arch/ive/ief (2000 - 2005)

Ook klacht tgn Virtueel Israëlitisch Weekblad en `t Scheldt?
by Mara Friday June 07, 2002 at 02:58 PM

Zal Leman ook een klacht neerleggen tegen het Virtueel Israëlisch Weekblad en `t Scheldt over het artikel "Intifada aan de Schelde" van Prof. Dr. Henri Rosenberg? Er staat een artikel dat blijkbaar ook gepubliceerd werd in Faxkrant 't Scheldtnr. 319 van 12 april 2002 met reactie in nr. 320 van 15 april 2002, in Gazet van Antwerpen van 13 april 2002, in De Telegraaf van 6 april 2002, in Trouw van 19 april 2002 en in Humo van 7 mei 2002

Vergeef me, maar ik ben een beetje verward over de uitlating van Leman over de tekst van de AEL. Leman wordt hierin gesteund door Yves Desmet van De Morgen. Ok, de opmerkingen van de AEL zijn redelijk straf...maar er zit een kern van waarheid in. Bovendien wordt er niet gesproken over de joodse gemeenschap op zich. Er wordt gesproken over de zionistische lobby, hetgeen in mijn ogen een politieke groep is die zich beroept op geloof maar geen geloofsgemeenschap is.
Maar volgens Leman roept dit door gebrek aan nuancering op tot haat en geweld t.o.v. de joodse gemeenschap.

In dat opzicht heb ik eens gezocht op o.a. het Virtueel Israëlitisch Weekblad waar een artikel staat van een zekere Rosenberg over de uit de hand gelopen betoging van april in Antwerpen. Dit artikel verscheen daarvoor in `tScheldt, een extreem rechts blaadje als je het mij vraagt. In tegenstelling tot de AEL, die zich niet uistpreekt over het joodse geloof, beschrijft Rosenberg de islam als een barbaars geloof. De joden zijn opgegroeid met de westerse waarden en betogen dus altijd braaf. De moslims zijn barbaars en betogen dus gewelddadig. Dat versta ik toch uit deze tekst.

Een stukje uit de tekst:
"De afschrikwekkende beelden liegen er niet om: gewikkeld in keffieh (de geblokte sjaals), in bloeddorstige trance met uitpuilende ogen, schreeuwend en roepend met spandoeken in de Arabische taal. Het leek sterk op de luidkeelse barbaarse demonstraties of begrafenissen in Palestina, waarmee de televisie ons inmiddels vertrouwd heeft gemaakt. "...
"Jodendom versus Islam. Het jodendom is een tolerante religie, die nooit aan bekering heeft gedaan of zich aan kruistochtachtige of inquisitieachtige bestialiteiten heeft bezondigd. Voor de islam ligt dat blijkbaar moeilijker. Een oneindig aantal landen wordt heden ten dage geteisterd door moslimterreur en er zijn liefst 124 terreurorganisaties in de wereld bekend die van moslim signatuur zijn (zie lijst hieronder). Bijna alle gewapende conflicten in de wereld hebben een islamitische inslag. In onze contreien zijn het ook de islamitische minderheden die overwegend voor kleine en grote delinquentie zorgen, die zich strijdvaardig opstellen en onze straten teisteren en onveilig maken. Het is dus niet denkbeeldig dat moslimheethoofden het religieuze geschil dat zij bijvoorbeeld met de Hindoes in Ayodhya (Uttar Pradesh) hebben ook hier in Antwerpen komen uitvechten met de Indiase gemeenschap. Zolang onze ‘democratische' partijen hiervoor blind zullen blijven, dreigt onze stad hetzij een Vlaams Blokker als burgemeester (minst kwade hypothese) of het chaotische strijdtoneel te worden van alle moslims die hier bij ons hun geoliede vernielings- en diefstaldrang komen botvieren."
..."De teeveebeelden hebben ons na 11 september reeds vertrouwd gemaakt met de weerzinwekkende anti-Amerikaanse demonstraties in alle moslimlanden. De antiwesterse haat die er op de meest beestachtige wijze tentoon werd gespreid, alsook de verheerlijking van terroristenaanslagen, was ronduit schrikwekkend. De hartstocht en hysterie waarmee demonstranten op haast gedrogeerde wijze vlaggen en afbeeldingen die het Westen symboliseren verbrandden, vertrappelden en vernietigden, hadden bij ons reeds alle alarmbellen moeten laten luiden. Dit nu in onze eigen stad te moeten ontdekken is bloedstollend."

