arch/ive/ief (2000 - 2005)

Sociale energieheffing cruciaal voor een coherent milieubeleid
by Jong Agalev - woordvoerder Thursday February 07, 2002 at 12:02 PM
jong.agalev@agalev.be

Naar aanleiding van de publicatie van het internationaal milieuduurzaamheidsrapport, waarin België onder aan de ladder terug te vinden is, roept Jong-Agalev de regering op om werk te maken van een coherent milieubeleid. Hoewel het nodige voorbehoud kan geplaatst worden bij dit rapport, moet er dringend werk gemaakt worden van een geloofwaardig en effectief milieubeleid. Een essentieel onderdeel van zo'n beleid is het gebruik van een waaier aan beleidsinstrumenten waarbij de eco-fiscaliteit centraal staat.

Daarom pleit Jong-Agalev voor de invoering van een sociale energieheffing als hefboom voor de realisatie van een allesomvattend milieubeleid. De invoering van die sociale energieheffing is een noodzakelijke trendbreuk in het milieubeleid om zo op lange termijn het tij te kunnen keren.

Jong-Agalev heeft kunnen vaststellen dat in de prioriteitennota de regering de mogelijkheid van een sociale energieheffing onderzoekt. Dit is onvoldoende! Wij wensen hierbij de regering aan te sporen om wel degelijk werk te maken van de invoering van deze sociale energieheffing.

Het idee om een Staten-Generaal inzake leefmilieu - geopperd door de Bond Beter Leefmilieu - in het leven te roepen, kan op steun rekenen van Jong-Agalev. Toch wenst Jong-Agalev twee kanttekeningen te plaatsen bij dit initiatief. Vooreerst mag deze Staten-Generaal niet uitgroeien tot een vrijblijvend onderonsje wiens aanbevelingen in dovemansoren vallen. Daarenboven kan dit initiatief de overheid niet van haar zware beleidsverantwoordelijkheid inzake leefmilieu ontslaan en dient de creatie van een coherent milieubeleid met stip op de politieke agenda te staan.

Jong-Agalev wenst met haar oproep tot de invoering van een sociale energieheffing een constructief antwoord te formuleren op de resultaten van het zopas verschenen milieurapport. Tevens wensen wij met deze oproep het fundamentele debat omtrent leefmilieu aan te zwengelen en boven aan de politieke agenda te plaatsen.

Jong-Hahalev
by Gaëtan Thursday February 07, 2002 at 10:47 PM

Jong-Hahalev en Mama-Hahalev jullie zijn een levende joke... als het allemaal niet zo droevig was.

goed om weten
by elke Friday February 08, 2002 at 03:08 PM

Leuk toch, die opbouwende kritiek!

Nog een 'geluk' dat de cijfers niet recenter waren
by jpe Friday February 08, 2002 at 06:07 PM

"Het nodige voorbehoud bij dit rapport": misschien juist 'goed' dat er geen recenter cijfers voorhanden waren, want die zouden op een aantal domeinen nog veel slechter kunnen uitvallen. Je moet bv. gewoon eens zaterdags op het platteland rondrijden, dan zie je hoe nu iedereen zijn eigen vuil opstookt (zonder dioxinefilters), omdat heel de vuilnisophaling steeds duurder wordt. Vooruitgang.

Nog maar eens vragen: wanneer gaat Agalev eindelijk inzien dat je met liberalen zoals Verhofstadt en Daems geen milieubeleid kunt voeren ?

Huisvuil verbranden.
by stijn oosterlynck Friday February 08, 2002 at 10:31 PM

Jpe,

Los van het feit of je met de liberalen een milieubeleid
kan voeren, zie ik niet in hoe je met een rapport gebaseerd op cijfers van acht jaar geleden Agalev kunt gaan bekritiseren?

Als we Agalev willen bekritiseren dan moeten we nagaan wat ze nu voorstelt, wat er in de praktijk van komt en hoe dit verschilt van wat ze voor hun regeringsdeelname voorstelden.
En volgens mij zit daar al stof genoeg voor harde kritiek.

En wat het vuilnis betreft, ik heb zelf meerdere jaren
als jobstudent in de vuilnisophaling gewerkt. Als je dan ziet wat er allemaal weggesmeten wordt en in wat voor bochten mensen zich wringen om hun smeerlapperij op wat voor manier dan ook kwijt te raken, vind ik het goedkoop
om op de duurder wordende huisophaling te schimpen.

