arch/ive/ief (2000 - 2005)

Feature privatisering / privatisation
by mara Thursday August 01, 2002 at 11:25 AM

Feature privatisering / privatisation

[NL] [FR]


[NL] De liberalisering van de economie gaat onverminderd door in Europa. Gedeeltelijke en volledige privatiseringen zijn een gevolg : openbare diensten laat men verkommeren,worden in stukken verdeeld en gerationaliseerd om ze achteraf te kunnen verkopen. Het leeuwendeel van de kosten zijn voor de belastingsbetaler, de winsten zijn voor de privé-sector. De Belgische overheid headhunt gewiekste zakenmannen om dit werkje op te knappen. Zelfs de vakbonden die het overleg nog als enig wapen hanteren, worden gecriminaliseerd. Het dogma dat liberalisering hand in hand gaat met efficiëntie en in het voordeel is van de klant, wordt steeds meer in vraag gesteld. Dat de privatisering van de Engelse spoorwegen al heel wat slachtoffers heeft opgeëist, is gekend. Dat er in Belgacom sinds de privatisering al meer dan 70 werknemers zelfmoord hebben gepleegd lijkt een beter bewaard geheim. Lees en luister hier naar getuigenissen van werknemers die het slachtoffer werden van privatiseringen of die vrezen voor de toekomst.

Video:Privatisering ten koste van de werknemer.In deze korte reportage getuigen werknemers en vakbondsmensen over de sociale gevolgen van privatisering. Of wat de transformatie van overheids- naar(half)privebedrijf tot gevolg heeft voor de werkomstandigheden. Waarom zij geen privatisering van openbare diensten willen.... maar wel voor een herwaardering zijn van de open ruimte.

Is de gezondheidszorg te koop? Stel dat iemand aan onze grootouders had gezegd dat ziekte de inzet moest worden van winstbejag en dat men de concurrentie moest laten spelen in de zorgsector. De kans is groot dat men deze persoon had verwezen naar wat men toen het gesticht noemde.

Is het onderwijs te koop? Sinds de oudheid maakt het onderwijs deel uit van het beschavingsproject. Het moest de burger mondig maken en algemene cultuur bijbrengen. Het onderwijs was een zaak van algemeen nut, onderdeel van de non-profit sector. Het was ondenkbaar dat het opvoeden van kinderen ooit de inzet zou kunnen zijn van winstbejag.

Nooit te oud om te … werken. Pensioenen in de actieve welvaartsstaat en de casino-economie.

De Lijn binnenkort helemaal geprivatiseerd?

Telecomstrategie privé

Telenet uit de gemeenteraad

Spoorman is kandidaat-gedelegeerd bestuurder NMBS Paul De Rammelaere, 54 jaar en bruggepensioneerd na 20 jaar dienst als treinbegeleider, was kandidaat voor de functie van gedelegeerd bestuurder bij de NMBS

Interview werknemer NMBS over hervormingen Filip is onderstationschef van Brussel-Zuid en heeft zo zijn bedenkingen bij de komende hervormingen binnen de NMBS. Een interview.

Verstichel (ACV Transcom) over NMBS Marnix Verstichel, nationaal secretaris ACV Transcom voor de spoorwegen, geeft een korte reactie over de veranderingen binnen de NMBS

Senaat stemt NMBS failliet, verslag vakbondsmeeting In maart werd er een vakbondsmeeting georganiseerd door ACOD en ACV Transcom, over de toekomst van de NMBS. ACOD-voorzitter Roger Van Hove had harde woorden voor het beleid van de regering. VLD betekent voor hem Vlaamse Liberale Dictatuur.

Belgacom privatiseert, werknemers zijn ongelukkig
Een getuigenis: Mieke Van Den Bussche begon 25 jaar geleden te werken voor de RTT (laterBelgacom). Ze werkt op de medische dienst en weet daardoor als geen ander wat er onder de werknemers leeft. Na de gedeeltelijke privatisering van Belgacom werd de werkdruk verhoogd: meer werken met minder mensen, om zo de loonkosten zo laag mogelijk houden, was de boodschap. Bij de werknemers steeg het aantal depressies en zelfmoorden.
Dagboek (deel 1) Mieke, verpleegster Belgacom
Een emotioneel geladen dagboek van een verpleegster bij Belgacom: grappig, maar vaak ook schrijnend. Ziehier enkele flarden.
Dagboek (deel 2)
Dagboek (deel 3)
Dagboek (deel 4)

De Britse spoorprivatisering in The Navigators In Groot-Brittannie rijdt de sneltrein Cheltenham-Paddington in op een pendeltrein naar Bedwyn. Er vallen meer dan dertig doden. Die dinsdagochtend in oktober '99 was een zwarte dag in de geschiedenis van de Britse spoorwegen. Net zoals de verkiezingsoverwinning van John Major, opvolger van de ultraliberale Margaret Thatcher in '89. Hij zette de privatiseringspolitiek van de iron lady verder en plaatste British Rail bovenaan het lijstje van te privatiseren overheidsbedrijven.