In de tekst wordt een onmiddellijke link gelegd tussen het moslimgeloof en gewelddadige betogingen, terrorisme en barbaarsheid. Zonder enige nuancering!
Ik vind geen enkele reflectie over de sociaal economische situatie waarin deze Antwerpse jongeren zich bevinden, die aan de basis ligt van hun ontevredenheid en onhandelbaarheid. Bovendien maakt deze tekst totaal geen onderscheid tussen de moslimgemeenschap in het algemeen en een aantal heethoofdige jongeren. Ironisch is dat ook deze keer er vergelijkingen opgaan met de moslims en het Vlaams Blok. Omgekeerd gebeurt dit ook vaak, maar de tekst van `t Scheldt lijkt dit nog te bevestigen ook: "De stap vanuit de joodse gemeenschap om op het Vlaams Blok te stemmen wordt he langer hoe kleiner".
Dit alles is in mijn ogen een zware belediging op een geloof en een gemeenschap in zijn geheel, waartoe ik zelf niet behoor, maar dat evenwaardig is met het christelijke en het joodse geloof.
Als atheïst loop ik niet hoog op met die godsdiensten, maar ik vind dat ze gelijkwaardig behandeld moeten worden omdat ze tenslotte door heel wat mensen worden beleden.

Daarom hoop ik dat het Centrum Leman ook deze tekst zal bekijken en consequent, zoals het zou moeten zijn, een klacht indient. Want deze tekst zet eveneens aan tot haat ten opzichte van een ander geloof. Er zit geen enkele nuancering in.
Antisemitisme is verfoeilijk, maar antimoslim boodschappen zijn dit eveneens.

Andere klachten aan het centrum Leman kan je doen op tel. / 02/233 06 11 of via centrum@antiracisme.be

link `t Scheldt
by Mara Friday June 07, 2002 at 03:23 PM

Let ook op de cartoons

groot gelijk
by Peter Mertens Friday June 07, 2002 at 03:44 PM
mertens.peter@pi.be

Groot gelijk. Ik schreef daarover een maand terug reeds een tekst over de Rosenberg-Van Houtte connectie, die ik hierbij opnieuw voeg.

Op de hele aardkloot wordt betoogd, in Antwerpen is er betogingsverbod
Peter Mertens, Solidair, 24-04-2002

Vijf vragen over de ijver waarmee incidenten na Palestina-betoging politiek gebruikt worden

"Op woensdag 3 april vallen de Israëlische tanks Jenin binnen en richten er een slachting aan. Ze vernielen 300 gebouwen en maken 2.000 mensen dakloos. Vermoedelijk 400 Palestijnen komen om het leven.

Diezelfde avond komen tweeduizend mensen in Antwerpen op straat tegen het Israëlisch staatsterrorisme. Onder de manifestanten veel gezinnen, vrouwen, mannen, jongeren, kinderen. De samenkomst was door de Antwerpse politie 'gedoogd'. Twee uur lang stonden 2.000 manifestanten op een stukje Meir van 100 meter zonder dat het geringste bloemknopje beschadigd werd. Pas nadat de samenkomst ontbonden was, maakten enkele tientallen jongeren amok in de binnenstad. Eén tram en zeven bussen werden beschadigd, vijf bushokjes en vijftig etalages en autoruiten gingen eraan. De PVDA staat niet achter dit soort beschadigingen, dat weet iedereen die de partij een beetje kent. Maar de ijver waarmee het politieke establishment de 'incidenten' gebruikt om haar agenda door te drukken, doet minstens vijf vragen rijzen.