Dat duurdere huisophaling dubbel zo zwaar weegt op de schouders van de armen is juist, maar dan moet daar rekening mee gehouden worden. Gezien de staat waarin ons milieu zich bevind, vind ik het niet langer verantwoord dat huisvuilophaling zomaar ongelimiteerd gratis is. Er zou een soort gratis minimumgewicht gegeven kunnen worden en voor de rest per gewicht moet betaald worden. (En het blijft inderdaad de vraag of de liberalen dit zullen toelaten).

Als er dan mensen zijn die dit ontwijken door hun huisvuil op te stoken (en Jpe merkt dit op door des zaterdags met zijn vervuilende auto rond te rijden ;-) ), dan is dat toch niet de schuld van een strenger wordend beleid (dat is immers nodig), maar van de laksheid van mensen en hun weigering hun milieudestructief gedrag in te zien en de moeite te doen dit te veranderen.

Of het goed was de huisvuilsector te privatiseren is een andere vraag. En volgens mij was dat een slechte zaak.
Niet alleen voor de ondermaatse lonen in de sector, maar ook omdat concurrentie hier voor verdere milieuvervuiling zorgt. Dat is vooral zo voor het afval van bedrijven.
Drie bedrijven in eenzelfde straat kunnen nu drie verschillende afvalfirma's hebben, wat maakt dat er drie verschillende vrachtwagens heen moeten rijden.

Stijn

sprookje
by erik Saturday February 09, 2002 at 12:17 AM
erik.l@pi.be

er was eens mieke volvo, magda wawasdagisteren, isabelle da kan duuuuuuuuren en olivier windmolen.

Toen het erop aankwam hadden zij niks te zeggen en bleken zij veel te licht te wegen en enkel een schaamlapje.

wat wordt er bedoeld?
by paul de laet Saturday February 09, 2002 at 04:01 AM
p.delaet@antwrpen.be

Wat wordt er bedoeld met een sociale milieuheffing?

Overweeg even het volgende:

Het heffen van een belasting, of het nu ecotaks is of een CO2taks enz.. het komt er op neer: "Ik betaal er voor, dus mag ik vervuilen". Terwijl het juist de bedoeling moet zijn om de vervuiling tegen te gaan.
Neem het afvalprobleem.
Beschouw eens kritisch hoeveel zaken ge per dag gebruikt die gemaakt zijn om slechts één maal te gebruiken en dan weg te werpen. Het is niet de consument die hier om gevraagd heeft. In het begin van de jaren zestig betond er haast geen wegwerpverpakking. Sinds die tijd heeft de overheid toegestaan dat er zich een verpakkingsindustrie is gaan ontwikkelen, die niet alleen wegwerpverpakking produceert, maar die zelf de wet dicteert! Een van de extreme voorbeelden bestaat uit de plastieken wegwerpflessen voor frisdranken. In Nederland staat er op juist dezelfde flessen statiegeld. Bij ons is de toestand dus nog veel erger. Een consequente houding hier zou zijn: wetten maken die wegwerpverpakkingen en wegwerpgebruiksvoorwerpen verbieden. Denemarken heeft/had zo 'n wetten. Europa verbiedt dit omwille van de "concurrentiepositie".
Tegen deze achtergrond gezien is een belasting op het afval asociaal, en tegengesteld aan het principe "de vervuiler betaalt".
Een soortgelijke redenering vinden we bij het gebruik van de auto.
Er wordt pas over maatregelen gesproken om het autogebruik terug te dringen op het ogenblik dat het kapitalisme er echt last van krijgt door de steeds aangroeiende files.
Sinds hetzelfde begin van de jaren zestig is het openbaar vervoer systematisch afgebroken. Veel mensen hebben zich noodgedwongen een auto aangeschaft om zich naar hun werk te begeven. Een zeer groot gedeelte van de werkende mensen geraakt niet op zijn werk met het openbaar vervoer. Bovendien wordt dit steeds duurder, zodat het al voordeliger is om met twee met de auto te rijden. Het is hier ook weer niet de consument die er om gevraagd heeft om het openbaar vervoer af te bouwen. Het is ook niet de consument die er de schuld van is dat auto's nog altijd zo vervuilend zijn en zo veel energie verslinden en dus CO2 uitstoten, terwijl de technologie bestaat om zuinige auto's te bouwen die veel minder vervuilend zijn. Belastingen op deze zaken zijn asociaal, zo lang er geen volwaardige alternatieven zijn. Een bijkomende complicatie is dat de samenleving veranderd is, voor en door de auto. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een auto nodig om boodschappen te doen. In de jaren zestig waren er overal nog buurtwinkels; supermarkten begonnen nog maar pas. De brouwer, de bakker, de melkboer, de groentenkar kwamen aan huis. Dat en nog veel andere dingen zijn veranderd, zodat voor velen de auto een noodzakelijk gebruiksvoorwerp is geworden. We kunnen dit vergelijken met het gebruik van een koelkast. In de jaren vijftig had bijna niemand een koelkast (noch een warmwater installatie enz.) maar bijna iedereen had een frisse kelder.In minder dan twintig jaar is een koelkast een absolute must geworden. Zo zijn er nog tal van voorbeelden te geven.
Als we elk van die verschijnselen op de keeper gaan beschouwen, zien we dat die bijna alle het gevolg zijn van een maatschappij die gebaseerd is op het maximaliseren van de winst, ten koste van wat ook.
Als we energieverkwisting willen terugdringen, als we de verkwisting van grondstoffen willen terugdringen, als we onze omgeving opnieuw wat gezonder willen maken, moeten al die problemen bij de bron worden aangepakt. – een stelling die agalev destijds altijd verkondigde, maar waarvan ik nog geen enkel concreet plan, laat staan concrete maatregel heb gezien – Het is bij elke prijsverhoging van de brandstoffen gebleken dat gelijk welke verhoging geen enkele vermindering van het autogebruik tot gevolg had. De gevolgen belasten, zal alleen de werkende mens nog meerdoen opdraaien voor het jaren lang gevoerde wanbeleid, maar geen verbetering voor het milieu met zich brengen.
Alleen maatregelen die de grond van het probleem aanpakken kunnen tot resultaten leiden. Dergelijke maatregelen botsen echter van bij het begin met een (neo)liberale politiek. Maar de realiteit is jammer genoeg nog veel erger. Kijk maar hoe de autoconstructeurs met het autosalon, niet alleen geen strobreed in de weg werden gelegd, maar hoe heel het mediacircus, van het hof tot het kleinste tijdschrift, zich heeft uitgesloofd om de lof te zingen van koning auto. "De automobielsector is alleen leefbaar bij een jaarlijkse groei van 3 à 4 %". Dertig jaar geleden vroegen we ons in de milieubeweging al af waar al die auto's moesten rijden.
Het wordt hoog tijd dat binnen de "groene partij" het tij keert en de machtsgeile beroepspolitici aan de kant worden geschoven. Maar ook dat er wordt nagedacht en gestudeerd hoe er op een sociaal verantwoorde manier aan milieuzorg kan gedaan worden en dat de rekening gemaakt wordt van de gevoerde politiek van de jongste jaren. Voor mij is het duidelijk dat een verantwoorde milieupolitiek niet mogelijk is in een kapitalistische maatschappij. Blijkbaar wil men bij agalev niet tot dergelijke inzichten komen. De ontnuchtering zal des te pijnlijker zijn, niet alleen voor de partij, maar vooral voor al diegenen die het goed menen, maar het slachtoffer zullen zijn van de asociale maatregelen door hun verkozenen mee gerealiseerd.
Ik heb niet bedoeld dat in een socialistische maatschappij de milieuzorg automatisch zal gerealiseerd worden; alleen de objectieve mogelijkheden zullen er dan zijn. In afwachting moeten al onze acties en al onze eisen van uit die achtergrond vertrekken.

Paul De Laet

wat wordt er bedoeld?
by PDL Saturday February 09, 2002 at 01:54 PM
P.delaet@antwerpen.be

No article available

Neen ik rijd daar niet met de auto rond
by jpe Tuesday February 12, 2002 at 10:44 PM

Ik zie al dat 'stoken' al fietsende Stijn en dan treft het ook direct mijn neus dus ... :)

Op de rest van je betoog kan ik nu niet ingaan, maar weet dat ik het gelezen heb en je argumenten onthou.