arch/ive/ief (2000 - 2005)

De plannen van Christoph Müller
by Uit de Standaard Friday August 10, 2001 at 01:53 PM

BRUSSEL -- 1.400 voltijdse jobs, 9 vliegtuigen en 8 bestemmingen minder, dat is een notendop de inhoud van het langverwachte businessplan van Sabena dat gedelegeerd bestuurder Christoph Müller gisteren bekend maakte. Hij repte met geen woord over sociale onrust.

De plannen van Chris...
muller.jpg, image/jpeg, 210x170

BRUSSEL -- 1.400 voltijdse jobs, 9 vliegtuigen en 8 bestemmingen minder, dat is een notendop de inhoud van het langverwachte businessplan van Sabena dat gedelegeerd bestuurder Christoph Müller gisteren bekend maakte. Uit zijn analyse bleek wel dat dit slechts het begin kan zijn van wat een revolutie moet worden bij Sabena.


Terwijl stakend bagage- en onderhoudspersoneel voor de tweede dag op rij het luchtverkeer grondig verstoorde uit onvrede met de geplande afslanking, begon Müller voor de ondernemingsraad en nadien voor de pers eerst met een omstandige analyse van de toestand op de luchtvaartmarkt.

Met een bijna chirurgische precisie gaf hij aan waar het met Sabena de afgelopen jaren is fout gelopen: te sterke groei van het aanbod waardoor de bezettingsgraad laag bleef, weinig goedbetalende businessreizigers en te veel transferpassagiers die veel geld kosten en relatief weinig opbrengen, brachten de maatschappij aan de rand van de afgrond.

Om de rendabiliteit te herstellen, moet Sabena zich meer richten op de lokale markt, dus minder transferpassagiers, en op zakenmensen die bereid zijn te betalen voor kwaliteit in service. Müller sprak van ,,een drastische wijziging in de manier waarop we werken waarbij geen enkel taboe bestaat, zelfs niet de naam Sabena'', maar dat komt in de cijfers niet echt tot uiting.

De aangekondigde inkrimping is aanzienlijk, maar zeker niet revolutionair. Ook na die operatie blijft Sabena nog steeds een flink stuk groter dan voor de expansie die begon in 1996 onder Zwitserse leiding. De optie om het Europese netwerk op te geven en zich enkel te concentreren op enkele hoog rendabele bestemmingen vanuit Brussel, werd volgens Müller onderzocht, maar verworpen omdat de herstructureringskosten te hoog zouden oplopen. Hij zei net niet dat dit economisch gezien misschien wel de beste oplossing was geweest.

Tegelijk moet de maatschappij zich concentreren op de eigenlijke luchtvaartactiviteiten. Daarom worden voor de afdelingen cargo, catering, onderhoud en hotels sterke partners gezocht in die domeinen. Of Sabena zich volledig uit die filialen terugtrekt dan wel aanwezig blijft, moet geval per geval worden bekeken. Hij ontkende dat het hier om een puur financiële operatie ging. ,,Die afdelingen zelf zijn ook beter af onder een sterke partner dan onder een armlastig Sabena.''

Tegen 2005 wil Müller Sabena uit de rode cijfers halen. Het eigen vermogen moet dan ook voldoende groot zijn om eindelijk weer zelf vliegtuigen te kunnen kopen, en niet alles noodgedwongen te moeten leasen, waardoor de kapitaallasten hoog oplopen.

De vakbonden verwierpen in een eerste reactie de weg van gedwongen ontslagen, maar voegden er meteen aan toe dat ze het plan gaan bestuderen en de achterban gaan informeren. Ondertussen steunen ze wel verder eventuele spontane acties. De zwaarste klappen zouden bij het vliegend personeel vallen. In zijn uiteenzetting van een uur voor de pers repte Müller met geen woord over de sociale onrust