"Een front met islamisten is mogelijk." by christophe c. Saturday June 22, 2002 at 01:39 PM |
Aangezien dit interview door een technische fout tussen de mazen van het net is gevallen, post ik het opnieuw. Islamisme is een politieke ideologie. Maar wat is dat nu eigenlijk precies? Waar komt het vandaan? Waarom kende het de laatste jaren zo'n snelle opgang? Ik vroeg het aan Mohammed Hassan, een Afrikaanse intellectueel die jammer genoeg de Engelse en Nederlandse taal niet genoeg beheerst om zijn kennis neer te schrijven in artikels of boeken.
Toen de Gazet van
Antwerpen onlangs uitpakte met het uitgelekte rapport over de staatsveiligheid
en het fundamentalisme, zetten ze er een grote foto bij van een groep biddende
moslims. Dat is een mooi voorbeeld van hoe het niet moet. Fundamentalisme heeft
niets te maken met bidden of met een moskee en al helemaal niets met het dragen
van een hoofddoek. Het is trouwens beter te spreken over islamisme (in het Frans
spreken ze van l'islam politique). Fundamentalisme vind je in iedere religie
en is een term die uit het protestantisme komt. Islamisme is een politieke ideologie.
Maar wat is dat nu eigenlijk precies? Waar komt het vandaan? Waarom kende het
de laatste jaren zo'n snelle opgang? Ik vroeg het aan Mohammed Hassan, een Afrikaanse
intellectueel die jammer genoeg de Engelse en Nederlandse taal niet genoeg beheerst
om zijn kennis neer te schrijven in artikels of boeken. Maar geef hem een microfoon
of een luisterend oor en hij vertelt honderduit. Mohammed Hassan
is een belezen man. Zoveel is zeker. Terwijl ik mijn bandopnemertje klaarzet,
haalt hij een stapel boeken uit zijn tas. "Ik heb me voorbereid", zegt hij.
Ik krab even in mijn haar. Ze hadden me gewaarschuwd: "Mohammed is een beetje
chaotisch." En dat heb ik geweten. Vlotjes springt hij heen en weer tussen de
19de en 20ste eeuw, van Pakistan naar Algerije, van Engels
naar Nederlands. Meermaals herhaalt Mohammed dat hij onder de indruk is van
de eruditie van bepaalde ideologen van het islamisme. Ik denk dat hij er met
opgeheven hoofd naast mag gaan staan. Mohammed,
ik wou beginnen met het boek dat de Amerikaanse professor Huntington in 1996
schreef over de zogenaamde Clash of Civilisations. Mohammed (kordaat):
Ik denk dat we best eerst teruggaan naar de 19de eeuw. Ik zou het
willen hebben over de verschillende fasen in de ontwikkeling van het islamisme.
Alleen zo kan je begrijpen wat er later gebeurt. Euh, de 19de
eeuw dan. Mohammed: Het begon
allemaal met een aantal opstanden in de Franse en Engelse kolonies in Noord-Afrika.
Niet minder dan vijf grote opstanden brachten de koloniale regimes aan het wankelen.
In Somalië liep het zelfs uit op een regelrechte oorlog. Engeland moest troepen
sturen vanuit India om de opstand neer te slaan. Al deze opstanden werden geleid
door feodale heren of religieuze leiders die zich lieten inspireren door de
islam. Zij gingen er van uit dat je je eigen cultuur en geloof als wapen moet
gebruiken tegen de kolonisator die je land komt bezetten en die je een vreemde
cultuur wil opdringen. Hoe reageerde
de kolonisator op deze opstanden? Mohammed: Ze gingen
er met grof geweld tegen aan. De leiders werden afgeschilderd als gevaarlijke
gekken. Zij waren wilden en barbaren. In Europa werd verteld dat zij door hun
verzet de civilisatie en de vooruitgang tegen hielden. Mohammed bin Abdullah
Hassan, de leider van de opstand in Somalië werd de mad mullah[1]
genoemd. Voor de Somali's is hij nochtans nog altijd een held. Hij wordt beschouwd
als de Shakespeare van Somalië omdat hij zo'n prachtige gedichten schreef. Meer
dan twintig jaar was hij actief in de gewapende strijd. Hij werd pas in 1920
verslagen door een eskadron van het Engelse leger dat na het einde van de eerste
wereldoorlog naar Somalië vloog om er gans Noord-Somalië plat te bombarderen.
