Leuven 14.09.01, 400 mensen betogen voor een andere Europa by han Saturday September 15, 2001 at 02:36 AM |
han@indymedia.org |
400 mensen gingen in Leuven in op de oproep van D14 om er te betogen voor een ander Europa. In diezelfde stad vergaderden ondertussen de Europese ministers van transport. Terwijl de ministers nieuwe veiligheidsmaatregelen voor de luchthavens afspraken vonden op straat de activisten het meer dan ooit nodig om aan een andere Europa te gaan werken.
De actie ging van start met een minuut stilte,? om de slachtoffers te herdenken in de Verenigde staten, en de duizenden kinderen die vandaag zijn gestorven van honger en ziektes, de duizenden kinderen die in Irak stierven omwille van het Embargo,?
Nadien mocht ikzelf er het woord nemen namens D14 en als media activist van Indymedia.
Ik probeer het reconstrueren, het was een beetje improvisatie werk.
?Velen hebben wellicht getwijfeld of ze vandaag wel zouden komen, met de gebeurtenissen van dinsdag in het achterhoofd kan ik me dat best voorstellen.
Terwijl onze regeringsleiders gisteren de oorlog verklaarden, aan een nog nader te bepalen vijand, door artikel 5 van de NATO in te roepen, is het volgens mij vandaag meer dan ooit nodig om vandaag op straat te komen.
Want die andere wereld is meer dan ooit nodig. Als beweging zijn we een beweging die ons verzetten tegen het structurele geweld van deze samenleving. Dat structurele geweld kost dagelijks aan duizenden kinderen en onschuldige mensen in de derde wereld het leven.
De gebeurtenissen in de Verenigde staten moeten ons aanzetten om met nog meer energie en met nog kracht op straat te komen voor die andere wereld.
Met D14 spreken we ons in de eerste plaats uit tegen het Europa van de Multinationals en het kapitaal. Dat word goed geïllustreerd door de invloed van Europese ronde tafel van industriëlen (dat is een select clubje van de 50 grootste Europese multinationals). De mensen van Attac Brussel maakten een boekje over die Club en over het Europa van de Ronde Tafel van Industielen.
Je kan dat haast niet beter illustreren dan aan de hand van de transpor politiek van Europa.
Eind jaren 80 maakte de Europese Ronde Tafel van Industriëlen (ERT) een soort handleiding voor de Europese ministers van transport.
De ERT vond da er dringend iets moest gedaan worden aan het file probleem, want het dreigt de Economie te verlammen.
Moet je weten dat Garnalen die in Nedereland gevist worden, de dag zelf nog met de vrachtwagen naar het Zuiden van Spanje vertrekken om er gepeld te worden om dan terug met de vrachtwagen naar België of Nederland te worden vervoerd om er in je plaatselijk grootwarenhuis terecht te komen.
Of wat dacht je van de bloemen die met het vliegtuig vanuit Israël worden overgevlogen, of het dekseltje van je balpen dat ?just in time? via het vliegtuig en de vrachtwagen bij de fabrikant terecht komt.
Want ?Just-in-Time? zo draait de economie een daarvoor zijn er meer vrachtwagen nodig, meer wegen, ?.
Maar voor de ERT zijn er teveel auto?s op de weg, dus daar moet iets aan gedaan worden want ze belemmeren het vrachtvervoer, en toch mag er niet geraakt worden aan de belangen van de automobiel industrie.
Maar de ERT had eind jaren 80 alle een oplossing voorzien, de aankoop prijs en de belastingen op de aankoopprijs voor een wagen moeten naar beneden, maar de kost voor het gebruik van die wagen moet voor de ERT naar omhoog. De ERT kreeg het zelfs zover dat AGALEV hiervan een programmapunt maakte.
Of wat dacht U van TGV die door deze stad raast, herinnert U zich nog Hoe de Tobback verklaarde dat hij zich voor de TGV zou leggen als hij door zijn stad zou razen.
Vandaag is Tobback Burgemeester van deze stad, en de TGV rijd door deze stad, het kon ook niet anders daar de ERT sterk aandrong op hert aanleggen van de TGV.
Want zij wilden het voor Business mensen mogelijk maken om snel van de ene Europese hoofdstad naar de andere te reizen, en misschien nog meer wilden ze dat ook voor het goederen trasport.
De ERT stelde dat klant voor het openbaar vervoer de prijs moest betalen dat het kost, wel sinds het einde van de jaren tachtig is de prijs van tramkaartje gestegen tot 55 frank in Brusselse.
De ERT schrijft een aanbeveling en Europa maakt er haar politiek van, in de transport politiek is een van de plekken waar dat het best wordt geïllustreerd, het is precies daarom dat we hier vandaag met D14 wilden betogen.