arch/ive/ief (2000 - 2005)

Het einde van Treillarmé en de goede zeden
by Maarten Van Hove voor 't Uilekot Wednesday September 04, 2002 at 12:38 PM
vanhovemaarten@yahoo.com

Gent staat bekend voor zijn mooie gerestaureerde stekjes, bloeiende horeca en toerisme en een resem van florerende verenigingen, organisaties en bedrijven. De Gentse deelgemeente Gentbrugge steekt in schril contrast af tegen de binnenstad. Wie er al geweest is, kent het wel: arbeidershuisjes zonder veel groene rustpunten, typisch voor gemeenten die rond industrie ontstonden. (ARTIKEL EERDER VERSCHENEN IN 'T UILENBULLETIJN, MAANDBLAD VAN 'T UILEKOT)

Gentbrugge is ontstaan en groot geworden door staalindustrie, twee grote zones die tussen de huizen liggen.
Denk niet aan bedrijvige fabrieken waar vrachtwagens af en aan rijden om je dit voor te stellen. Vandaag is één immense lap grond verlaten, vol ineenstortende gebouwen met grafitti en ingeworpen vensters. Een ander ligt voor de helft braak en is voor de helft bezet door een oud metaalfabriek, Treillarmé.

Treillarmé is het laatste restje vergane glorie voor wat een eeuw geleden een bloeiende metaalreus was, ARBED. Maar op 12 juli ging als laatste ook Treillarmé dicht. Let op: het ging niet failliet, het ging dicht. De manier waarop de sluiting tot stand kwam, is een schrijnend voorbeeld van hoe veel redelijk gezonde bedrijven vandaag verdwijnen door relocatie en fiscale spelletjes.

Treillarmé van binnenuit

In minder mooie dagen voor mij werkte ik eens een week als interim-arbeider bij Treillarmé, waar ik stalen netten op vrachtwagens moest helpen laden . Dat was in januari 2001. Ik heb me nogal de ogen uitgekeken daar! Niks leek goed te werken. De machines leken elk ver voorbij de afschrijvingsdatum en vielen vaak stil. Werkhandschoenen werden eindeloos hergebruikt. De grote hangar waar ik werkte in putje winter had geen verwarming. De poort was kapotgereden en de vrieskou dreef dus naar binnen. De vrachtwagen die we gebruikten voor interne verplaatsingen had een gebarsten voorruit, was van de autoradio ontdaan en vertoonde verregaande sporen van vandalisme…

Toen ik aan mijn collega's vroeg waarom de werkgever geen investeringen deed om ervoor te zorgen dat de arbeiders niet om de twee dagen technisch werkloos werden, was een cynische brom het antwoord. Bleek dat het bedrijf steeds in andere handen overging, en dat de eigenaars geen zin hadden om er extra geld in te pompen. De vrachtwagens die we laadden, nog zo een interessant detail, reden soms buiten met één of twee pakken netten erop. De reactie van de collega's: ‘dat is absurd, met zo een lichte lading haal je er niet eens de kosten terug uit voor produktie en arbeid. Ze sturen ons rechtstreeks het failliet in!'.

Op 29 maart 2002 kwam er geen faillissement, wél een sluiting na een reeks duistere gebeurtenissen.

De sluiting van Treillarmé

Op 21 februari 2001 verkoopt de Franse eigenaar Treillarmé door aan Van Merksteyn Bouwstaal uit Nederland. Een dag na de verkoop laat Merksteyn de verkoopsafdeling van het bedrijf sluiten. Daarmee heeft Merksteyn een stuk Franse markt voor zich, maar de vestiging in Gentbrugge heeft daar niets meer aan. Treillarmé draait verder op gewoonte – zonder verkoopsdienst! Veel potentiële winst gaat verloren. Investeringen om de produktie terug levensvatbaar te maken, blijven uit.

