arch/ive/ief (2000 - 2005)

standpunt minaraad over Lappersfort + Interview met Andries Neirynck
by Luc Vanneste (posted by joeri) Sunday August 18, 2002 at 10:06 AM
joeri@indymedia.be

Stadpunt Brugse Minaraad over Lappersfort + Interview van Luc Vanneste (groene gordelfront) met Andries Neirynck (voorzitter van de Brugse Minaraad) over bedreigingen voor het milieu in Brugge.

Standpunt Minaraad inzake dossier Lappersfort

1. Gelet op de ecologische waarde en de aanduiding van dit gebied als natuurverwevingsgebied met corridorfunctie naar de Brugse gordel toe, adviseert de Minara-B dat de 17ha van het gebied Lappersfort integraal behouden blijft
2. Wij dringen erop aan dat er zou afgeweken worden van de inplanting van een stelplaats van de Lijn binnen deze zone – een alternatieve locatie dient gezocht te worden
3. Het is wenselijk dat voor dit gebied een inrichtingsplan wordt opgemaakt om de rol van dit gebied als stadspark met een sociale en educatieve functie te verduidelijken
4. De minaraad adviseert dat naar een formule gezocht wordt tussen eigenaar en verantwoordelijke gebied ( aankoop /verhuur aan stad, aankoop/verhuur aan een natuur-
vereniging?) zodat een optimaal beheer van dit gebied als natuurgebied/stadspark mogelijk wordt

interview:
 Je bent voorzitter van het Bloemendaelecomité op St. Andries? Waar staan jullie voor en is de problematiek daar nu al opgelost of dreigt de AX weer op te duiken?

Begin de jaren 90 las ik als goede Bruggeling de gemeentegids. Op de kaartjes achteraan merkte ik voor het eerst dat op het grondgebied van Sint-Andries tussen de spoorweg Oostende-Brugge en de vaart de AX-as was ingetekend. Na de betonfabriek van Structo een nieuwe aanval op de laatste restantjes groen op Sint-Andries en Jabbeke! Ir. Crabbe bij openbare werken op de markt te Brugge maakte mij duidelijk dat alles zo goed als rond was. Die dag vertrok mijn eerste lezersbrief naar de plaatselijke kranten.
In september 1994, tijdens een verkiezingsdebat in Den Dwarskop met Siegfried Bracke werd het Bloemendaele Comité geboren. Samen met enkele vrienden programmeerden we ons eerste debat in oktober 1994: Zin en onzin van de A18 Jabbeke-Brugge. We publiceerden het Bloemendaele manifest waar we duidelijk stelden dat de A18-verbinding tussen de verkeerswisselaar van Jabbeke en het AZ Sint-Jan in Brugge een overbodige investering is. Bovendien veroordeelden we alle verdere aanvallen op de Brugse groene gordel. Het manifest gaf als eerste een echt alternatief voor de A18: de optimalisaties van de N31 en de N49, de uitbouw van het treinverkeer van Zeebrugge naar het hinterland en een goede uitbouw van het verkeer over water. Vanaf het debat vormden we front met een hele rits organisaties gaande van Groen VZW met Erik Vereecke , de milieubeweging en het gemeentebestuur van Jabbeke tot zelfs de boerenbond en het ABS. Op de fietstocht tegen de AX in oktober 1994 waren er wel 1000 aanwezigen. Na tientallen bezoeken bij en fietstochtjes met regionale politici, Havenvoorzitter Traen, Gouverneur Vanneste, Minister Landuyt, Minister Baldewijns en later Stevaert, door telkens te blijven ijveren voor het behoud van dit stukje groen op Sint-Andries en Jabbeke en door de alternatieven te beklemtonen, bekwamen we uiteindelijk dat de AX geschrapt werd op het structuurplan. We moeten natuurlijk waakzaam blijven want hier en daar lopen er nog mensen rond die van dit project dromen. Er zijn zelfs mensen die nog steeds hopen dat er een grote ring rond Brugge komt dwars door de Assebroekse meersen.
Met genoegen merken we dat de Havenvoorzitter niet langer de AX vermeldt als hij over de ontsluiting van Zeebrugge praat. De Brugse politici halen tegenwoordig de alternatieven van het Bloemendaele manifest aan, het was ooit anders! Voor het Bloemendaele Comité is dit een bevestiging van vele honderden uren inzet voor het behoud van een prachtig stuk natuur. We mogen echter niet op onze lauweren rusten, onlangs kregen we van Minister Landuyt te horen dat de werken aan de N31 te Sint-Andries en Sint-Michiels niet zullen starten in januari 2002 en dat de sleufoptie, die de beste oplossing is voor de expresweg, nog geen zekerheid is.


