arch/ive/ief (2000 - 2005)

Al meer dan 640 getuigenissen tegen Swissair
by An Thursday March 21, 2002 at 05:24 PM

De klacht van dertig miljard is er gekomen omdat velen jarenlang geïnvesteerd hebben in Sabena door in te leveren op hun loon. Ze werd neergelegd voor het faillissment. Personeelsleden gingen akkoord met de loonsvermindering om het bedrijf te redden, omdat ze dachten dat het beter zou gaan. Ze zijn bedrogen uitgekomen en zien geen cent meer terug. Tenzij ze gelijk krijgen.

Maria Vindevoghel is een van de initiatiefnemers voor de klacht. Het Sabena-personeel werd gevraagd verklaringen af te leggen. Die worden verzameld en onderzocht. Al meer dan 640 mensen hebben de klacht onderschreven en er komen nog dagelijks getuigenissen binnen. "De mensen willen dat gerechtigheid geschiedt. Het failliet was georganiseerd. Het personeel heeft alles bij elkaar zo'n 30 miljard geïnvesteerd. Ze hebben het recht om dat terug te krijgen", aldus Maria. Per individu wordt het geïnvesteerde bedrag berekend: het totaalbedrag van hun inleveringen en het totaal van rechtstreekse en onrechtstreekse kosten, zoals werkloosheid ten gevolge van een arbeidsongeval.

De klacht luidt: schending van artikelen 489 en 490 bis van het Strafwetboek.
Artikel 489 Sw. bestraft de bestuurders die zich in staat van faillissement bevinden en die zonder voldoende tegenprestatie, ten behoeve van derden, met inachtneming van de financiële toestand van de onderneming te aanzienlijke verbintenissen hebben aangegaan.
Artikel 490 bis Sw. bestraft de schuldenaar die bedrieglijk zijn onvermogen heeft bewerkt en aan de op hem rustende verplichtingen niet heeft voldaan. Uit rechtspraak blijkt dat het bedrieglijk opzet kan bestaan uit het opzet om iemand anders een onrechtmatig voordeel te bezorgen.

ENKELE VERBAZENDE FEITEN

In 1997 werden 34 airbussen aangekocht. Bij Flightlease, een dochteronderneming van Suissair.
Suissair heeft een grote multinational die catering verzorgt over de hele wereld: Gate Gourmet. Sabena was verplicht bij dit bedrijf de maaltijden te nemen. Er werden toen leveringen gedaan die veel meer maaltijden bevatten dan nodig was. Hostessen getuigen dat er soms wel het dubbele aantal geleverd werd. En het factuur moest vereffend worden. Die lag niet alleen hoog door de grote leveringen; de prijs lag op zichzelf al hoger. De uitgaven voor catering stegen met 400 % sinds de samenwerking met Suissair. Heeft dat nooit een belletje doen rinkelen? De kosten van de ground organisation stegen ook met 87,55 %.

Het informaticabedrijf Atraxis was nog zo'n monopolispeler. Sabena was verplicht haar software van dit bedrijf af te nemen. Voor de herstelling van een computer werd een onwaarschijnlijk hoog bedrag gevraagd.

De top beweerde dat de vluchten naar Johannesburg niet rendabel waren. Ze werden stopgezet, maar een week later verzorgd door Suissair. Daarnaast eiste Suissair alle zakenmensen op, zij waren de voornaamste inkomstenbron van Sabena.
Op de ondernemingsraad werden dergelijke praktijken aangeklaagd, maar de topmannen reageerden niet. Het zijn dan ook zij die als enigen voordeel gehaald hebben uit het faillissement van Sabena.

AOM, een Franse luchtvaartmaatschappij die ook samenwerkte met Suissair, hield na het failliet van deze laatste, een Zwitsers toestel aan de grond. Ze eisten onmiddellijk schadevergoeding omdat Suissair het contract niet nageleefd had. Kon de Belgische staat niet hetzelfde doen?

Het kon haar waarschijnlijk niets schelen. "Weer mooi van af", zullen ze in Brussel gedacht hebben, en al ze gooiden hun dobbelstenen terwijl ze zich afvroegen: "Bon, wie gaan we nu liquideren?"
.