1. Waarom de manifestatie vergelijken met de bezette gebieden?

In De Telegraaf schrijft ene Henri Rosenberg: "Het was de intifada aan de Schelde. De beelden waren angstaanjagend. Het leek precies de opstand in de bezette gebieden: geblokte sjaals, Arabische slogans, van haat uitpuilende ogen."1 De bezette gebieden? Waar heeft Rosenberg tanks gezien, bulldozers die huizen neerhalen, Apache-helikopters die de vluchtelingenkampen bestoken, lijken onder het puin?

In het editoriaal van de Gazet van Antwerpen komt diezelfde Rosenberg met nog meer onheilspellend nieuws: "De stap naar pro-Blok wordt alsmaar kleiner. Steun aan het Vlaams Blok wordt in joodse kringen bespreekbaar en besproken."2 Dokter, filosoof, socioloog Henri Rosenberg beheert het Virtueel Israëlitisch Weekblad. Op dat 'weekblad' vindt men de hele zionistische litanie tegen de "de bestiale PLO-strijders", die Rosenberg "chronische mensenschenders" noemt. Maar ook racistische anti-Arabische cartoons van Vlaams Blok huistekenaar Konk zijn er te zien. De twee thema's van Rosenberg worden dagenlang herhaald: het lijkt op de opstand in de bezette gebieden en als er niets aan gebeurt, zal de joodse gemeenschap in Antwerpen voor het Blok stemmen.

Er betoogden in Antwerpen veel gezinnen met kinderen, zonder dat er iets beschadigd werd. De incidenten achteraf worden politiek misbruikt. (Foto Solidair, Ward Coenegrachts)

2. Waarom wordt de manifestatie op één hoop gegooid met de Kristalnacht ?

"In het joodse kamp wordt de vergelijking al gemaakt met de beruchte Kristalnacht van 1938, toen in Duitsland joodse winkels en synagogen op grote schaal in brand werden gestoken", besluit De Telegraaf.3 Waarom die misplaatste vergelijking tussen de 50 gesneuvelde ramen na afloop van een betoging en de goed georganiseerde en geleidde pogrom in 1938, toen 195 synagogen werden afgebrand, 7.500 winkels geplunderd en 26.000 joden gearresteerd?

Dit is een morbide strategie om de inhoud van de manifestatie zelf te verdoezelen. Honderden jongeren, ouderen, vrouwen, mannen komen op straat tegen de inval in Jenin. "We zaten in het kamp, in onze huizen terwijl bomscherven in het rond vlogen. Op de straten konden we enkele lichamen zien van doden en van de vele gewonden. Ze lagen dichtbij maar we konden er niet bij door het gevaar. Heel wat huizen werden verwoest, overal hing rook. Wij bleven vijf dagen binnen, zonder elektriciteit, zonder voedsel, zonder water. Toen bonsden de soldaten met hun geweren op onze deur. We moesten vertrekken onder schot. Er waren 60 mannen, vrouwen en kinderen. De mannen werden gedwongen zich uit te kleden tot het ondergoed. We moesten uren wachten op de grond. Enkele soldaten spuwden op ons. Dan voerden ze de mannen weg, ik weet niet waarheen", vertelt een vrouw uit Jenin.4 Tegen dat staatsterrorisme werd gemanifesteerd.


