arch/ive/ief (2000 - 2005)

Media Mogul Bloomberg nieuwe burgemeester New York
by raf Thursday November 08, 2001 at 12:57 PM
raf.custers@euronet.be

Michael Bloomberg, baas van het persbureau met dezelfde naam, heeft zichzelf de titel van "verkozen burgemeester" van New York gekocht. Met de duurste verkiezingscampagne uit New York's geschiedenis.


Media Mogul Bloomberg wordt burgemeester New York

Michael R. Bloomberg, baas van het persbureau Bloomberg, is verkozen tot de nieuwe burgemeester van New York. Bloomberg heeft volgens de rijkelui-watchers van Forbes een "netto-waarde" van 4,5 miljard dollar. Hij behoort daarmee tot de top-4 van de rijkste New Yorkers. Van zijn fortuin heeft hij minstens 55 miljoen US$ (2,4 miljard Bfr.) gespendeerd aan zijn verkiezingscampagne, de duurste uit de New Yorkse geschiedenis. Daarmee heeft hij zijn rechtstreekse tegenstrever Mark Green afgetroefd, die "maar" 15 miljoen dollar uitgaf.
Green werd gehinderd door de verkiezingswet. Die legde beperkingen op aan zijn uitgaven omdat hij ook overheidssubsidies kreeg om zijn campagne te financieren. Amerikaanse media noemen de wet de best denkbare, omdat ze ook niet-poepchique kandidaten de kans geeft mee te doen aan verkiezingen. Tegenover magnaten zoals Bloomberg is dat inderdaad hyper-belangrijk.
Om even het democratische karakter van de wet aan te geven : Bloomberg mocht 6500 TV-commercials uitzenden, tegenover 2500 voor Green. Bloomberg kon het zich permitteren zijn spots tijdens de duurst betaalde piekuren op TV te brengen, onder andere tijdens de sportmanifestatie World Series.
Voorts liet Bloomberg de stad New York volplakken met affiches, stuurde hij dure folders rond, liet hij duizenden telefoons doen om individuelke kiezers te overtuigen en kocht hij full-page-advertenties in een serie kranten (van kleine lokale tot buitenlandse).

Het persbureau Bloomberg is zo'n 20 jaar geleden door mijnheer Bloomberg opgericht. Het is gespecialiseerd in financiƫle, economische en beursinformatie. Op een totaal van 8000 werknemers, zijn er 1200 journalisten. Ze verkopen hun informatie aan 350 kranten (waaronder ook de Washington Times). Michael Bloomberg heeft nog altijd 72 procent van het kapitaal van zijn bedrijf in handen. Merryl-Lynch, een bedrijf van beursanalisten, bezit 20 %.
Het feit dat hij Bloomberg nu burgemeester van New York wordt, plaatst zijn journalisten wel voor serieuze problemen. Mr. Bloomberg moet namelijk vanaf 1 Januari enorme belangrijke dossiers gaan beheren, zoals de heropbouw van het World Trade Center maar ook aanmoedigingspremies voor bedrijven. De redactie maakt zich sterk dat ze in volle onafhankelijkheid over het beleid van haar baas als New Yorkse burgervader zal kunnen berichten. Ze heeft dat naar het schijnt vroeger ook over penibele toestanden bij Merryl-Lynch gedaan.
Wir Sollen Sehen, zei de blinde.

Eerst de media, dan de verkiezingen
by jpe Friday November 09, 2001 at 11:13 PM

Bedankt voor de info, Raf over dit zoveelste voorbeeld van: koop eens wat media en vervolgens koop je de verkiezingen.