arch/ive/ief (2000 - 2005)

Een electorale strategie voor de antiglobo's ? Om wat te bereiken ?
by Tom De Meester Friday November 02, 2001 at 05:38 PM
tomdemeester@tiscalinet.be

Dag JP, interessant debat dat je lanceerde op dit indymedia platform. Moeten de antiglobo's aan de verkiezingen deelnemen en niet al vanaf nu een electorale strategie op poten zetten ? Koudwatervrees en heilige huisjes zijn aan jou duidelijk niet besteed. Maareuuuh, hier toch een paar ruwe bedenkingen.

Je spreekt over een soort ‘linkse strijdkoepel' met ‘een gemeenschappelijk strijdplatform', en in de toekomst zou dat zelf een ‘linkse partij' kunnen worden met ‘een consequent links gedachtengoed', in elk geval gebaseerd op de ‘reeds verworven inzichten van de anti-globalistische beweging'.

Maar wat willen we eigenlijk ? Wat is het politiek platform van de antiglobaliseringsbeweging ? Wat is dat, een links gedachtengoed in de beweging van vandaag ?

Als we niet eerst de politieke discussie over ons alternatief en onze strategie beginnen (!) voeren, wat voor zin heeft het dan om nu al over een electorale strategie te beginnen ? Waar staan we eigenlijk voor ? Wat willen we bereiken ?

Ik geef een voorbeeld waaraan ik mijn redenering wil ophangen.

Empire wordt gepusht als de nieuwe ‘handbijbel' van de antiglobaliseringsbeweging (cfr post van Tom Peter Jones op deze site). Eerlijk gezegd, wie dat gedrocht al heeft doorworsteld, wéét dat niet de leesvlijt van de JNM-jongeren, de Tutte Bianche, en de Reclaim The Streets activisten, van ‘Empire' een hit heeft gemaakt, en van Hardt en Negri de profeten van een nieuw millenium. ‘Empire' is vooral euforisch onthaald in kringen van ‘linkse' intellectuelen, die zich tegenwoordig vooral onledig houden met psycho-analytische escapades, ‘culturele kritiek' en soortgelijke postmoderne nep-wetenschap. Zij schreven Empire de hemel in.

Bijvoorbeeld, de Sloveense filosoof Zizek, die zichzelf graag omschrijft als ‘an old-fashioned left-winger' (http://www.ctheory.com/article/a037.html) ziet in Empire 'een Communistisch Manifest voor de 21e eeuw'. Zéér interessante opmerking, want Zizek is in werkelijkheid niet de vooraanstaande marxistische intellectueel waar hij zichzelf voor verslijt. Zizek is naast een modieus academicus, ook een vooraanstaand lid van de regerende liberaal-democratische partij in Ljubljana – hij schrijft onder andere bevlogen speeches waarin hij merkwaardig genoeg wél concreet en scherp kan zijn, in tegenstelling tot in zijn academische essays die bol staan van hermetische prietpraat. In 1990 al stapte hij de politiek in als voorstander van pro-kapitalistische hervormingen, en hij kijkt fier terug op het slagerswerk van ‘zijn' partij : ‘What the liberal democratic party did was a miracle. (…) I think it was our party that saved Slovenia from the fate of the other former Yugoslav republics, where they have the one-party model.'

En Empire, dat zou dan het nieuwe Communistische Manifest zijn. Mag ik een beetje op mijn hoede zijn voor die nieuwe linkse theoretici die plots uit het niets in de antiglobaliseringsbeweging opduiken ?

Als Empire een nieuw Communistisch Manifest is, en dus misschien de basis zou kunnen vormen voor een linkse politieke coalitie zoals jij ze voor ogen hebt, JP, welk alternatief, welk politiek project, welke organisatievorm schuiven Negri en Hardt dan naar voren, en wat kunnen we eruit leren ?

Het barokke postmoderne meesterwerk van Negri en Hardt laat de antiglobaliserings-activisten compleet ontwapend achter. In Empire staan drie concrete politieke objectieven. Ten eerste : global citizenship. In een eerste fase zou de verzetsbeweging tegen de globalisering moeten vragen ‘dat elke staat de migraties die nodig zijn voor het kapitaal juridisch zou erkennen, in een tweede fase zou de beweging (de multitude, zoals Negri en Hardt het noemen) de controle moeten vragen over die migratiebewegingen zelf. De algemene vraag naar controle over hun eigen verplaatsingen, dat is eigenlijk de ultieme vraag naar wereldwijd burgerschap'. (p. 400) Ten tweede, vragen Negri en Hardt, geef iedereen een basisinkomen.

