arch/ive/ief (2000 - 2005)

privatisering leidt tot afbraak van openbaar streekvervoer
by Rene Stroobant Monday September 02, 2002 at 09:09 PM
rene.stroobant@pandora.be

Door de privatisering van het Nederlands streekvervoer worden haltes afgeschaft en prijzen verhoogt in de grensstreken. ATTAC en ACOD-TBM reageren.



Tjenne de Strop laakt afschaffing stopplaatsen en prijsverhogingen door privatisering van buslijnen in de grensstreek:

Zaterdag 31 augustus trok Tjenne de Strop opnieuw op pad met de reizigersgroep van ATTAC met steun van de ACOD-TBM-Oost-Vlaanderen. Deze gekende reus, mascotte van het Sint-Pietersstation, gaat regelmatig uit ter ondersteuning van het openbaar vervoer en tegen zijn privatisering.

Dit keer richting Liefkensstraat in Wondelgem-Gent en naar De Klinge-dorp (deelgemeente Sint-Gillis-Waas) respectievelijk stopplaatsen van buslijn 10 en snelbuslijn 19.

Beide lijnen worden al jaren uitgebaat in gemeenschappelijk beheer tussen de Lijn en de Nederlandse streekvervoermaatschappijen uit de grensstreek. Tot grote tevredenheid van de betrokken reizigers, chauffeurs en gemeenten. Al is er natuurlijk altijd wel verbetering mogelijk.

Zo is lijn 19 heel populair bij scholieren die op een goed halfuur van De Klinge naar Antwerpen kunnen. Het zelfde geldt voor de vele pendelaars op deze busdienst. Om maar te zwijgen van de senioren die woensdagnamiddag de beentjes gaan uitslaan in de Antwerpse danscafés. De lijn verbindt Hulst met Breda via Antwerpen linkeroever en rijdt voorbij Sint-Gillis rechtstreeks op de expresweg Antwerpen-zeekust.

Lijn 10 is populair bij Gentse jongeren die gaan zwemmen naar het tropisch zwembad Scheldorado in Terneuzen. Lijn 10 geeft rechtstreeks aansluiting met de Hermelijn naar de Gentse binnenstad vanuit Terneuzen via Zelzate en Sas van Gent.

De foto linksboven zou een historische foto van de laatse stop van de bus in De Klinge dorp kunnen zijn ! Waarom ?

In Nederland is het openbaar streekvervoer immers geprivatiseerd en de winst komt voor de dienst ! Dus afschaffen die kleine haltes tussen Hulst en de Expressweg !

De onvrede was groot zaterdag in café "De Hoge Geest" rechtover de Kerk van De Klinge. Pendelaars en scholieren moeten nu de stopbus nemen naar Sint-Gillis of naar Sint-Niklaas Station. Dat kan tot een uur tijdsverlies opleveren.Daarenboven gelden de tarieven van De Lijn niet meer ! Wie in Antwerpen linkeroever op de bus stapt naar Breda moet de volle pot betalen door aankoop van een strippenkaart van privaatuitbater Connexion. 65-pluskaarten zijn van geen tel meer. Gemeenten in het Waasland die een convenant zouden willen afsluiten om hun jongeren gratis te laten rijden op lijn 19 kunnen dat niet meer.

Hetzelfde in Wondelgem. Daar blijven de haltes wel behouden (zie foto rechtsboven), maar ook hier zijn de Gentse en Vlaamse tarieven afgeschaft.(zie mededeling op de haltepaal op foto onder). Een enkele rit van Gent naar Terneuzen kost... 7 euro ! Geen wonder dat een ouder echtpaar, dat deze verplaatsing tot nog toe gratis deed, gewoon niet opstapte. Een namiddagje winkelen inTerneuzen zou welgeteld 28 euro kosten. Een dure tijdsbesteding... dacht ook de chauffeur van de Connexxionbus.

De overheid van deze chauffeur zijn al jaren bezig om de marktwerking te stimuleren in het openbaar vervoer. Zij weigeren nog geld op tafel te leggen om de kosten voor het openbaar vervoer te dekken. Dus moet er bespaard worden op dienstverlening en lonen. Onderhandelingen tussen De Lijn en Connexion om het huidige beleid te handhaven leiden tot eenzijdige opzegging van de geldende overeenkomsten. Of.. privatisering is sociale achteruitgang. Voor het vervoerpersoneel. Voor de reizigers. Voor de gemeenten.

Het is over deze problematiek dat ATTAC een groot seminarie organiseert op 21 september in Brussel op het Belgisch Sociaal Forum waarbij vakbonden van Nederland, Groot-Brittanië en van de NMBS, TEC en MIVB samen met reizigers en Eric Meyer van het Europees Parlement zullen bespreken hoe samen te werken in de strijd tegen de privatisering.

Het is duidelijk dat Tjenne de Strop niet alleen is om de reizigers en chauffeurs van lijn 10 en 19 in de kou kan laten staan. Daarom roept de reizigersgroep van ATTAC eerstdaags een bijeenkomst bijeen om de nodige acties op het getouw te zetten onder het motto:

vervoerpersoneel, reizigers, gemeenten, op 1 LIJN tegen de privatisering !


Wij eisen alvast dat de regeling over het grensvervoer heronderhandeld wordt en dat het huidige tarievenbeleid gehandhaafd blijft. In De Klinge gaan nu stemmen op om een petitie te beginnen. ATTAC zal ook de gementebesturen attent maken op de situatie. ACOD-Oost-VLaanderen heeft reeds zijn steun toegezegd aan komende acties.

Concreet vragen wij aan alle geïnteresseerden om kontakt op ten nemen indien zij meer informatie wensen of mee willen meewerken. In het bijzonder vragen wij aan geïnteresseerden in andere grensgemeenten in West-Vlaanderen en Limburg om gelijkaardige situaties te melden zodat wij kunnen werken aan een breed front in deze zaak.

voor ATTAC reizigersgroep Tjenne de Strop

Rene Stroobant
Callaertstraat 37
9100 Sint-Niklaas
03/776.22.82.
0475/42.10.33.
rene.stroobant@pandora.be