Het einde van Maomagazine? by Mara Wednesday December 19, 2001 at 05:41 PM |
Maomagazine, het gratis blad dat ook op internet consulteerbaar is, houdt waarschijnlijk op te bestaan.
Maomagazine, het gratis blad dat ook op internet consulteerbaar is, houdt waarschijnlijk op te bestaan.
De hoofdaandeelhouder, Concentra, wil zijn aandelen verkopen. Dat het ook kopers zal vinden, valt nog af te wachten. Concentra heeft eveneens De Gazet van Antwerpen, Het Belang Van Limburg en het maandblad Groovy in zijn portefeuille.
Maomagazine overleefde dankzij advertenties. Het blad werd gratis geleverd aan huis voor de fans en kon je ook op allerlei publieke plaatsen vinden (culturele centra, jeugdhuizen, cafés).
Maomagazine vertoonde soms verbluffend sterke staaltjes van onderzoeksjournalistiek, maar ook semi-scherpe humor en flauwe zever over bekende figuren.
Maomagazine is na Lola, Bonanza en Teek een commercieel mediaproject dat niet heeft mogen zijn. De advertentiemarkt gaat heel slecht de laatse maanden en daarmee storten heel wat mediaprojecten in.
Wees welkom, ex-medewerkers van MaoMagazine by jpe Wednesday December 19, 2001 at 10:14 PM |
Aan de jongens en meisjes van MaoMagazine,
Tja, jullie hadden maar een betere titel moeten kiezen. Wie met de namen van overleden revolutionairen van het formaat van voorzitter Mao wil spelen, roept geesten over zich los die niet te bedwingen zijn.
Maomagazine komt nu op één lijn te staan met de verzopen publicaties Lola, Bonanza en Teek. Emmers vol krokodilletranen heb ik geweend bij het heengaan van die drie druksels.
Maar ik beloof u, op de begrafenis van Maomagazine, zal er zout doorheen mijn tranen stromen, want hoezeer ik het gezever van een De Witte ook vervloekte (één keer deed hij me zowaar medelijden krijgen met mediaminister Van Mechelen), er stonden nu en dan ook heel waardevolle artikels in Maomagazine.
Laat het echter een les zijn: in Vlaanderen rijmen onderzoeksjournalistiek en commercie niet met elkaar. Wie hier met een onderzoekende pen wil schrijven, moet het zelf mee financieren en meewerken met de echt onafhankelijken, Indymedia, Cinema Nova, Diogene(s) ... Welkom aan boord.
klaagzang voor Mao by lodeboy Thursday December 20, 2001 at 03:08 AM |
lodeboy@pi.be |
oh nee, wat een verschrikkelijk bericht op deze site gezet door de redactie zelf dan nog.. het moet dan wel waar zijn zeker? of maakt hier iemand een heel wansmakelijke grap?
ik ben er alleszins nu al depri van..
aan de makers van Mao:
bevrijdt u van uw ketenen en gooi die aandeelhouders buiten! enkel door het waterkanon zullen ze uit uw bureaus weg krijgen.. als je volk nodig hebt om een stakerspiket voor de poorten van uw firma te zetten: mail me..
hiervoor sla ik wel enkele examens over
een mens moet iets overhebben voor het cultuurpatrimonium
ik heb er maar één iets aan toe te voegen:
TOUCHE PAS A MA GARE..
lodeboy by Mara Thursday December 20, 2001 at 12:32 PM |
Ter info : ik ben niet van de redactie van Mao hé.
Ik heb dit opgevangen via verschillende e-news lijsten.
Ik treur wel om de mensen die hun job verliezen.
En er zijn er nog :
Ik citeer uit http://www.internetjournalistiek.com
van Bart Vanacker
"Begin april 2001. MaoMagazine publiceert haar eerste editie op het Internet. Het tijdschrift en de site is gratis of in hun woorden: "onbetaalbaar". Acht maanden later trekt financier van dit project, Concentra, de stekker al uit het stopcontact. De inkomsten vallen tegen. Ook de on-lineredacties van Concentra delen in de klappen: die moeten het vanaf 1 januari 2002 stellen met de helft
minder mensen.
Concentra is geen uitzondering: zo zet Tiscali België 4 redacteurs aan de deur die zorgden voor de redactionele inhoud van de site. Bij portaalsite Wanadoo:
zelfde verhaal. Bij de planning van haar vernieuwde site zijn alle journalistieke projecten overboord gegooid. De helft van het portaalteam komt daardoor op straat te staan.
Het rijtje is nog niet af. Bij De Standaard Online verhoogt de druk op de on-lineredactie sinds de directie zich concentreert op besparingen. Van de 6 medewerkers hebben 4 redactieleden een tijdelijk contract, één van die
contracten wordt niet verlengd. AdValvas Media ten slotte plande 40 ontslagen en wilde de contentproductie tot een minimum herleiden.
En in Nederland? Onze Noorderburen vergaat het al niet veel beter: de PCM-uitgeversgroep wil flink besparen op haar on-lineactiviteiten. De kersversie nieuwssite EN.nl werd
al even rap opgedoekt als ze uit de grond rees. De Nederlandse webkranten stapten naar het Bedrijfsfonds voor de Pers om steun te pompen. De Nederlandse Ministerraad besliste begin december om jaarlijks 91 miljoen frank of 2,26 miljoen euro in internetjournalistieke activeiten te steken. De Telegraaf on line zou binnenkort betalend worden omdat het dit jaar haast 1,2 miljard frank (30 miljoen euro) verlies boekte.
Licht in de duisternis
Allemaal ellende? Toch niet. Portaalsites halen 90% van hun inkomsten uit advertenties en in België blijft het totale budget voor webvertising stijgen. CIM houdt een oogje in het zeil betreffende de bezoekerscijfers op websites. Nog
positief: in België blijken volgens LemonAd adverteerders 38% van hun budget te spenderen aan redactionele sites. En de AdValvas Group wist een kapitaalinjectie van 120 miljoen frank (3 miljoen euro) te versieren bij haar aandeelhouders.
Er kwamen ook nog enkele vernieuwende projecten op het net. Denk maar aan VTM die haar ontbijtnieuws en nieuwsflash van 18u ook via Pocket PC aanbiedt. Of de aankondiging van NTV dat ze eind 2003 wil starten met haar Netwerk Televisie
(NTV), een zender die mikt op internetgebruikers en mensen die dagelijks omgaan met nieuwe media. In Nederland kreeg VillaMedia, een site die dagelijks actueel journalistiek nieuws brengt, 12 miljoen frank subsidie. Nog in Nederland blaast de Nederlandse omroep haar portaalsite nieuw leven in door 1,2 miljard frank (30 miljoen euro) te gaan investeren in het project.
Digitale televisie En dan is er nog de digitale televisie, die het grote heil lijkt te brengen.
e-VRT heeft al een proefplatform in Schoten draaien waar Belgacom, BarcoNet en andere partners al in meewerken. Maar is het enthousiasme, dat eind oktober heerste op een colloquium "Radio en Televisie in 2010", wel terecht?
Het jaar 2001 kenmerkte zich door een hertekening van het internetlandschap. De eerste stappen richting betalende diensten. Het opdoeken van verlieslatende
projecten. Het effenen van het pad richting digitale televisie. En, mede door de aanslagen op 11 september, de herwaardering van nieuwssites.
Content blijkt nog steeds het doorslaggevende element te zijn om een site wel of niet met een bezoek te vergasten. Dat staat natuurlijk in schril contrast methet ontslaan van on-lineredacties....."