En dan is er nog een derde politiek objectief. Negri en Hardt beginnen met een kernprobleem : ‘Het probleem dat we moeten oplossen is hoe concrete klassenstrijd kan ontstaan, en meer, hoe dat kan uitgroeien tot een coherent programma van strijd, een kracht die aangepast is om de vijand te verslaan en een nieuwe maatschappij kan opbouwen'. Klinkt goed, vooral omdat Negri en Hardt er direct aan toevoegen dat we moeten opkomen voor het recht om ons de productiemiddelen opnieuw toe te eigenen. Natuurlijk ! Maar dan komt het. Momentje, zeggen Negri en Hardt. Vermits we in de nieuwe fase van het Empire leven, met een ‘immateriële en biopolitieke productie' (ik weet ook niet wat het wil zeggen, maar soit), krijgt die traditionele eis om zich de productiemiddelen toe te eigenen een nieuwe inhoud. Vermits de arbeiders niet alleen met machines werken, maar zelf meer en meer ‘machine-achtig' worden, vermits de productiemiddelen geïntegreerd worden in ‘the minds and bodies of the multitude' (cool !), krijgt de productiemiddelen in bezit nemen een totáááál nieuwe betekenis, namelijk : vrije toegang tot en controle over kennis, informatie en communicatie. ‘Het recht op toeëigening is in werkelijk het recht van de multitude op zelf-controle en autonome zelf-productie'. Exit revolutionaire omwenteling, leve internet. Zoiets.

Hier zie je dus hoe de nieuwe linkse theoretici van de antiglobaliseringsbeweging Negri en Hardt via een totaal hermetisch jargon, idealistische vooronderstellingen en obscure bewijsvoeringen alvast DE historische hoofddoelstelling van de internationale communistische beweging sinds haar ontstaan, namelijk de controle verwerven over de productiemiddelen die de economische rijkdom voortbrengen naar de schroothoop van de geschiedenis verwijzen. Dat maakt de aloude discussie binnen de arbeidersbeweging en binnen élke verzetsbeweging tegen het kapitalisme, weer brandend actueel : reformisme of revolutie ? Kantjes afvijlen of de voorhamer uit de kast halen ?

Peter Tom Jones trekt uit zijn bespreking van Empire de conclusie : ‘Er is niet langer een Winterpaleis dat kan bestormd worden'. Dat is effectief wat Negri en Hardt ons proberen wijs te maken. Dat de vijand multidimensionaal, gedecentralisiseerd, gedeterritorialiseerd, en weet ik wat nog allemaal is, en dus … kun je er nog weinig tegen doen. Er blijven dan eigenlijk nog maar twee mogelijkheden over : ofwel abstracte ‘multiforme globale strategieën' à la Negri en Hardt die niemand concreet kan maken, ofwel het opbouwen van ‘lokale tegenmacht' en het heroveren van de ‘publieke ruimte' à la Naomi Klein. Peter Tom Jones schrijft : ‘Eerder dan het klassiek leninistisch objectief van 'de macht te grijpen', moeten we in het hier en nu op al die niveaus tegenmachten opbouwen, in en tegen het neoliberalisme.'

Moet er dan werkelijk niets meer zijn ? Vinden we dan niet meer dat dit kapitalistisch systeem een misdadig systeem is ? Moeten we er dan niet over nadenken of we het hart van dit systeem niet moeten vernietigen ? En er iets anders voor in de plaats stellen ? Moeten we niet nadenken of het wel normaal is dat duizenden mensen aan een Volvo werken, terwijl tien man met de winsten gaat lopen ?

Waarom zouden wij de macht niet grijpen ? Waarom zou dat een verkeerd objectief zijn ? De FARC-guerilla die in Colombië de helft van het grondgebied controleert, moeten zij zich dan maar beperken tot het afdwingen van een ‘basisinkomen' ? Of is het vruchtbaarder om te proberen het militair apparaat van de Colombiaanse staat stuk te slaan ?

Waar ik naartoe wil, JP, is het volgende. De nieuwe linkse denkers à la Negri en Hardt die als goeroe's van de antiglobaliseringsbeweging uit de lucht komen vallen, zeggen ons ‘beperk je tot concrete acties op het terrein, je kunt niet winnen tegen een wereldwijd Empire dat alles controleert, probeer via een tegenmacht wat minimale hervormingen af te dwingen'. Maar één van de meest dringende taken van de antiglobaliseringsbeweging is zonder twijfel : nadenken over de vraag of wij de misdadige realiteit waarin wij leven anders kunnen veranderen dan door op termijn de macht te grijpen. En dan is de tweede vraag, wat hebben wij daar allemaal voor nodig. En dan zou wel eens kunnen blijken dat de leninistische recepten toch niet zo overleefd en achterhaald zijn als sommigen wel zouden willen.

