arch/ive/ief (2000 - 2005)

Pouvoirs spéciaux pour privatiser - Volmachten om te privatiseren
by Paul de Rammelaere Sunday June 09, 2002 at 01:17 PM
paul.de_rammelaere@teledisnet.be 0496/03.93.94 Rue des mésanges, 16, Seraing

Paul De Rammelaere, ex-accompagnateur de train, et ex-délégué de la CGSP, reste candidat à la fonction d'administrateur-délégué. Il s'insurge contre les pouvoirs spéciaux, avec lesquels ce gouvernement veut détruire la SNCB comme service public. Paul De Rammelaere, ex-treinbegeleider en ex-delegee van het ACOD, blijft kandidaat voor de functie van afgevaardigd beheerder. Hij verzet zich tegen de volmachten van deze regering, waarmee zij het spoor als openbare dienst willen vernietigen.

Conférence de presse-Persconferentie 05-06-02

Mesdames, Messieurs,
Dames en Heren,

Mijn persverklaring van vandaag zal kort en bondig zijn. Op belangrijke ogenblikken kan men alleen stilstaan bij de essentie

Vandaag komt er een speciale parlementaire commissie bijeen, de commissie voor de infrastructuur, het verkeer en de overheidsbedrijven.

Deze commissie is van plan om via een eenvoudige programmawet, die niet langs het parlement moet passeren, te beslissen om de koning volmachten te geven om de Europese richtlijnen van liberalisering en privatisering van het spoor door te duwen in de Belgische wetgeving. Zo wil deze regering de opsplitsing van het spoor in twee afzonderlijke maatschappijen doordrukken: enerzijds de infrastructuur, anderzijds de exploitatie.
Met overheidsgelden wil men de infrastructuur nog verder moderniseren om vanaf maart 2003 de privé-bedrijven voor een appel en een ei deze infrastructuur te laten gebruiken voor hun goederenverkeer. Goederenverkeer dat zal voorrang hebben op het reizigersverkeer, met alle gevolgen van dien wat betreft vertragingen enz.

Ik dacht dat deze regering aan de kiezers gezegd had dat zij anders aan politiek zou doen. Maar als het gaat om onpopulaire maatregelen door te voeren dan schrikt deze regering er niet voor terug te grijpen naar de oude gekende
antidemocratische procedures van het verleden, zelfs met de groenen in de regering.

Wat mij nog het meest onthutst is het feit dat
deze parlementaire commissie,
vandaag zal worden voorgezeten door Francis Van den Eynde,
lid van het Vlaams Blok.
Waar is de tijd dat Louis Michel of Di Rupo moord en brand schreeuwden als Le Pen terechtkwam in de tweede ronde voor de presidentsverkiezingen, of toen Haider in de regering zat in Oostenrijk?

Blijkbaar is er vandaag ook in België geen fundamenteel verschil meer in de programma's van de traditionele partijen, de groenen inbegrepen en die van het Vlaams Blok of de Franstalige extreemrechtse partijen


Aujourd'hui tous les partis sans exception, aussi le CD&V, sont pour la privatisation du chemin de fer, malgré la faillite de cette politique européenne en Angleterre et aux Pays-Bas.

Ils savent que cette politique provoquera des nouvelles catastrophes aussi bien au niveau des voyageurs que du personnel.
Ils le savent tellement bien qu'ils prévoient déjà des mesures pour briser la moindre résistance populaire contre leur politique suicidaire.

C'est ainsi qu'Agalev compte déposer une loi anti-grève pour la SNCB.
Interdiction de faire encore grève avant 9h, interdiction de faire grève les jours fériés, comme à Pâques et Noël, interdiction de faire grève pendant la période des congés payés ou les vacances d'hiver. Obligation de procédures de conciliation interminables. Et si une grève semble quand-même inévitable, instauration d'un service minimim. Autant dire que les cheminots qui se battent aussi pour la régularité et la sécurité des trains-voyageurs, n'auront plus comme au Japon le droit de grève et qu'ils devront faire grève en portant un brassard noir ou en faisant claxonner leur train, pourvu qu'on ne le leur interdise pas non plus.