Net in die periode liep de milieuvergunning van Treillarmé af en een aantal mensen uit de buurt wilden dat de hinder voor de omwonenden in een nieuwe milieuvergunning kleiner zou worden. Ze wilden dat het fabriek werkte met gesloten poorten, het bosje voor het bedrijf zou snoeien en uitkuisen, vrachtwagens langs de achterkant van het bedrijf laten toekomen, enzovoort. Belangrijke knelpunten, maar geen van al levensbedreigend voor het bedrijf. Later verschenen deze opmerkingen wel als één van de argumenten van Merksteyn om de boel te sluiten.

Omdat Stad Gent liever ziet dat Treillarmé uit de woonwijk verdwijnt, neemt havenschepen Termont de nieuwe eigenaar voor een wandeling door de haven op zoek naar een betere stek. De schepen zegt achteraf dat hij met Merksteyn akkoord was om een verhuizing naar de Gentse haven te steunen, en dus zelf verrast werd door de plotse sluiting.

Op geen enkele moment, van februari 2001 tot het einde op 29 maart 2002 - amper een jaar later - heeft het er op geleken dat Merksteyn goede bedoelingen had met het bedrijf. Alles wijst er op dat de hele opkoop een veel sinister doel had.

Ten eerste betekent het faillissement van Treillarmé dat Van Merksteyn Bouwstaal nu een concurrent minder heeft. De hele klantenportefeuille van het bedrijf is onmiddellijk in Nederlandse handen overgegaan, het enige deel van Treillarmé dat zal voortleven. Nu overheerst Merksteyn zowel de markt op gestandaardiseerde staalmatten als op matten op maat.

Ten tweede spelen fiscale redenen een voorname rol in dit hele verhaal. In Nederland bestaat immers een systeem dat bedrijven in staat stelt om het verlies van een vennootschap af te trekken van de winst van volgende jaren en/of om van de belastingen van vorige jaren. Merksteyn nam met Treillarmé ook de boekhouding over - waarin verlies stond opgeschreven, verlies dat nu via de Merksteyn boekhouding garant staat voor een ferm belastingvoordeel. Geld krijgen om een bedrijf te sluiten en 78 mensen op straat te zetten dus.

Ten derde blijft het terrein van Treillarmé in handen van Merksteyn. Nu het bedrijf weg is, wil de stad Gent van de site bouwgrond, park en KMO-zone maken. De gemeenteraad van september 2002 zal de bestemming daarvoor goedkeuren.
Wat is het verschil tussen de waarde van de grond van een oud staalfabriek, en de waarde van een groot stuk bouwgrond midden in de stad, waar de stad parken en bouwprojecten wil zien? Juist – als de stad niet optreedt tegen dit soort toestanden: miljoenen euro's.

De reconversie van de nieuwe bestemming van de terreinen van Treillarmé ligt in handen van een projectontwikkelaar. Die zal de gronden opkopen en dan doorverkopen: aan de stad voor het deel dat park moet worden, aan een woningsmaatschappij voor nieuwe woningen en aan een vennootschap voor een toekomstige KMO-zone.

Veel controle is er niet op dit soort constructies, waardoor te vrezen valt dat de Gentse belastingbetaler opdraait voor deze sluiting – en Merksteyn voor zijn daden beloont met een forse winst, als de gronden verkocht worden.

De som van dit verhaal?

De vakbonden van Treillarmé zagen geen alternatief of hoop meer na de sluiting, en gingen akkoord met brugpensioenen en gouden handdrukken. De kous is af – Merksteyn heeft het spel handig gespeeld en veel geld verdiend zonder er iets voor te doen. Ook al blijkt dat de meesten van hen vandaag opnieuw werk hebben, een sluiting betekent altijd een enorme psychische druk voor de arbeiders.

Treillarmé is echter helemaal geen alleenstaand verhaal. In heel Vlaanderen wordt produktie en arbeid stilaan achtergesteld op financiële spelletjes – meer winst met minder moeite, eervol als het kan, gewetenloos als het moet. Vandaag bestaan er zelfs al advocatenkantoren die zich specialiseren in het zoeken van strikt legale overnames, om zoveel mogelijk virtuele winst te maken door afdankingen en relocaties, zonder dat de arbeider er iets tegen in kan brengen.

Politieke alternatieven?