Niet nieuw
by yvan brys Saturday November 03, 2001 at 02:05 PM
yvan.brys@advalvas.be

Het idee om vanuit een basis- en/of strijdbeweging aan de verkiezingen deel te nemen is niet nieuw. Agalev is (zeker gedeeltelijk) het eindproduct van dergelijke denkoefening die men in de praktijk heeft omgezet. De logica van Agalev is bekend: deelnemen aan de macht om erger te verkomen. In de praktijk komt dit neer op het versterken van die macht door ze aanvaardbaar te maken voor progressie kiezers. De tekst van Tom is interessant omdat hij een alternatief aanreikt: niet deelnemen aan de macht, maar de macht grijpen. Ik had ooit na een betoging een discussie met een vriend over het communisme. Hij was daar tegen, want daar had je geen democratische rechten en hij zei dat hij het recht om te betogen niet wou verliezen. Ik kon hem daarin wel volgen. Maar de vraag is: beperken we ons tot actie voeren tegen een onrechtvaardig systeem of willen we dat systeem vervangen? Acties en manifestaties zijn middelen om een doel te bereiken, geen doel op zich. Heel wat actievoerders komen vroeg of laat in structuren terecht waarvan ze oprecht denken dat ze er meer kunnen bereiken dan in een actiegroep. Dat is het verhaal van een aantal Agalev'ers. Zij hebben duidelijk de macht niet gegrepen maar hebben er een ongevaarlijk stukje van gekregen. Het onrechtvaardig systeem blijft bestaan, en ze zijn er willens nillens deel van gaan uitmaken.

Wil dat zeggen dat een democratisch globalist nooit aan verkiezingen deelneemt? Er is niets op tegen dat je de beperkte mogelijkheden die een systeem je biedt gebruikt om het te bestrijden. Maar dan moet je wel een concreet politieke doel voor ogen hebben, en dat is, hoe simplistisch dat voor sommigen misschien klinkt, ofwel de revolutie ofwel het reformisme. Niet nadenken over die keuze leidt meestal automatisch tot het tweede.

Wat het zogenaamde gebrek aan bestormbare paleizen betreft: er zijn er nog nooit zoveel geweest, als je alle grote bankgebouwen mee rekent. Alleen zijn de beschemers van die gebouwen intussen veel beter bewapend dan in de tijd van de bolsjevieken. Dat zal het probleem zijn, niet het feit dat er geen paleizen meer staan.

stop de demagogie
by Arne Baillière Saturday November 03, 2001 at 05:29 PM
to_arne@hotmail.com

Sorry Yvan,
Maar ik vind de tekst van Tom een hoop waardeloze zever. (Ook sorry, Tom ;)

Dat er veel geluld wordt bij die postmoderne ideologen (of wat ervoor doorgaat)staat als een paal boven water. Maar als vanuit een eng- marxistische invalshoek een discours voor de antiglobaliseringsbeweging proberen te schrijven brengt geen zoden aan de dijk. Tom schrijft:

" Moet er dan werkelijk niets meer zijn ? Vinden we dan niet meer dat dit kapitalistisch systeem een misdadig systeem is ? Moeten we er dan niet over nadenken of we het hart van dit systeem niet moeten vernietigen ? En er iets anders voor in de plaats stellen ? Moeten we niet nadenken of het wel normaal is dat duizenden mensen aan een Volvo werken, terwijl tien man met de winsten gaat lopen ?"

Kijk, dit is nu eens een typisch voorbeeld van een ontsporing die het risico in zich draagt, wanneer ze op grote schaal gebruikt wordt, de hele beweging onderuit te halen.Let op de "vrije" rol die het publiek ,de lezer dus, toebedeeld krijgt.

Vraag: Moet er dan werkelijk niets meer zijn ?
antwoord: "Neen!Er moet wel nog iets zijn!"
Vraag: Vinden we dan niet meer dat dit kapitalistisch systeem een misdadig systeem is?
antwoord: "Jawel! wij vinden nog steeds dat dit kapitalistisch systeem een misdadig systeem is !"
Vraag: Moeten we er dan niet over nadenken of we het hart van dit systeem niet moeten vernietigen ?
Antwoord: Ja! We moeten EROVER NADENKEN OF we het hart van dit systeem niet moeten vernietigen!

Zelfbevestiging in Vlaanderen. De abberratie: De laatste vraag bestaat eigenlijk uit twee afzonderlijke vragen, namelijk (a)"moeten we er (al) dan niet over nadenken?" en (b) "Moeten we het hart van dit systeem niet vernietigen?". Omdat alle voorgaande vragen van de schrijver erop gericht zijn om de steun van de lezer te krijgen, en hij er dus volmondig "ja" of "neen" op kan antwoorden, is de kans groot dat hij dit nu ook zal doen.

