Spoorman De Rammelaere kandidaat spoorbaas by Mara Friday May 17, 2002 at 05:43 PM |
Paul De Rammelaere, gepensioneerd treinbegeleider, diende zijn kandidatuur in voor de functie van afgevaardigd bestuurder bij de NMBS. Als het bestuur zou verkozen worden door de spoormensen, zou ik heel veel kans maken, zegt Paul De Rammelaere die ook PVDA lid is.
Waarom denkt u dat u een goede kandidaat bent? Hoezo? U schrijft dat u bereid bent om voor een gemiddeld inkomen de NMBS te runnen.
Hoe hebben uw ex-collega`s en de NMBS top al gereageerd op uw kandidatuur?
Wat denkt u van de hele affaire Heinzmann? Wat wil u nu precies bereiken met uw kandidatuurstelling?
Ik wil in de eerste plaats een Sabena drama voorkomen bij de spoorwegen. Door
het oplopen van de schuldenberg bij de NMBS en met Sabena in het achterhoofd,
weten veel spoormannen niet meer of ze in de toekomst nog werk zullen hebben. Maar
ik ben ook bezorgd over de toekomstige werkomstandigheden voor degenen die hun
werk zullen behouden. Vanaf de jaren `80 bespaart men op personeelskosten. Ik
wil me ook verzetten tegen de privatisering van het spoor, want daar zit mede
de oorzaak van alle kwaad. De privatiseringen gaan in tegen de belangen van
de reizigers en de spoormannen.
Kijk maar naar Engeland. Sinds de Engelse spoorwegen geprivatiseerd zijn is
de veiligheid er grondig op achteruit gegaan. Er zijn meer dodelijke ongelukken
dan voorheen. Men wil alleen maar winst maken en er wordt niet meer geinvesteerd
in veiligheid en personeel. Als een machinist zich bv. `s morgens ziek meldt,
dan rijdt zijn trein die ochtend gewoon niet uit. Maar de prijs van een kaartje
is wel veel duurder geworden. De reiziger is duidelijk het slachtoffer.
De Belgische bevolking heeft met zijn belastingen heel veel bijgedragen tot
de bouw en het onderhoud van de spoorwegen. Nu zouden ze het voor een appel
een ei de boel verkopen. Dat is diefstal op de gemeeschapsgoederen.
Als hoofd van een maatschappij wil ik in het belang van de bevolking werken
en mezelf niet verrijken. Nu zijn die mensen vast benoemd en verdienen ze miljoenen.
Mijn ex-collega`s vinden het fantastisch. Moest de beheerraad verkozen worden,
dan zou ik in de beheerraad zitten denk ik. Het kabinet Durant heeft me al kennis
laten nemen met de procedure. Een zogenaamd onafhankelijk consultbureau begeleidt
de selectieprocedure. Er is mij reeds verteld dat ik met mijn diploma Hoger
Middelbaar Onderwijs niet in aanmerking kan komen voor de job.Ik vind dat onjuist.
Je hebt toch geen universiteitsdiploma nodig om te zien wat er met de NMBS moet
gebeuren. Ik ken de zaak heel goed, ik heb er jaren gewerkt.
Dat verhaal van die zogezegde initimidatie van Heinzmann zie ik helemaal anders.
De spoormensen zijn ongerust en dat heeft Jose Damilot van de vakbond aan Heinzmann
op een gewone manier uitgelegd. De regering en Heinzmann zijn degenen
die bedreigingen hebben geuit tenopzicht van de reizigers en de spoormannen.
Het is ook geen geheim dat er in luxueuze paleizen belangrijke vergaderingen
worden gehouden waarin de regering en de toppmensen berekenen hoe ze de privatisering
het beste kunnen aanpakken.
Als ik de kans krijg om de NMBS mee te besturen, zal ik dat zeker doen. Ik wil
hierin mijn verantwoordelijkheid opnemen. Maar ik wil met mijn kandidatuur vooral kenbaar maken over hoe de NMBS volgens mij zou bestuurd moeten worden. De NMBS moet
voor 100% een openbare dienst blijven waar alle filialen terug naar het moederbedrijf
gaan. De schuldenlast moet worden opgelost door een uitzonderlijke belastingsheffing
te doen op kapitaal van meer dan 50 miljoen frank en een jaarlijkse belasting
van 1% op 15 miljoen frank en 2% op fortuinen van 20 miljoen frank. Volgens
de Europese richtlijnen inzake liberalisering van de spoorwegen mag de schuldenberg
gewoon overgenomen worden door een koper, maar men mag met de winsten van het
goederenverkeer (dat trouwens erg winstgevens is vandaag) de schuld niet afbetalen.
Met dat geld mag zelfs niet meer geinvesteerd worden in de infrastructuur voor
het binnenlands verkeer.Dat is gewoon absurd.
Voor de reizigers wil ik de prijs van een ticketje met 50% verlagen. De
beheerraad moet democratisch verkozen worden door de werknemers van het spoor.
En dit zou allemaal perfect mogelijk zijn, zelfs binnen dit systeem.
Een fout in het interview by Paul De Rammelaere Friday May 17, 2002 at 09:34 PM |
paul.de_rammelaere |
In de laatste lijnen van jullie interview, dat voor de rest zeer correkt is, is er een fout geslopen.
De europese richtlijnen laten toe dat de staat de schulden van de spoorwegen overneemt, om nadien juist het spoor voor een appel en een ei te kunnen privatiseren. Zo willen zij nog eens de gewone man laten betalen.
Wij willen de schuldenlast wegwerken door een belasting op de grote fortuinen, en door een daadwerkelijke beslasting van 40% op de winsten van de privémaatschappijen. Want zij zijn het die zich jarenlang hebben vetgemest op kosten van het spoor. Deze maatregelen leveren de nodige middelen op om het spoor als volwaardige openbare dienst te behouden en nog beter uit te bouwen.
Kreeg je enige reactie Paul by han Friday May 17, 2002 at 09:46 PM |
Ik vind je initiatief fantastisch, ...
Ik ben ook uitermate benieuwd naar de reacties.
Waren die er reeds??
Groeten
han