Het neerslaan van de opstand kostte in totaal het leven aan een derde van de
bevolking. Het racisme
tegenover moslims heeft dus blijkbaar al een lange geschiedenis? Mohammed: Inderdaad,
maar er is wel een fundamenteel verschil. Het biologisch racisme dat we tot
dan kennen in Europa, is gebaseerd op zichtbare verschillen. Maar tussen bijvoorbeeld
een Spanjaard en een Algerijn zijn er heel weinig uiterlijke verschillen. Daarom
werd de mythe van de onoverbrugbare culturele verschillen gelanceerd. Er werd
zelfs een hele wetenschap gecreëerd, het oriëntalisme, die moest aantonen hoe
anders de Arabieren wel waren. Hele boeken werden volgeschreven over die irrationele
en onbeschaafde Arabieren. Zijn opvolger Sayyid
Qutub ging nog een stapje verder. Hij formuleerde de theorie van de islamitische
staat. Hij en zijn volgelingen verwierpen zowel de burgerlijke democratie als
het communisme omdat het vreemde ideologieën zijn. In Pakistan was er Sayyid
Abu'l-A'la' Mawdudi die enkele jaren voordien ook de theorie van de islamitische
staat formuleerde. Hoe ziet die
staat er dan precies uit? Mohammed: Economisch
zijn ze voor een combinatie van het vrij en het publiek bezit van de productiemiddelen.
Een soort keynesianisme, dus. Alle twee verheerlijken ze de tijd vóór de kolonisatie.
De maatschappij uit de tijd van de profeet Mohammed wordt beschouwd als een
soort socialistische samenleving. Khomeini bracht na de revolutie in Iran hun
ideeën in de praktijk. De rijken werden belast en er werd een poging gedaan
om te herverdelen. Fundamenteel veranderde niets aan de tegenstellingen binnen
de Iranese maatschappij. Het is wel zo dat Iran daardoor in conflict komt met
het imperialisme. Het imperialisme wil alles controleren en deze leiders verwerpen
dat. In Saoedi-Arabië
zijn de islamisten blijkbaar wel goede vriendjes met het imperialisme? Mohammed: Saoedi-Arabië
is een andere zaak. Daar maakt het wahhabisme de dienst uit. Het wahhabisme
is een zeer primitieve invulling van de islam. Het is anti-vooruitgang. Toen
Nasser in Egypte aan de macht kwam en zich onafhankelijk opstelde, werd het
wahhabisme het bolwerk van de antinationalistische strijd. Dankzij de petroleuminkomsten
kon het regime in Saoedi-Arabië overal in de islamwereld de meest reactionaire
stromingen financieren. In Indonesië vochten islamisten die gefinancierd werden
door Saoedi-Arabië aan de zijde van de latere dictator Soeharto tegen de communisten
en tegen de democratisch verkozen nationalist Soekarno. Het wahhabisme werd
zo een instrument van de Amerikaanse agenda en Saoedi-Arabië werd de facto een
kolonie van de VS. Toen was er
dus nog geen clash van de beschavingen? Mohammed: Toen
niet, nee. De VS hadden en hebben nog altijd geen enkel probleem met de mensenrechtenschendingen
in Saoedi-Arabië. Het is het enige land ter wereld dat geen grondwet heeft.
De bevolking heeft geen enkel recht. Maar ik wou nog even terugkeren naar Egypte.
