arch/ive/ief (2000 - 2005)

Op de hele aardkloot wordt betoogd, in Antwerpen is er betogingsverbod
by Peter Mertens Friday April 19, 2002 at 10:43 PM
mertens.peter@pi.be

De Antwerpse rechtbank in eerste aanleg bevestigde vandaag (vrijdag) het verbod op de Palestijnse solidariteitsbetoging komende zondag. Het Antwerpse stadsbestuur keurde eerder deze week eenstemmig samen het Vlaams Blok een betogingsverbod en samenscholingsverbod goed. Daarmee is Antwerpen, bij ons weten, de enige stad ter wereld waar niet mag betoogd worden voor Palestina. Enkele vragen.

Vijf vragen over de ijver waarmee de incidenten politiek gebruikt worden

Op woensdag 3 april vallen de Israëlische tanks Jenin binnen en richten er een ware slachting aan. De tanks vernielen 300 gebouwen en laten 2.000 mensen dakloos achter. Vermoed wordt dat 400 Palestijnen om het leven kwamen. Dezelfde avond komen tweeduizend mensen in Antwerpen op straat tegen "het Israëlisch staatsterrorisme". Onder de manifestanten veel gezinnen, vrouwen, mannen, jongeren, kinderen. De samenkomst was diezelfde dag door de Antwerpse politie "gedoogd". Twee uur lang bleven 2.000 manifestanten op een stukje van 100 meter Meir, zonder dat het geringste bloemknopje beschadigd werd. Pas nadat de samenkomst ontbonden was, maakten enkele tientallen jongeren amok in de binnenstad. Één tram en zeven bussen werden beschadigd, vijf bushokjes en vijftig etalageramen en auto's gingen eraan. De PVDA staat niet achter dit soort beschadigingen, dat weet iedereen die de partij een beetje kent. Maar de ijver waarmee het politieke establishment de ‘incidenten' gebruikt om haar agenda door te drukken doet minstens vijf vragen rijzen.

1. Waarom de manifestatie vergelijken met de bezette gebieden?

In de Telegraaf schrijft ene Henri Rosenberg: "Het was de Intifada aan de Schelde. De beelden waren angstaanjagend. Het leek precies de opstand in de Bezette Gebieden: geblokte sjaals, Arabische slogans, van haat uitpuilende ogen." (1) De bezette gebieden? Waar heeft Rosenberg de tanks gezien, de bulldozers die de huizen neerhaalden, de Apache-helikopters die de vluchtelingenkampen bestoken, de lijken onder het puin?

In het editoriaal van Gazet Van Antwerpen komt diezelfde mijnheer Rosenberg met nog meer onheilspellend nieuws: "De stap naar pro-Blok wordt alsmaar kleiner. Steun aan het Vlaams Blok wordt in Joodse kringen bespreekbaar en besproken." (2)

Dokter, filosoof, socioloog Henri Rosenberg beheert het Virtueel Israëlitisch Weekblad. In dat "weekblad" vindt men de hele zionistische litanie tegen de "de bestiale PLO-strijders", die Rosenberg "chronische mensenschenders" noemt. Maar ook de racistische anti-Arabische cartoons van Vlaams Blok huistekenaar Konk zijn er te zien.

De twee themata van Rosenberg worden dagenlang herhaald: het lijkt op de opstand in de Bezette Gebieden, en indien er niets gebeurt zal de Joodse gemeenschap in Antwerpen voor het Blok stemmen.

2. Waarom wordt de manifestatie op een hoop gegooid met Kristalnacht?

"In het Joodse kamp wordt de vergelijking al gemaakt met de beruchte Kristalnacht van 1938, toen in Duitsland Joodse winkels en synagogen op grote schaal in brand werden gestoken", besluit De Telegraaf. (3) Waarom die misplaatste vergelijking tussen de 50 gesneuvelde ramen na afloop van een betoging en de goed georganiseerde en geleidde pogrom in 1938 waarbij 195 synagogen werden afgebrand, 7.500 winkels werden geplunderd en 26.000 joden werden gearresteerd?

