arch/ive/ief (2000 - 2005)

Gezocht : gewelddadige activisten liefst gemaskerd.
by han Thursday August 30, 2001 at 12:27 PM
han@indymedia.org 0476 533 188

"Kan je ons geen contact bezorgen van Black Block, of groepen die geweld gaan gebruiken tijdens de acties in Gen, Luik of Brussel?" Die vraag krijgen we hier op indymedia om de haverklap, en uit de berichten die we binnen krijgen blijken we niet de enigen e zijn.

Sinds de gebeurtenissen in Goteburg krijgt de beweging tegen de globalisering nogal wat aandacht in de media. We kunnen niet altijd klagen, eerlijkheidshalve moeten we kunnen toegeven dat we hier en daar ook de ruimte kregen om te vertellen waarvoor we eigenlijk staat.

Toen ik hier de maandag na Goteburg een journalist van de Standaard over vloer kreeg moest de man me toegeven dat hij van redactie een stuk over het geweld moest maken. De journalist voelde zich daar duidelijk niet zo lekker bij, en maakte dan toch maar een stuk over de beweging.
Toen ik einde juni samen met Nicolle (forum voor vredes actie) en David (Euro marsen) op de zevende dag werd uitgenodigd werden we ingeleid als "politieke hooligans" : een vredes activsit, een media activist en een jonge werkloze,… het kon tellen.
Ik was nog maar pas terug uit Genua of een free lance journalist voor De Morgen vroeg me hem in contact te brengen met mensen van het Black Block, hij had er een reis naar Duitsland of de VS voor over.

De media hebben dus duidelijk een probleem. Enerzijds gaan artikels over de "anti-globalisten" steevast samen met foto's van brandende voertuigen, relschoppers,… De regering en politie diensten stellen steeds dat ze zich voorbereiden op het ergste,…. Maar vind maar geen activisten die willen oproepen voor "Geweld".

De mensen van Militant Links die met een delegatie van 8 mensen in Goteburg aanwezig waren kregen daags na hun terugreis van Terzake (VRT) volgende vraag.
"Willen jullie komen getuigen voor de kamera, maar we zouden graag hebben dat jullie dat gemaskerd deden". De jongeren van Miltant Links zagen zo iets niet zitten, ze gaan nooit gemaskerd naar een betoging. De journalist van dienst vertelde dat hij later wel opnieuw contact met hun zou opnemen, wat hij weliswaar nooit deed.

Een VTM ploeg volgde een paar dagen een groepje jongeren in Antwerpen,… onder hen een aantal jongeren van MLB (PVDA jongeren). Meerdere keren werd hen gevraagd om iets over het geweld te vertellen. Als de jongeren van MLB de journalist in kwestie probeerden duidelijk te maken dat ze in geen geval opriepen om geweld te gebruiken gaf de journalist volgende commentaar: " Misschien moeten jullie het daar intern nog eens over hebben, want volgens ons vallen jullie wel binnen dat profiel.

Een journalist van de VRT vroeg aan Raf Custers (medewerker Indymedia) of hij geen contact kon doorgeven van gewelddadige groepen. Waarop Raf gevat antwoordde dat men daarvoor best contact opnam met de politie: "dienst provocatie".

Op indymedia willen getuigenissen verzamelen van media misbruik en desinformatie technieken.
# Werd jij geconfronteerd met dergelijk vragen van journalisten,….
# Werd jou interview verdraaid of voorzien van een "gemene titel"
# …
laat het ons dan weten.

Neem contact op met : belgium@indymedia.org

Om een jaarrapport over te maken ...
by jp everaerts Thursday August 30, 2001 at 11:24 PM
mediadoc.diva@skynet.be

Interessant initiatief Han. We moeten de provocaties door de media maar eens continu gaan bijhouden en hen die dan regelmatig (bv. in een soort jaarverslag) onder de neus duwen, er mee naar journalistenverenigingen trekken enzoverder. Wat nu met de antiglobalisten gebeurde is overigens niet nieuw.