NMBS en Openbare Diensten, Europa en de privatiseringen. De openbare dienstverlening en het spoor in het bijzonder zijn dezer dagen niet weg te denken uit de krantenkolommen. de NMBS en vooral haar dochter ABX, dat enkel goederen over de weg vervoert (!), zijn het onderwerp van polemiek,politieke spelletjes en 'business'. De druk voor privatisering door het neoliberale Europese beleid laat nog erger vrezen. We raden je trouwens aan om 'The Navigators', de nieuwe film van Ken Loach over de gevolgen van een neoliberaal beleid voor het spoor, niet te missen. Hij draait zeker ergens in je buurt.

Al meer dan 640 getuigenissen tegen Swissair De klacht van dertig miljard is er gekomen omdat velen jarenlang geinvesteerd hebben in Sabena door in te leveren op hun loon. Ze werd neergelegd voor het faillissment. Personeelsleden gingen akkoord met de loonsvermindering om het bedrijf te redden, omdat ze dachten dat het beter zou gaan. Ze zijn bedrogen uitgekomen en zien geen cent meer terug. Tenzij ze gelijk krijgen.

Megafoon Maria (SABENA): "Er gaan vliegers vallen!" Maria Vindevoghel werkte achttien jaar bij Sabena, afdeling cleaning. Na twee jaar werd ze verkozen als vakbondsafgevaardigde. Sindsdien ijvert zij voor het welzijn van haar (inmiddels ex-) collega's, die allemaal het slachtoffer werden van de paarsgroene privatiseringshonger. We kennen haar als lquote die blonde met haar megafoon , maar omdat wij nog goed horen liet ze dat attribuut achterwege voor het interview.

Hoe de overheid het graf van Sabena delfde.
Sinds het lumineuze idee van de overheid om privé-investeerders aan te trekken voor Sabena, ging het stilaan fout. Het was de eerste boegdeur die met openzette om het schip stilaan tot zinken te kunnen brengen. Of om het op de manier van Herman Decroo te zeggen: "Sabena, zonder veel omhaal,opheffen. Hoe wordt ik multi-euro-miljonair ? (De methode Rombouts)
Wie in een privé-bedrijf fouten maakt, wordt ontslagen en moet niet op clementie rekenen. Niet zo in de door liberalen geleide overheidsbedrijven. Managers die er de boel genoeg verzieken, zien hun contract vroegtijdig beëindigd worden en mogen vervolgens langs de kassa voor een royale afscheidspremie.

Testaankoop versus Electrabel
: ten dienste van de consument? Ik wil met deze korte bijdrage een debat op gang brengen over de liberalisering en privatisering van onze openbare diensten. Ik vertrek vanuit een actueel onderwerp: het conflict tussen Testaankoop en Electrabel.

Liberalisering energiemarkt 'nekt' Brusselse gemeenten

MEER OVER LIBERALISERING

Internationale Attac-campagne tegen de privatisering van de openbare diensten

De GATS-onderhandelingen: bananen tegen bankdiensten

GATS: Open brief aan EU-Handelscommissaris Lamy en leden Comite 133

De GATS: mevrouw Neyts zit in het buitenland

GATS, de volmaakte liberalisering

PICS Attac-Leuven - Reclaim the streets


[FR] La libéralisation de l'économie va de bon train en Europe et les privatisations partielles et complètes en sont la conséquence. Le laisser-aller est devenu la règle au sein des services publics, qui sont divisés et rationalisés pour être vendus. Tout ceci se fait aux frais du payeur d'impôts, alors que les gains vont au secteur privé. Le gouvernement belge fait la chasse aux hommes d'affaires sans scrupules pour faire ce sale boulot. Même les syndicats, qui ne jurent pourtant plus que par la négociation, sont criminalisés. De plus en plus, le dogme comme quoi la libéralisation irait de pair avec plus d'efficacité, est remis en question.
Il est désormais indéniable que la privatisation du rail en Grande-Bretagne a fait de nombreuses victimes. Les 70 suicides d'employés de la Belgacom depuis la privatisation est un secret mieux conservé. Lisez et écoutez les témoignages de ces employés victimes des privatisations ou qui craignent pour le maintien de leur emploi.

