arch/ive/ief (2000 - 2005)

Chiquita op Congres Stichting Marketing
by Guan Thuzz Monday November 12, 2001 at 11:17 PM

Chiquita president komt spreken op congres van Stichting Marketing, deze jongens die zich af en toe als 'progressief' en zelfs 'maatschappijkritisch' profileren in de vakpers schamen zich niet een van Europa's topcriminelen een podium te geven. Chiquita is zoals geweten een van 's werelds grootste verdrukkers, die er de laatste jaren in geslaagd zijn een klein dozijn derdewereld-economiën geheel of gedeeltelijk te ontwrichten.

Uit het programma : vooral het derde punt : moeten we nu medelijden krijgen met deze arme topmanager omdat het publiek en de media eindelijk doorhebben welke vuile spelletjes dit bedrijf speelt op de wereldmarkt?!

How the Chiquita® brand excels in a commodity environment

Peter Horekens
President Chiquita® Fresh Group Europe


As the end of the second millennium drew close, Chiquita Fresh Europe was being confronted with what seemed to be insurmountable challenges:
The discriminatory regulatory environment in the EU lead to significant market share erosion in key markets with dramatic financial repercussions for the company
The most valuable asset of the company, the Chiquita® brand, was being challenged daily by competitors that chose to capitalize on the commodity characteristics of the fresh produce industry
Increasing pressure by NGO's and the media began to have an impact on the retailer's willingness to carry Chiquita® brand bananas

Kortom, er zitten nogal wat mensen met een pol&soc-achtergrond in het marketingwereldje, vooral de zgn. 'creatieven' : welnu, beste mensen, als jullie dan toch zo trendy, meevoelend en sociaal begaan zijn (cfr. gratis campagnes voor verschillende 'goede doelen' van verschillende reclamebureau's, goedkope mediaruimte die hen wordt aangeboden, ...), laat jullie dan horen en boycot deze spreker!