arch/ive/ief (2000 - 2005)

De Europese Commissie is creatief wat terrorisme betreft
by francis Friday September 21, 2001 at 07:38 AM
francis.jorissen@pandora.be

De Europese Commissie heeft gisteren tijdens een speciale bijeenkomst van de Europese Ministers van Justitie met de Ministers van Binnenlandse Aangelegenheden, een voorstel ingediend over de bestrijding van get herrorisme.

Eén van de gevolgen van de gebeurtenissen in de Verenigde Staten is dat de Europese Commissie gisteren, 20 september, tijdens de speciale bijeenkomst van de Europese Ministers van Justitie met de Ministers van Binnenlandse Aangelegenheden, een voorstel indiende voor een ‘Kaderbesluit betreffende de bestrijding van het terrorisme'.

Vandaag, 21 september worden, eveneens in Brussel, de besluiten bevestigd op de buitengewone EU top waar de verschillende regeringsleiders elkaar zullen ontmoeten. Uiteindelijke bedoeling is om de besluiten nog vóór het jaareinde door de verschillende nationale parlementen te laten stemmen.

De tekst van het besluit is voorlopig enkel in het engels, frans en duits beschikbaar; u zal het dus ook voorlopig met mijn vertaling (vanuit de engelse tekst) moeten doen. Dat houdt in dat misschien niet alle nuances zijn weergegeven, daarom heb ik soms het originele engelse woord er tussen haakjes bij geplaatst.

Het ‘Kaderbesluit betreffende de bestrijding van het terrorisme' is officiëel bedoeld om een definitie te geven aan de term ‘terrorisme', straffen en sancties te bepalen en regels op te stellen i.v.m. uitleveringsprocedures en de uitwisseling van informatie tussen de verschillende lidstaten.

De kern van het hele ontwerp is in artikel 3 de definitie van terroristische activiteiten. De tekst zegt:
‘De volgende delicten die moedwillig door een individu of een groep begaan worden tegen één of meerdere landen, hun instellingen of bevolking met het doel hen te intimideren en een grondige wijziging of vernietiging te bekomen van de politieke, economische of sociale structuren van die landen zullen, bestraft worden als terroristische vergrijpen.'

Dan volgt een opsomming van de vergrijpen. De voorstellen van minimum strafmaat zijn er tussen haakjes aan toegevoegd.
a) Moord (20 jaar)
b) Lichamelijke verwondingen (4 jaar)
c) Kidnapping of gijzelneming (10 jaar)
d) Afpersing (2 jaar)
e) Diefstal of overval (2 jaar)
f) Onwettelijke in bezitneming of beschadiging van staats- en overheidseigendommen (‘facilities'), middelen voor openbaar vervoer, infrastructuur, publieke plaatsen en eigendommen (5 jaar)
g) Vervaardiging, bezit, aanschaf, transport of aanbieding van wapens of explosieven (10 jaar)
h) Loslaten van besmettelijke stoffen, het veroorzaken van branden, ontploffingen of overstromingen, het in gevaar brengen van mensen, eigendommen, dieren of het milieu (10 jaar)
i) Tussenkomst of belemmering van de toevoer van water, electriciteit of andere essentiële basisbehoeften (‘resources') (10 jaar)
j) Aanvallen door middel van een informatiesysteem (5 jaar)
k) Dreiging één van voornoemde misdrijven te plegen (2 jaar)
l) Leiding geven aan een terroristische groepering (15 jaar)
m) Promotie en ondersteuning van of deelname aan een terroristische groepering (7 jaar)

De definitie wordt in artikel 4 dan nog verder uitgebreidt tot ‘aanzetten tot, helpen, steunen (‘abetting') poging ondernemen tot het uitvoeren van een terroristisch vergrijp'. En in artikel 5.3 worden ‘alternatieve straffen als gemeenschapsdienst, beperking van bepaalde burgerlijke of politieke rechten en publicatie van vonnissen' opgevoerd. Artikel 5.4 tenslotte voorziet in niet nader bepaalde boetes.

Vraag is nu of of dit voorstel enkel bedoeld is om terrorisme te bestrijden of wordt de term terrorisme breed geïnterpreteerd en vallen betogingen, protesten allerhande en politieke dissidenten ook onder de noemer ?

De definitie is toch wel verrassend indien het alleen de bedoeling is om terrorisme te bestrijden. Wat betekent eigenlijk ‘…met het doel hen te intimideren en een grondige wijziging of vernietiging te bekomen van de politieke, economische of sociale structuren…' en ‘…door een individu of een groep' ?
Onder ‘Onwettelijke in bezitneming of beschadiging van staats- en overheidseigendommen (‘facilities'), middelen voor openbaar vervoer, infrastructuur, publieke plaatsen en eigendommen' kunnen een wijde waaier van betogingen en protesten vallen, zoals het geweldloos verzet tegen de verkaveling van een natuurgebied, de acties van ‘Spaak en Tandrad', de blokkades van toegangswegen tot de luchthaven van Zaventem door ontevreden Sabena-personeel en een betoging als die in Genua.

Activisten voor dierenrechten kunnen ook wel onderdak vinden bij ‘…het in gevaar brengen van mensen, eigendommen, dieren of het milieu'.

Tenslotte is er nog de toevoeging ‘alternatieve straffen als gemeenschapsdienst, beperking van bepaalde burgerlijke of politieke rechten…' en van boetes.

Het voorstel wil meer dan enkel het terrorisme bestrijden. In het begeleidend memorandum wordt aan het einde van de uitleg bij artikel 3 nog een klein zinnetje toegevoegd wat zoveel zegt als: ‘Dit kan bijvoorbeeld ook straatgeweld (urban violence) inhouden'.

Het is dus duidelijk de bedoeling de definitie van terrorisme zodanig aan te passen dat situaties van gewone publieke ordehandhaving eronder kunnen vallen.
Dat is natuurlijk heel iets anders dan de verdediging van de vrijheid en de democratie waar het, volgens onze geachte politiekers eigenlijk allemaal om te doen is.

Vrije aanpassing van een artikel in Statewatch, te bezoeken op http://www.statewatch.org