Dit is een morbide strategie om de inhoud van de manifestatie zelf te verdoezelen. Honderden jongeren, ouderen, vrouwen, mannen komen op straat tegen de inval in Jenin. "We zaten in het kamp, in onze huizen, terwijl bomscherven in het rond vlogen. Op de straten konden we enkele lichamen zien van doden en van de vele gewonden. Ze lagen dichtbij maar we konden er niet bij door het gevaar. Heel wat huizen werden verwoest, overal hing rook. We bleven vijf dagen binnen, zonder electriciteit, zonder voedsel, zonder water. Toen bonsden de soldaten met hun geweren op onze deur. We moesten vertrekken onder schot. Er waren zestig mannen, vrouwen en kinderen. De mannen werden gedwongen zich uit te kleden tot het ondergoed. We moesten uren wachten op de grond. Enkele soldaten spuwden op ons. Dan voerden ze de mannen weg, ik weet niet waarheen", vertelt een vrouw uit Jenin. (4) Tegen dat staatsterrorisme werd gemanifesteerd.

3. Waarom bekommeren de fascisten zich over "het stijgend antisemitisme"?

Daags na de manifestatie interpelleert Vlaams Blok-kamerlid Francis Van den Eynde minister Duequesne over "het stijgende antisemitisme en de recente Intifada te Antwerpen". (5) Waarom bekommert Van den Eynde, de man die via Voorpost altijd propaganda heeft gemaakt voor de meest rabiate negationistische lectuur, zich plots over "het stijgend antisemitisme"? Zijn vriend Filip Dewinter roept op tot "steun aan de Joodse gemeenschap". Extreem rechts bereidt zich voor op de verkiezingsslag in 2006 en is daarvoor bereid de Joodse gemeenschap te omarmen tegen de Marokkaanse jongeren. Maar er is meer. Dewinter aast nog steeds op een coalitie met de VLD, die traditiegetrouw erg is ingeplant binnen de Joodse gemeenschap.

Ook binnen de VLD wordt de Israëlische oorlog schaamteloos gebruikt in het gevecht om de gunst van de Joodse kiezer. Toen de vrijgevochten VLD-senator Dedecker de barbaarse inval in Palestina aankloeg, schreef Daniël Peterfreund een brief aan de partijleiding: "Graag had ik willen reageren op de schandalige en misplaatste uitlatingen van uw partijlid De Decker… Ik had de indruk een vertaling van een toespraak van Hess of Goering te horen… Net als ik beseft u, weledele Heren, dat de Antwerpse Joodse gemeenschap sinds mensenheugenis politieke liberale zienswijzen aanhangt. Onze gemeenschap maakt een niet te versmaden deel uit van het Antwerpse VLD-electoraat… Het aantal stemmen dat de VLD gisteren is kwijtgeraakt, zal pas bij de verkiezingen blijken." (6) Dezelfde politieke druk als bij Roseburg: wie ook maar een pink durft uitsteken naar het Israëlische staatsgeweld zal onze politieke steun verliezen.

4. Wat heeft de manifestatie te maken met sancties tegen Israël?

Roger Van Houtte, hoofdredacteur van de Gazet Van Antwerpen, pleegt verschillende editorialen over de manifestatie. In een ervan schrijft hij: "Het Joodse onbehagen vermengt zich ook met economische factoren. Het gaat al jaren niet zo goed in de diamantsector, het werkterrein van vele Joden… Als gewelddadige moslimbetogers dan ook nog doordringen tot in de diamantwijk wordt dat in het buitenland gezien als een progrom. Het uitwijken naar elders van de Antwerpse diamant wordt door sommigen niet meer uitgesloten." (7) Laten we even het woordje "pogrom" terzijde, alweer die misplaatste vergelijking met nazi-Duitsland. Van Houtte legt de vinger op de wonde. De Antwerpse diamant heeft haar veto gesteld tegen de pro-Palestijnse betogingen. Zoniet zal ze "uitwijken". Schepen van Haven en Diamant, de blauwe baron Leon Delwaide, voegt er nog aan toe dat het dictaat van de Diamantgiganten ook tegen sancties geldt: "elke sanctie tegen Israël is voor mij totaal uitgesloten. Want elke sanctie tegen Israël is een sanctie tegen Antwerpen." (8)