Privatisation: Interview d'un journaliste de la RTBF Entrevue avec Gérard de Sélys, journaliste de la RTBF et auteur de plusieurs ouvrages, dont notamment "privé de public" qui traite du processus de privatisation jusqu'en 1996.

Privatisation : Interview d'un docteur en economie Entrevue avec Henry Houben, docteur en économie et membre du secrétariat d'Attack Bruxelles.

Privatisation: Interview d'un travailleur de la poste "Pratiquement plus personne n'écrit, mais tu sais le vieux qui écrit la lettre de son petit-fils et que ça arrive chez son voisin et qu'il la jette, ils s'en foutent la poste, mais ce sera encore le facteur qui s'en prendra plein la gueule."

Privatisation: interview d'un syndicaliste français l'objectif prioritaire de nos dirigeants est de tout privatiser. C'est donc au niveau européen que nous comptons mener la bagarre.

Privatisation: Interview d'un travailleur de Belgacom "Pendant 25 ans, j'ai travaillé au service du public et un jour, on m'a demandé de travailler au service de l'argent. C'est une différence majeure pour celui qui est humaniste."

La table ronde des industriels (ERT) et les institutions européennes Extraits d'un chapitre de "Europe inc. Liaisons dangereuse entre institutions et milieux d'affaires européens". ci- dessus, un très très bref aperu de l'analyse sur l'ERT (table ronde des industriels européens).

Clairant sur l'avenir de la SNCB de Charleroi Vendredi 8 mars, un débat public était organisé en Charleroi avec comme sujet l'avenir de la SNCB. Les principaux acteurs du dossier étaient présents : Isabelle Durant(Ecolo), Ministre de la Mobilité et des Transports ; les députés Chastel (PRL) et Depreter(PS) ; le vice-président de la SNCB Fontinoy et les dirigeants syndicaux Damilot(CGSP), Dalne (CSC) et Africano (SLFP). Un débat qui a tourné très longtemps sur la tribune, laissant fort peu la parole au public.

Le spectre de la Sabena Les entreprises publiques survivront-elles en 2003? - Une Table Ronde de la Fondation Léon Lesoil.

Keep on rocking in the free world
by Keep on rocking in the free world Sunday August 04, 2002 at 05:55 PM

Waar is de objectiviteit in dit artikel gebleven ? Sorry , ook als progressief persoon wil ik vlug van deze site weg .

Nog maar eens
by Reef Sunday August 04, 2002 at 07:48 PM

Nog maar eens iemand die de dominantie van autoritaire communisten op indymedia beu is. Hoe lang gaat dit nog duren?

Comment l'afrique doit-elle réagir face à la mondialisation
by maurice LUIZI Sunday August 04, 2002 at 08:38 PM
luizam@mailbox.co.za

Dans mon commentaire de vendredi soir j'ai lancé un cri d'alarme . Il faut que l'afrique réagisse.