Een paar maanden geleden hoorde ik in Antwerpen op een vergadering van B-Plus (een groep die voor meer België opkomt) het verhaal van een ploeg van 'Koppen' die naar de verfranste Brusselse rand was getrokken om er ontevreden Vlaamse gemeenteraadsleden te interviewen. Toen ze geen ontevreden gemeenteraadsleden vonden, werd het item dan maar geschrapt.

Verder zijn er bv. ook nog de (altijd moeilijk controleerbare) verhalen van medewerkers van de heer Paul Jambers die mensen (waaronder supporters tijdens een risicomatch) zouden betaald hebben om eens wat te laten zien. En in Duitsland werd een jaar ofzo geleden een TV-journalist veroordeeld voor het in scène zetten van Ku Klux Klan-activiteiten. De rechter veroordeelde daarbij in scherpe bewoordingen ook de zenders die de man tot zo'n gesjoemel hadden aangespoord.

Nog een tip voor al wie aan 'ons' lijstje wil meewerken: noteer steeds wie, waar, wanneer, hoe enzoverder ... Want met oncontroleerbare geruchten zijn we niet veel. Door het vermelden van de namen van de journalisten maak je je wel tot vijand van die journalisten, maar door wat heibel te maken over hun provocerend optreden, worden de heer- of vrouwschappen in kwestie misschien wel naar "een andere job" verschoven ...

VRT op zoek naar RELSCHOPPERS
by Peter terryn Friday August 31, 2001 at 08:55 AM
pterryn@yahoo.com

Ik kreeg een gelijkaardige vraag van Bart Beckers van de VRT, net na Goteborg. Het originele bericht van hem ben ik kwijt maar hieronder enkele citaten verwerkt in mijn antwoord naar hem. Ik heb er nooit meer wat van gehoord...

groeten

To: BECKERS Bart <Bart.BECKERS@VRT.BE>

Beste Bart,

Ik kon niet direct ingaan op je vraag en ik vrees dat
het inmiddel wat laat is. Maar ik ken niemand die naar
Göteborg is geweest.

je schreef ook:

> demonstraten die
> misschien ook van de
> partij waren in Nice en van de partij zullen zijn in
> Genua en Brussel.

Ik ken er wel die naar Genua en Brussel gaan. Maar ze
zijn niet direct van een partij, denk ik.

> Zou jij me in contact kunnen brengen met die
> demonstranten? Bedoeling is een
> portret te schetsen van wie die relschoppers zijn
> een waarom ze het doen?

Bedoel je die mannen in blauw uniform die op
demonstranten schieten? Hun vertegenwoordigers in
België vind je bij de Federale Politie. Ze doen het
voor het geld.

http://www.archive.indymedia.be

> Wordt er
> geïnfiltreerd door extreem-rechts
> etcetera.

Ja, agenten van de Staatsveiligheid en de Eengemaakte
Federale Politie en wellicht ook de Militaire
Veiligheid.

> Liefst met hardekern-people, maar
> uiteraard kan ook praten met
> 'vreedzame protesters' die zich door de relschoppers
> benadeeld voelen een
> goed verhaal zijn.

Als het maar een goed verhaal is, zo gaat dat. En drie
neergeschoten demonstranten, da's zeker en vast een
goed verhaal. En vooral als 'vreedzame protesters'
(whatever that may be) zich benadeeld voelen. Die
dachten waarschijnlijk dat ze gingen piknikken.

Hoe dan ook, ik kan je jammer genoeg niet helpen. Ik
vind het spijtig, want het geld dat voor zo'n
productie normaal betaald wordt, had ik goed kunnen
gebruiken.

Misschien een andere keer,

vriendelijke groeten

Peter terryn

Ook Koppen op zoek naar geweld!
by Jan Friday August 31, 2001 at 11:20 AM

Ik was als verantwoordelijke van MLB (studenten PVDA) ook op de actie van maandag 20/8.

