Verhofstadt wil NIEUW EN KLEINER SABENA by raf Wednesday October 03, 2001 at 02:37 PM |
raf.custers@euronet.be |
Sabena zoekt bescherming tegen schuldeisers en krijgt van Verhofstadt-Daems een maand de tijd om zich om te vormen tot performante maatschappij. Was dat soms de finaliteit van het Müller-Daems-duet ?
uit de Tijd :
"Sabena vraagt gerechtelijk akkoord aan"
De Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena heeft bij de rechtbank van koophandel in Brussel een gerechtelijk akkoord aangevraagd. De regering gaat ook voor een periode van een maand een overbruggingskrediet toestaan.
Als het akkoord toegestaan wordt, kan SabenaSabena voortwerken en is de maatschappij beschermd tegen haar schuldeisers.
Het kernkabinet besliste woensdagmorgen voor een maand een overbruggingskrediet te verstrekken zodat Sabena de activiteiten kan voortzetten. "Wij hebben dit medegedeeld aan de rechtbanken, maar ook aan de klanten en de leveranciers van Sabena", zei premier Verhofstadt op een persconferentie.
Het doel van de regeringsbeslissing is niet de zaak nog een maand te rekken, onderstreepte Verhofstadt, maar wel om een maand tijd te geven om in Belgie een nieuwe luchtvaartmaatschappij te creeren. Met Brussel als hoofdstad van de Europese Unie en meer dan 20 miljoen passagiers die jaarlijks via Zaventem reizen "moet het mogelijk zijn een performante maatschappij te laten functioneren die vooral op Europese vluchten is afgestemd". Daarbij zal ook een beroep worden gedaan op prive-investeerders. Momenteel worden contacten gelegd, aldus Verhofstadt.
De premier riep het Sabena-personeel op om "in deze onzekere weken" aan de slag te blijven en geen acties te ondernemen die de toekomstkansen kunnen hypothekeren. Een basis voor een nieuwe start vormt alvast de positieve uitslag van het referendum over het business plan van topman Muller. Dat werd met 57% goedgekeurd.
Het nieuwe Sabena dat de regering voor ogen heeft, zal kleiner zijn dan de huidige maatschappij en zelfs kleiner dan die in het huidige plan-Muller. Het zal met een andere partner of andere partners samenwerken en moet winstgevend zijn. In haar meer dan 40-jarige geschiedenis boekte Sabena slechts tweemaal winst.
Sabena-woordvoerder Wilfried Remants bevestigde intussen dat er bij Sabena geen toestanden zoals bij Swissair-moeten worden gevreesd. "Wij kunnen nog betalen voor de vliegtuigen en ook onze leveranciers betalen. Wij vragen gewoon ademruimte om de noodzakelijke structurele veranderingen door te voeren."
Zelf investeren in Sabena, kan de regering niet. De regering onderhandelt woensdag weliswaar met de Europese Commissie over de crisis, maar de Commissie herhaalde nog eens dat staatsteun uit den boze is. Of ook het overbruggingskrediet in strijd is met de Europese concurrentieregels, is nog twijfelachtig. De commissie bekijkt woensdag in hoeverre steun aan Europese luchtvaartmaatschappijen mogelijk is.
13:59 - 03/10/2001