3. Waarom bekommeren de fascisten zich over "het stijgend antisemitisme"?

Daags na de manifestatie interpelleert Vlaams Blok-kamerlid Francis Van den Eynde minister Duquesne over "het stijgende antisemitisme en de recente intifada te Antwerpen."5 Waarom bekommert Van den Eynde, de man die via Voorpost altijd propaganda heeft gemaakt voor de meest rabiate negationistische lectuur, zich plots over "het stijgend antisemitisme"? Zijn vriend Filip Dewinter roept op tot "steun aan de joodse gemeenschap". Extreem-rechts bereidt zich voor op de verkiezingsslag in 2006 en is daarvoor bereid de joodse gemeenschap te omarmen, tegen de Marokkaanse jongeren. Maar er is meer.

Dewinter aast nog steeds op een coalitie met de VLD, die traditiegetrouw goed is ingeplant onder de joodse gemeenschap. Ook binnen de VLD wordt de Israëlische oorlog schaamteloos gebruikt om in de gunst te komen bij de joodse kiezer. Toen de vrijgevochten VLD-senator Dedecker de barbaarse inval in Palestina aanklaagde, schreef Daniël Peterfreund een brief aan de partijleiding: "Graag had ik willen reageren op de schandalige en misplaatste uitlatingen van Uw partijlid De Decker Ik had de indruk een vertaling van een toespraak van Hess of Goering te horen Net als ik beseft U, weledele Heren, dat de Antwerpse joodse gemeenschap sinds mensenheugenis politieke liberale zienswijzen aanhangt. Onze gemeenschap maakt een niet te versmaden deel uit van het Antwerpse VLD-electoraat Het aantal stemmen dat de VLD gisteren is kwijtgeraakt, zal pas bij de verkiezingen blijken."6 Dezelfde politieke druk als bij Rosenberg: wie ook maar een pink durft uitsteken naar het Israëlische staatsgeweld, zal onze politieke steun verliezen.


4. Wat heeft de manifestatie te maken met sancties tegen Israël?

Roger Van Houtte, hoofdredacteur van Gazet van Antwerpen, pleegt verschillende editorialen over de manifestatie. In één ervan schrijft hij: "Het joodse onbehagen vermengt zich ook met economische factoren. Het gaat al jaren niet zo goed in de diamantsector, het werkterrein van vele joden Als gewelddadige moslimbetogers dan ook nog doordringen tot in de diamantwijk, wordt dat in het buitenland gezien als een pogrom. Het uitwijken naar elders van de Antwerpse diamant wordt door sommigen niet meer uitgesloten."7 Laten we even het woordje 'pogrom' terzijde ­ alweer die misplaatste vergelijking met nazi-Duitsland. Van Houtte legt de vinger op de wonde. De Antwerpse diamant heeft haar veto gesteld tegen de pro-Palestijnse betogingen. Zoniet zal ze "uitwijken". Schepen van Haven en Diamant, de blauwe baron Leon Delwaide, voegt er nog aan toe dat het dictaat van de diamantgiganten ook tegen sancties geldt: "Elke sanctie tegen Israël is voor mij totaal uitgesloten. Want elke sanctie tegen Israël is een sanctie tegen Antwerpen."8


5. Waarom die roerende eenheid in de Antwerpse gemeenteraad?

In die context roept het Vlaams Blok een extra gemeenteraad samen op 15 april. Dewinter pleit voor een betogingsverbod. Het voorstel van de fascist wordt unaniem aanvaard. "De onlusten zijn ontoelaatbaar. Wie het recht op vrije meningsuiting voor dit soort zaken gebruikt, moet zwijgen", aldus SP.A-voorzitter Parick Janssens.9 Agalev-fractieleider Dirk Geldof beaamt: "Het recht op vrije meningsuiting is een belangrijke zaak. Precies daarom moet het soms en onder bepaalde voorwaarden kunnen om een betoging te verbieden. Ik denk dat dat nu het geval is."10 De gemeenteraad is het roerend eens met Dewinter: de betoging moet verboden worden. Betekent dit dat boeren, vissers, metaalarbeiders ook hun 'recht op vrije meningsuiting' zullen verliezen als er ruiten sneuvelen na afloop van een actie?