Sadat, die Nasser opvolgde als president van Egypte, gebruikte de islamisten
tegen de nationalisten en de communisten. Hij liet de moslimbroeders vrij uit
de gevangenis. Wat hij toen niet zag, was dat de moslimbroeders flink veranderd
waren door hun ervaringen met Nasser. In de gevangenis hebben ze diep nagedacht
over wat ze verkeerd hadden gedaan. "Wij maakten de fout dat wij de staat niet
omverwierpen, besloten ze. Wij infiltreerden het leger en de veiligheidsdiensten
niet. Wij kunnen niet met wapens omgaan." Het staatsconcept werd vanaf dat moment
zeer belangrijk. Ze begonnen na te denken over hoe ze echt de macht in handen
konden krijgen. Toen Sadat hen naar Afghanistan stuurde, roken ze hun kans.
Zij zagen Afghanistan als een leerschool waar ze al die ervaringen konden opdoen.
Maar ondertussen deden ze er wel alles aan om onafhankelijk te blijven van de
krachten die hen dachten te controleren. De val van de
Sovjet-Unie was het keerpunt Mohammed: De val
van de Sovjet-Unie was het keerpunt. De ex-sovjetstaten, waar een grote meerderheid
van moslims woont, kwamen in een diepe crisis terecht. Veel intellectuelen verloren
hun werk. Scholen, bibliotheken en ziekenhuizen werden gesloten. Voor veel van
die landen betekende het bijna een terugkeer naar de middeleeuwen. Een derde
van de bevolking van Armenië emigreerde. Het gaat hier dus om een ganse regio
die verwoest werd. Dit is een enorme kweekvijver voor de radicale islambeweging.
Terwijl het wahhabisme in Saoedi-Arabië nog altijd een bondgenoot is van de
VS, krijg je in de rest van de islamwereld plots een grote groep mensen die
een enorme rancune voelen tegenover het Westen en tegenover de VS in het bijzonder.
Jij beweert
dus dat de islamisten veranderd zijn? Mohammed: Het gaat
niet meer om de oude klerikale denkers van vroeger. Dit zijn moderne managers.
Ik beschouw hen als grote intellectuelen. Weet je, heel de situatie is veranderd.
De grote mythe van de Israëlische en Amerikaanse veiligheid is ineengestort.
Vroeger gebruikten ze geld, drugs en vrouwen om mensen om te kopen en te infiltreren.
Maar die recepten werken niet meer. De veiligheidsdiensten krijgen geen greep
op de islamistische organisaties. Zij vallen aan wanneer ze willen. Heeft Huntington
dan toch een punt als hij beweert dat de islam het Westen bedreigt? Mohammed: Het boek
van Huntington, the Clash of Civilisations is, excuseer mij voor de uitdrukking,
a piece of shit. Ten eerste stelt hij de westerse beschaving tegenover de andere
beschavingen alsof er tussen Europa en de VS onderling geen tegenstellingen
zijn. Ten tweede stelt hij vast dat verschillende regio's met elkaar in conflict
komen. En dat heeft hij goed gezien. Maar hij doet alsof het hier om een cultureel
conflict gaat. Ondertussen verzwijgt hij de uitbuiting, de onderdrukking en
de economische belangen. Waarom krijgt
zo'n boek zoveel aandacht? Mohammed: Toen
Huntington in 1996 zijn boek schreef, anticipeerde hij op wat komen ging. Hij
zag dat het Midden Oosten een kruitvat is. Zo'n boek heeft dan verschillende
functies. Het brengt de mensen in de war. Het hangt een verhaaltje op over grote
culturele verschillen en verbergt daardoor de economische belangen die op het
spel staan. Het zet ook de mensen tegen elkaar op. Tussen Europa en de Arabische
wereld en het Midden Oosten ligt maar een riviertje. De Amerikanen zijn als
de dood voor een toenadering tussen Europa en de landen aan de overkant van
de Middellandse Zee. Een andere functie is natuurlijk de creatie van een nieuw
vijandsbeeld. Na de val van de Sovjet-Unie was er een ander groot gevaar nodig
waarmee men de enorme militaire uitgaven kon rechtvaardigen. Ondertussen woont
Huntington wel zelf in een land waar een fundamentalistisch regime aan de macht
is. Overal ter wereld zijn reactionaire Amerikaanse sektes actief die de geesten
van de mensen vergiftigen. Hoe moeten progressieven
nu eigenlijk omgaan met groeperingen als Hamas en Jihad? Mohammed: Deze
bewegingen vechten. Zij zijn op het terrein aanwezig. Er is dus een front mogelijk.
