arch/ive/ief (2000 - 2005)

Clusterbommen en burgerslachtoffers : en Agalev, zij doen of hun neus bloedt
by Tom De Meester Saturday October 13, 2001 at 08:04 PM
tomdemeester@tiscalinet.be

Alweer een ontstellend persbericht van Agalev, waarin de groenen waarschuwen voor een escalatie van het conflict – nadat ze eerst mee groen licht gegeven hebben voor de oorlog. Eerst het vuur aansteken, en dan komen blèten dat er een uitslaande brand van komt, je moet maar durven. Enkele citaatjes ...

1// Agalev : ‘Men kan, op basis van de informatie die we hebben, onvoldoende bewijzen dat er geen burgers getroffen worden.' Typisch voor de cynische groene newspeak, ook Geysels heeft zijn spindoctors ! De realiteit is dat zelfs Donald Rumsfeld, de Amerikaanse Minister van Defensie, toegeeft dat er burgerslachtoffers vallen in Afghanistan. Terwijl de berichten over bombardementen op Afghaanse dorpen (Karam bijvoorbeeld, 130 tot 200 doden, afhankelijk van de bron) elkaar opvolgen, blijft Agalev de bewijzen dat er géén burgerslachtoffers vallen ‘onvoldoende' vinden. Geysels en co hebben waarschijnlijk geen internetaansluiting op hun planeet Mars.

2// Agalev : ‘De humanitaire operaties komen hoe langer hoe meer in het gedrang.' Raf Custers heeft gisteren op deze site een vlijmscherpe analyse gemaakt van het humanitair jargon van de geallieerden. Misschien ook nuttig dat de Agalev-bonzen (of toch minstens de kritische basismilitanten, dat zal misschien meer resultaat opleveren) eens de Joint Vision 2020 tekst van het Amerikaanse leger lezen. Daarin staat hun strategische planning. Strategisch doel numero uno is, voorzichtig als we de VS kennen, ‘full spectrum dominance'. En wadisda, full spectrum dominance : ‘the ability of US forces, operating unilaterally or in combination with multinational and interagency partners, to defeat any adversary and control any situation across the full range of military operations. (…) It includes those ambiguous situations residing between peace and war, such as peacekeeping and peace enforcement operations, as well as noncombat humanitarian relief operations and support to domestic authorities.' Als ze het zélf al zeggen, dat ze de humanitaire hulp gebruiken in het kader van hun strategische militaire aanpak, wat hebben de Groenen dan eigenlijk nog meer nodig om verontwaardigd hun steun op te zeggen aan die oorlogsmisdadigers ? Een nucleair offensief misschien ?

3// Agalev herhaalt ‘dat eventuele verdere militaire operaties enkel herkenbaar gericht mogen worden op het verminderen van de terroristische capaciteit'. En ‘beperkt' en ‘doelgericht', dat moeten de aanvallen ook zijn. Waarschijnlijk lezen de Agalev-bonzen geen gazetten, anders hadden ze geweten dat de VS na de bommentapijten door B52's – die zoals geweten uiterst ‘beperkt' en ‘doelgericht' bombarderen (kijk maar naar Vietnam) – clusterbommen hebben gedropt boven Afghanistan. Dat zijn anti-persoonsbommen die opsplitsen in talrijke mini-bommen en uiterst dodelijk zijn. Zoals geweten kunnen clusterbommen blindelings het onderscheid maken tussen een Taliban-krijger en een Afghaanse vluchteling.