Maar voor Patrick Janssens gaat het niet ver genoeg. Hij pleit zélf voor een bijkomend samenscholingsverbod. Een voorstel dat opnieuw op unanimiteit kan rekenen, van bruin tot groen. Het samenscholingsverbod gold zondag in heel Antwerpen, voor het half miljoen inwoners. Groepjes van meer dan drie mensen zullen niet toegelaten zijn op openbare plaatsen. De rechtbank in kortgeding gaf Detiège, Janssens, Geldof en Dewinter gelijk: er zijn "zeer ernstige redenen" om het recht op vrije meningsuiting te beknotten. Daarmee wordt een precedent geschapen dat morgen tegen alle arbeidersbetogingen kan gebruikt worden. Volgens de PVDA zijn er 'zeer ernstige redenen' om toe te laten dat in Antwerpen, zoals overal elders in de wereld, kan betoogd worden voor vrede en rechtvaardigheid voor de Palestijnen."

1 De Telegraaf, 6 april · 2 Gazet Van Antwerpen, 13 april · 3 De Telegraaf, ibid. · 4 Jenin Update, 8 april · 5 Persmededeling Vlaams Blok kamerfractie, 5 april · 6 http://membres.lycos.fr/consistoire/AntwIntifada.html · 7 Roger Van Houtte, GVA, ibid. · 8 GVA, 18 april · 9 GVA, 16 april · 10 GVA, 16 april ibid.

Ook ik steun je klacht, maar ...
by han Friday June 07, 2002 at 04:42 PM

Ik ben het volledig met je eens Mara.

Ik begrijp niet hoe het komt dat het centrum Leman dit soort racistische praat ongehinderd laat passeren.
Ik zou deze klacht dus niet meer dan terecht vinden. Er moet maar eens dringend een halt komen aan de hetze tegen de moslims en Arabieren.

De klacht tegen AEL vind ik totaal misplaatst. Met deze klacht maakt Leman van alle joden zionisten en er is een wezenlijk verschil tussen die twee.
Het zionisme is idelogie die amper 100 jaar oud is, het joodse geloof is enkele duizenden jaren oud.
Als gelovige zou Leman het onderschijd moeten kunnen maken.

Dank u wel
by Bert Murrath Friday June 07, 2002 at 10:02 PM
bertmurrath@hotmail.com

Hartelijk dank voor deze commentaar.
Gezien wij zowel verweten worden extreem links als extreem rechts te zijn zitten we misschien in het midden?
Extreem midden dan?
Heel plezant te lezen 'het onderschijd'.
Verstand evenals geleerdheid blijven steken in de papschool? Een 'zwarte' school misschien?

Vergeten?
by Adriaan Van Gansen Friday June 07, 2002 at 10:10 PM
tscheldt@pandora.be

De schrijver van het artikel vergeet andere media te vermelden.
Ook Knack vermeldde het artikel van prof. dr. Rosenberg in 't Scheldt. Met interview van Adnré Gantman. Interview dat nauw aansluit bij het artikel in 't Scheldt.
Maar erger, de schrijver vergeet De Morgen waarin ook gereageerd werd.

BRIEF aan LEMAN
by Toon Danhieux Friday June 07, 2002 at 11:18 PM
beton@belgacom.net

Geachte Heer Leman,

Met stijgende verbazing hoorde ik dat U klacht gaat indienen tegen de voorzitter van AEL. Als actief antiracist heb ik onmiddellijk aandachtig hun website gelezen. Nergens vond ik daar enig racisme in. Het kan toch niet mogelijk zijn dat U de Joodse religieuze overtuiging gelijkstelt met Zionisme, dat zou pas een racistische uitlating zijn. De Joodse traditie is een groot-menselijke traditie die eigenlijk dwars staat op de apartheid die het Zionisme - vandaag o.l.v Sharon - met massaal geweld in stand houdt in Palestina én in Israël. Vele joden in Israël en in de hele wereld gruwen ervoor met het Zionisme in verband gebracht te worden

Zoals de schrijvers op http://archive.indymedia.be/front.php3?article_id=25180&group=webcast stellen, is er veel meer reden om de heer Rosenberg uit Antwerpen wegens aanzetten tot haat aan te klagen, vermits hij in zijn teksten herhaaldelijk de Islam vereenzelvigt met barbarij en blind geweld.

