arch/ive/ief (2000 - 2005)

Opel Antwerpen: geen reden om tevreden te zijn
by Jan Hasaers Tuesday August 21, 2001 at 12:18 PM
jhasaers@be.packardbell.org 0478 926 124

De taktiek van te dreigen met de sluiting heeft gediend om nu reeds onmiddellijk nieuwe inleveringen en verhoging van de uitbuiting door te drukken zoals afvloeiing via brugpensioen, hoewel de hoeveelheid werk dezelfde blijft.

Geen reden om tevreden te zijn

Opel-GM-arbeiders zullen opnieuw moeten inleveren hoewel GM op drie maand tijd 28 miljard frank winst maakte.

De arbeiders van Opel zijn op vakkundige wijze gepakt door een coalitie van patroons, politici en vakbondsleiding. In de pers stellen zij het voor dat Opel gered is van de sluiting. Dat is allesbehalve zeker, want de details van het herstructureringsplan zijn nog niet gekend. Op een Europese ondernemingsraad hebben de vakbondsleiders - inclusief de Belgische delegatie - zich achter de doelstellingen van het plan Olympia gezet en engageren ze zich om per bedrijf de initiatieven van dat plan uit te voeren, hoewel - ik herhaal - de details daarvan nog niet gekend zijn. De directe heeft zo carte blanche.

Wat wel zeker is dat dat de taktiek van te dreigen met de sluiting gediend heeft om nu reeds onmiddellijk nieuwe inleveringen en verhoging van de uitbuiting door te drukken zoals afvloeiing via brugpensioen, hoewel de hoeveelheid werk dezelfde blijft. Op tien jaar tijd halveerde Opel al het aantal jobs van 12000 naar 6000 terwijl de productie op ca. 300.000 bleef. De onderaanneming wordt uitgebereid. De lonen liggen er 100 frank lager voor hetzelfde werk en werkzekerheid is nog kleiner, flexibiliteit nog groter. Iedereen zal moeten inleveren. Normaal loopt de CAO nog tot eind 2002, wat de arbeiders normaal gezien tot dan moest 'beschermen' voor nieuwe herstructurering. Nog voor 21 september, de dag waarop het Olympia plan zal bekengemaakt worden, gaat de directie nu samen met de vakbonden bespreken hoe ze de CAO gaan openbreken om nieuwe inleveringen op te leggen. De vakbondsleiding heeft op geen enkele manier de arbeiders degelijke informatie gegeven over de directieplannen, laat staan de arbeiders geraadpleegd en betrokken bij het opstellen van de vakbondsstandpunten. Op hun eerste werkdag - want de arbeiders hadden het slechte nieuws tijdens hun verlof via de pers moeten vernemen - kregen ze enkel een pamfletje aan de ingang en moesten direct hun acht gaan kloppen aan de band. Na hun werk konden ze thuis naar een infonummer bellen, waar ze dan via een ingesproken bandje vernamen dat de vakbondsleiding en patroons zich achter de doelstelllingen van Olympia schaarden. Vragen stellen was dus niet mogelijk.

De politici van paarsgroen en het Antwerpse stadsbestuur zaten van in het begin in dit deze geraffineerde strategie om dit nieuwe inleveringsplan mee door te duwen. De Vlaamse regering was vanaf 15 juni al op de hoogte van de plannen van Opel-Europe en heeft 'in alle stilte', zoals Minister Van Mechelen dat in een interview met de Gazet Van Antwerpen noemde, gewerkt aan pak maateregelen om de aandeelhouders van Opel nog rijker te maken. Er wordt gedacht aan verlaging vennootschapsbelasting want ze beschouwen Opel als een bedrijf van een sector in moeilijkheden, hoewel GM van april tot juni 28 miljard winst maakte en 500 miljard cash en net liquidities op zij heeft staan. Ze gaan ook de sociale lasten op ploegarbeid verlagen, met andere woorden met ons geld van de sociale zekerheid. Ze gaan de toegangswegen naar Opel vergemakkelijken voor toeleveranciers en andere subsidies wellicht nog verhogen. Opel krijgt nu al een paar honder miljoen.