 Sinds kort ben je voorzitter van de Brugse Mina-raad? Waarover gaan die adviezen? Wordt er naar jullie geluisterd? En hoe verloopt de relatie met schepen Vandenberghe?

Eerder door toeval werd ik voorzitter van de minaraad. De vorige voorzitter Filiep Warmoes, werkzaam bij de MBZ, was namelijk niet uitgenodigd op de installatievergadering. Ik stelde me in extremis kandidaat en werd met de meerderheid van de stemmen verkozen. De adviezen gaan over alles wat natuur en milieu aangaat in groot Brugge. Alle GNOP-projecten zoals het project aan de gemeneweidebeek en de aankoop van het Chartreusinnegoed (grenzend aan Beisbroek en Tudor, niet te verwarren met de Chartreuseweg). Andere onderwerpen zoals de Chartreuseweg, het Lappersfort en de zuidelijke ontsluiting, de MAIS plaatst de minara-b zelf op de agenda. Het is duidelijk dat het gemeentebestuur over deze laatste onderwerpen liever geen adviezen zou krijgen! Reeds 2 maal plaatste het schepencollege de minaraad buiten spel. In september 2001 liet Burgemeester Moenaert twee sprekers afbellen voor de minaraad over de Chartreuseweg, omdat op hetzelfde ogenblik een geheime vergadering plaats vond waar de principsbeslissing over ditzelfde dossier genomen werd. Ik hoop dat Schepen Jean-Pierre Vandenberghe in de toekomst op een correcte manier met de minaraad zal samenwerken, in het nabije verleden werd het vertrouwen teveel op de proef gesteld!


 Sinds wanneer zijn de Mina-raden open en toegankelijk voor de burgers? En hoe komt het dat zo weinig burgers dat weten? Is communicatie er niet een moeilijk punt?

Elke geïnteresseerde Bruggeling kan op schriftelijke vraag de minara-b bijwonen. In het nieuwe milieuconvenant staat bovendien dat minstens 2 vergaderingen op 1 jaar publiek toegankelijk moeten zijn. Communicatie is inderdaad een zeer moeilijk punt. Ik vraag al een hele tijd om de minaraad op te nemen op de website van Brugge en om opgenomen te worden in de gemeentegids. Andere adviesraden zouden hiermee ook gediend zijn! Ik blijf op dit punt hameren in de toekomst. De gemeente Beernem bijvoorbeeld vermeldt zijn adviesraden. Reeds jaren pleitte ik eerst in de jeugdraad en later in de minaraad om de verslagen via email te verspreiden. De jeugdraad past dit sinds kort toe, hopelijk krijgt het secretariaat van de minaraad binnenkort ook een direct emailadres. Dan kunnen we nog korter op de bal spelen en kunnen we de papierberg een beetje verkleinen.


 Hoe kijk je naar de vakbonden en het zogezegde conflict tussen milieu en werkgelegenheid? Hoe is je eigen verhouding tot de vakbonden?

De vakbonden spelen duidelijk meer de rol van de zogezegde beschermers van de werkgelegenheid dan die van milieu en natuur. Waarom dat ze zich zo in die rol laten duwen is mij absoluut niet duidelijk. Waarschijnlijk heeft dit alles te maken met de rol die de politici hen toebedelen. Voor heel wat leden en voor mezelf is het zeer teleurstellend dat we niet op hen moeten rekenen om de kaart van het milieu en de natuur te trekken als het er op aan komt. Hopelijk komt hier verandering in.