Ik hoop van harte dat het hier om een pijnlijk misverstand gaat dat U in de kortste keren publiek zult willen rechtzetten, zoniet vrees ik dat de heer Dyab Abou Jahjah misschien wel gelijk heeft wanneer hij in zijn reactie stelt dat het establishment zich ergert aan de assertiviteit en de oprechtheid van een nieuwe generatie die niet van plan is om het paternalisme van Leman of het racisme van De Winter langer te pikken. Een generatie die geen couscous avonden organiseert maar betogingen. Een generatie die geen dankbaarheid maar woede voelt wanneer men een deel van haar rechten toekent en een ander deel ontkent. Een generatie die zeer goed weet dat je rechten niet krijgt maar afdwingt.


Toon Danhieux , Honduraswerkgroep, LandelijkeBediendenCentrale.
Gordunakaai 3
9000 Gent
09-220 10 15
beton@belgacom.net

Schandalig
by Emmanuel Paulus Saturday June 08, 2002 at 12:19 PM
EPaulus@Antwepen.be

Toch schanddalig hoe die Joden die boedistenbeelden durven opblazen en dat enkel omdat ze wat tegen moslims hebben.

Toch schandalig hoe die Joden geen rekening houden met die arme bloedjes van in de 30, die uit pure wanhoop zichzelf opblazen.

Toch schandalig dat men als Jood nog een winkel heeft waar de ruiten niet tegen inslagen bestand zijn.

Toch schandalig dat Joden de belangrijkste plaats van de Islam bezetten, er tereur zaaien. En er geen zier om geven dat dat De plaats op aarde is waar vrede centraal staat.

Maar toch niet schanddalig dat er 1970 jaar na een Romeinse moord mensen nog altijd een voorliefde hebben om Joden dood te folteren.

Dat de oorlog van God je mag bevrijden,
Emmanuel voor Jozua Ben Adam.

'Scheldt reageert..des te erger!!
by Mara Saturday June 08, 2002 at 09:38 PM

Mijn excuses aan 't Scheldt..maar ik wist niet dat het artikel van Roosenberg reeds was vermeld in de Knack en De Morgen. Ik ben het dus niet vergeten, maar ik wist het gewoon niet. Zoals ik gisteren schreef ben ik er al sufgend opgekomen en was stomverbaasd dat zulke zaken kunnen passeren zonder klachten van het centrum Leman.

Maar dit maakt de hele zaak nog veel erger in mijn ogen!! Aangezien het artikel reeds voor ophef heeft gezorgd in de media, moet Leman op de hoogte zijn geweest van dit artikel(aangezien hij zich beroepshalve met zulke dingen bezighoudt).
Drie mogelijkheden: of het centrum wist het niet en dan werken ze niet hard genoeg; of het centrum wist het wel maar besloot er niets aan te doen; of het centrum wist het wel- besloot er iets tegen te doen maar in alle stilte (in tegenstelling tot de klacht tegen de AEL) om niet op lange tenen te trappen...

Die laatse commentaar van Emmanuel Paulus begrijp ik niet; maar ik denk ook niet dat het interessant is.
Wat betreft opmerkingen van Bert Murrath over schrijffouten van Han : dit toont enkel de kleinburgerlijkheid aan van een aantal mensen die niet op de essentie van de zaak willen ingaan.
Zoals ik nog eens zei: ik hoop dat het Centrum zijn verantwoordelijkheid zal opnemen.