Op geen enkel moment hebben die partijen, van de paarsgroene regering de arbeiders van Opel ingelicht over hun overleg met de Opel-directie. Op geen enkel moment hebben zij aan de directie eens gezegd dat het werkritme en de arbeidsomstandigheden in Opel onmenselijk zijn. Zij hebben zich volledig aan de kant van de patroon geschaard. Politci in Duitsland volgen dezelfde politiek. Ze stellen zich op tegenover de 88.000 Opel-abeiders in Europa.

Alleen de PVDA informeerde in maart en in juni de arbeiders over op til zijnde herstructurering. Wat vandaag gebeurd hebben wij voorspeld. De vakbondsleiding zei toen 'dat zijn maar geruchten en studies, de PVDA kan schrijven wat ze wil'. Uit positieve reacties op onze goedgelezen pamfletten weten dat nieuwe inleveringen wel het laatste is wat de meerderheid van arbeiders willen. Het ritme an de band is onmenselijk hoog zodat men zijn vakantie nodig heeft om te recuperen en tot niets anders in staat is.

De strijd tegen de Opel-plannen - die een perfecte illustratie zijn van de waanzin van de kapitalistische globalisering - gaat voort.

Contacteer Jan jhasaers@be.packardbell.org of bel 0478 926 124

Opel is Koevoet loonlastverlaging
by raf Tuesday August 21, 2001 at 12:47 PM
raf.custers@euronet.be

De arbeiders van Opel zijn de afgelopen week opgevoerd in een uiterst cynisch scenario van patroons en paarsgroene politici. Ge zult het maar beleven : terugkomen uit vakantie en horen dat ge uw werk kwijt zijt. Dat geeft eender wie een morele opdoffer van belang. In die atmosfeer kan een patroon al veel forceren. En dan, om de lieve vrede te bewaren, krijgt ge van uw vakbond te horen dat het allemaal onderhands en dus "in kalmte" geregeld moet worden.
Wat alle betrokkenen - behalve de Opel-arbeiders zelf - geweten moeten hebben,maar nooit publiekelijk gezegd, is dat men nieuwe radicale afbraakplannen voor Opel aan het klaarstomen was.
Het VRT-TV-journaal van maandag 2/8 meldde dat ze al sinds juni bezig zijn onderhands en in kalmte met Opel bezig zijn, op de kabinetten van de bevoegde Vlaamse en Belgische ministers. Opel zou bvb. minder belast worden op ploegenwerk. Overigens vind ik van dat VRT-nieuws niets terug in de kranten van vandaag. Die weten enkel dat de liberale ministers Dewael, Verhofstadt en Van Mechelen zich intensief met Opel gan bezighouden.
De patronal-liberale taktiek werkt kennelijk buitengewoon goed. Eerst slaat ge de mensen moreel lam, en dan legt ge ze op dat ze loonsverlaging ondergaan.
Zo komt Opel nu te voorschijn als de Koevoet waarmee nieuwe "loonlast"-verlagingen worden opengebroken.

Opel geeft het goede voorbeeld: wie volgt ?
by jpe Tuesday August 21, 2001 at 11:33 PM

Volledig akkoord met je stelling Raf. En ook ander mensen hebben het spelletje door. Straks nog van een arbeider gehoord: "Wie zal het voorbeeld van Opel volgen ? Even dreigen met sluiting en hop de ministers staan al klaar om de lasten voor het bedrijf te verlagen. En ze ontduiken al zoveel belastingen."

Van de winsten van GM wordt ondertussen in ons ultraliberale Vlaanderenland zedig gezwegen.

Zou onze teerbeminde Staatsdomheid zich niet eens eindelijk met de echte fraudeurs gaan bezig houden ?