arch/ive/ief (2000 - 2005)

Kom op tegen verrechtsing!!
by metrizus Monday March 25, 2002 at 05:28 PM
metrizus@yahoo.com

Laat we er ons niet bij neerleggen dat extreem rechts terrein wint.

Kom op tegen verrech...
halteblok.jpg, image/jpeg, 1093x767

Terwijl onze omgeving steeds meer ingenomen wordt door de privé, extreem rechts steeds meer terrein wint en de maatschappij oppervlakkiger en egoïstischer wordt vergeten we wel eens dat een andere wereld mogelijk is (waar hebben we dat nog gehoord?!) Het socialisme biedt de enige oplossing voor problemen als werkloosheid, criminaliteit, terrorisme, milieudelicten,… Laten we de buitenwereld eens tonen dat er een andere wereld mogelijk met deze actie : Breng deze sticker in het stadsbeeld (te downloaden op http://www.geocities.com/roadculture ) : Gandhi als symbool voor de vredesbeweging, Che als symbool voor verzet en antiglobalisme, Marx als de grondlegger van het socialisme en Lumumba als symbool voor het anti-kolonialisme. Op die manier wordt ons stadsbeeld al wat minder gedomineerd door onnozele reclameboodschappen en worden we er ook attent op gemaakt dat een leefbare stad (in tegenstelling tot wat Pim Fortuin en het Vlaams Blok beweren) niet een rechtse stad is, maar een socialistische stad met een opossing voor iedereen.

ok behalve 1
by Guido Monday March 25, 2002 at 05:52 PM

geen enkel probleem met Lumumba, Ghandi en Marx.
Wel met Ché want deze gebruikte wapens en ik zie niet in wat een foto van iemand die wapens gebruikte als positieve invloed kan hebben.
Voor Marx waren de mensen ook sociaal, sommige stammen kennen nog steeds geen geweld, dit zonder Marx.
En als Gandhi geen nationalist geweest was, was hij dan ook opgestaan tegen de Britse bezetting?

ik heb dan liever de eenvoudige affiches van "ik zie je graag", ze zijn ook niet zo politiek gekleurd.

ok behalve 1
by Guido Monday March 25, 2002 at 05:52 PM

geen enkel probleem met Lumumba, Ghandi en Marx.
Wel met Ché want deze gebruikte wapens en ik zie niet in wat een foto van iemand die wapens gebruikte als positieve invloed kan hebben.
Voor Marx waren de mensen ook sociaal, sommige stammen kennen nog steeds geen geweld, dit zonder Marx.
En als Gandhi geen nationalist geweest was, was hij dan ook opgestaan tegen de Britse bezetting?

ik heb dan liever de eenvoudige affiches van "ik zie je graag", ze zijn ook niet zo politiek gekleurd.

leuk initiatief
by pinkje Monday March 25, 2002 at 06:01 PM
pinkje2002@yahoo.com

Een leefbare stad kan enkel maar een sociale stad zijn. Helemaal akkoord.
Maar ik zou mensen als Gandhi en Marx eerder als anarchistisch dan als socialistisch bestempelen: zie maar naar hun DIY-teksten en visies.
Maar die anarcho-aanwezigheid vind ik nu net zo leuk aan die sticker. Dus: doèn!

Ontwapenend
by christophe Monday March 25, 2002 at 07:00 PM

Euh Guido,

Lumumba heeft wel degelijk wapens gebruikt om zich te verzetten tegen de rebellie in Katanga. En Marx wist ook al dat je dit systeem met zijn tot de tanden gewapende verdedigers niet met blote handen kunt omverwerpen.
Ben je lid van 11.11.11? Dan weet je misschien dat de Belgische NGO's nog altijd het principe van het gewapend verzet onderschrijven. Ga je daar niet mee akkoord?
Het staat geloof ik in een soort basistekst. Misschien kan iemand mij zeggen welke tekst?
Bedankt.