Keep on losing your free mind
by Frank Sunday August 04, 2002 at 10:47 PM

Rocker en Reef, wat is jullie probleem met de objectiviteit van dit artikel? Dat een pak verschillende mensen hier op een of andere manier ingaan tegen de neoglobale mainstream die we elke dag in alle klassieke media te slikken krijgen? Ik vraag me echt af wat jullie nog objectief vinden? Maar Reef gaf het antwoord al: blijkbaar is de enige objectieve aanpak de anti-communistische aanpak? Jongens toch, teveel reefer gerookt misschien, medicatie op? Jullie anti-communistische obsessie verhit jullie geesten zodanig dat jullie eender wie willen aanpakken. Van respect gesproken voor alle mensen die bovenstaande feature realiseerden. Jullie lijken wel Alva en de inquisitie revisited. Gooi ze allemaal in het water die Indymediaheksen. En waar zit die autoritaire communistische dominantie in bovenstaand werk dan wel? Laat me raden, het zal weer een subliminaal fenomeen zijn, zeker? Zoals die andere inquisiteur die hier onlangs zijn persoonlijke intentieproces tegen de cartoonist Latuff - wegens te veel Palestijnse solidariteit en dus vermeend antisemitisme - wilde beginnen. Het is niet mijn gewoonte om tijd te stoppen in reacties van dit allooi; ik heb wel wat beters te doen. Maar zo nu en dan kan dit soort gezeik me toch zo op de heupen werken. Er zijn nu al een zeventigtal Belgacom-mensen die zich gezelfmoord hebben, rocker! Er zijn duizenden ex-sabeniens die diep in de miserie zitten, reef! Er rijden in dit land en in de rest van Europa treinen rond met vooraan een machinist die in slaap dommelt van vermoeidheid, met naast zich een radio die niet meer werkt. Er vliegen boven ons hoofd vliegtuigen met vooraan een piloot die zich geen fuck aantrekt van wat de vluchtleiding hem opdraagt. Want hij moet zich haasten. Achterin houden tientallen mensen hun hart vast. Maar de piloot heeft geen tijd om daar aan te denken; hij moet straks helpen met het lossen van de bagage. En Europa zegt ons dat het goed gaat?! Ik vind dat het hier HELEMAAL niet goed gaat! Mensen moeten hier wat tegen doen! En dan zweven er een stel progressieve rockers voorbij die moeite hebben met de objectiviteit van dit verhaal??? Die alweer in eerste instantie wakker liggen van het eventuele communistische gehalte in deze bijdrage??? Die in tweemaal twee regels eventjes komaf maken met een product waar heel wat mensen tientallen uren hebben aan gewerkt??? Wel zweef dan alsjeblieft zo snel mogelijk weg van deze site. Of breng zelf een goeie bijdrage. Jullie houden de productie van het goeie media-activisme op met dit soort gezeik. Voor de volledigheid, en om jullie goed te laten slapen: ik ben - maar dat had Alva natuurlijk al door - er eentje van de PVDA. En ik reageer hier niet om een klein-links debatje te voeren met jullie - hold your horses, pinkje, ik ben ook voor love and respect. Love altijd natuurlijk. Respect eerst en vooral voor mensen - PVDA, geen PVDA, of wat dan ook - die kant kiezen voor die sabeniens, NMBS'ers, Belgacommers en anderen, en hun verhaal willen brengen. Klassepositie en samen een front opbouwen noemen communisten dat. Eerlijke mensen - echte progressieven rocker - die daar voor kiezen, werken gewoon aan dat gezamenlijk doel. Die inquisitie van jullie is enkel goed om verdeeldheid te zaaien. Verhofstadt en zijn Europese vrienden appreciëren jullie vooruitgeschoven Paard van Troje ongetwijfeld wel. Ik niet. Het 'klein-linkse' deuntje dat eruit klinkt, klinkt zo vals...

nous attendons le soutien de nos cammarades de l'europe
by maurice LUIZI Thursday August 08, 2002 at 06:21 PM
luizam@mailbox.co.za

LA LUTTE CONTRE LA MONDIALISATION EST UNIVERSELLE.HIER C'ETAIT L'AMERIQUE LATINE QUI A BENEFICE DE VOTRE SOUTIEN AU BRESIL.L'AFRIQUE VOUDRAIT AUSSI VOIR CETTE MEME DEMARCHE S'EFFECTUER POUR ELLE.

Privatisation (by Sasa)
by Sasa Friday August 16, 2002 at 05:36 PM

Privatisation (by Sa...
servicepublic.jpg, image/jpeg, 800x447

Sociaal Beleid bij overheidsbedrijven
by Fidotoestra Sunday August 25, 2002 at 01:18 AM

Gallo,

Uw pleidooi voor behoud en tegen privatiseringen stamt nog uit het Sovjet-tijdperk. Ik ken een aantal werknemers die bij mega-overheidsbedrijven werk(t)en waar van privatisering nog lang geen sprake is omdat concurrentie op de markt er nu eenmaal niet is... en hoe die daar behandeld werden... een sociaal beleid was daar in elk geval ver te zoeken, ze is soms stukken beter in de privé...

Het is de overgang en de onzekerheid die werknemers in veranderende omstandigheden, die steeds een handje vastgehouden werden, jarenlang de zelfde eentonige taken moesten uitvoeren en nooit enige inspraak hadden tenzij via de vakbond, naar een depressie toebrengt in dergelijke overheidsbedrijven waar niemand nog zicht of greep op heeft. Je mag de schaalgroote hier niet onderschatten.