4// Het moet zo ongeveer het understatement van de maand zijn : Agalev maakt voorzichtig bezwaren tegen ‘dit toch vooral militair scenario'. In plaats daarvan moet de EU opnieuw een ‘voortrekkersrol spelen' via de ‘politieke en diplomatieke kanalen', die ‘sterker moeten geactiveerd worden'. Natuurlijk, de EU heeft veel te verliezen bij een militaire escalatie van het conflict, zoveel is zeker. Een voorbeeldje uit de vele : vandaag maakte Stratfor, een VS-gelieerde strategische denktank, bekend dat Rusland en een belangrijke Nederlandse gasmaatschappij samen heel recent de deal van de eeuw gesloten hebben. Binnen een generatie zal Rusland de belangrijkste Europese gasleverancier zijn. (http://www.stratfor.com/home/giu/archive/101101.htm) De brand die overslaat naar Rusland zelf, dat zou Europa slecht uitkomen. Overigens, de illusie dat België (en Europa) zich ‘terughoudend' opstelt, en vooral de diplatieke en politieke optie genegen is, heeft met de realiteit niets te maken. In De Standaard stond vorige week ook het bericht dat Belgische special forces (we hebben zo'n 60 supergetrainde commando's à la SEAL en SAS blijkbaar) volgens een hooggeplaatse Belgische militaire bron ‘zouden kunnen ingezet worden aan de zijde van de Noordelijke Alliantie'. En bovendien is op het einde van de tweedaagse informele raad van de EU-defensieministers beslist om het Europees Interventieleger versneld op poten te zetten. Bedoeling is in Bosnië, Kosovo en Macedonië versneld de Europese posities te versterken. De kern van het interventieleger bestaat al, meldde Raf Custers gisteren op deze website. België is, ‘terughoudend' als altijd, van de partij.

Wees blij...
by Tijl Saturday October 13, 2001 at 09:21 PM

Wees blij dat de Amerikanen niet "terughoudend" waren om ons vel uit de klauwen van Hitler te redden. Als het mensonterende talibanregime geen oorlog waard is wat dan wel??

Toffe bijdrage
by marc jambers Saturday October 13, 2001 at 10:30 PM
marc.jambers@antwerpen.be

Toffe bijdrage Tom.
Agalev (ik bedoel diegenen die zich verschanst hebben in "regeringsverantwoordelijkheid") wordt hoe langer hoe meer de voetmat waarop bekeerde dissidenten hun besmeurde schoenen schoonvegen vooralleer ze het echte (lakijen)salon mogen betreden.
In elk geval hebben de 30 000 betogers in Berlijn, tegen de bombardementen op Afganistan, hun voeten niet aan die mat afgeveegd. Hun verdienste voor de vrede en de menselijke waardigheid, is vergeleken met bv. de flikkerende groene zeepbel (de gestylde) Magda Aelvoet (die deze zaterdagavond op het journaal de oorlogshysterie nog even mag aanzwengelen), een vuurtoren die aangeeft welke richting we moeten varen om niet met zijn allen van de wereld te vallen.
Vindt Magda ook dat de betogers misleidt worden, zoals de journalist netjes aangaf? Mijn mama zou zeggen:" Mor joenge toch, die politiekers zijn voor niets verlege."
Het woord "politiekers" laat ik er af.

we deliver democracy
by piv Saturday October 13, 2001 at 10:44 PM

we deliver democracy...
smarties.jpg, image/jpeg, 360x576

... and feed the hungry people in Afghanistan.

De "echte" islam
by Godfried Van Bouillon Sunday October 14, 2001 at 06:19 PM


Voor de honderdste keer zijn we getrakteerd op het verhaaltje dat de islam die we in het nieuws te zien krijgen, die van de bomaanslagen en de afgehakte handen en de opgesloten vrouwen en de verbrijzelde Boeddha's, niet de "echte" islam is. Ook moslimlanden die hun pre-islamitische erfenis goed verzorgen, hetzij om toeristische hetzij om nationalistische redenen, bezwoeren de Taaliban dat ze op het punt stonden een "on-islamitische" misstap te begaan. Het is verheugend dat moslims een dwaas islamitisch gebod ontrouw worden, en begrijpelijk dat zij uit angst voor represailles een pseudo-islamitische rechtvaardiging voor hun modernisme verzinnen (leugentjes om bestwil van het type: "Mohammed was de eerste feminist", of: "De Koraan is tegen de veelwijverij"), maar het is goed fout als Westerse intellektuelen zulke smoesjes in alle ernst gaan herhalen. Bij ons noemde Roger Marijnissen de beeldenstorm in Afghanistan "hemeltergend absurd", want de beeldenstormers zouden een koranisch vers tegen de beeldenvereerders "uit haar historisch tekstverband rukken". Volgens Michel Magits (DS 12-3-2001) zou het bovendien om "een foute interpretatie" van de Koraan gaan. Het tegendeel is waar: de Taaliban kennen en begrijpen zowel de Koraan als het volstrekt ondubbelzinnige tekstverband zeer goed, veel beter dan al onze experts die hun nu de les willen lezen. Het tekstverband van de Koraan is de loopbaan van de Profeet, wiens gedrag als normatief voorbeeld en als hoeksteen van de sjari'a geldt.