Gandhi is een mythe
by Patrick Bulté Monday March 25, 2002 at 07:00 PM

Guido,

Che en Marx hadden hetzelfde standpunt over geweld en andere zaken:
Zij stelden dat alleen een geweldadige revolutie onder leiding van een goed georganiseerde Communistische Partij en gevolgd door de dictatuur van het proletariaat soelaas kan brengen voor de onderdrukten.
Che en Marx wilden het kapitalisme omverwerpen en de verdrukten aan de macht.
Gandhi wilde helemaal niet het kapitalisme omverwerpen. Hij was een nationalist, inderdaad; maar een burgelijke nationalist die de klasseverhoudingen niet fundamenteel wilde aantasten.
Che en Marx kunnen we in Belgie associëren met de PVDA.
Gandhi zou ik eerder associëren met Spirit, NVA of het FDF.
Hij hoort met andere woorden niet thuis in het rijtje.

=^_^=
by red kitten Monday March 25, 2002 at 07:24 PM
redkitten@indymedia.be

=^_^=

( Kitty is smiling. Really enjoying those comments! )
.
send Gandhi back in the middle of nowhere, and lets stay with nice -well gunned- people!

Alweer een reden om NGO's niet te vertrouwen
by Guido Monday March 25, 2002 at 07:30 PM

Christophe,
voor zover ik weet vechten in Afrika vele regimes tegen mekaar, dit met Westerse wapens. Oorlogen om grondstoffen om ze dan te verkopen aan hun leenheren.(VS, Engeland,...)
In een kort verleden heeft Oxfam samen met Union Minière en andere Belgische(uitbuitings)bedrijven een tekst ondertekend waarin ze het engagement stellen om samen een pot aan te leggen om zo ontwikkelingslanden te steunen.

"Dan weet je misschien dat de Belgische NGO's nog altijd het principe van het gewapend verzet onderschrijven. Ga je daar niet mee akkoord?"
Neen, ik ga hier niet mee akkoord want de enigste die hier van profiteren zijn de wapenhandelaren. Ik heb opeens heel veel vragen over de rol NGO's in Afrika. En ook over Lumumba, want tot nu dacht ik dat dat een geweldloos iemand was.(in al mijn naïviteit).
Doen die NGO's aan een vorm van neo-kolonisme? (We geven de zwartjes genoeg maar ook niet te veel informatie.)

Adres voor basistekst: http://www.11.be/standpunten/belgie/belgie_osw.doc

O.K.
by metrizus Monday March 25, 2002 at 08:22 PM
metrizus@hotmail.com

goed dat er onenigheid is over de gekozen personen d.w.z. dat ik de juiste personen gekozen heb.

Lang leve de PVDA
by Hans Monday March 25, 2002 at 08:44 PM
psychedelphia@joymail.com

Beste Patrick Bulté,
Wat betreft de dictatuur van het proletariaat, of "de verdrukten aan de macht". Dat zijn slogans, de werkelijkheid is "de dictatuur" van "een goed georganiseerde Communistische Partij".
Gandhi was inderdaad afkomstig uit een hogere kaste, of wat we hier bourgeoisie noemen. Dat doet wat mij betreft weinig af van zijn oprecht engagement voor de bevrijding van het Indische volk onder het juk van de Britse koloniale macht. Hij was niet perfect (in tegenstelling tot mezelf) maar hij heeft de strategie van geweldloze burgerlijke ongehoorzaamheid tot ongekende hoogtes ontwikkeld. Dat is niet de enig mogelijke strategie, maar het belang en de mogelijkheden ervan zijn bewezen in onder meer de strijd van de Afro-amerikanen tegen de 'apartheid' in de V.S.
Hans