Een researcher van "Koppen" (VRT), An Luyten, kwam naar mij. Eerst vroeg ze gewoon of ik antiglobalist was? Natuurlijk, zei ik. De tweede zin was al van een heel ander kaliber: "Ik zal eerlijk zijn: we zijn op zoek naar mensen die geweld plegen. Doe je dat zelf of ken je zo'n mensen?" Ik zei resoluut dat ze daarvoor niet bij ons moest zijn en dat ze beter een reportage maakte over de beweging, haar eisen en acties. "Sorry, opdracht van de redactie". Ik zei "Ga dan maar beter eens horen bij de flikken of extreem-rechts" en toen was ze weg. Ze ging nog eens zien of haar haring bakte bij andere demonstranten, waarna ze ontgooscheld huiswaarts ging.

VRT en RELSCHPPERS
by peter terryn Saturday September 01, 2001 at 03:15 AM
pterryn@yahoo.com

Mijnheer Terryn,

Dat u voor uw zaak ronduit leugenachtige beweringen de wereld instuurt,
moet
u weten, maar wanneer u daarmee doelbewust mijn professionele
integriteit
ondergraaft, kan ik niet anders dan reageren.

Ik heb u nooit gevraagd "om liefst gemaskerd te getuigen". En gelukkig
heb
ik daarvan nog de bewijzen, namelijk de mail die ik u stuurde. (copy
hierbij).
Ik raad u ten stelligste aan deze leugens recht te zetten, zoniet zal
ik
genoodzaakt zijn stappen te ondernemen. Bovendien herinner ik er u aan
dat u
in uw antwoord op mijn mail (ook nog in mijn bezit) duidelijk liet
doorschemeren dat u geld wilde hebben om voor de camera te getuigen...
Van
integriteit gesproken.

Bart Beckers

> [...]
>
> Zou jij me in contact kunnen brengen met die demonstranten? Bedoeling
is
> een portret te schetsen van wie die relschoppers zijn een waarom ze
het
> doen? Hoe werkt het protestcircuit? Wordt er geïnfiltreerd door
> extreem-rechts etcetera. Liefst met hardekern-people, maar uiteraard
kan
> ook praten met 'vreedzame protesters' die zich door de relschoppers
> benadeeld voelen een goed verhaal zijn.
>
> Afspraken over eventueel anoniem draaien kunnen worden gemaakt indien

Beckers moet leren lezen
by jp everaerts Saturday September 01, 2001 at 05:01 PM
mediadoc.diva@skynet.be

Beste Bert Beckers en Peter Terryn, ik ken jullie van haar noch pluim, maar bij het lezen van het bovenstaande dispuut toch even dit.

Het was te verwachten dat zodra - zoals ik hogerop gevraagd had - man en paard genoemd zouden worden, er door de betrokkenen moord en brand geschreeuwd zou worden.

Het toeval wil dat ik gisteren weer een schandalig staaltje te horen kreeg van hoe de VRT eist dat reportages - ik zal het eufemistisch omschrijven - 'spectacultair' zijn. Om de mensen in kwestie te 'beschermen' kan ik geen namen noemen, maar dit geval is het zoveelste in de rij. In zo'n context is de reactie van Beckers te begrijpen, maar de man beseft precies niet bij wat voor een omroep hij werkt.

Als hij zo bekommerd is om zijn journalistieke integriteit: waarom werkt hij dan nog voor de VRT ? Voor een zender voor dewelke de kijkcijfers (en schouderklopjes van de regering) heilig zijn.

De terechte kritiek van Terryn dat het de VRT om 'een goed verhaal' te doen is, wordt door Beckers niet weerlegd. In plaats daarvan schiet hij op de man door Terryn af te dreigen.

Maar voor Beckers naar een advocaat stapt (je weet wel, van die mannen in het zwart die werken met heel klein letterkes) moet hij maar eens leren lezen.