Volgens Sami Zemni geldt het beeldenverbod alleen voor moslims zelf, en moeten diezelfde moslims het gebruik van beelden in de devotionele praktijk van andersgelovigen respekteren. Dat zou hij dan toch beter aan de moslims zelf vertellen, in plaats van aan ons. Hij zou daar bv. Mahmoed van Ghazni moeten van overtuigen, of, om helemaal tot de kern van de zaak te komen, de profeet Mohammed in eigen persoon. Het verbaast me steeds weer hoe allerlei Westerse oningewijden de islam beter beweren te kennen dan de echte insiders, zoals precies de Taaliban, de "studenten" (Arabisch Taalib, met de Perzische meervoudsuitgang -an, etymologisch identiek aan Nederlands -en) van de Pakistaanse Koraanscholen voor weeskinderen uit de Afghaanse oorlog tegen de Sovjet-Unie. Hun hele mentale horizon bestaat uit de Koraan, het voorbeeld van de Profeet en de Sjari'a-jurisprudentie. Het is ontzaglijk pretentieus van Westerse kommentatoren om te beweren dat zij de islam beter kennen dan de Taaliban.

De belangrijkste basis van het islamitisch recht, in de praktijk nog belangrijker dan de Koraan, is het modelgedrag van de "volmaakte mens", Mohammed. Om die reden lijkt mij de tegenwoordig gewraakte benaming "mohammedaan" nog altijd een akkurate beschrijving van de moslim, nl. iemand wiens leven draait om het voorbeeld van de mens Mohammed, meer nog dan dat het leven van een kristen om het voorbeeld van de godmens Kristus draait. Maar laat dat passeren, en laten we eens kijken wat precies Mohammeds voorbeeldgedrag is met betrekking tot religieuze beeldhouwkunst.

Om bij het begin te beginnen: volgens de hagiografieën van de Profeet ging zijn geboorte gepaard met de spontane implosie van een aantal bekende godenbeelden, ondermeer in de Kaäba, het belangrijkste heiligdom van de heidenen van Mekka. Het heilig vuur in de belangrijkste tempel van Perzië, dat al duizend jaar gebrand had, doofde uit. Vanaf zijn verwekking was Mohammed de vernietiger van de bestaande kultische praktijken der niet-moslims.

Pas toen de Profeet vanaf 622 stapsgewijze de macht greep in Medina en vervolgens in heel Arabië, kon hij tot daadwerkelijk ikonoklasme overgaan. De eerste incidenten betreffen bekeerlingen die hun nog niet bekeerde familieleden treiteren door hun beelden te vernielen. Zo gooide de zoon van Amr ibn al-Djamoeh diens houten beeld van de godin Manaat in de beerput. In Qoebaa ging een zekere Sahl ibn Hoenaif ibn Waahib 's nachts de houten godenbeelden stelen om ze als brandhout te gebruiken.

Over de voorgeschiedenis van de eerste moskee zeggen de bronnen niets, maar de tweede moskee, de eerste in Mohammeds hoofdstad Medina, werd gebouwd op een heidense begraafplaats, nadat deze grondig onteerd was: de Profeet liet de lijken opgraven, de belendende tempeltjes afbreken en het heilig bos van dadelbomen omhakken. Hiermee was de klassieke procedure vastgelegd: de meeste historische moskeeën, zeker de hoofdmoskeeën in steden, zijn bijna allemaal op (of met de brokstukken van) niet-islamitische kultusplaatsen gebouwd. Zo staat de Mezquita, de beroemde moskee van Cordova (inmiddels tot kathedraal omgevormd maar nu weer opgeëist door de snel groeiende moslimgemeenschap in Spanje), op de plaats van een vroegere kerk, die overigens zelf weer een heidense Romeinse tempel vervangen had.