Slecht voorbeeld Hans
by Patrick Bulte Monday March 25, 2002 at 10:10 PM

Je geeft geen goed voorbeeld Hans,

De grootste vooruitgang in de rechten van de afro-amerikanen is er juist niet gekomen door geweldloze aktie. Tot het verschijnsel "black panthers" was er de facto apartheid. (Die is trouwens nog niet volledig verdwenen, ondanks de oscars van o.a. Denzel Washinton).
De Black Panther Party werd door FBI en het Amerikaans Establishment beschouwd als de grootste bedreiging voor de heersende klasse sinds de jaren dertig.
De Black Panther Party was een revolutionaire partij die de ideën van Marx, Lenin en Che actualiseerde. (Naast Malcolm X die vermoord werd zit de bekendste activist nu nog in de gevangenis: Mumia Abu Jamal.)
De grootste toegevingen zijn er gekomen in die periode. Tegelijkertijd heeft men onvoorstelbaar veel geweld gebruikt

Martin Luther King heeft inderdaad een zekere rol gespeeld, maar voornamelijk als alternatief voor de Black Panter Party, en net als Gandhi gepusht door de heersende orde als alternatief voor een revolutionaire beweging. Indien King echt bedreigend zou geweest zijn, dan zou die ene speech van hem niet tot in den treure toe herhaald worden op elke middelbare school in het Westen.
Prent de leerlingen vooral in dat als ze de maatschappij onrechtvaardig vinden, ze de reformistische toer op moeten.
Deze houding staat in fel contrast met het systematisch verzwijgen van elke revolutionair die werkelijk iets betekent heeft in de omvorming van zijn land: de voorbeelden zijn legio: Mao, Lumumba, Kabila, Ho Chi Minh, Bolivar, malcolm X, ...

Wat betreft de dictatuur van een goed georganiseerde Communistische Partij:
Ook dit is een slogan die men je blijkbaar met alle middelen ingepompt heeft.
Dictatuur is er na een revolutie inderdaad altijd: voor de kleine laag onverbetelijke profiteurs en kapitalisten.
Zowel in China, Rusland, Cuba en veel andere socialistische landen was er voor de revolutie openlijke dictatuur van de gewone mensen, anafalbetisme, uitbuiting... Hoe verklaar je anders dat de bevolking massaal de revolutie steunde?

Dictatuur
by Jannes Tuesday March 26, 2002 at 12:56 AM

Ja, communisten willen een dictatuur, maar dan wel een dictatuur van het proletariaat!!! De uitbuiters zullen hun bezittingen moeten inleveren.

Slechte smaak
by birgit Tuesday March 26, 2002 at 10:34 AM

Personen zijn geen symbolen. Ik voel helemaal geen enkele symphatie voor deze sticker. De slogan is ok, maar moeten er dan perse personen bij waar iedereen dan over gaat discussiêren? Ik denk trouwens niet dat beelden enige invloed hebben op de man uit de straat die symphatie heeft voor Pimmetje. En affiche doet hem en mij sowiezo weinig, wat telt zijn daden, geen woorden of koppen van een stel 'overjaarse hippies' (zo ziet men dat). Graag frisser, zelfbewuster en radicaler, maar dat doen we zelf wel. Weg met de dweperij! Wat een slechte smaak!

Slechte smaak 2
by Deirdre Tuesday March 26, 2002 at 11:45 AM

Groot gelijk Birgit,
Denken jullie nu echt dat je één iemand kan overtuigen met zo'n stickers of affiches? Je maakt enkel een karikatuur van jezelf.
Een beetje creativiteit, a.u.b. en laat die persoonsverheerlijkingen varen.

foutje
by Guido Tuesday March 26, 2002 at 03:08 PM

De link die ik gegeven had i.v.m. de basistekst is niet juist. Deze link brengt je naar een pagina met uitleg over de derde wereldbewegingen.
Ben blij dat ik niet de enigste ben die niet meer gelooft in iconen of afgoderij.
Kregen jullie ook zo'n gevoel van onbehagen toen al die rode vlaggen te zien waren in Rome?