In de vermelde mail staat nergens dat Terryn beweert dat Beckers hem gevraagd heeft "om liefst gemaskerd te getuigen". Verder heeft Terryn alleen maar delen van de mail overgenomen die Beckers hem schreef en die blijken overeen te stemmen met de mail die Beckers zelf toevoegt. Welke "leugenachtige beweringen" heeft Terryn dan "de wereld ingestuurd" ?

Besluit ? Ze nemen nu bij Terzake blijkbaar al mensen aan die niet kunnen lezen. Dat het ooit zo ver zou komen, wie had dat durven dromen ?

JPE

Rechtzetting "Koppen op zoek naar informatie"
by an luyten Friday July 06, 2001 at 02:29 AM

Ik wil bij deze even iets recht zetten.
Ik was inderdaad op de anti-globalisten bijeenkomst in Antwerpen op 20/08/01. Ik ben daar naar toe gegaan om informatie te vergaren over de anti-globalisten beweging in België. Ik wilde ook weten of er hier in België sprake is van een geweldadige groepering binnen de beweging. De eerste persoon die MIJ aansprak was Jan Buelens van de PvdA jongeren. Een vriendelijke jongen die me vertelde dat er binnen de PvdA noch binnen andere anti-globalisten organisaties sprake is van geweld. Hij raadde me inderdaad ook aan om me tot de politie of tot extreem rechts te wenden.
Ik heb daarna nog een aantal andere jongeren aangesproken die me exact hetzelfde verhaal vertelde. Ik heb me ook wat lectuur aangeschaft om me in de anti-globalisten denkwereld te kunnen inleven: vb. solidair, de militant enz...
Mijn doel die dag was het vergaren van informatie en contact leggen met een aantal militanten. Ik ben terug naar de redactie getrokken en heb alle informatie (inclusief het anti-geweld standpunt)daar meegedeeld.
Ik heb mijn werk gedaan in eer en geweten. Een researcher trekt op pad om informatie te verzamelen, en om die informatie te checken (heb ik zonder fout gedaan). Koppen was en is niet op zoek naar geweld.

Ik vind het erg en vooral spijtig dat de anti-globalisten beweging een heksenjacht begonnen is tegen de media. Er mag dan geen sprake zijn van fysiek geweld, het verbale moet daar in ieder geval niet voor onderdoen. Bovendien is dit systeem van beweringen op het net smijten heel gemakkelijk, en geeft de tegenpartij geen kans om zich te verdedigen. Tenzij men er, net zoals ik, per toeval op uitkomt. Bovendien wordt deze site, denk ik, vooral door anti-globalisten bezocht die zich sowieso achter hun medestanders scharen.

Vooraleer u de media aanvalt, moet u volgens mij begrijpen hoe een medium als televisie werkt: je krijgt informatie (een tip, een krantenartikel enz...), je verdiept je in die materie en je checkt en double checkt die informatie. Het gebeurt inderdaad dat je aan iets begint maar gaandeweg ontdek je dat je op het verkeerde spoor zit. (Ik verwijs naar het verwijt van jp Everaerts over Vlaamse gemeenteraadsleden. Mijnheer Everaerts, zo werkt de media nu eenmaal, of u dat nu leuk vindt of niet!!!!!!!!

Nog iets Mijheer Everaerts,
Uw medewerkers aansporen om journalisten, programma's of zenders in discrediet te brengen is laag, onder de gordel.
Als anti-globalisme tegenwoordig daarvoor staat, dan wordt het misschien tijd om daar een reportage over te maken.

Zo, ik heb mijn zegje gedaan en ik laat het hier ook bij. Nooit bezoek ik jullie site nog daar ik nu al mijn buik vol heb van onwaarheden te vernemen over mij, het programma, de zender, het medium televisie of de media in het algemeen.