Je zou van minder verzuren, heb ik mezelf als bedenking gesteld. Als je geen optie hebt dan de werkloosheid, omdat iemand, ergens, meent veel geld te moeten verdienen op jouw kap, zonder dat iémand er iets aan kan doen, wat moet je dan? Als je stadsbestuur machteloos blijkt tegenover de strikt legale misdaden van grote financiële reuzen, voor wie kies je dan? Wat zijn de alternatieven, als een overheid niet kan of wil optreden tegen deze praktijken? Als de macht over je leven in handen komt van mensen die dit spelletje over de hele wereld spelen, ten koste van alles en iedereen?

Bij wijze van antwoord werken antiglobalisten van Attac en vakbondslui van Leef! aan een wetsvoorstel tegen sluitingen en afdankingen. Kort samengevat wil het bij sluitingen en afdankingen extra rechten geven aan vakbonden, met name dat een bedrijf niet zou kunnen sluiten zolang er geen akkoord is met de vakbonden. Tot zolang blijft het loon van iedereen gewaarborgd. Een akkoord met de vakbond zou er slechts kunnen komen als er volledige gelijkwaardige alternatieve tewerkstelling is voorzien. Een vermogensbelasting moet het loonbehoud en de alternatieve tewerkstelling helpen financieren.

Dit wetsvoorstel vertrekt vanuit een kritische en wantrouwige houding tegenover de strategie en de verklaringen van de patroons.
Immers: laten we nog even bekijken wat de retoriek was bij de sluiting van Treillarmé. ‘De machines zijn verouderd', zei Merksteyn - maar zij zijn nu wel in het Nederlandse Roermond opgesteld om daar de productie van Gentbrugge over te nemen met minder volk. ‘Gentbrugge maakt verlies', zei Van Merksteyn - maar dat verlies komt blijkbaar goed van pas om minder belasting te betalen.

Voor Treillarmé is het te laat, maar niet voor bedrijven met een gelijkaardig verhaal. Het Mechelse FCI bijvoorbeeld staat ook voor een sluiting door de Franse multinational AREVA. Op 7 september organiseren de werknemers van dat bedrijf een opendeurdag, waar ondermeer het bovenstaande voorstel ter sprake zal komen. U bent welkom om 14.00 uur in de A. Spinoylaan te Mechelen, en op het Belgisch Sociaal Forum op 21 september in Brussel. Daar zal om 10 uur het atelier "economische democratie" van ATTAC plaatsvinden.
Voor meer info: zie http://www.attac.be, http://www.gedaanmetsluiten.be of Raf Verbeke, carineraf@hotmail.com en 0497/23-07-60.

Proficiat en aanvulling
by Raf Verbeke Wednesday September 04, 2002 at 07:10 PM
carineraf@hotmail.com

Proficiat Maarten voor deze bijdrage.

Toch twee aanvullingen:

1° de actie FCI zaterdag is omgevormd tot een betoging die om 10u30 vertrekt aan het Rode Kruis plein in MEchelen. Komen !!!
2° de werkgroep "economische democratie" vergadert daarom ' savonds in MEchelen in TSENTROEM Oude Brusselse straat 28 2800 Mechelen. Geïnteresseerden welkom.
3° ondertussen werd door LEEF! een bezwaarschrift ingediend op het nieuwe BPA dat nog tijdens de sluitingsprocedure werd opgesteld en dat op 24 september voorkomt opde gemeenteraad van Gent. Wij wachten op het advies van de Gemeentelijke Raad van Ruimtelijke ordening. Hieronder de tekst :

AAN: het college van burgemeester en Schepenen van en te Gent
p.a. Stadhuis
9000 Gent
Gent,12 augustus '02,


Bezwaarschrift op BPA G9-ARBED-Zuid:

Als basissindicalisten actief in het LEEF!netwerk dienen wij hierbij een bezwaarschrift in op het BPA G9-ARBED-Zuid op basis van de documenten zoals wij die in het kader van het openbaar onderzoek hebben kunnen inzien.

