Bush dicteert veiligheid Europese havens by nieuwsblad Friday February 22, 2002 at 10:41 AM |
De Verenigde Staten willen dat de Belgische politie voortaan alle haven- en luchthavenpersoneel straks controleert op hun crimineel verleden. In de Vlaamse havens werken 110.000 mensen, op Zaventem 20.000 personeelsleden. De Amerikanen willen personeel met een strafblad uit kritieke zones, zoals containerterminals.
VS waakt over Vlaamse havens - 22/02/2002
Politie moet personeel controleren op crimineel verleden
(...)
De wens van de Amerikanen is direct gevolg van het WTC-syndroom van 11 september. De voorstellen van de regering Bush gaan naar Belgische normen erg ver. Zo wil Amerika dat het havenpersoneel wordt gescreend. De politie moet nagaan of ze een strafblad hebben en waarom.
België ziet voorlopig niet goed in hoe zo'n screening te organiseren. In de havens Gent, Antwerpen en Zeebrugge werken in totaal ruim 110.000 arbeiders en bedienden. Vandaag is er alleen een veiligheidscontrole op de 9.100 dokwerkers. Zij krijgen hun erkenning pas als met een bewijs van goed gedrag en zeden. Wie veroordeeld wordt voor drugshandel of zware diefstal, vliegt buiten.
Maar wat met de tienduizenden niet-dokwerkers? Voor hen ontbreekt voorlopig elke wettelijke basis. Vanaf welke veroordeling moet iemand uit de havens worden verbannen, vragen de Belgische ordediensten zich af.
Op Zaventem bestaat zo'n wettelijke grond wel. Elke veroordeling die de veiligheid van de luchtvaart in gevaar brengt, kan een werknemer zijn job kosten. Een veroordeling voor wapenhandel, kan tot ontslag leiden.
De Verenigde Staten vragen ook een doorgedreven screening van de containers in de havens van vertrek. Er moet een betrouwbaar verzegelingssysteem komen voor de laadkisten.
Economisch zaakgelastigde Eric D. Benjaminson presenteerde in Brussel het verlanglijste van de VS aan de Spirit-politici Bart Staes en Fons Borginon. Zij waren vergezeld van Robert Restiau, vertegenwoordiger van de havenbedrijven. Borginon en Staes wanhopen echter niet. ,,De Amerikaanse autoriteiten laten veel ruimte voor onderhandeling. Zij zijn bezig aan een rondreis langs de tien grootste Europese havens. Daar pikken zij telkens de beste veiligheidsvoorschriften uit en die schrijven zij neer in één veiligheidsprotocol. Dat wordt de basis voor alle Europese havens die nog zaken willen doen met de Verenigde Staten.''
door Patrick LEFELON enGuy FRANSEN Brussel