Met vriendelijke groeten,
An Luyten

Antwoord aan An Luyten
by jp everaerts Friday July 06, 2001 at 04:41 AM
mediadoc.diva@skynet.be 02/219.93.13 Rogierstraat 217, 1030 Bxl

Geachte mevrouw of juffrouw Luyten,

Met belangstelling bezoek ik nu al enkele dagen deze rubriek. Ik heb de discussie hier mee op gang getrokken en wil nu ook punt voor punt uw tekst beantwoorden. Zoals u kunt merken (als u toch nog eens naar deze site zou surfen) heb ik bovenaan mijn volledig adres, tel.nr en email-adres gegeven. Als u dus rechstreeks zou willen corresponderen: doen a.u.b. En via telefoon of mail kan ik niet bijten, mocht dat je geruststellen.

1) De anti-globalisten zijn niet de hetze begonnen tegen de media. Ik veronderstel dat u al langer dan gisteren naar televisie kijkt. Dan kan u weten dat de media de antiglobalisten (de naam alleen al ..., wij zijn 'pro' een menselijke globalisatie weet u) nu al jaren bijna continu op een gewelddadige manier in beeld brengt. En een mens wordt dat beu vooral omdat het focussen op het geweld de hele beweging discrediteert, veel mensen uit angst doet thuisblijven enz. Bovendien is het niet enkel in het geval van de antiglobalisten dat de media op geweld focussen. Zie mijn vb. inzake Koppen over de Vlaamse gemeenteraadsleden.

Dat de tegenpartij hier geen kans krijgt zich te verdedigen klopt ook niet. Iedereen (behalve racisten enz.) kan hier zijn mening uiten. Was dat op TV 1 ook maar het geval.

2)Bedankt om ons te leren hoe televisie werkt. Hebt u er al eens aan gedacht dat er onder ons verschillende mensen zijn die al veel langer dan u blijkbaar op de meest diverse vormen 'media' maken én meestal niet met het comfort van mensen die voor de staatstelevisie werken. Alhoewel dat comfort de jongste jaren fel verminderd is; ze buiten jullie ook uit. U vuurt uw gramschap eigenlijk af op de verkeerde partij.

3) Ik heb niet aangespoord om wie dan ook in discrediet te brengen. Ik vroeg enkel dat wie berichten lanceert, deze als het kan ook probeert hard te maken. Zo voorkom je juist loze geruchten. Bovendien: enkel als we over namen, data en ander concrete gegevens beschikken, kunnen we de schandalige manier waarop de media elk sociaal en ander protest in een gewelddadige sfeer plaatsen (o.a. omdat reportages en artikels moeten 'scoren'), concreet aanklagen. En dat is wat we gaan doen: via journalistenverenigingen, rechtbanken, Europese en andere instanties de omroepen dwingen om de journalistieke deontologie terug in acht te nemen. Als ik hier over 'we' spreek, heb ik het ook over Mediadoc en de publicaties DIOGENE(S) en e-DIOGENE(S).

In de hoop mevrouw/juffrouw Luyten dat u ooit nog eens tot hier surft (of dat iemand anders u deze mail bezorgt), wens ik u een succesvolle mediacarrière.

jpe

Informatie maar geen reportage???
by Jan Wednesday September 05, 2001 at 09:42 AM

Beste Mevrouw of Juffrouw Luyten,

U spreekt langs geen kanten mijn beweringen tegen, maar bevestigt ze enkel. Sorry, maar U was ENKEL op zoek naar gewelddadige activisten, ik heb ons gesprek correct weergegeven.

Het ultieme bewijs daarvan ligt op tafel: als U dan toch een reportage wilde maken over de antiglobaliseringsbeweging IN ZIJN GEHEEL, waarom komt die er dan niet? Koppen was duidelijk niet geïnteresseerd in ons verhaal, maar enkel in het geweld.

En ik vind het inderdaad schandalig dat dat de overheersende tendens is in de media.

Anders altijd tot samenwerken bereid.

Met vriendelijke groeten,

Jan Buelens.