‘Triumph moet zich uit Birma terugtrekken' by Oxfam-Wereldwinkels Thursday January 10, 2002 at 07:36 PM |
Het Zuid-Oost Aziatische land Birma (Myanmar) zit al een tijdje in het vizier van de Schone Kleren Campagne. Het bedrijf Triumph, het grootste lingeriebedrijf ter wereld, heult er samen met de militaire junta om kleding te produceren aan onklopbaar lage prijzen. Op vrijdag 11 januari voeren tientallen actievoerders een actie aan een Triumph-doelwit in België.
Het Zuid-Oost Aziatische land Birma (Myanmar) zit al een tijdje in het vizier van de Schone Kleren Campagne. Het bedrijf Triumph, het grootste lingeriebedrijf ter wereld, heult er samen met de militaire junta om kleding te produceren aan onklopbaar lage prijzen. Op vrijdag 11 januari voeren tientallen actievoerders een actie aan een Triumph-doelwit in België. De precieze plaats en het exacte uur van de actie zal u op vrijdag 11 januari om 10 uur worden doorgemaild. Mogen we u vragen tot zolang een embargo in acht te nemen, ten einde deze actie te doen slagen, en ook niet voor dat tijdstip contact te zoeken met Triumph?
De bloedige militaire dictatuur van Birma schendt op grove wijze de mensenrechten. Volgens de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) verrichten honderdduizenden Birmanen (zowel mannen, vrouwen, kinderen, ouderlingen als personen die arbeidsongeschikt zijn) er dwangarbeid onder de vreselijkste omstandigheden. Volgens rapporten van de IAO en Amnesty International komen afpersing, fysiek geweld, marteling, verkrachting en moord veelvuldig voor. In Birma is het ook verboden vakbonden op te richten of collectieve arbeidsovereenkomsten af te sluiten.
Het Duits-Zwitserse lingeriebedrijf Triumph is een grote familieonderneming met een omzet (in 2000) van 2,38 miljard Zwitserse frank (€156,346 miljard) en 36.000 werknemers. Myanmar Triumph International (Overseas), de Aziatische afdeling van Triumph, besliste in 1997 lingerie en ondergoed (o.a. Sloggi) te produceren in een fabriek die gehuurd wordt van UMEH (Union Myanmar Economic Holdings). UMEH is eigendom van de Birmaanse militairen. De holding beheert op een bedrijventerrein ten noorden van de hoofdstad Rangoon verschillende kledingfabrieken ten behoeve van buitenlandse investeerders. Hier kan Triumph profiteren van een onklopbaar lage loonkost.
Over de arbeidsomstandigheden bij Myanmar Triumph International is niet veel geweten. Mede-eigenaar Wolfgang Spiesshofer zei ooit in een interview dat de werknemers er ongeveer 26 dollar (iets meer dan 25 euro) per maand verdienen en werkweken van 48 uren kloppen. Door te produceren in Birma steunt Triumph rechtstreeks een van de ergste militaire dictaturen in de wereld. 16 % van de exportinkomsten wordt rechtstreeks in de kas van het ministerie van Defensie gestort.
Oxfam-Wereldwinkels en de Schone Kleren Campagne roepen Triumph op om zijn productie in Birma te stoppen. Ze sluit zich hiermee aan bij een oproep van de Birmaanse onafhankelijke vakbondsfederatie in ballingschap en de Birmaanse Nationale Liga voor Democratie van Aung San Suu Kyi (de Nobelprijswinnares voor de Vrede in 1991). Veel multinationals zoals Apple, Heineken, Philips en Levi's hebben zich eerder uit Birma teruggetrokken. Zoals Levi's zegt: "Omdat het in Birma niet mogelijk is te produceren zonder op directe wijze het militaire regime en de ernstige schendingen van de mensenrechten te ondersteunen".
De Triumph-campagne heeft elders al successen opgeleverd. In Noorwegen bijvoorbeeld verbrak het Olympisch Comité haar sponsorcontract met Triumph. De Triumph-vestiging in Australië meldde op 8 januari 2002 dat een deel van de productie uit Birma wordt weggehaald en naar vestigingen elders in Azië (onder andere in Thailand) zal worden overgebracht. En de directie in Zwitserland lijkt eindelijk bereid de dialoog met de Schone Kleren Campagne in eigen land op te starten.
Meer info:
Oxfam-Wereldwinkels, Marc Bontemps, 09/218.88.99, 0475/61.16.97, mb@oww.be
SKC, Frieda Dekoninck, tel. 02/246.36.81, frieda.dekoninck@wsm.be