arch/ive/ief (2000 - 2005)

Mondialisering en Media, xtr-nr van Wereldwijd
by raf Tuesday January 15, 2002 at 02:04 PM
raf.custers@euronet.be

Ik copieer gewoon het hele bericht : er zitten interessante links in en dito (maar ook) betwistbare stellingen. En dat hebben we graag.

Resent-Date: Tue, 15 Jan 2002
From: Anne Ade <anne.ade@wereldwijd.ngonet.be>
To: "'ww-mail@wereldwijd.ngonet.be'" <ww-mail@wereldwijd.ngonet.be>
Subject: WERELDWIJD-MAIL EXTRA - 15/1/2002 - MEDIA & GLOBALISERING: PLEIDOOI VOOR EEN EIGEN STEM


WERELDWIJD MAIL
** de wereld in uw mailbox **
EXTRA EDITIE 15/1/2002

** MEDIA IN TIJDEN VAN GLOBALISERING **
Als de olifanten vechten, wordt het gras vertrappeld. Dit Afrikaanse spreekwoord dreigt weer eens van toepassing te zijn, nu de grote spelers op de Vlaamse mediamarkt elkaar aan het bekampen zijn. VRT, VUM en Persgroep hebben de afgelopen week de grote kanonnen ingezet en beschuldigen elkaar van machtsconcentratie, ondergraven van de democratie
en commercieel opbod. Intussen vergeten directeuren en commentatoren dat democratie en kwaliteit niet alleen grote spelers nodig hebben, maar ook kleine, autonome stemmen. Over de bijdrage van die "andere pers" wil Wereldwijd Mediahuis een debat lanceren. Vandaag verschijnt het
januarinummer van Wereldwijd Magazine, met daarin een uitgebreide bijdrage van Anne Ade en Gie Goris onder de titel: Pleidooi voor een eigen stem in tijden van globalisering: EEN ANDERE PERS IS MOGELIJK.' Het
artikel is ook volledig beschikbaar op http://www.wereldwijd.be/start/pers.htm . Op 25 januari organiseert Wereldwijd Mediahuis overigens een discussie over de stellingen die in dit artikel naar voor gebracht worden. Veerle Devos (VRT-radionieuwsdienst), Piet Piryns (Knack) en Peter Dhondt (IPS-Vlaanderen) zullen dan reageren op het artikel en op de reacties die weblezers via e-
mail bezorgen. Enkele dagen later vertrekken Anne Ade en Gie Goris naar Porto Alegre, waar begin februari het tweede World Social Forum gehouden wordt. Zij zullen daar focussen op de rol die autonome, niet-commerciele media over heel de wereld spelen in tijden van globalisering. U verneemt
er later meer over, maar aarzel intussen niet om uw eigen bijdrage te doen tot dit debat. Mail gie.goris@wereldwijd.ngonet.be


** GEEN ANDERE WERELD ZONDER ANDERE INFORMATIE **
Een andere wereld is alleen mogelijk als we andere informatie kunnen verspreiden, is de boodschap van de platformtekst rond media, die wordt voorgelegd aan de deelnemers van het World Social Forum. Hij werd opgesteld door ALAI ( Agencia Latinoamericana de Informacion - http://www.alainet.org) , en staat nu al te lezen op de website van het World Social Forum, zie
http://www.forumsocialmundial.org.br/download/tconferencia_portoAlegrefin.doc (in het Spaans)
'Wat ook het eerste strijdpunt van een sociale beweging is, het tweede zou steeds media en communicatie moeten zijn, want zo lang de media in commerciele handen blijven, is het onmogelijk om sociale veranderingen teweeg te brengen', schrijft Robert Mc Chesney, prof journalistiek en communicatie aan de universiteit van Wisconsin. In 'The Making of a Movement' heeft hij het over het belang van mediademocratisering in de VS, zie
http://www.thenation.com/doc.mhtml?i=20020107&c=1&s=mcchesney
En op een congres rond media en oorlog eind vorig jaar werd opnieuw gepleit voor een nieuwe openbare wereld-tv, die onafhankelijker zou kunnen berichtgeven dan CNN of BBC-World, zie http://www.portoalegre2002.org/publique/cgi/public/cgilua.exe/web/templates/htm/NGingles/view.htm?infoid=2353&user=reader&editionsectionid=117

Ook de Koning Boudewijnstichting onderzoekt de samenhang tussen de media en het maatschappelijk engagement van de burgers. Rond 'Burgerstemmen in de media', de KBS-studie van UIA-onderzoeker Nico Carpentier (waaruit ook geciteerd wordt in het Wereldwijd Magazine-artikel) organiseert de KBS in de loop van februari enkele seminaries voor geinteresseerde journalisten,
(...)