MAAR gezien de kernboodschap van de tweede deelvraag "we moeten het hart van dit systeem vernietigen" in feite het antwoord is op het eerste deel van de deelvraag "we moeten er eens over nadenken" wordt dit eerste deel van zijn waarde ontheven. Dat het hart van het systeem vernietigd moet worden is al wat overblijft. "Erover nadenken of dit nodig is" kan op zijn beurt weer met ja of nee beantwoord worden:

"Ja we moeten erover nadenken"
of
"Nee, we moeten er niet over nadenken"
Wat natuurlijk niemand zal zeggen, wil hij niet als idioot door het leven gaan. Maar door die vraag te koppelen aan "het hart van het systeem vernietigen" wordt het eindresultaat:

Ja, We moeten erover nadenken
We moeten het hart van dit systeem vernietigen
(met de vraag over Volvo doet hij precies hetzelfde)

Bij schrijvers die een dergelijke stijl hanteren meen ik toch een erg grote minachting voor hun publiek te kunnen bespeuren. Tom probeert de lezer na het zelfbevestigingsritueel het idee te geven dat hij er moet over nadenken, en levert hem meteen de conclusie: Het Systeem moet vernietigd worden. "De idioten zullen door het leven gaan met het idee dat ze het zelf bedacht hebben, en zelfs dat hebben we hen wijsgemaakt..." , lijkt er wel vanaf te druipen.

Kijk, op zo'n manier aan politiek doen is dus niet aan mij besteed. Los van het inhoudelijke. In de publicaties van Militant Links en de PVDA komt deze techniek ontelbare keren terug. Het is gewoon intellectueel oneerlijk en getuigt van een gebrek aan respect voor het eigen denkvermogen van de lezer. Iemand die voor de eerste keer in aanraking komt met deze "politiek" op één of ander links zomerkamp voor jongeren zal er misschien nog plezier aan beleven, maar de pret is er snel af: Iedereeen schreeuwt : "Ja, laat ons nadenken!" maar de conclusies liggen al vast sinds 1917...

Ja, we moeten erover nadenken
Maar bij nader inzien is het misschien nog niet het
gepaste moment. Bovendien zijn er voor het ogenblik
in Vlaanderen andere prioriteiten zoals het verder uitbouwen van de
brede massabeweging die zich voor het moment niet door
een vernietigingsdiscours laat leiden, maar vanuit alle
lagen van de samenleving wil streven naar een eerlijker
wereldhandel en meer reële rechtvaardigheid. De onmiddellijke recuperatie van de gehele beweging voor de eigen agenda van enkele actoren (de vernietiging van het kapitalisme) kan wel eens haar doodsteek betekenen nog voor ze zelf tot een verdere ontwikkeling van haar eigen standpunten is kunnen komen.

We moeten leren dat we in de huidige fase ook maar een factor zijn in de democratische globaliseringsbeweging, dat deze beweging geen marxistisch georchestreerde volksopstand is en derhalve ook niet zo moet beoordeeld worden. Ze is het resultaat van een toenemend sociaal bewustzijn in alle lagen van de civiele maatschappij. Het is natuurlijk makkelijk om alle bijdragen aan het debat van hedendaagse niet-marxistische ideologen af te schieten aan de hand van orthodoxe maatstaven en zelfbevestigingsrituelen (kijk eens hoe fout die wel is en hoe goed wij wel zijn . Ja!Ja!Ja! -of desgewenst: Nee!Nee!)maar daar raken we volgens mij echt geen stap verder mee.

In de huidige context meer dan ooit: Wat is het fijn om bij de Kommunistische Partij te zijn...
Allez, ik zal nog eens afsluiten met een slogan (heb ik in jàààren niet meer gedaan):

Voor een democratisch- linkse electorale eenheid in 2003!

Reactie komt er aan
by jpe Sunday November 04, 2001 at 10:40 PM

Dag Tom, bedankt voor je bijdrage aan de discussie. Ik werk aan een tekst die met jouw stellingen en die van Arne en Yvan, rekening tracht te houden. Gegroet, JP

met alle stellingen rekening houden ?
by tom Monday November 05, 2001 at 05:22 PM

als het maar niet arne's stelling is dat mijn tekst 'een hoop waardeloze zever is' ;-)

OK
by jpe Monday November 05, 2001 at 09:55 PM

Neen Tom, Arne trekt wat hard van leer. Maar als goeie democraat en niet partijgebonden denkend mens, probeer ik echt met alle zinnige (en zelfs onzinnige) standpunten rekening te houden.