 Op de voorbije Mina-raad over het Lappersfortbos en de Vaartdijkstraat-ontsluiting deed Karel Ameye van Natuurpunt een opgemerkte tussenkomst rond het belang van inspraak en dialoog met de actoren van het middenveld op de adviesraad. Helaas was de discussie voor het stadsbestuur eigenlijk al gesloten…Hoe zie je de Mina-raad verder evolueren?

Ik vrees dat we met dit huidige stadsbestuur in een vast stramien vastzitten. Bepaalde mensen willen een aantal projecten doorduwen. Ik denk hierbij aan projecten zoals de headquarterszone, een beslissing tot het intekenen van het Noorderkanaal,… Benieuwd of de CD&V terug komt op hun intentie om de industriezone van de Blauwe Toren niet uit te breiden met het gebied tussen de Sint-Pietersplas, de N31 en de Blankenbergse Steenweg. Feit is dat natuur en milieu voor dit stadsbestuur, en dan zeker de CD&V in het bijzonder, bijzaak is. Aan de milieu- en natuurraad om het gemeentebestuur goed gefundeerde adviezen te blijven geven!


 Welke belangrijke groene dossiers zie jij in de toekomst in de regio-Brugge opduiken?

Zoals Prof. Eckhart Kuijken het zegt, de natuur is de gemakkelijkste prooi voor allerlei projecten. In regio-Brugge is dit zeker niet anders, de agendapunten die het voorbije anderhalf jaar op de agenda van de minaraad stonden logen er niet om. Het is de taak van de minaraad om het stadsbestuur bij te staan telkens er een beslissing moet vallen in dossiers waar de natuur en het milieu onder vuur komen te staan. Het blijft mijn bedoeling om telkens met kennis van zaken, bijvoorbeeld door een plaatsbezoek of door experten uit te nodigen, een advies te formuleren. Hopelijk wegen Minister Gabriels en Dewael minder zwaar op de groene dossiers dan Minister Dua, want anders krijgen we zeer veel werk!


 Met welke minister zou je eens graag een avondje tafelen bij een glas rode wijn over een groen gespreksonderwerp?

Vera Dua! Isabelle Durant had ik graag eens aan de tand gevoeld over het uitblijven, op korte termijn althans, van investeringen in het spoor tussen Gent en Zeebrugge.


 Waarom jouw statement voor het milieu en de natuur ?

Dag na dag word ik me er meer en meer van bewust dat de grote ommekeer er dringend moet komen. Vlaanderen is onherstelbaar verminkt en we moeten redden wat te redden valt. Zoveel mogelijk moet de natuur hersteld worden in zijn oorspronkelijke toestand. Het broeikaseffect, het voorkomen van nieuwe Tjernobyls, het verdwijnen van het regenwoud zijn enkele onderwerpen waar enkel door groene druk een opening geforceerd kan worden.
Met het Bloemendaele Comité hebben we een echt alternatief aangebracht voor de A18. Dit moet de milieu- en natuurbeweging in Brugge en Ommeland volgens mij meer doen: de groene oplossing duidelijk uitgewerkt aanbrengen. Bijvoorbeeld voor de stelplaats van De Lijn aan het Lappersfort zou ik de terreinen van het Entrepot in de achterhaven voorstellen, vlakbij de ring en toch in industriezone. Het Entrepot is volgens mij beter geschikt als stelplaats voor De Lijn dan voor een jeugdhuis, jammer dat in de binnenstad geen oplossing gevonden werd voor Den Dwarskop; De Kelk was mits enkele verbouwingen een prachtig alternatief in de binnenstad. De minadossiers chockeerden me dag na dag meer en meer. Tjernobyl liet zich voelen tot in de minaraad: ik herinner me levendig de vergadering waar bleek dat aan de verbrandingsoven de geigerteller tilt sloeg toen ventilatieroosters zwaar radio-actief besmet bleken. Onlangs las ik in De Standaard Magazine het verhaal nog eens van Armand Pien die de dagen nadat de besmetting uitkwam moest zwijgen over de ernst van de radio-activiteit van Minister Miet Smet. Enkel met een groene waakhond kunnen we dergelijke zaken in de toekomst voorkomen en kunnen we ijveren voor een beter leefmilieu met meer groen.