio euro tegenover - 0,8 mio euro in 2001 en de courante cashflow daalt met 2,2 % van 1,3 mio euro naar 1,276 mio euro.

Vooruitzichten

In 2002 heeft Roularta geen nieuwe lanceringen gepland, behalve het country-magazine ‘Nest', maar dat is eigenlijk een verder uitbouwen van de bestaande bladen ‘Spijs&Drank' en ‘Levend Land'.

Vanaf het tweede semester verandert de tak ‘Industry' structureel. Roularta Printing wordt verder uitgebouwd als huisdrukkerij, gespecialiseerd in het maken van magazines en kranten voor de eigen uitgeversmaatschappijen en voor collega-uitgevers van bladen, house organs en catalogi.
Op piekmomenten wordt drukwerk uitbesteed.

De magazines, kranten en gratisbladen zijn gedeeltelijk afhankelijk van de evolutie van de reclamemarkt. Maar in vergelijking met het tweede semester van 2001, waar de daling reeds was ingezet, moet het mogelijk zijn goed stand te houden.

Wat de radio- en TV-activiteiten betreft, heeft VMM goede vooruitzichten.

De situatie is op het vlak van regionale televisie voor RMG structureel gewijzigd. Van juli 2002 af wordt op dit vlak de break-even gerealiseerd.

Belgian Business Television (Kanaal Z/Canal Z) kan weliswaar rekenen op een trouw en enthousiast kijkerspubliek, maar de reclame-inkomsten blijven beneden peil. De reclameregie stelt alles in het werk om de reclame-inkomsten op te drijven.

Roularta blijft streven naar verdere groei van de bestaande activiteiten en plant daarenboven buitenlandse groei via overnames van rendabele activiteiten die passen in de interessesfeer van de groep.







Verslag van de commissaris

Wij hebben in het kader van ons controlemandaat een beperkt nazicht uitgevoerd overeenkomstig de aanbeveling van het Instituut der Bedrijfsrevisoren, van de tussentijdse geconsolideerde balans en resultatenrekening van de NV ROULARTA MEDIA GROUP per 30 juni 2002 welke een geconsolideerd balanstotaal van 350 204 (-000) EUR en een geconsolideerde winst van 1 868 (-000) EUR vertoont.

Dit nazicht bestond hoofdzakelijk uit de analyse, de vergelijking en de bespreking van de financiële informatie en was bijgevolg minder uitgebreid dan een volkomen controle met het oog op de waarmerking van de jaarrekening.

Bij dit beperkt nazicht zijn geen gegevens aan het licht gekomen die aanleiding zouden kunnen geven tot belangrijke aanpassingen van de geconsolideerde semestriële toestand van de groep.

Antwerpen, 10 september 2002
DELOITTE & TOUCHE BEDRIJFSREVISOREN BV o.v.v. CVBA
Commissaris
Vertegenwoordigd door
de heer Jos Vlaminckx


bron
by Mara Tuesday, Oct. 08, 2002 at 9:24 AM

He, was blijkbaar de bron vergeten.
Niets is immers geheim bij die bedrijven.
Vandaag ook het nieuws gehoord over Kanaal Z? (ook Roularta)
Financiele problemen wegens te weinig reclame-inkomsten , ondanks het redelijk grote bereik! Kan enkel nog gered worden wanneer men 4 sponsors vindt die jaarlijks 1 mio euro willen geven.

Ik heb zelf ook gemengde gevoelens over de beslissing van Wereldwijd (niet te verwarren met ... Roularta zelf)
Ik ben ervan overtuigd dat het van hun kant met de beste bedoelingen is , nl: overleven; maar dat het liedje misschien eens sneller zou uit zijn dan verwacht.
Ik geef het ongeveer een jaartje en als Wereldwijd zich dan niet bewezen heeft op vlak van inkomsten, gaan de boeken meestal dicht. Niet dat ik hen dat toewens hoor. Integendeel.

Mai Mai
by Woody Tuesday, Oct. 08, 2002 at 1:32 PM

De Wereld Morgen (DWM) ligt me nauw aan het hart. Werelwijd misschien iets minder, maar ik gun ze best het licht in hun ogen. En vanzelfsprekend zit er op beide redacties heel wat integer volk. Dat hoor ik trouwens niemand tegenspreken. En anders zou ik me hier niet zitten moe maken.

Het probleem bij De Wereld Morgen (DWM) en Wereldwijd ligt in het langzame opschuiven naar rechts, waar ik het al over had. De berichtgeving over de DR Congo van Kabila en de zijnen is een goed voorbeeldje. De artikels in DWM verschilden vaak nauwelijks van de anti-Kabila propaganda op pakweg de BBC. Weliswaar overgoten met een pseudo-progressief sausje. "De stem uit het Zuiden" aan het woord laten. Af en toe wat Congolese NGO kaders -waarvan ik me nog steeds afvraag wie ze nu in feite vertegenwoordigen, behalve hun eigen portemonnee - hun zegske laten doen. Of wat even zorgvuldig uitgekozen bewoners van de Brusselse Matonge wijk. En niemand die het vierkant durfde opnemen voor het anti-imperialisme van Kabila. De twee miljoen Congolese jongeren die naar de begrafenis van Mzee Kabila afzakten deden dat wel. Maar "hun stem uit het Zuiden" kreeg je nauwelijks of niet te horen in DWM. Net zomin als die van Kabila zelf. Een interview van Kabila, DAT had ik nu 's graag gelezen in DWM. In de jaren '70 had dat wel gekund...in de jaren '90 niet meer.
Tot er plots weer een pak jong volk op straat met Che begon te zwaaien, en tot genoeg Woody's van hun oren gingen maken in de Vlasfabriekstraat...toen mocht Raf wat doen over de Mai Mai.

Het laaste jaar of zo had ik wel 's de indruk dat het weer een beetje de goeie kant uitging - naar links dus - met DWM. Alhoewel...vaker rook het een beetje naar een poging tot deradikaliseren van de anti-globalisten. Mais bon...in de NCOS vijver zwemmen er vele visjes rond.

En nu dit. In een plastiekske met de Knack. Zoals ik al zei...ik hou mijn hart vast. Maar, zeker weten...als ze binnenkort mijn geliefkoosde prikkeldraadjes overboord gooien, dan komt de Woody vanachter zijn compjoeterke
gekropen! Ik maar 11.11.11 lottekes verkopen, zeker. 't Zal hunne beste dag niet zijn...

Ze mogen het ondertussen wel beginnen door te hebben in de Vlasfabriekstraat. De anti-globalisten, DAT is verdomme hun "derdewereldbeweging", niet de begoede middenklasse van Knack. Hoeveel anti-globalisten lezen DWM overigens? Inderdaad, zeer juist. Ik neem het hen niet kwalijk. De Wereld Morgen daarentegen...

Al van in de jaren '80 wordt er binnen DWM gejammerd over "een breder publiek bereiken". Ondanks - of beter, omwille van - de danspasjes naar rechts en veel gezever over "het middenveld" is het er niet beter op geworden.
Solidair heeft verdorie een grotere oplage dan DWM! Zonder overheidssubsidies!Dat ze daar maar 's een voorbeeld aan nemen.
Opschuiven naar links dus, want daar zit onze beweging.
En waarom niet...DWM verkopen aan de fabriek, aan de GB, in de wijk, op straat. Moet kunnen. De Woody tekent direct. Maar dan wel eerst meer Mai Mai...

Woody.