Maar ondertussen moet je wel je eigen verhaal vertellen. Het bewustzijn in het
Midden Oosten is heel hoog. De mensen zijn ten einde raad en snakken naar een
alternatief. Progressieve krachten moeten hen een alternatief geven dat Hamas
overstijgt. Een alternatief waarin bijvoorbeeld het bestaan van klassen niet
wordt weggemoffeld. Hamas is een nationalistische partij onder een religieuze
cover. Hun alternatief gaat niet verder dan wat herverdeling en hier en daar
wat hervormingen. Maar het is dom om hen simpelweg af te wijzen als fundamentalisten.
We moeten inzien dat het hier om grote intellectuelen gaat, dat hun militanten
heel toegewijd en gedisciplineerd zijn. Er is wel een groot probleem voor westerse
progressieven. Vroeger spraken de politieke leiders in het Engels en het Frans.
De nieuwe leiders spreken tot hun volk in hun eigen taal. Het is zeer moeilijk
om te begrijpen wat er allemaal gebeurt in die landen als je geen Arabisch spreekt.
Friedrich Engels wist dus heel goed wat hij deed toen hij besloot om Arabisch
te leren. Hoe zie je het
Midden Oosten evolueren in de nabije toekomst? Mohammed: Deze
regio is een tikkende tijdbom. Jemen, Bahrein, Jordanië, Egypte, als deze regimes
in elkaar storten, komen de VS in serieuze problemen. Saoedi-Arabië verkoopt
6 miljoen barrel petroleum per dag en ze aanvaarden enkel dollars.Als er een
ander regime komt zoals bijvoorbeeld in Iran die Amerikaanse dollars weigert,
dan dreigt het failliet voor de Amerikaanse economie. Wat als de VS
Irak aanvallen? Mohammed: Dat wordt
hun einde. It shall burn them to pieces. Maar ze gaan
het doen? Mohammed:
That is the problem. Jordanië zal dat niet overleven, Egypte, Saoedi-Arabië,
al die regimes zullen in één storten als kaartenhuisjes. En er is niet alleen
het Midden Oosten. Men vergeet wel eens dat de bevolking van Afrika voor 60
% uit moslims bestaat. Terwijl Israëlische tanks Palestijnse steden platrijden,
zijn er grote en onrustige betogingen in Mali, Nigeria en Senegal. Maar nogmaals
we moeten dit meer bestuderen. We moeten met hen praten. De Europeanen moeten
het eurochauvinisme en het paternalisme van zich afzetten en contact zoeken
met deze mensen. [1] Een mullah is een geestelijke leider.
Mohammed: De tweede
fase van de islam als politiek instrument begon in de jaren '30 met Hassan Al
Bana. Deze Egyptische leraar was de stichter van de moslimbroeders. Voor de eerste
keer kunnen we spreken van een echte partijstructuur in de islambeweging met militanten,
propaganda en een partijapparaat. Hassan Al-Bana werd in 1949 vermoord. Ook hij
was anti-koloniaal en één van de eersten die zich verzette tegen het zionistische
project in Palestina. Maar tegelijkertijd kreeg hij het ook aan de stok met de
nationalisten van Nasser, de toenmalige president van Egypte.
Als de islamisten in de jaren '70 eigenlijk nog vooral de belangen van de
VS dienden, hoe kon het dan enkele jaren later zo goed fout lopen?