arch/ive/ief (2000 - 2005)

Spoorman is kandidaat-gedelegeerd bestuurder NMBS
by David Pestieau Tuesday May 14, 2002 at 04:15 PM

Paul De Rammelaere, 54 jaar en bruggepensioneerd na 20 jaar dienst als treinbegeleider, is kandidaat voor de functie van gedelegeerd bestuurder bij de NMBS. Tijdens de aanwervingsprocedure wil hij het "Plan van de Spoorwerkers" voorleggen dat de PVDA-spoormannen opstelden.

Paul De Rammelaere was twintig jaar lang treinbegeleider. Vandaag stelt hij zich kandidaat als gedelegeerd bestuurder van de NMBS. Om de openbare dienst, de spoormannen en de reizigers te verdedigen.

Op 24 mei duidt de regering een nieuwe gedelegeerd bestuurder van de NMBS aan, na het blitzontslag van Heinzmann. "Ik stel me kandidaat omdat ik wil verhinderen dat de NMBS een tweede Sabena wordt, zegt Paul De Rammelaere, we mogen niet in Britse of Nederlandse situaties terechtkomen, waar reizigers niet weten wanneer hun trein vertrekt of aankomt, waar rampen elkaar opvolgen. We zagen het opnieuw met het ongeval van 10 mei in Groot-Brittannië, waar 7 doden en 70 gewonden vielen."

Paul De Rammelaere was twintig jaar lang treinbegeleider en syndicalist in het depot van Luik-Guillemins. Hij kent de NMBS van binnen. "De liberalisering en de privatiseringen in Groot-Brittannië en Nederland zijn een mislukking. Daarom ben ik er van overtuigd dat een openbare spoormaatschappij efficiënter en performanter is dan de privé", schrijft hij in zijn sollicitatiebrief aan minister van Transport Durant.

"In het plan dat ik samen met mijn vrienden van de PVDA opstelde en dat ik tijdens de sollicitatiegesprekken zal voorstellen, toon ik aan dat een openbare spoorwegmaatschappij die garant staat voor stipte treinen en veiligheid voor personeel en reizigers perfect mogelijk is, ook financieel."

De Luikse spoorman verwerpt het huidige financieringsplan van 680 miljard frank over 12 jaar omdat het de NMBS verstikt onder de schulden: "Bij haar oprichting in 1927 heeft de NMBS een belachelijk laag startkapitaal gekregen waardoor ze de ene na de andere lening moest aangaan. De maatschappij tekende contracten, onder meer met de elektriciteitsmonopolies, aan buitensporige prijzen. Sinds het eind van de jaren '80 wil men haar nu opdelen en bepaalde onderdelen 'rendabel' maken om ze aan de privé uit te verkopen voor een symbolische frank. Dat is onaanvaardbaar."

"Ik vraag hooguit het bedrag van mijn brugpensioen"

Samen met de PVDA stelt De Rammelaere een herfinanciering van de openbare diensten voor, gefinancierd met een belasting op de grote fortuinen en een effectieve heffing van 40 procent op de bedrijfswinsten. Zijn kandidatuur staat haaks op die van de privé-managers waar paarsgroen zo warm voor loopt.

In verband met zijn financiële verwachtingen geeft de PVDA-kandidaat in zijn brief aan dat hij "bereid is deze verantwoordelijkheid op te nemen tegen een vergoeding gelijk aan mijn huidig brugpensioen, momenteel 1.152 euro per maand." Voor wat betreft de politisering van de benoeming merkt De Rammelaere op dat "het apolitiek karakter van zo'n benoeming een leugen is. Want bij het spoor zijn maar twee soorten politiek mogelijk, ofwel het beleid van de Europese Commissie, met haar privatiseringen en liberalisering, ofwel een beleid dat de openbare diensten verdedigt. Ik kies voor het tweede. En steunend op de ervaring en de kunde van de spoormannen kunnen we dat beleid ook waarmaken."


* Stuur uw reacties en aanmoedigingen naar: paul.de_rammelaere@teledisnet.be