Verstichel (ACV Transcom) over NMBS by goof Thursday March 21, 2002 at 07:48 PM |
govertcaluwaerts@hotmail.com |
Marnix Verstichel, nationaal secretaris ACV Transcom voor de spoorwegen, geeft een korte reactie over de veranderingen binnen de NMBS:
"Het is duidelijk dat als je een overheidsbedrijf als de NMBS gaat privatiseren je niet meer kan rekenen op overheidsgeld. Een privébedrijf kent maar één zaak en dat is zoveel mogelijk winst maken, terwijl een overheidsbedrijf zoals de spoorwegen een maatschappelijk doel heeft, namelijk reizigers vervoeren. Je zou zelfs nog een stap verder kunnen gaan en zeggen dat het goederenvervoer, met de saturatie van de snelwegen, een sociaal doel heeft om het de mensen een beetje aangenamer te maken. Privatisering is zeer nefast als je ziet dat de werknemers het grootste kapitaal van een bedrijf uitmaken en als men dan gaat besparen op de kap van die werknemers."
Eenheid van bedrijf
"Een van onze prioritaire punten is altijd 'eenheid van bedrijf' geweest. Werknemers met een statuut binnen de NMBS moeten onder één en dezelfde hoed blijven werken. Dat is trouwens de enige bron die wij nog hebben om dat statuut verder kracht bij te zetten, want als je het bedrijf gaat opsplitsen in verschillende pijlers dan zal er zeer snel aan opbod gedaan worden tussen de verschillende bedrijfseenheden en dan wordt de werknemer daar de dupe van."
Belgacom
"Belgacom is het voorbeeld dat wij binnen de overheidsbedrijven kunnen aanhalen. De staat vond het nodig om 49 procent van de aandelen van de hand te doen. Dat heeft zijn weerslag gehad op het concept van het bedrijf, ook al zit dat bedrijf nog in goede cijfers en boekt het enorme winsten. Maar het personeel is er de dupe van. De werkdruk is enorm gestegen; er gebeuren om de haverklap omscholingen. Mensen hebben nog werkzekerheid, maar geen werkzekerheid qua 'stoel': van vandaag op morgen kunnen zij elders tewerkgesteld worden binnen datzelfde bedrijf. Er is trouwens sprake van 4.000 nieuwe afvloeiingen."