Quand j'ai alerté une série de mes ex-collègues sur ces pouvoirs spéciaux et sur ces lois anti-grève, ils m'ont répondu: " Mais dans quel pays vivons-nous encore? Ca devient une dictature."


En wat met mijn kandidatuur?
Enkele dagen geleden kreeg ik van Isabelle Durant een brief betreffende mijn kandidatuur als afgevaardigd beheerder van het spoor.
Zij schreef mij het volgende: "Sans reconnaissance formelle du caractère complet de votre dossier, nous accusons réception de votre candidature. Je ne manquerai pas de revenir vers vous pour vous informer dès qu'une décision du Gouvernement interviendra". Je vous le dit clairement. La démocratie ne veut pas qu'on informe après coup les gens des décisions, mais qu'au moins on vous invite afin d'exposer votre plan.

Maar laat mij dan toch dit zeggen. Mijn volledig alternatief plan voor het spoor is bekend gemaakt op een perskonferentie op 17 mei. De qui se moque-t-elle?
Maar aangezien zij blijkbaar nog geen tijd of het niet de moeite vond om er kennis van te nemen, zal ik het haar nu officieel gaan afgeven.

Mijn kandidatuur is geen kandidatuur à la Coluche. Ik ben bereid de funktie van afgevaardigd beheerder werkelijk op mij te nemen, want ik ben ervan overtuigd dat de grote meeerderheid van de spoormannen en de reizigers zich achter mijn plan kunnen scharen. Volgende week lanceer ik immers een groot spoorreferendum waarover alle reizigers en spoormannen die dat wensen zich zullen kunne uitspreken.

Mijn plan ,dat ik uitwerkte samen met mijn spoorvrienden van de PvdA is een plan voor de uitbouw van het spoor als een volwaardige en effieciente openbare dienst. Een plan dat ook de herfinanciering van het spoor van vandaag op morgen kan oplossen op kosten van de grote fortuinen, en van de privé-bedrijven die zich jarenlang hebben vetgemest op de rug van het spoor.
Een plan dat voorrang geeft aan meer, goedkopere, stiptere en veiligere reizigerstreinen. Een plan dat eveneens het spoor moet voorbereiden om de privé-bedrijven te verplichten hun goederenverkeer via het spoor te laten verlopen om de opstoppingen op onze autostrades ongedaan te maken. Maar waarvoor zij ook de werkelijke prijs zullen moeten voor betalen.
Een plan dat daarvoor het nodige personeel voorziet, dat betaald moet worden aan lonen die deze naam waardig zijn.

Om zo'n plan erdoor te krijgen, heb je geen volmachten nodig. Integendeel, dat kan alleen de reizigers en de spoormannen nieuwe moed geven voor de toekomst.
En in plaats van de democratische rechten af te breken, ben ik voorstander om ten volle een werkelijke volksdemocratie te organiseren. De beheerrraad van het spoor als openbare dienst moet rechtstreeks verkozen worden door het volk, het personeel en de reizigersorgaisaties. En zij mogen niet meer verdienen dan drie maal het gemiddelde loon van een gewone spoorman.

Tenslotte zou mijn eerste maatregel als toekomstig afgevaardigd beheerder van het spoor de volgende zijn: ik zou opnieuw aan elke spoorman het recht geven om publieke verklaringen af te leggen over alles wat mis loopt aan het spoor, in het bijzonder wat de criminele nalatigheden betreft in verband met de veiligheid van het spoorverkeer, zowel voor de reizigers als het personeel.

Tenslotte stel ik een openbaar debat voor op de TV, op de eerste plaats de publieke zenders zoals VRT een RTBF waaraan ik wil deelnemen samen met Verhofstadt en Durant, maar ook met aktieve deelname van spoormannen in het publiek.

Adresse de contact-Contactadres
Paul de Rammelaere
Rue des mésanges, 16
4100 Seraing
Email : paul.de_rammelaere@teledisnet.be
GSM : 0496/03.93.94