5. Waarom die roerende eenheid in de Antwerpse gemeenteraad?

In die context roept het Vlaams Blok een extra gemeenteraad samen op 15 april. Dewinter pleit voor een betogingsverbod. Het voorstel van de fascist wordt unaniem aanvaard. "De onlusten zijn ontoelaatbaar. Wie het recht op vrije meningsuiting voor dit soort zaken gebruikt, moet zwijgen", aldus SP.A-voorzitter Patrick Janssens. (9) Fractieleider Dirk Geldof beaamt: "Het recht op vrije meningsuiting is een belangrijke zaak. Precies daarom moet het soms en onder bepaalde voorwaarden kunnen om een betoging te verbieden. Ik denk dat dat nu het geval is." (10) De gemeenteraad is het roerend eens met Dewinter: de betoging moet verboden worden. Betekent dat dat de boeren, vissers, metaalarbeiders ook hun "recht op vrije meningsuiting" zullen verliezen wanneer na afloop van een van hun acties ruiten sneuvelen?

Maar voor Patrick Janssens gaat het niet ver genoeg. Hij pleit zélf voor een bijkomend samenscholingsverbod. Een voorstel dat opnieuw op unanimiteit kan rekenen van bruin tot groen. Het betogingsverbod geldt zondag in heel Antwerpen, voor het half miljoen inwoners van zuid tot noord. Groepjes van meer dan drie mensen zullen dan niet toegelaten zijn op openbare plaatsen. De rechtbank in kortgeding gaf Detiège, Janssens, Geldof en Dewinter gelijk: er zijn "zeer ernstige redenen" om het recht op vrije meningsuiting te beknotten. Daarmee wordt een precedent geschapen dat morgen tegen alle arbeidersbetogingen kan gebruikt worden. Volgens de PVDA zijn er "zeer ernstige redenen" om toe te laten dat in Antwerpen, zoals overal elders in de wereld, kan betoogd worden voor vrede en rechtvaardigheid voor de Palestijnen.

-------------------------------------------------------

Geneeskunde Voor Het Volk organiseert een solidariteitsmeeting met het Palestijnse volk op zondag 28 april 2002, om 14 u in zaal Valaarhof, Letterkundestraat 133, Wilrijk. Met ondermeer

Zohra Othman, op dat moment net terug uit Palestina
Mr. S. Borreman van ‘Jews against Zionism' (Joden tegen Zionisme)
Pol Thoné, Oxfam Wereldwinkel Wilrijk

-------------------------------------------------------

Noten

1 De Telegraaf, 6 april 2002

2 Gazet Van Antwerpen, 13 april 2002

3 De Telegraaf, 6 april 2002

4 Jenin Update, 8th April 2002

5 Persmededeling Vlaams Blok kamerfractie, 5 april 2002

6 http://membres.lycos.fr/consistoire/AntwIntifada.html

7 Roger Van Houtte, GVA, 13 april 2002

8 GVA, 18 april 2002

9 GVA, 16 april 2002

10 GVA, 16 april 2002

----------------------------------------------------

artikel uit http://www.solidair.org

te vinden op: http://www.ptb.be/scripts/article.phtml?section=A2AAABBSBB&obid=13196

paraplu's
by TUc Saturday April 20, 2002 at 12:05 PM


er wordt gedacht aan een soort samenscholing met paraplu's tegen ergerlijke vliegende dingen in de lucht. Als iedereen zondag nu eens zijn/haar paraplu meeneemt?
TUc