Een ander kruciaal moment was de inname van Mekka (630) en met name van de Kaäba. Mohammed en zijn neef en schoonzoon Ali vernielden eigenhandig de 360 godenbeelden in en rond de kubusvormige tempel. Alleen de vormeloze zwarte steen liet hij op zijn plaats; hij bedacht hem zelfs met een kus. Sommige volgelingen vonden dit ook een vorm van afgoderij, maar wie zou Mohammed hebben durven terechtwijzen? Islam-apologeten rechtvaardigen deze beeldenstorm met de bewering dat de heidenen de Kaäba zelf gestolen hadden, aangezien deze door Abraham gebouwd was geweest. Nu, dat is de typische agressieve air van verongelijktheid die we kennen uit de fabel van de wolf die tegen het schaapje dat stroomafwaarts stond te drinken, zei: "Jij maakt mijn water troebel." Er zijn tal van pre-islamitische inscripties gevonden in Arabië, en geen enkele blijkt iets van Abraham of zijn zoon Ismaël (door Mohammed opgeëist als stamvader van de Arabieren) te weten, terwijl de enige geschreven bron die hen wèl vermeldt, namelijk de Bijbel, hen nooit in Arabië laat komen. De Kaäba was wel degelijk een heidens heiligdom dat door Mohammed met geweld tot zijn hoofdmoskee omgevormd is.

Na de inname van Mekka volgen de vernielingen van godenbeelden elkaar in snel tempo op. Een merkwaardig element dat vaak terugkeert is de vermelding dat uit een gebroken beeld (ondermeer van al-Oezza, de planeet Venus, die samen met al-Laat en Manaat genoemd wordt in de Duivelsverzen) een negerin tevoorschijn kwam, blijkbaar de godheid resp. boze geest die in het beeld woonde. Een zwarte huidskleur werd steevast met ongeloof geassocieerd, bv. in de Koranische voorspelling dat de ongelovigen op de Dag des Oordeels een zwarte, en de gelovigen een witte huid zullen krijgen.

De burgers van Mekka kregen bevel om ook binnenshuis geen beeld ongebroken te laten. Stammen die zich uit opportunisme bij de zegevierende profeet aansloten, moesten eerst hun beelden vernietigen. Op dat punt, maar dus ook alleen daar, zou het exkuus kunnen gelden dat het tenslotte zelfverklaarde moslims waren aan wie beeldenverering verboden werd. Maar intussen ging Mohammed verder met het breken van beelden en kultusplaatsen van mensen die helemaal geen moslim wilden worden. Het was in funktionerende tempels dat de moslims de beelden van ondermeer al-Oezza, Hoedhail, Dhoe'l Kaffain, Fils, Roedaa, al-Laat en Manaat kapotsloegen. Zij verjoegen ook de priester van de kristelijke kerk te Jamaama, verwoestten de kerk, reinigden de plaats met water, en bouwden er een moskee. Islam-apologeten wijzen er voor Westers publiek graag op dat kristenen doorgaans beter getolereerd werden dan heidenen, maar dit voorval toont aan dat ook kristelijke kultusplaatsen niet veilig waren voor de geloofsijver van de Profeet. En zijn gedrag is maatgevend voor elke moslim tot het einde der tijden.

Al zijn er halfslachtige moslims en moslim-regeringen die om ekonomische redenen de overblijfselen van ongelovige kulturen bewaren en ten toon stellen, echt overtuigde moslims weten wat hun te doen staat: vernietig de afgoden. Wat de Taaliban doen is niets anders dan navolging van de profeet. Als hun daden on-islamitisch zijn, dan ook die van Mohammed zelf, die volgens onze betweters dus een slecht moslim zou geweest zijn. Moeten we hun geen proces aandoen wegens belediging van de Profeet?