Invoering € :Geldkoeriers werken te hard en worden daarvoor ondergewaardeerd. by Hammer Friday February 01, 2002 at 02:52 PM |
timpaesmans@hotmail.com |
Persconferentie van vrijdag 01/02/02. De ABVV en BBTK over de invoering van de Euro.
Betreft: persconferentie van vrijdag 01/02/02. De ABVV en BBTK over de invoering
van de Euro. De BBTK is de oudste vakbond voor bedienden, technici en kaders
in ons land. Het is ook één van de belangrijkste beroepscentrales
van het ABVV (Algemeen Belgisch Vakverbond)
Inhoud persconferentie:
Geldkoeriers werken te hard en worden daarvoor ondergewaardeerd. Dat vinden
de Algemene Centrale ABVV
en de BBTK
. Zij willen hen de nodige waardering geven voor het werk dat ze verrichten
sinds 15 november 2001.
Minister Reynders heeft niks dan lof voor de omschakeling naar de euro. Toch
ziet hij daarbij steeds weer hetzelfde probleem over het hoofd. Geldkoeriers
werken gemiddeld 11 à 12 uren per dag en zijn zowel fysiek als psychisch
oververmoeid. Voor hen had de minister nog geen woordje van lof. En dat knaagt.
De Algemene Centrale ABVV en BBTK klagen voorts nog de moeilijke arbeidsomstandigheden
aan. Naast de lange werkdagen is er te veel druk van hogerhand, geen mogelijk
om verlof te nemen sinds november 2001 en een verviervoudiging van de werklast
bij de muntsortering.
De regering had ook 800 miljoen frank uitgetrokken voor de invoering van
de euro, maar daarvan hebben de transporteurs geen frank gezien. Één
op vier personeelsleden van de transportbedrijven is ook nieuw sinds de invoering
van de euro. Maar waar moeten zij naartoe na 31 maart als de invoering voltooid
is? Er wordt immers steeds meer elektronisch betaald en de vrees voor werkgelegenheid
is dan ook terecht. Een andere eis is dat de politieveiligheid, die tot dusver
probleemloos verliep, gewaarborgd blijft, ook na 31 maart.
Er was ook aandacht voor niet-transporteurs. De mensen die instaan voor de
bevoorrading van de geldautomaten lopen steeds meer gevaar. In Frankrijk
bijvoorbeeld waren er onlangs al twee overvallen bij deze operaties, en geen
meer op geldtransporten.
Met al deze problemen stappen ze nu dus naar Verhofstadt. Éen succesje
hebben de vakbonden al binnengehaald. Voor een periode van 7 maanden krijgen
de transporteurs 22000 fr extra. Omgerekend is dat een bonus van ongeveer
3000 fr per maand. Bitter weinig in vergelijking met de geleverde prestaties.
Benieuwd of hij er een antwoord op heeft.