arch/ive/ief (2000 - 2005)

Mode en politiek
by mara Thursday November 15, 2001 at 10:10 AM

Beroepshalve en als onverbeterlijke alles-lezer blader door ik alles wat er op de markt verschijnt: van Knack tot zelfs Big Brothermagazine. Sommige tendensen vallen in een oogopslag op. Hier enkele voorbeelden.

Trendy modemagazines naar jongeren gericht zoals Pulp, Move X en Sheap hebben het thema van antiglobalistisch protest reeds enige tijd ontdekt als invalshoek om hun modereportages te stofferen.
Een artikel over de gebeurtenissen in Gotheborg en Genua verscheen enkele maanden geleden in Cult of Cool (gratis fluff-magazines, verspreid in braché kledingzaken ). Je krijgt een beetje achtergrond over de beweging, maar vooral een uitvoerige beschrijving over de verschillende kledingstijlen. Nadien een fotoreeks van uitgemergelde fotomodellen met slordige kledij en gasmaskers, met daartussen advertenties voor Motorola, Nike, HM en Alfa Rome niet. Op zich is dit geen nieuw gegeven. De modemagazines ontdekten in de jaren '70 en '80 eveneens de hippie- en de punk cultuur.

Interessant wordt het wanneer je er sommige artikels erop naleest
In ‘Sheap' van deze maand staat een redelijk interessant interview met een vrouw die in de jaren '70 deel uitmaakte van de radicale Amerikaanse activistengroepen ‘The Weathermen' en de Family' Zij hielden allerlei acties, waaronder ook symbolische bomaanslagen, die soms eens uit de hand liepen. De vrouw legt uit waarvoor ze stonden, maar geeft toch een redelijke genuanceerd beeld over haarzelf.
Een paar bladzijden verder staat een artikel met als titel ‘How sexy are terrorists'. "Geef maar toe dat je stiekem opgewonden was toen die twee vliegtuigen in de WTC torens vlogen", beweert de schrijver.
Bovendien scheert hij terroristen als ‘De Rote Armee Fraktion' over één en dezelfde kam met iedere protestbeweging die een revolutionair gedachtengoed heeft. "Ze zijn onverbiddelijk en stout, en daarmee juist zo aantrekkelijk."

Gisterenavond was ik stomverbaasd toen ik in Knack, op bladzijde 47 een advertentie zag voor CD&V. Ik heb jammer genoeg geen scanner, maar iedereen die Knack ergens liggen heeft, nodig ik uit om eens te gaan kijken.
Op de zwart wit foto staan een linie carabinieri en een jongeman die op zijn eentje neerzit voor de Italiaanse oproerpolitie. Hij wordt afgebeeld als een held. Daaronder staat dan dat CD & V tegen een samenleving is waar het individualisme primeert en ook ijvert voor een betere wereld.

En nog meer werk ...
by jpe Thursday November 15, 2001 at 04:37 PM

Die advertentie van CD&V was me volledig ontgaan Mara. Het lijkt me overigens dat als de CD&V met zo'n grijze reclame-affiches gaat werken, ze zelf een grijze bedoening blijven. Maar de recuperatie hier is wel straf. Goed opgemerkt. De tjeeven zijn altijd kampioenen geweest in 'het goede' zeggen en 'het winstgevende' doen. Wat nog niet wil zeggen dat je zelfs onder hen 'integere mensen' hebt; een Jos Ansoms bv., de burgemeester uit de Kempen die al jaren voor veiliger verkeer ijvert.

Maar wat je eigenlijk onderwerp betreft: interessant dat je daar begint over te schrijven; over die link tussen mode en politiek. Waar Indymedia zich ook eens zou moeten (kunnen) mee bezig houden is met al het seksisme in de media. In ons geliefd dagblad 'De Morgen' krijg je daar om de haverklap voorbeelden van, van hoe de lezer daarmee bespeeld wordt ...

Overigens speelt dat seksisme bv. ook mee in het maken (en breken) van politieke carrières (zie Freya, de mediagenieke dochter van VDB II).