arch/ive/ief (2000 - 2005)

SABENA moet openblijven hé, we aanvaarden die Europese wetten niet langer.
by han Tuesday November 06, 2001 at 02:42 PM

We blijven hier in de vertrekhal en op de luchthaven. Het is een goed plek om met elkaar te praten en plannen te maken. Ja, natuurlijjk. Iedereen die zijn Solidariteit wil betuigen is hier welkom.

SABENA moet openblijven hé, we aanvaarden die Europese wetten niet langer.

We blijven hier in de vertrekhal en op de luchthaven. Het is een goed plek om met elkaar te praten en plannen te maken.
Ja, natuurlijjk. Iedereen die zijn Solidariteit wil betuigen is hier welkom.

Een gesprek met Maria :

We willen dat het hier openblijft hé. We hebben als werknemers zelf jarenlang geïnvesteerd in dit bedrijf. Sinds '82 zijn hier hertsructureringen bezig, niet alleen is ritme en de productiviteit enorm opgedreven, maar we hebben ook een serieuse finaciële bijdrage geleverd.
We hebben proberen de optelsom te maken en eigenlijk stellen we vast dat de wernemers zelf zo'n 30 miljard hebben geïnvesteerd in de overleving van het bedrijf.
Die 30 miljard zou de overheid nu moeten gebruiken om het bedrijf terug te redden, dat lijkt ons niet meer dan normaal.

Maar de overheid, die heeft de afgelopen jaren eigenlijk de uitverkoop aan Swissair georganiseerd. Er waren al duidelijk akkoorden met Swissair voor de ontmanteling van het bedrijf.
Maar Europa speelt ook een gemene rol.
We zijn de afgelopen maanden gaan samen zitten met onze collega's uit Zwitserland en samen kwamen we tot het besluit dat we die Europese wetgeving, die verbied dat de overheid zou investeren in een openbaar bedrijf (want dat is SABENA toch eigenlijk), niet langer kunnen aanvaarden.
De Europese logica wil dat er op termijn 3 à 4 grote Europese luchtvaartmaatschappijen overblijven, en voor het overige nog enkele kleinere regionale maatschappijen.
De privatisering en de libarilsering van de luchtvaartsector leiden to concentratie enerzijds en bijzonder slechte werkomstandigheden anderzijds. Dat laatste zie je bijvoorbeeld duidelijk bij Ryanair.
Daarom willen we actie voeren voor de afschaffing van die Europese wetten, maar we denken dat we daar nog meer werknemers uit verschillenden sectoren, die door deze wetegeving worden getroffen, in moeten betrekken. Dat is ook één van de redenen waarom we oproepen om in december op straat te komen tegen dit Europa.

Of 11 september een rol speelt in dit faillisement?
Natuurlijk niet, misschien gebruikt men het als een voorwendsel, maar het tegendeel is eigenlijk waar. De Europese luchtvaartmaatschapijen hebben eigenlijk minder problemen omwille van 11 september dan de Amerikaanse.

Het is nog niet erg duidelijk hoe de acties gaan lopen.
Maar wie zijn solidariteit wil betuigen, kan eigenlijik best naar hier komen, nog in de looop van de namiddag. Maar waarschijnlijk zijn hier morgen ook wel dingen te beleven.