Toen op 12 september 2001 het eerste voorstel tot herinrichting van de site op een hoorzitting in de buurt werd voorgelegd was er geen sprake van de sluiting van Treillarmé op wiens terrein woongebeid, KMO-zone en openbaar terrein gepland wordt. Het is deze hoorzitting die het stadsbestuur er toe bracht het gebied van Treillarmé in te teken als industriegebied met uitdovend karakter. De werknemers van het bedrijf, waaronder velen in de buurt wonen zijn evenwel nooit officieel in kennis gesteld van deze planwijziging.

Toen de gemeenteraad van 22 april dit BPA voorlopig aannam waren nog besprekingen bezig tussen de vakbonden en de directie van Treillarmé. We gaan hier niet in op de beweegredenen die de eigenaar van Treillarmé, de groep Van Merckensteyn er toe heeft gebracht om het bedrijf te sluiten. In ieder geval heeft het voornemen van de stad om de huidige bestemming van de terreinen te beperken in tijd en hun bestemming te wijzigen negatief ingewerkt op deze onderhandelingen. De mogelijkheid op een overname van het bedrijf en het vrijwaren van de tewerkstelling werden hierdoor immers de kop ingedrukt.

In de verplichte schriftelijke motivatie van de sluiting in het kader van de wet Renault wordt trouwens expliciet en op slinkse wijze door de werkgever melding gemaakt van problemen met de buurt. Dit bracht een aantal werknemers ertoe gebracht heeft de oorzaak van de sluiting verkeerdelijk in de schoenen te schuiven van de stad en de buurt. Het ging hier duidelijk om een manoeuver om verdeeldheid te zaaien tussen de buurt en de werknemers. Wij betreuren dat er van stadswege nooit een officieel antwoord gekomen is op dit manoeuver om de noodzakelijke dialoog onder de burgers op gang te brengen.

Vanuit onze sociale bekommernis hebben wij met eigen middelen deze democratische dialoog tot stand gebracht via een buurtwake aan de ingang van het bedrijf en een buurtvergadering op 24 juni ll.

Daaruit bleek duidelijk dat zowel de werknemers als de buurtbewoners zich bedrogen voelen door de groep Van Merckensteyn en de gang van zaken bij het tot standkomen van het BPA betreuren.

Wij menen dan ook dat de definitieve goedkeuring van het BPA moet gepaard gaan met volledige openheid inzake de herinrichting van de site. Wij moeten vermijden dat Van Merckensteyn na het sociaal bloedbad dat hij als werkgever heeft aangericht, nog eens zijn voordeel kan doen als grondbezitter ten koste van de stadskas.

Wij stellen daarom voor dat ALLE BESPREKINGEN EN OVEREENKOMSTEN TUSSEN DE PROJECTONTWIKKELAAR VAN DE SITE EN DE GROEP VAN MERCKENSTEYN OPENBAAR WORDEN GEMAAKT TEN DIENSTE VAN DE BUURT EN DE VAKBONDEN.

In het bijzonder de prijs van de verkoop van de grond die nog in bezit is van de groep, de factuur en de modaliteiten van de bodemsanering en de sanering van het terrein en de berekening van eventuele planbaten of planschade.

Inspraak in het ruimtelijk structuurbeleid kan niet voorbij gaan aan de sociale gevolgen van plannen. Meer zelfs, ruimtelijk beleid IS ook en VOOR ALLES sociaal beleid. En de inwoners van deze stad hebben recht op inzage in ALLE aspecten die Ruimtelijke Uitvoeringsplannen en BPA's aangaan.

Wij zullen deze zaak op de voet opvolgen en bij een andere gelegenheid voorstellen doen tot sancties vanuit de stad van bedrijven die sluiten ter, verzwaring van de bedrijfsleegstandbelasting.

In dit bezwaar vragen wij de gemeenteraad de volledige openbaarheid van bestuur te eisen inzake de overdracht van eigendom van de gronden en de afwikkeling van het BPA.

Getekend,

Agnes Lamoen
Em. Moysonlaan 128 9000
09/228.74.91 voorheen vakbonds-
ARBED-NOORD en ZUID, later Treillarmé.